Vriend altijd te laat op werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Vriend altijd te laat op werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 16:17

Mijn vriend is altijd te laat op het werk. Het verhaal even in vogelvlucht: mijn vriend werkt in het bedrijf van zijn vader en broer. Hij werkt gewoon in loondienst en moet om 09.00 uur beginnen. Helaas gedraagt hij zich echt als ‘het zoontje van de baas’ en komt hij werkelijk altijd te laat! Soms begint hij om kwart over 9, soms om half 10 of 10 uur, soms zelfs nog later maar zelden is hij er vóór 9 uur. Zijn vader en broer zitten met hun handen in het haar en weten niet meer wat ze ermee aan moeten. Hun zoon/broer ontslaan is ook weer zoiets hè.. Maar werkelijks niets werkt. Hij is al eens naar huis gestuurd, heeft een afsprakenovereenkomst ondertekend, waarschuwing tot ontslag gekregen, niets helpt!

Mijn vriend is totaal geen klaploper oid,maar een lieve jongen die heel hard werkt (als hij er is hihi). En als ik een serieus gesprek met hem hierover heb, dan geeft hij ook aan echt graag op tijd te willen komen. Maar als de volgende ochtend de wekker af gaat, dan gaat hij toch weer eindeloos snoozen of drukt hij hem gewoon helemaal uit (bewust!). Hij neemt ’s ochtends altijd uitgebreid tijd voor ontbijt, ongeacht hoe laat het is. Dan staat hij bijvoorbeeld om 08.45 op en loopt hij gerust nog even langs de bakker om de hoek om vervolgens thuis nog een eitje te bakken en om 09.30 naar het werk te gaan. ‘s Ochtends lijkt het alsof zijn hele verantwoordelijkheidsgevoel gewoon weg is. Als ik hem wakker maak en zeg dat het 08.30 is dat is hij echt zwaar geïrriteerd en reageert alles op mij af. Ik heb me er dan ook een tijd niet meer mee bemoeid.

Alleen nu hebben we een voorstel gekregen om samen een heel mooi huis te kopen. Echt super, en we willen dit heel graag. Alleen…. omdat hij dus altijd te laat komt, komt zijn inkomen ook meestal te laat of niet volledig binnen. Nu wonen we samen in mijn huis en betaal ik alle vaste lasten. Hij betaalt wel zijn deel maar ik kan in principe met mijn inkomen alles opvangen. Als we samen een huis kopen wordt dat anders. Dan moet zijn inkomen gewoon op tijd en volledig binnenkomen. Met dit gegeven denk ik wel dat ik mag eisen dat hij op tijd gaat komen toch?

Ik ben echt heel hard op zoek naar advies en tips voor mijn vriend om gewoon op tijd te gaan komen. Waar het probleem nou precies ligt weet ik ook niet. Kan je met zoiets bij een psycholoog terecht? Of moet ik gewoon een zooi wekkers kopen en overal neerzetten? Bokt, help mij want hier moet iets veranderen!!

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:20

Hem de consequenties laten zien? Dat je op zo'n manier niet samen een huis kunt kopen, en dat jij niet voor alle kosten wilt opdraaien.
Of een gesprek aan gaan met hem en zijn vader/broer/baas? Misschien dat het met zijn 3e of 4e in gesprek wel bij hem aankomt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:20

Hoe oud is hij?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:21

Het is imo jouw verantwoordelijkheid niet... het is geen klein kind ;)
De enige die hem erop aan kan spreken is zijn 'werkgever' zijn vader dus... consequenties tonen en bij meerdere malen te laat een waarschuwing, en zo verder... niet prettig, maar als vriendin zou ik er echt niet tussen gaan zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:22

Je bent zijn vriendin niet zijn moeder, als hij niet wil veranderen zal hij ook niet veranderen, dus ja je mag dat eisen maar als hij niets wil veranderen zal het ook bij eisen blijven en is het aan jou wat jij daar verder mee doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:22

Zo te lezen heeft hij weinig verantwoordelijkheidsgevoel..
Hij heeft mazzel dat hij bij zijn vader werkt. Een andere werkgever had hem natuurlijk allang de laan uitgeschopt.
Wat dat betreft is hij natuurlijk stierlijk verwend. Hij ondervind bijna geen consequenties van zijn gedrag.

Heeft hij een vast contract onbepaalde tijd? Dat willen ze graag wanneer je een huis koopt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:25

Zijn acties hebben geen consequenties.
Hij wordt dus toch niet ontslagen als hij te laat blijft komen, dus waarom zou je dan op tijd komen?
Zijn loon komt wel eens laat daardoor, maar jij vangt dit op, dus dat is ook geen stok achter de deur.

Hoe laat gaat meneer naar bed? Misschien kan hij er daarom zo slecht uit komen.

Maar het beste zou eigenlijk zijn als zijn acties een kee gevolgen hadden (ontslag, daardoor financiele uitdagingen etc). Dit lijkt me geen basis om een huis te kopen waar zijn inkomen noodzakelijk voor is, want het gaat een keertje mis natuurlijk en dan hang je.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:28

eilleen333 schreef:
Zijn acties hebben geen consequenties.
Hij wordt dus toch niet ontslagen als hij te laat blijft komen, dus waarom zou je dan op tijd komen?

Precies dat.
Tijd dat zijn werkgever(s) eens een goed gesprek aangaat en er consequenties aan gaat hangen. Niet jouw verantwoordelijkheid in ieder geval.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:30

Die kreeg van mij in de ochtend een emmer water in zijn gezicht.
Maar eigenlijk zou ik al niet met zo iemand samen kunnen wonen.
Het is dat hij in het bedrijf van de familie woont anders had hij niet eens werk meer.

En om 9 uur beginnen, nog een luxe tijd ook.
Moet hij wel die uren inhalen, of is die consequentie er ook niet eens?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 16:30

Bedankt voor jullie reacties. Hij is 37 en ik ben 34. Ik ben inderdaad niet zijn moeder, zo zie ik dat ook. We zijn allebei vrij om te doen wat we willen in onze relatie.

Dat van dat verantwoordelijkheidsgevoel en die consequenties die hij niet heeft, ja dat klopt als een bus. Ik wil alleen geen verkeerd beeld van hem en onze relatie schetsen. Hij is een ontzettend leuke vriend en doet ook heel erg veel in en om het huis.

Het klopt dat dit probleem bij zijn werkgever ligt, zijn broer en vader dus. Maar dat is verder ook niet de vraag. Hij moet gewoon veranderen, dit kan niet langer zo. En hij wilt ook echt veranderen, allen het lukt gewoon niet. Het zit er zo ingebakken. Hij is inderdaad veel te lang verwend en is zich er naar gaan gedragen.
Laatst bijgewerkt door Sjira op 15-03-17 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 16:32

bruintje123 schreef:
Die kreeg van mij in de ochtend een emmer water in zijn gezicht.
Maar eigenlijk zou ik al niet met zo iemand samen kunnen wonen.
Het is dat hij in het bedrijf van de familie woont anders had hij niet eens werk meer.

Ik denk dat dit juist de boosdoener is. Als hij ergens anders had gewerkt, dan had hij dit niet kunnen maken...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:35

Vriendlief kon er eerder ook wat van, echt woest irritant voor! Heb hem wel eens uit bed gedrukt of een natte waslap in zijn gezicht gesmeten. (dekens van bed trekken, hond onder de dekens sturen, ramen wagenwijd openzetten :') etc.etc.etc)

Maar om 8 uur uit bed om te werken is ook nog gigantisch luxe!! (dat is uitslapen voor ons) Hier gaat de wekker geregeld om 5 uur en inmiddels gaat vriendlief dan zonder al te vaak te snoozen uit bed.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:36

Sjira schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Hij is 37 en ik ben 34. Even voor de mensen die zeggen dat ik niet zijn moeder ben, dat klopt. Zo zie ik dat ook. Ik bemoeder hem ook helemaal niet en we zijn allebei vrij om te doen wat we willen in onze relatie.

Dat van dat verantwoordelijkheidsgevoel en die consequenties die hij niet heeft, ja dat klopt als een bus. Ik wil alleen geen verkeerd beeld van hem en onze relatie schetsen. Hij is een ontzettend leuke vriend en doet ook heel erg veel in en om het huis.

Het klopt dat dit probleem bij zijn werkgever ligt, zijn broer en vader dus. Maar dat is verder ook niet de vraag. Hij moet gewoon veranderen, dit kan niet langer zo. En hij wilt ook echt veranderen, allen het lukt gewoon niet. Het zit er zo ingebakken. Hij is inderdaad veel te lang verwend en is zich er naar gaan gedragen.

Nee hoor, hij wil niet. Als hij echt wilde kocht hij wel 3 wekkers, waarvan een zo'n ouderwetse die je voor het beste effect in een bak met knikkers kan leggen. Hij is gewoon lui en onvolwassen als het op werken en zelfdiscipline aankomt.

Zeggen dat het aan zijn vader ligt is natuurlijk gewoon de verantwoordelijkheid verleggen. Hij is een volwassen vent!

Ik snap ook niet waarom jij zo aan hem zou willen trekken?? Waarom wil jij dit oplossen en niet hij??
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 15-03-17 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Ontslaan is helemaal niet zo vreemd. Als een andere werknemer zich zo zou gedragen zou die er zo uit liggen. Meestal is het juist goed om eerst eens op een andere te werken voor men in het familie bedrijf komt zeker als z'n vader blijkbaar dus gewoon de hand boven het hoofd houdt. Het zal de sfeer ook niet ten goede komen als er ook andere mensen werken als het gewoon normaal is dat hij altijd te laat komt.
Wie z'n billen brand moet op de blaren zitten dat zou niet verkeerd zijn voor je vriend.
Heel vervelend maar blijkbaar moet hij toch eens leren hoe het nou echt werkt!

Maar goed dat is verder niet aan jou. Dat zullen z'n broer en vader moeten doen. Zolang hun niets veranderen heeft je vriend ook weinig redenen om te veranderen.

Palmera

Ondanks dat het zijn zoon is zal de vader dit moeten oplossen. Oftewel: hij moet gaan bijhouden wanneer zoon te laat komt zonder zeer fatsoenlijke reden en na een aantal keer een schriftelijke waarschuwing geven waarin toekomstige sancties (ontslag) vermeld staan. Als dit niet helpt, dan is het maar zo: eruit. Hoe vervelend dit ook is binnen een familie(bedrijf).

Met 37 jaar mag je echt wel verwachten dat iemand kan klok kijken, zijn benodigde tijd 's ochtends kan inschatten, een wekker zet en gewoon opstaat om als een volwassen man zijn verantwoording te nemen. :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 16:40

Jep, ontslag zou de ideale uitkomst zijn. Ik ben er alleen bang voor dat hij nooit wordt ontslagen. Dan moeten ze hem gaan vervangen en op één of andere manier achten ze hem onmisbaar (ofzo, dit is een aanname van mij want ik kan me anders niet bedenken waarom hij nog niet ontslagen is..)

Sjira

Re: Vriend altijd te laat op werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 16:42

Wat echt mega-irritant is, is dat we echt een supergoeie relatie hebben en dat dit het enige is wat in de weg staat. Daarom heb ik het ook al die tijd 'voor lief' genomen maar nu we zo'n kans hebben... Ik wil er toch alles aan proberen om hem hierin te helpen..

Goof

Re: Vriend altijd te laat op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:43

Maar als hij zijn baan niet gaat kwijtraken en zijn werkgevers nemen er genoegen mee, wat is dan precies jouw probleem?
Hij heeft een baan en krijgt betaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:46

Sjira schreef:
Jep, ontslag zou de ideale uitkomst zijn. Ik ben er alleen bang voor dat hij nooit wordt ontslagen. Dan moeten ze hem gaan vervangen en op één of andere manier achten ze hem onmisbaar (ofzo, dit is een aanname van mij want ik kan me anders niet bedenken waarom hij nog niet ontslagen is..)

Jij bent 34, hij 37. Ik kan me voorstellen dat je je wel eens echt wil settelen en misschien aan de volgende stap wil beginnen( weet niet of er kids in de planning staan) maar helaas heb je een kind ipv een volwassen kerel aan de haak geslagen. En kinderen luisteren vaak wanneer de consequenties bekend zijn die met hun gedrag samenhangen. Ik zou me doodschamen wanneer mijn man zo iets zo flikken, erger nog, dan was ik nooit met hem samen gaan wonen, laat staan getrouwd.
Ik weet niet hoe ver je wil gaan maar ik zou hem voor de keuze zetten, vertellen dat je dolgraag een verdere toekomst met hem op wil bouwen maar niet op deze manier. En dat je vertrekt tot hij wel zich als een volwassene ipv een overjarige peuter te gedragen. Indien zijn vader het niet doet zal jij actie moeten ondernemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:47

Sjira schreef:
Wat echt mega-irritant is, is dat we echt een supergoeie relatie hebben en dat dit het enige is wat in de weg staat. Daarom heb ik het ook al die tijd 'voor lief' genomen maar nu we zo'n kans hebben... Ik wil er toch alles aan proberen om hem hierin te helpen..

Je hebt een supergoeie relatie omdat je gewoon blijkbaar alles van hem pikt, want wanneer je hem wakker maakt krijg jij de volle laag, moest hij eens bij mij proberen. Was er echt snel klaar mee.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:48

En als ze hem nou eens ontslaan, maar niet echt? Zou dat hem niet wakker schrikken

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:49

Misschien een heel flauw en onvolwassen idee, maar is het geen idee om hem door een soort ontslagtraject te laten lopen. Dus die waarschuwingen geven en eventueel hem ook zogenaamd ontslaan. Mocht het belletje bij hem dan echt niet gaan rinkelen, dan heeft vaders nog altijd de keuze om het officiële papierwerk rond te maken of niet.

Edit zie dat Jester hetzelfde idee heeft

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:49

Stel jullie kopen een huis en hij krijgt een keer minder (of te laat) salaris, wat gaat er dan mis? Als beide salarissen voor 100% en op tijd nodig zijn, is het misschien een te duur huis.

Ik zou ervoor kiezen om gewoon beide een vast bedrag te storten maandelijks waarvan de vaste lasten worden betaald. Het geld dat over blijft, is voor leuke/privezaken. Zolang zijn loon minimaal gelijk is aan het vaste bedrag wat hij moet maken dan heb jij geen probleem, dan kan hij alleen niet meer stappen/uit eten/kleding/gadgets kopen etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:50

Wat als de wekker gewoon eerder gaat, dus niet half 9 als hij er 9 uur moet zijn maar 8 uur. Dan is er ruimte hem even uit te drukken naar de bakker te lopen en eitje te bakken. Wat eventueel helpt is heel flauw maar in overleg de wekker een uur later later zetten dan het werkelijk is. Dus als het 8 uur is wekker op 9 uur zetten. Dan kan ritme gelijk blijven maar is er wel speling, heel kinderachtig misschien maar ik heb in mijn auto bewust de klok 10 minuten voor gezet. Dan weet ik dat ik altijd op tijd kom en ik me minder in de zenuwen hoef te gooien.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:50

Sjira schreef:

Waarom? Waarom moet jij dit fixen? Hij wil toch ook dat huis kopen? Hij is toch geen kleuter? De brugklassers in mijn klassen kunnen nog een wekker zetten.

Voor mij zou dit serieus een reden zijn om de relatie te verbreken overigens.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 15-03-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt