Plant komt door de muur heen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Plant komt door de muur heen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 13:51

Ik huur een kamer aan de straatkant in een studentenhuis. Bij de buren en bij ons groeit er aardig wat klimop. Dit is in het halfjaar dat ik hier nu woon nog niet bijgehouden, gesnoeid of iets dergelijks. En nu blijkt er een plantje door de muur heen te groeien daar waar ook de klimop groeit. Het plantje zat wat verstopt achter de gordijnen waardoor het best groot heeft kunnen worden voordat ik het ontdekte -O-

Ik vraag me nu af wat er ondernomen moet worden om dit probleem zo goed mogelijk te verhelpen. De huurbaas geeft aan zo snel mogelijk langs te komen om het dicht te kitten. Ik geloof best dat dit van voor een tijdje goed gaat, maar komt dan de plant uiteindelijk niet gewoon ergens anders naar buiten? Wat zijn mijn rechten als huurder? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een andere aanpak eisen?

Misschien bokkers met ervaring?

aikon

Re: Plant komt door de muur heen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:09

Klimop moet gesnoeid worden. De uitlopers vinden overal wel een weg om doorheen te groeien. Thuis hadden we ook een klimop die onder de dakgoot door groeide. Op zolder bleek bij verbouwing een plakkaat van een 3 m2 te liggen waarvan ook nog eens een aantal uitlopers in dozen gedrongen waren.
Klimop is heel goed bij te houden en een goede hulp om fijnstof te vangen, je kan er ook afwasmiddel van maken :D , maar het moet echt bij gehouden worden. Tenzij je een goedkope kamerplant wil hebben die je geen water hoeft te geven :D

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:40

Oei! Mag ik vragen hoe jullie dit hebben opgelost?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:45

Gewoon aan de buitenkant de klimop wegsnoeien en aan de binnenkant ook het plantje lostrekken. Het stukje plant in de muur zal uitdrogen en dood gaan. dan moet je het alleen wel een beetje bijhouden anders groet het zo weer terug.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:04

Klimop kun je maar zo niet van de muren trekken.
De kans dat ie het metselwerk kapot trekt is heel groot en afhankelijk van hoe groot en hoe oud is die plant het gene wat die gevel overeind houd.
Ik ken een hoop huizen die puur door de klimop overeind gehouden worden.
Als ie naar binnen komt zetten is dat niet zon hele grote ramp maar wel een hint dat het metselwerk ook niet al te best meer is.
Hoe en wat exact zou je huurbaas moeten uitzoeken

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:04

TS wij hadden buiten onder de dakgoot de klimop afgesnoeid en binnen alles weg getrokken. Vervolgens werd de klimop 2 keer per jaar gesnoeid.

Rommulus niet alleen het metselwerk, hout werk ook als het via het raamkozijn naar binnen komt.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 23:04

Ik ben in ieder geval al opgelucht dat er geen reden voor paniek is! Mijn huurbaas lijkt er helaas niet heel veel haast mee te hebben, dus hier moet ik nog even achteraan.
Ik zou opzich best zelf wat willen snoeien, maar heb helaas niets wat in de buurt van gereedschap komt in huis, even kijken of dat bij de action voor een klein prijsje te halen is en anders laat ik dat gewoon aan de huurbaas over. Bedankt voor de reacties!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:07

Kamer in een studendenhuis? Ik zou hem gewoon laten groeien, wel ludiek zo'n kamerplant die je zoals hierboven al werd opgemerkt geen water hoeft te geven, praktisch!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 23:20

Kuggur schreef:
Kamer in een studendenhuis? Ik zou hem gewoon laten groeien, wel ludiek zo'n kamerplant die je zoals hierboven al werd opgemerkt geen water hoeft te geven, praktisch!

Haha, inderdaad studenthuis.. Ik heb nog steeds de hoop dat mijn bonzaiboompje het gaat overleven, mocht die sterven heb ik altijd nog een optie :')
Het plantje trekt toch ook wel vieze dingen aan, er zaten iig zwarte dingentjes op bij de bladeren :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:09

aikon schreef:
TS wij hadden buiten onder de dakgoot de klimop afgesnoeid en binnen alles weg getrokken. Vervolgens werd de klimop 2 keer per jaar gesnoeid.

Rommulus niet alleen het metselwerk, hout werk ook als het via het raamkozijn naar binnen komt.

klopt alles kan deze plant kapot trekken en overeind houden.
In oude bossen zie je wel bomen van klimop waarbij de boom al weg gerot is maar de klimop overeind staat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:19

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:36

Klimop moet uitgegroeid worden ~~}> ik ben er vreselijk allergisch voor!
Het blijkt dat best veel mensen allergisch zijn voor klimop maar het nog niet weten. De allergie wordt steeds erger. Mijn laatste allergie reactie moest met een prednisolon stootkuur bestreden worden omdat de antihistamines niet werkte :o
Ik zou het weg (letten) halen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:56

Mooblie schreef:
Kuggur schreef:

Haha, inderdaad studenthuis.. Ik heb nog steeds de hoop dat mijn bonzaiboompje het gaat overleven, mocht die sterven heb ik altijd nog een optie :')
Het plantje trekt toch ook wel vieze dingen aan, er zaten iig zwarte dingentjes op bij de bladeren :')

Haha, leuk alternatief inderdaad!
Hoe bedoel je, vieze dingen? In principe zou er weinig met het plantje mee naar binnen kunnen, die is waarschijnlijk helemaal in de voegen gegroeid, waardoor er weinig ruimte voor andere dingen is. Is het niet gewoon iets van de plant zelf?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:57

Wij hebben klimop vorig jaar in de tuin gerooid. Maar ik was er ook allergisch voor. Gelukkig zat ik al aan heftige pillen die het onderdrukte, maar verder werd ik gillend gek :+

De buren bij mijn ouders hebben ook klimop en het schuurtje waar die tegen aan groeid is al deels wel, maar de muren staan nog :o