Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:10

Kinke schreef:
Ok, voor de Jehova getuigen in dit topic. Het klopt dus niet dat wanneer iemand de JG wil verlaten, deze nog gewoon normaal behandeld wordt? Dat diegene nog gewoon contact met zijn/haar familie mag hebben (en andersom)? Je bent niet verplicht om langs de deuren te gaan? Je hoeft niet een deel van je salaris in te leveren?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Het ligt eraan of je gedoopt bent of niet. Ik ken meerdere mensen die niet gedoopt zijn, er niet voor hebben gekozen JG te dopen of er überhaupt wat mee te doen en prima contact hebben met hun ouders.

Wat betreft een deel van je salaris inleveren; het lijkt me logisch dat je contributie betaalt. Je betaalt toch ook een deel van je salaris aan bv je LRV, voetbalclub of sportvereniging?
Wij betalen 'contributie' aan de kerk (geen JG overigens)

Of je 'verplicht' bent langs de deuren te gaan; dat is ook alleen als je gedoopt bent, en dat doe je uit vrije wil, dus als je je niet wil laten dopen hoef je niet langs de deur. Wil je je graag laten dopen dan neem ik aan dat je bekend bent met de 'regels'.

Ik heb overigens ook regelmatig contact met JG. Ik vind hun visie interessant. Zelf kijk ik met bepaalde dingen anders tegen theologische kwesties aan, maar zij staan daar wel voor open.

Er is niks mis met het zoeken naar zingeving en het antwoord op de vraag of er meer is in dit leven. In dit topic lijkt het wel of mensen denken dat TS labiel is ofzo. Er is toch niks mis met onderzoeken of het wat voor je is? Of om er geïnteresseerd in te zijn en er meer van willen weten?
Het is nergens zo dat je op de ene dag geïnteresseerd bent en de volgende dag ineens vol in de JG gemeente zit... De JG die ik ken vertellen ook alleen van de bijbel, ik ben ng nooit gevraagd om lid te worden, dat moet altijd uit jezelf komen als je dat wil.

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:37

Bij JG betaal je geen contributie en er is ook geen collecte. Ook de lectuur, bijbels en bijbelonderricht zijn "om niet". Bijdragen kun je vrijwillig doen: de hoogte daarvan bepaal jezelf. Bijzonder genoeg is er nooit een tekort aan exploitatie voor de zaal. Er zijn ook geen betaalde functies binnen onze organisatie. Al het werk dat wordt gedaan, ook door ouderlingen, gebeurt op vrijwillige basis.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:37

Op zoek gaan naar God is altijd goed. Je kunt je ook door Hem laten vinden.Door je hart voor Hem open te stellen. Ik vind Jehova's getuigen heel sympathiek omdat ze zoveel voor hun geloof over hebben.Ik ben zelf heel tevreden met het traditionele Rooms-Katholicisme waar ik in geboren ben,en ben daarbij ook nog officieel ingewijd in het Jainisme,een zeer oude Indiase religie die geweldloosheid als hoogste principe heeft,ook t.o.v. dieren, die dus ook niet gedood mogen worden.

Merileth

Berichten: 1118
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:40

Babootje schreef:
Inderdaad accepteren we geen bloedtransfusie. Daarin volgen we het bijbelse gebod na om ons te onthouden van bloed. Het bloed (het leven, zoals dat in de bijbel concreet wordt gemaakt behoort God toe). Nu zou God ons niets onthouden dat goed voor ons zou kunnen zijn, dus waarom dat gebod? Inmiddels is heel wat meer over bloed bekend dat je echt zou moeten weten voordat je het accepteert. Bloed is geen vloeistof, maar een weefsel, met alle afstotingsverschijnselen die met het gebruik ervan meekomen. Risico op ziektes, zoals hepatitis en aids die niet altijd in het bloed te zien zijn. Bloed verliest ook zijn functie (transport) vrij snel na het afnemen en heeft dan ook niet veel meer functie dan bv een zoutoplossing im het volume aan te vullen. Inmiddels zijn er veel betere bloedvervangende middelen op de markt zonder de risicos van bloed waaronder EPO, maar die zijn natuurlijk duurder dan bloed dat gratis wordt gedoneerd. Bewezen is ook dat patienten die zijn geopereerd zonder bloed sneller herstellen dan patienten die wel bloed hebben gekregen. Dus ook al ben je geen JG is het goed om jezelf op de hoogte te stellen van alle risico's die het gebruik van bloed met zich brengen. Het is ingrijpender dan je denkt.


Hier wil ik even op inhaken. Met de redenering die jij nu volgt, zou ik mijn vader dus nu verloren hebben al. Die had spataderen in zijn slokdarm die open gingen, waardoor hij op een haar na is doodgebloed. Ze hebben hem in het ziekenhuis 3 (!) liter bloed (op een 5 à 6 liter wat in je lijf hoort te zitten) moeten geven voor ze het aandurfden om hem te onderzoeken. Zijn lichaam maakte het heel slecht aan op dat moment, en als ze hadden moeten wachten tot zijn lijf dit allemaal zelf weer had aangemaakt, was de kans bijzonder groot geweest dat hij in de tussentijd weer een heftige bloeding had gehad, teveel bloed had verloren en dus was overleden. EPO is GEEN bloedvervanger, maar een hormoon (of een synthetische variant hiervan) wat je lichaam stimuleert om nieuwe bloedcellen aan te maken. Overigens met een vergrote kans op trombose. Mensen die bloed geven worden zeer uitvoerig gecontroleerd, en de ziektes die jij noemt zijn juist wel in het bloed te vinden. In zijn geval wogen de mogelijke risico's van EPO of niets doen bij lange na niet op tegen de mogelijke risico's van bloed geven, en heeft dat ook zijn leven gered. Ik geloof niet in God, maar ik vind het raar om te denken dat iemand ons al deze mogelijkheden heeft gegeven, om ons er vervolgens geen gebruik van te laten maken, zelfde geldt voor inentingen.

TS: fijn dat jij nu iets hebt gevonden waar jij je fijn onder voelt, maar daar wel grenzen in stelt. Goed ook dat je je vriend en psycholoog hiervan op de hoogte hebt gesteld. Ga vooral door met je ontdekkingstocht, maar laat het geloof niet bepalen wie je bent, het is een onderdeel van je, maar niet volledig jij.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:48

Babootje schreef:
Bij JG betaal je geen contributie en er is ook geen collecte. Ook de lectuur, bijbels en bijbelonderricht zijn "om niet". Bijdragen kun je vrijwillig doen: de hoogte daarvan bepaal jezelf. Bijzonder genoeg is er nooit een tekort aan exploitatie voor de zaal. Er zijn ook geen betaalde functies binnen onze organisatie. Al het werk dat wordt gedaan, ook door ouderlingen, gebeurt op vrijwillige basis.


Dan is het qua bijdrage hetzelfde als bij ons in de kerk. Je bepaalt zelf wat je geeft.

Er zijn bij ons wel betaalde functies, we hebben twee dominees en die krijgen betaald :j

Van het geld wat we geven en wat bij de collectes opgehaald wordt gaat ook een hoop naar goede doelen en er is een uitgebreide diaconie. Ik vind niet dat onze giften weggegooid geld zijn en ze zijn ook niet om de kerk te 'verrijken'.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:49

Babootje schreef:
Kinke schreef:
Ok, voor de Jehova getuigen in dit topic. Het klopt dus niet dat wanneer iemand de JG wil verlaten, deze nog gewoon normaal behandeld wordt? Dat diegene nog gewoon contact met zijn/haar familie mag hebben (en andersom)? Je bent niet verplicht om langs de deuren te gaan? Je hoeft niet een deel van je salaris in te leveren?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Ik reageer even kort want ik ben nu gezellig weg met vriendinnen op een "meidenweekend". Vriendinnen die overigens geen JG zijn.
Vraag 1 ga ik nog even op reageren. Wat hier gezegd wordt klopt voor een (klein) deel en ligt veel genuanceerder dan hier wordt gesuggereerd. Ook voor familie ligt het weer heel anders. Prediken is wel iets dat bij ons hoort; het is een opdracht van Jezus Christus en daarin volgen wij hem na. In principe geldt dat voor iedere christen. Het uitdragen van je geloof kan op verschillende manieren.
Nee, je hoeft geen deel van je salaris in te leveren, de organisatie drijft op vrijwillige gaven en hoeveel dat is bepaal je zelf. Naar de uitspraak van Jezus: Geef het water des levens om niet, wordt ook geen geld gevraagd voor lectuur of bijbelonderwijs. Tijdens onze vergaderingen worden geen colectes gehouden.
Inderdaad roken we niet, gebruiken geen drugs. Daarin volgen we het bijbelse gebod na ons lichaam rein te houden, voor zover we dat kunnen.
Inderdaad accepteren we geen bloedtransfusie. Daarin volgen we het bijbelse gebod na om ons te onthouden van bloed. Het bloed (het leven, zoals dat in de bijbel concreet wordt gemaakt behoort God toe). Nu zou God ons niets onthouden dat goed voor ons zou kunnen zijn, dus waarom dat gebod? Inmiddels is heel wat meer over bloed bekend dat je echt zou moeten weten voordat je het accepteert. Bloed is geen vloeistof, maar een weefsel, met alle afstotingsverschijnselen die met het gebruik ervan meekomen. Risico op ziektes, zoals hepatitis en aids die niet altijd in het bloed te zien zijn. Bloed verliest ook zijn functie (transport) vrij snel na het afnemen en heeft dan ook niet veel meer functie dan bv een zoutoplossing im het volume aan te vullen. Inmiddels zijn er veel betere bloedvervangende middelen op de markt zonder de risicos van bloed waaronder EPO, maar die zijn natuurlijk duurder dan bloed dat gratis wordt gedoneerd. Bewezen is ook dat patienten die zijn geopereerd zonder bloed sneller herstellen dan patienten die wel bloed hebben gekregen. Dus ook al ben je geen JG is het goed om jezelf op de hoogte te stellen van alle risico's die het gebruik van bloed met zich brengen. Het is ingrijpender dan je denkt.


Tuurlijk is bloed niet zomaar vloeistof, anders konden ze water geven immers, probleem opgelost. Maar levensreddend is het zeker. Sterker nog in aardig wat landen (niet NL voor zover ik weet) worden in zo'n geval de kinderen uit de ouderlijke macht ontzet- bloed gegeven-kind gered-ouders terug in ouderlijke macht. Of, erg onethisch, de transfusie zelfs stiekem gedaan. Dokters kunnen maar moeilijk aanzien dat een kind sterft dat makkelijk gered kan worden.

Gelukkig schrijdt de techniek voort en is bloed steeds minder nodig. Op termijn speelt dit probleem gelukkig niet meer.

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 12:03

Naar aanleiding van een pb wil ik wat meer over mijn beweegredenen vertellen en waarom ik net over "angst" sprak.

Ik denk dat ook meespeelt om juist wel met JG in gesprek te gaan en hun geloof op hun manier te leren kennen, is juist al die slechte verhalen. Ik ben benieuwd naar hun manier van leven en geloven. Dat heb ik ook gezegd tegen ze toen ze voor m'n deur stonden. Ik denk dat juist open staan voor de verschillen mij meer gaan leren over mezelf. De JG uit de weg gaan en alleen afgaan op de verhalen van anderen, vind ik een bepaalde angst. Ik ken persoonlijk geen JG (maar misschien houden ze goed schuil ;) ), dus dan is voor mij de enige optie ze uit te nodigen en het gesprek aan te gaan.
Ik wil zelf ook niet worden afgerekend op de verhalen van anderen, maar dat mensen mij mijn verhaal laten doen, mij leren kennen en daar een conclusie aan verbinden. Als ze me daarna een irritant wicht vinden, moeten ze dat zelf weten maar dan is dat wel aan hun eigen ingewonnen informatie.

Ik ben jarenlang lid van een kerk geweest via mijn ouders, toen ik op mezelf ging wonen heb ik me af gemeld. Vooral omdat ik dus er al jaren niet meer heen ging en op dat moment ook totaal geen interesse had in religies e.d. En de rekening voor een bijdrage aan de kerk, vond ik dat het wel ff genoeg was :Y) Nu na meer dan 13 jaar dus wel de interesse en het meer willen weten over de verschillende religies. Moskee zit hier in de wijk, dus die wil ik ook gaan bezoeken en daar vragen gaan stellen. Een alpha-cursus staat ook op de planning, maar zag al dat deze pas weer na de zomer start bij mij in de buurt.
En misschien is dit gevoel er over 3 maanden niet meer en vind ik het allemaal wel gescheten. Maar het gevoel om te gaan zoeken is er nu.

De discussie die er nu gaat over hoe en wat binnen een religie, ik probeer me er niet te veel in te mengen. Ik lees het wel allemaal, want vind het interessant om te volgen. En zolang het wel netjes en respectvol naar elkaar is vind ik het niet erg, maar dat is niet de reden van mijn topic. Waar nodig zal ik zeker proberen te reageren en als ik echt iets moet beantwoorden of over na moet denken volgens jullie, laat het even weten.

Kinke

Berichten: 20571
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:11

wauw Babootje. Ik vind jouw verhaal over bloed wel shocking eigenlijk. Ben benieuwd naar wetenschappelijk bewijs die bevestigt dat patiënten die geen bloed toegediend kregen sneller herstelden dan diegenen die dat wel kregen.

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 13:15

Ik heb even op de site van JG gekeken naar het stukje "bloedtransfusies". Daar wordt vooral gezegd dat God dit als de ziel van het leven ziet en dat er daarom ook geen bloederig vlees mag worden gegeten. ( corrigeer me als ik het verkeerd heb opgevat)
Op zich snap ik dan wel dat een JG geen bloedtransfusie wil, je stopt dan iemandanders zijn ziel in jouw lichaam.

Even een quote van hun site
Citaat:
Vroeger bezag de medische wereld methoden om bloedtransfusies te vermijden als extreem of zelfs suïcidaal, maar dat is de laatste jaren veranderd. In 2004 werd bijvoorbeeld in een medisch tijdschrift gezegd dat „veel van de technieken die voor Jehovah’s Getuigen zijn ontwikkeld, de komende jaren de standaard zullen worden”.
 
* Een artikel in het tijdschrift Heart, Lung and Circulation uit 2010 zei dat „’bloedvrije chirurgie’ niet beperkt zou moeten worden tot JG [Jehovah’s Getuigen], maar een fundamenteel onderdeel zou moeten zijn van de dagelijkse gang van zaken bij operaties”.
Tegenwoordig gebruiken duizenden artsen over de hele wereld bloedbesparende technieken om complexe operaties uit te voeren zonder bloedtransfusie. Zulke transfusiealternatieven worden zelfs in ontwikkelingslanden gebruikt, en veel patiënten die geen Getuige zijn vragen om dezelfde behandeling

Deze reactie van mij gaat niet over de zienswijze van het geloof, maar puur hoe ik deze tekst nu lees:
Ik denk dat het dus mee te maken heeft dat als het niet nodig is, het beter is om het niet te doen. Er zijn (heel) vroeger ook mensen overleden door/na een bloedtransfusie. Dat is gewoon algemeen bekend, toen was er ook weinig bekend over bloedgroepen etc.
En dat vind ik een goed uitgangspunt. Als het zonder kan, graag zonder. Maar om echt antwoord te geven op de vraag of ik voor altijd bloedtransfusie zou weigeren, vind ik een lastige. Ik heb nooit voor de keuze gestaan en ik denk dat ik op dat moment zou laten leiden door emoties, niet door een religie. En als de artsen voor je gaan beslissen, dan zullen ze het altijd doen en niet eerst je religie checken denk ik

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:16

Iemand anders zijn ziel in de baby?? >;)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:18

Vindt het beetje raar? Stel je bent aan het dood bloeden om wat dan ook dan krijg je echt niet iemand anders zijn ziel in je ik noem dat echt bijgeloof pff sorry.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:27

De Bijbel noemt wel dat de ziel van je lichaam in je bloed zit. Dus het is niet helemaal verzonnen janinevv ;) (jij bent toch ook christen dacht ik?)
Of het dan te ver gaat om bloed te weigeren moet iedereen voor zich bepalen en voor zichzelf verantwoorden. Maar het is wel ergens op gebaseerd :)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:40

verootjoo schreef:
De Bijbel noemt wel dat de ziel van je lichaam in je bloed zit. Dus het is niet helemaal verzonnen janinevv ;) (jij bent toch ook christen dacht ik?)
Of het dan te ver gaat om bloed te weigeren moet iedereen voor zich bepalen en voor zichzelf verantwoorden. Maar het is wel ergens op gebaseerd :)


Ja maar ik geloof niet dat mijn ziel weg gaat als er iemand anders bloed in mijn lichaam komt om mij te redden :)

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:44

Janinevv schreef:
verootjoo schreef:
De Bijbel noemt wel dat de ziel van je lichaam in je bloed zit. Dus het is niet helemaal verzonnen janinevv ;) (jij bent toch ook christen dacht ik?)
Of het dan te ver gaat om bloed te weigeren moet iedereen voor zich bepalen en voor zichzelf verantwoorden. Maar het is wel ergens op gebaseerd :)


Ja maar ik geloof niet dat mijn ziel weg gaat als er iemand anders bloed in mijn lichaam komt om mij te redden :)


Ik ook niet, maar er zijn dus wel mensen die op die manier de Bijbel uitleggen. Net als dat mensen zichzelf een homo-seksuele relatie ontzeggen, en andere christenen dat wel doen. Of dat sommige christenen eerst willen trouwen en andere christenen geen probleem zien met ongehuwd samenwonen :)
Iedereen heeft zijn eigen beleving in wat God van hen vraagt, en iedereen moet zichzelf uiteindelijk kunnen verantwoorden.

Ik vind niet dat je dan zo gek, cq respectloos hoeft te reageren als iemand uitlegt waarom hij geen bloedtransfusie kan verantwoorden op basis van zijn geloof. ;)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:47

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:
De Bijbel noemt wel dat de ziel van je lichaam in je bloed zit. Dus het is niet helemaal verzonnen janinevv ;) (jij bent toch ook christen dacht ik?)
Of het dan te ver gaat om bloed te weigeren moet iedereen voor zich bepalen en voor zichzelf verantwoorden. Maar het is wel ergens op gebaseerd :)


Ja maar ik geloof niet dat mijn ziel weg gaat als er iemand anders bloed in mijn lichaam komt om mij te redden :)


Ik ook niet, maar er zijn dus wel mensen die op die manier de Bijbel uitleggen. Net als dat mensen zichzelf een homo-seksuele relatie ontzeggen, en andere christenen dat wel doen. Of dat sommige christenen eerst willen trouwen en andere christenen geen probleem zien met ongehuwd samenwonen :)
Iedereen heeft zijn eigen beleving in wat God van hen vraagt, en iedereen moet zichzelf uiteindelijk kunnen verantwoorden.

Ik vind niet dat je dan zo gek, cq respectloos hoeft te reageren als iemand uitlegt waarom hij geen bloedtransfusie kan verantwoorden op basis van zijn geloof. ;)[/quote]

Nee misschien stom geantwoord maar omdat ik het zelf niet geloof en ik heb geen hekel aal JG ;)

Blijgeestig
Berichten: 172
Geregistreerd: 20-05-12

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:59

Al gedacht aan het boedisme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:20

X
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:04

Abacab schreef:
Ieder mensen is geboren met een gevoel voor goed en kwaad, of je er nu wel of geen geloof op na houdt.


Ik weet niet of dit teveel off topic gaat, maar dit is niet waar.
Goed en kwaad heeft te maken met normen en waarden die je in je opvoeding worden bijgebracht. En een geweten moet zich ontwikkelen.

KittyDylan

Berichten: 8909
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 00:05

Ik volg dit topic stilletjes een beetje mee. Ik vindt het over JW genoemde wel interessant. Zelf ben ik niet gelovig, en zal het ook vertikken. Maar de afgelopen paar jaren ben ik zelf ook veel meer te weten gekomen over het geloof, aangezien ik een paar mensen ken die JW zijn.

Ik herken sommige stukjes die de JW hier schrijven wel, maar andere delen ook weer niet. (Zoals 'afgestoten' worden als je niet voor het gelood kiest, ik dacht dat ze wel echt 'verstoten' werden)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:30

Nikass schreef:
Abacab schreef:
Ieder mensen is geboren met een gevoel voor goed en kwaad, of je er nu wel of geen geloof op na houdt.


Ik weet niet of dit teveel off topic gaat, maar dit is niet waar.
Goed en kwaad heeft te maken met normen en waarden die je in je opvoeding worden bijgebracht. En een geweten moet zich ontwikkelen.

Dat is jouw mening.
In de dierenwereld zie je dat dieren die in groepen leven er ook regels en omgangsvormen op na houden (denk maar aan bijen en mieren). Die hebben ze niet uit de bijbel, koran of torah. Dat zijn de regels die aangeboren zijn. Dieren die zich niet kunnen handhaven in de groep worden verstoten. Waarom zou dat principe bij ons als mensen anders werken?
Laatst bijgewerkt door Abacab op 01-05-17 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:33

Een geweten ontwikkel je zeker, in je jeugd, net als empathie..daar kan heel wat fout in gaan..

Spelenderwijs leer je die vaardigheden en die zijn verwant aan je leeftijd, hersengroei dus..
Kinderen die geen gewetensvolle ouders hebben en iet naar school gaan, dus nergens komen, zullen gewetensloos opgroeien...

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 09:58

Of empathie te ontwikkelen is twijfel ik soms heel erg aan O:) Maar ik denk zeker dat je geboren wordt met een bepaalde basis en dat je ook zonder "goede" ouders kan opgroeien naar een mooi en goed persoon. Dat duurt wat langer, want het wordt niet met de paplepel ingegoten.

@Blijheid ik weet ook niet of het nu daadwerkelijk het geloof is wat ik zoek, maar ik vind dit voor mij wel een van de beginpunten voor mij op dit moment. Vind het mooi om te lezen dat je ondanks jouw tegenslagen door blijft zoeken en je grenzen blijft verleggen. Zeker als er ziekte in het spel is, wordt het er niet makkelijker op.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:59

@abacab: Dat is niet waar, die regels leren ze van de groep. Ongeacht of het een pup, kitten, veulen, of schaap is.

Als je een veulen bijvoorbeeld vanaf de geboorte weghoudt van andere paarden, zal hij op latere leeftijd niet weten hoe hij zich in een kudde moet gedragen omdat hij dat niet geleerd heeft.

Waarom denk je dat dieren die met de fles grootbracht zijn door mensen, niet meer terug kunnen keren in een "normale" groep? Die dieren hebben de basisregels niet meegekregen tijdens het opgroeien!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:00

Dat is dan niet erg hoopvol voor alle kinderen over de hele wereld die als wees opgroeien in een land waar geen geld is voor onderwijs.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:00

Ja, daar twijfel ik tegenwoordig ook aan...maar het zijn de oiders die een kind dat bij brengen..het besef ervan...maar als ouders in het tegenwoordige plaatje alleen zich zelf zien en alles afkopen met luxe, weten ze niet dat het aso monsters gaan worden en zij later daar de prijs voor betalen..