Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:30

ElineS schreef:
Natuurlijk zijn ze nu nog leuk en laagdrempelig, ze willen je immers binnen halen. Het extremisme komt nog wel.

*Geloof je in geen seks voor het huwelijk?
*Vind je het oké om de rest van je leven niet te masturberen? Want dat mag niet.
*Geloof je dat homoseksualiteit een zonde is?
*Als je kind een bloedtransfusie nodig heeft, wil je dat dan weigeren?
*Geloof je dat iedere niet Jehova, ook uitgeslotenen, allemaal vernietigd zullen worden als de Armageddon komt?
*Wil je Gods woord, oftewel, hun regels volgen? Anders ben je geen Jehova of word je uitgesloten.
*1 regel daarvan is niet getrouwd mogen zijn met een niet-Jehova, oftewel: Je zult moeten scheiden.
*Je mag geen verjaardagen vieren
*Of feestdagen zoals Pasen, kerst etc maar ook sinterklaas, moederdag en vaderdag niet.
*Je mag niet roken, drinken of drugs gebruiken
*Heb je zin om actief te zijn in het verkondigen van gods woord, deur aan deur? Is namelijk een verplichting van het Jehova zijn.
*Ook een verplichting, zeker wekelijks tot drie x wekelijks bij de vergadering zijn van de gemeenschap, ook in vakanties. Teveel verzuim word niet geduld.
*Nog een verplichting. Alle lectuur lezen en ook betalen voor alle tijdschriften en folders die je ontvangt.
*Over geld gesproken. Financieel zul je ook moeten bijdragen aan de gemeenschap.
*Verdere interesse in andere geloofsleren kan ook de deur uit. Je mag absoluut je niet aansluiten bij een andere kerkgemeenschap, zelfs niet eens een dienst bezoeken uit nieuwsgierigheid of er iets over lezen.
*Sowieso is kennis zoeken een probleem. Ze hebben liever niet dat je gaat studeren. Je leven moet zich focussen op hun leer, niet op een studie.
*Een JG mag niet met politiek bezig zijn en dus ook niet stemmen.
*En als laatste, waar je zelf ook moeite mee had, was dus ook dat films etc niet mogen. Dus je kind zal al niet naar Vaiana mogen kijken, met hun goden verhaal, of eigenlijk ook maar iets van Disney, zelfs Lion King niet want Mufasa verschijnt immers in de hemel. Dat word dus een zware beperking of boeken, films en series..

Enfin, er zijn nog veel meer regels en veel meer dingen.

Volgens mij zou jij met het overgrote deel van bovenstaande niet uit de voeren kunnen. Er is geen vrijheid binnen de Jehova's, geen ruimte voor discussie en echte bijbelse leer.

Ze hebben honderden regels hebben op basis van hun 'eigen bijbel', met zoveel dingen die niet eens in de gewone bijbel staan. Het overgrote deel van hun leer, hun tijdschriften en folders hebben geen basis in de bijbel. Integendeel, het spreekt de bijbel zelfs vaak tegen.

Ik snap het zoeken naar iets en ook de interesse in God, maar begin dan met zoiets als een Alpha cursus. Je bent op zoek naar meer kennis, naar jezelf willen verrijken, naar meer dan 'dit', naar antwoorden. Hartstikke mooi. Maar dat ga je niet vinden bij de Jehova's. De Alpha cursus is een prachtige open cursus met allerlei mensen die iets zoeken, met allerlei achtergronden en visies, die niets opleggen of verplichten, maar zich wel voor jouw openstellen zonder dat er dus een 'prijskaartje' aan hangt. Er is respect voor elkaars visie en vrijheid om die te delen, te bediscussiëren en te beoefenen zoals jij het zelf wilt. Bij de Jehova's is er geen vrijheid. Men moet de leer geloven en volgen, anders denken mag niet.

Ik zou je informatie over meer tussen hemel en aarde en/of god dus echt ergens anders zoeken.

Er is niks mis met meer willen weten over een gemeenschap, waaronder dus ook Jehova's. Maar zoek die informatie online en niet van de Jehova gemeenschap zelf, want die info heeft een doel: Jouw willen bekeren en dus is het erg partijdige info.

Over dat Jehova's niet liegen. Zeker wel. Het blijven immers mensen. Je kunt wel zeggen 'we liegen niet', maar het is waarschijnlijker dat dat ook een leugen is ;)


Goede tips!

TS er bestaan in het hele land "filosofisch cafe's". Maandelijks een open avond met een onderwerp waar iedereen op af kan komen. Altijd een verassing. Je hebt ze ook wetenschappelijk, "science cafe's".
Maar de filosofische zijn wellicht sowieso interessant voor je kwa vraagstukken. Google er maar eens op. Je hebt ze sowieso in de grote steden.

http://www.filosofisch-cafe.nl

http://filosofischcafe.hum.uu.nl

http://www.openkerkleiden.nl/agenda/fil ... cafe-12-2/

https://socratischcafenederland.wordpre ... fes-in-nl/

http://www.felix-en-sofie.nl

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:02

Hannanas schreef:
Mavelle schreef:
Volgens mij heeft TS alles juist al redelijk op de rit, maar voelt het gewoon nog niet compleet/af.


Dat lijkt mij niet.


Wat heeft ze volgens jou niet op de rit dan?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:09

Wauw ik wilde eerst niet reageren. Maar wat zijn sommige oordelend zeg.
Als je iets oordeelt prima zorg dan dat het wel waar is wat er staat.
En is het ook niet iets van leven en laten leven. Wat is er mis als je volgens de bijbel Wilt leven?
Er wordt nergens in de bijbel echtscheiding aangeraden ( tegenovergestelde)
Nergens wordt vermeld dat je iemand slecht moet behandelen omdat hij andere keuzes maakt dan jou ( heb je naasten lief )

Kom op mensen anno 2017 mag iedereen doen wat je wil. Je mag best info inwinnen, denk je toch nee dit past niet bij me maar moslim oid wel. Dan kies je dat, niks mis met oriënteren.

En het lijkt mij als je elke week bij je buurvrouw komt en merk dat jullie toch geen beste vriendinnen zijn je wel nog om.haar geeft. Hoop ik tenminste dus regelmatig checkt hoe het gaat. Zou beetje aso zijn als dat niet gebeurt :')

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:09

Mavelle schreef:
Wat heeft ze volgens jou niet op de rit dan?


Materialistisch is alles op orde. Vriend, hond, huis, werk.

Mentaal, emotioneel, spiritueel (samen met fysiek zijn dat de 4 hoekstenen van een mens)= -> innerlijk niet.

Er spelen vragen op het gebied werk en wie ze is, kwa passie (werk?), levensdoel, nut, wat wilt ze (wil je vrij reizen met hond en tent over de wereld, of wil je in het huis blijven en gewoon een leuke job vinden) en wat de wereld is/er nog meer is. Etc.

Das best behoorlijk wat onstabiliteit.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:28

miesnaom schreef:
Wauw ik wilde eerst niet reageren. Maar wat zijn sommige oordelend zeg.
Als je iets oordeelt prima zorg dan dat het wel waar is wat er staat.
En is het ook niet iets van leven en laten leven. Wat is er mis als je volgens de bijbel Wilt leven?
Er wordt nergens in de bijbel echtscheiding aangeraden ( tegenovergestelde)
Nergens wordt vermeld dat je iemand slecht moet behandelen omdat hij andere keuzes maakt dan jou ( heb je naasten lief )

Kom op mensen anno 2017 mag iedereen doen wat je wil. Je mag best info inwinnen, denk je toch nee dit past niet bij me maar moslim oid wel. Dan kies je dat, niks mis met oriënteren.

En het lijkt mij als je elke week bij je buurvrouw komt en merk dat jullie toch geen beste vriendinnen zijn je wel nog om.haar geeft. Hoop ik tenminste dus regelmatig checkt hoe het gaat. Zou beetje aso zijn als dat niet gebeurt :')


Ik heb respect voor elk geloof en geloofsovertuiging. Ik geloof zelf niet, maar ben twee weken terug wel naar de doop van een vriendin geweest, ik heb een paar keer een dienst bijgewoond en twee keer de kerstviering van de alphacursus. Ben wel vaker mee geweest met iets van de alpha cursus omdat vriendinnen er veel mee bezig zijn en ik heb respect voor hun gemeenschap en vriendengroep. Natuurlijk kom ik dan op een sociaal evenement, hartstikke leuk.. Ook omdat er respect word terug getoond. Het doet er niet toe dat ik niet geloof, in hun kerk ben ik net zo hard welkom als ieder anders. Verder, toen ik tegenover de moskee woonde heb ik er om een rondleiding gevraagd en vervolgens kwam ik er wel vaker, uit interesse en kocht ik er vaak zelfgemaakte brood. Ik heb dus zeker wel respect.. Als er ook respect terug is.

Iedereen mag geloven waar zij in willen geloven... MITS dit anderen niet schaad. Je mag van mij best geloven dat homoseksualiteit een zonde is. Prima, als jij geen homoseksuele dingen wilt doen, doe het dan niet.. Maar leg het andere mensen niet op. Als jij een hoofddoek wil dragen, oké, draag het. Als jij geen seks wilt voor het huwelijk, oké, niet doen dan... Als jij geen abortus wilt plegen want je vind dat moord, dan doe je het niet... Maar leg het anderen niet op.. Het extremisme in geloof, de mensen die protesteren bij abortus klinieken, de mensen die zeiden dat de Orlando shooting een straf was van god tegen homo's, vrouwen die niet mogen autorijden in Saoedi Arabie, besnijdenis en eigenlijk alles wat anderen word opgelegd vanuit het geloof en word veroordeeld vanuit het geloof als je er niet in meegaat, daar ben ik tegen..

Dus ook tegen Jehova Getuigen. Dat jij geen bloedtransfusie wilt, dat jij gelooft in dat er een Armageddon aan komt, dat jij Pasen niet wilt vieren. Ga je gang .. Maar het indoctrineren van je kinderen, het deur aan deur verspreiden van 'Gods woord' (en geen genoegen nemen met nee) en het harde veroordelen als iemand niet denkt zoals jij, dat keur ik ontzettend hard af ja.. Dat veroordeel ik zeker wel, want het is niet oké.

Leven en laten leven. Ik dring niemand mijn visie op dat God niet bestaat. Ik geloof niet in hem, maar dat is mijn persoonlijke geloof en mening. Van mij alleen. Ik heb er wel eens een open dialoog over met mensen die wel geloven, want dat is altijd wel interessant, maar ik probeer ze niet te overtuigen dat God niet bestaat. Ik leg gewoon uit waarom ik denk dat God niet bestaat en zij vertellen mij waarom zij wel in God geloven en hun geloof is in hun beleving net zo waar als dat mijn niet geloof in mijn beleving waar is. De waarheid zullen we bij leven niet weten, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om respect voor elkaars overtuigingen en de ander niet afdoen als 'dom' of als 'fout' en 'verkeerd' omdat ze niet geloven in wat jij geloofd..

Een geloof zoals de Jehova's, dat andere visies he-le-maal niet respecteert, respecteer ik ook zeker niet terug. Het is niet zoals in het christendom, jodendom of de islam waar alleen bepaalde groeperingen en stromingen extremistisch zijn (niet elke christen of moslim is bijvoorbeeld anti-homo), is bij de Jehova's het hele geloof die extremistisch is.

Als TS zich daar mee wilt mengen, dat is aan haar.. Maar ze kan maar beter wel weten waar ze aan begint toch ;)
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-04-17 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:35

Ik ben een tijdje naar de baptistengemeente gegaan maar nu ingeschreven bij de vrije evangelisatie. Laagdrempelig, veel opwekking (soort pop-christelijke-muziek) en ik ga wanneer ik wil. Wellicht te kijken of deze tak van christendom jou wellicht ook aanspreekt. Niet meteen zo heftig, maar wel een gemoedelijke sfeer!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:48

pimaude schreef:
Ik ben een tijdje naar de baptistengemeente gegaan maar nu ingeschreven bij de vrije evangelisatie. Laagdrempelig, veel opwekking (soort pop-christelijke-muziek) en ik ga wanneer ik wil. Wellicht te kijken of deze tak van christendom jou wellicht ook aanspreekt. Niet meteen zo heftig, maar wel een gemoedelijke sfeer!

Christelijk light?

Anoniem

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:50

Hoe bedoel je kuggur?:)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 01:11

ElineS schreef:
miesnaom schreef:
Wauw ik wilde eerst niet reageren. Maar wat zijn sommige oordelend zeg.
Als je iets oordeelt prima zorg dan dat het wel waar is wat er staat.
En is het ook niet iets van leven en laten leven. Wat is er mis als je volgens de bijbel Wilt leven?
Er wordt nergens in de bijbel echtscheiding aangeraden ( tegenovergestelde)
Nergens wordt vermeld dat je iemand slecht moet behandelen omdat hij andere keuzes maakt dan jou ( heb je naasten lief )

Kom op mensen anno 2017 mag iedereen doen wat je wil. Je mag best info inwinnen, denk je toch nee dit past niet bij me maar moslim oid wel. Dan kies je dat, niks mis met oriënteren.

En het lijkt mij als je elke week bij je buurvrouw komt en merk dat jullie toch geen beste vriendinnen zijn je wel nog om.haar geeft. Hoop ik tenminste dus regelmatig checkt hoe het gaat. Zou beetje aso zijn als dat niet gebeurt :')


Ik heb respect voor elk geloof en geloofsovertuiging. Ik geloof zelf niet, maar ben twee weken terug wel naar de doop van een vriendin geweest, ik heb een paar keer een dienst bijgewoond en twee keer de kerstviering van de alphacursus. Ben wel vaker mee geweest met iets van de alpha cursus omdat vriendinnen er veel mee bezig zijn en ik heb respect voor hun gemeenschap en vriendengroep. Natuurlijk kom ik dan op een sociaal evenement, hartstikke leuk.. Ook omdat er respect word terug getoond. Het doet er niet toe dat ik niet geloof, in hun kerk ben ik net zo hard welkom als ieder anders. Verder, toen ik tegenover de moskee woonde heb ik er om een rondleiding gevraagd en vervolgens kwam ik er wel vaker, uit interesse en kocht ik er vaak zelfgemaakte brood. Ik heb dus zeker wel respect.. Als er ook respect terug is.

Iedereen mag geloven waar zij in willen geloven... MITS dit anderen niet schaad. Je mag van mij best geloven dat homoseksualiteit een zonde is. Prima, als jij geen homoseksuele dingen wilt doen, doe het dan niet.. Maar leg het andere mensen niet op. Als jij een hoofddoek wil dragen, oké, draag het. Als jij geen seks wilt voor het huwelijk, oké, niet doen dan... Als jij geen abortus wilt plegen want je vind dat moord, dan doe je het niet... Maar leg het anderen niet op.. Het extremisme in geloof, de mensen die protesteren bij abortus klinieken, de mensen die zeiden dat de Orlando shooting een straf was van god tegen homo's, vrouwen die niet mogen autorijden in Saoedi Arabie, besnijdenis en eigenlijk alles wat anderen word opgelegd vanuit het geloof en word veroordeeld vanuit het geloof als je er niet in meegaat, daar ben ik tegen..

Dus ook tegen Jehova Getuigen. Dat jij geen bloedtransfusie wilt, dat jij gelooft in dat er een Armageddon aan komt, dat jij Pasen niet wilt vieren. Ga je gang .. Maar het indoctrineren van je kinderen, het deur aan deur verspreiden van 'Gods woord' (en geen genoegen nemen met nee) en het harde veroordelen als iemand niet denkt zoals jij, dat keur ik ontzettend hard af ja.. Dat veroordeel ik zeker wel, want het is niet oké.

Leven en laten leven. Ik dring niemand mijn visie op dat God niet bestaat. Ik geloof niet in hem, maar dat is mijn persoonlijke geloof en mening. Van mij alleen. Ik heb er wel eens een open dialoog over met mensen die wel geloven, want dat is altijd wel interessant, maar ik probeer ze niet te overtuigen dat God niet bestaat. Ik leg gewoon uit waarom ik denk dat God niet bestaat en zij vertellen mij waarom zij wel in God geloven en hun geloof is in hun beleving net zo waar als dat mijn niet geloof in mijn beleving waar is. De waarheid zullen we bij leven niet weten, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om respect voor elkaars overtuigingen en de ander niet afdoen als 'dom' of als 'fout' en 'verkeerd' omdat ze niet geloven in wat jij geloofd..

Een geloof zoals de Jehova's, dat andere visies he-le-maal niet respecteert, respecteer ik ook zeker niet terug. Het is niet zoals in het christendom, jodendom of de islam waar alleen bepaalde groeperingen en stromingen extremistisch zijn (niet elke christen of moslim is bijvoorbeeld anti-homo), is bij de Jehova's het hele geloof die extremistisch is.

Als TS zich daar mee wilt mengen, dat is aan haar.. Maar ze kan maar beter wel weten waar ze aan begint toch ;)


Ik ben christen en wij geloven ook in de eindtijd, net zoals moslims en ja.. dus ook jehova.

Ts denk goed na of je jehova getuige zou willen worden uit eindelijk. Probeer ook eens andere kanten te kijken binnen het christendom, zoals iemand al zei bij baptisten, is toch wat lichtere en vrije vorm.

Het geloof is uit eindelijk het belangrijkste en in mijn ogen niet de kerk alleen, de kerk red je niet je kan daar ook zitten en helaas niks met het geloof hebben.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 01:15

pimaude schreef:
Ik ben een tijdje naar de baptistengemeente gegaan maar nu ingeschreven bij de vrije evangelisatie. Laagdrempelig, veel opwekking (soort pop-christelijke-muziek) en ik ga wanneer ik wil. Wellicht te kijken of deze tak van christendom jou wellicht ook aanspreekt. Niet meteen zo heftig, maar wel een gemoedelijke sfeer!


Nou, vind ik juist wel weer een behoorlijk heftige stroming :+ Gemoedelijk en vrij, maar ook opzwepend en meeslepend, maar dat is mijn ervaring. Iedereen voelt zich ergens anders thuis. Ik kan er nu ook wel van genieten, maar de eerste keren was het echt een beetje too much.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 01:29

Misschien vrije evangelisatie iets?
Is ook vaak lichter en hipper :)

Anoniem

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 01:33

Mavelle: heb juist geen ervaring in wat jij benoemt, maar kwam dan ook van hervormd.. uiteindelijk heb ik nu voor mijn gevoel de 'lichtste' vorm gevonden en wat bij mij past: vrije evangelisatie. Maar ieder idd haar eigen ervaring!

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 07:47

Rustig dames! Ik vind het niet zo fijn dat er nu zo op JG wordt in gehakt. Niet omdat ik me er bij aan wil sluiten, maar omdat ik dat niet als doel van dit topic heb. Dat er gewaarschuwd wordt vind ik wel fijn, ik ken de verhalen ook echt wel. Tot nu toe hoor ik niet echt hele rare dingen tijdens de lessen, maar uiteraard hou ik de dingen die ElineS noemt wel in mn achterhoofd.

En ja, ik ben op dit moment nog zoekende en onstabiel. Ga ook niet voor niets naar een psycholoog, maar daarnaast zoek ik dus iets extra's. Of dat een religie is, weet ik pas in de komende periode. Ik weet dat ik op dit moment niet de meest sterker persoon bent en dat is ook een beetje de reden van dit topic. Een beetje een klankbord, waar ik (en hopelijk ook anderen) wat aan hebben in hun dertigersdip (of welke leeftijdsdip/crisis dan ook)
Wat ik echt niet (meer) wil, is me laten leiden door angst van mezelf of van anderen. Dat heb ik jaren wel gedaan en daar ben ik zeker niet gelukkiger van geworden.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 08:59

Welke angst ts?

En kun jij het "extra" omschrijven?
Wat is dat precies?
Op welke manier biedt de psych dat niet? Wat is er nodig?

Zou je nu niet kunnen groeien en stabieler worden door het eerst in jezelf te zoeken/vinden? En daarna pas stabiel naar buiten te reiken?

Niet vanwege egoïsme, maar bijv ook al puur om de uitspraak "je kunt pas van iemand anders >onvoorwaardelijk (!) < houden als je dat eerst van jezelf doet.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:00

@ElineS ik vind het storend hoe je alles over een kam scheert. Misschien ben je net iemand tegen gekomen die fanatieker is. Er worden geen dingen gedwongen. Het komt op mij over dat je iets in het nieuws heb gehoord en het klakkeloos aanneemt haha.
Maar het begint offtopic te raken.

Zelf vind ik als je kiest om een geloof te volgen je goed onderzoek moet doen of dit bij je past. En als je denkt ja dit is het! Je ook wel het geloof moet navolgen en niet doodleuk je eigen interpretatie eraan geven. Als je dat doet is het waarschijnlijk niet jou geloof.

Dit betekend echter niet dat je geen eigen mening meer mag hebben. Het is juist goed dat je kritisch blijft! Het kan best zijn dat je toch denkt nee dit is het niet.

@ ts als jij je ergens fijn bij voelt. Zie ik niet in waarom je er niet mee kan praten. Ik vind juist dat je een sterke vrouw bent. Omdat je iets aan je gevoel doet!

Ps beste manier door dingen te weten is vragen. Dus zoals door sommige gezegd vraag een keer wat aan ze. Dan kan je in ieder geval zelf eerlijk oordelen, dit geld voor alle geloven natuurlijk. Als je denkt wat raar, vraag het dan! Dan kan er een eerlijk oordeel worden geveld.
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 30-04-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:05

Ok, voor de Jehova getuigen in dit topic. Het klopt dus niet dat wanneer iemand de JG wil verlaten, deze nog gewoon normaal behandeld wordt? Dat diegene nog gewoon contact met zijn/haar familie mag hebben (en andersom)? Je bent niet verplicht om langs de deuren te gaan? Je hoeft niet een deel van je salaris in te leveren?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:07

miesnaom schreef:
Ps beste manier door dingen te weten is vragen. Dus zoals door sommige gezegd vraag een keer wat aan ze. Dan kan je in ieder geval zelf eerlijk oordelen, dit geld voor alle geloven natuurlijk. Als je denkt wat raar, vraag het dan! Dan kan er een eerlijk oordeel worden geveld.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:21

Kinke schreef:
Ok, voor de Jehova getuigen in dit topic. Het klopt dus niet dat wanneer iemand de JG wil verlaten, deze nog gewoon normaal behandeld wordt? Dat diegene nog gewoon contact met zijn/haar familie mag hebben (en andersom)? Je bent niet verplicht om langs de deuren te gaan? Je hoeft niet een deel van je salaris in te leveren?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Mijn man was voorheen getrouwd met een niet gelovig kind van jehova ouders en zij hadden uitstekend contact met de familie. Ik begreep dat de crux zat in het feit dat zijn ex nooit jg was geweest (dus al als puber gekozen voor niet gelovig zijn en daar ook vrij in gelaten al was ze wel jg opgevoed) en dus ook nooit gebroken had met de religie. Ik kreeg altijd warme verhalen over de liefde en gemeenschapszin van hen. Wellicht was dit een tolerantere gemeenschap?

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:22

misschien zit er inderdaad verschil in of men wel of niet eerder jg is geweest. Ik ken dan weer een verhaal wat het omgekeerde is, maar dat betrof inderdaad een persoon die al jg was.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:47

Kinke schreef:
Ok, voor de Jehova getuigen in dit topic. Het klopt dus niet dat wanneer iemand de JG wil verlaten, deze nog gewoon normaal behandeld wordt? Dat diegene nog gewoon contact met zijn/haar familie mag hebben (en andersom)? Je bent niet verplicht om langs de deuren te gaan? Je hoeft niet een deel van je salaris in te leveren?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Wat betreft het inleveren van een deel van je salaris, ik denk dat dat voor alle geloven geld. En vaak draag je best een leuk bedrag af. Logisch ook, want het kost ook behoorlijk wat om een parochie draaiende te houden.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:02

@ mavalle ; mag in geen een geloof en doen ze ook niet. Tenzij je vrijwillig iets geeft

Typo: Sommige geloven hebben dit misschien wel. Maar het algemene christendom (ook jg dus en alle stromingen) en Islam hebben dit niet. Islam heeft wel dat je moet geven aan de arme. Maar dit is een logisch iets. Dat je zorgt dat de minder bedeelde ook eten kleding onderdak hebben.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:06

Edit: laat maar. Teveel off topic :)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:22

Oke, dit wist ik niet. Heb je dit uit eerste hand? Zo ja dankje. Wist niet dat dit werd bepaald volgens richtlijnen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:23

Mavelle schreef:
Edit: laat maar. Teveel off topic :)

haha, ik snap het. Had al gereageerd :+

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:00

Kinke schreef:
Ok, voor de Jehova getuigen in dit topic. Het klopt dus niet dat wanneer iemand de JG wil verlaten, deze nog gewoon normaal behandeld wordt? Dat diegene nog gewoon contact met zijn/haar familie mag hebben (en andersom)? Je bent niet verplicht om langs de deuren te gaan? Je hoeft niet een deel van je salaris in te leveren?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Ik reageer even kort want ik ben nu gezellig weg met vriendinnen op een "meidenweekend". Vriendinnen die overigens geen JG zijn.
Vraag 1 ga ik nog even op reageren. Wat hier gezegd wordt klopt voor een (klein) deel en ligt veel genuanceerder dan hier wordt gesuggereerd. Ook voor familie ligt het weer heel anders. Prediken is wel iets dat bij ons hoort; het is een opdracht van Jezus Christus en daarin volgen wij hem na. In principe geldt dat voor iedere christen. Het uitdragen van je geloof kan op verschillende manieren.
Nee, je hoeft geen deel van je salaris in te leveren, de organisatie drijft op vrijwillige gaven en hoeveel dat is bepaal je zelf. Naar de uitspraak van Jezus: Geef het water des levens om niet, wordt ook geen geld gevraagd voor lectuur of bijbelonderwijs. Tijdens onze vergaderingen worden geen colectes gehouden.
Inderdaad roken we niet, gebruiken geen drugs. Daarin volgen we het bijbelse gebod na ons lichaam rein te houden, voor zover we dat kunnen.
Inderdaad accepteren we geen bloedtransfusie. Daarin volgen we het bijbelse gebod na om ons te onthouden van bloed. Het bloed (het leven, zoals dat in de bijbel concreet wordt gemaakt behoort God toe). Nu zou God ons niets onthouden dat goed voor ons zou kunnen zijn, dus waarom dat gebod? Inmiddels is heel wat meer over bloed bekend dat je echt zou moeten weten voordat je het accepteert. Bloed is geen vloeistof, maar een weefsel, met alle afstotingsverschijnselen die met het gebruik ervan meekomen. Risico op ziektes, zoals hepatitis en aids die niet altijd in het bloed te zien zijn. Bloed verliest ook zijn functie (transport) vrij snel na het afnemen en heeft dan ook niet veel meer functie dan bv een zoutoplossing im het volume aan te vullen. Inmiddels zijn er veel betere bloedvervangende middelen op de markt zonder de risicos van bloed waaronder EPO, maar die zijn natuurlijk duurder dan bloed dat gratis wordt gedoneerd. Bewezen is ook dat patienten die zijn geopereerd zonder bloed sneller herstellen dan patienten die wel bloed hebben gekregen. Dus ook al ben je geen JG is het goed om jezelf op de hoogte te stellen van alle risico's die het gebruik van bloed met zich brengen. Het is ingrijpender dan je denkt.