Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Hier zijn ze beiden met 4 op zwemmen gegaan. A, B en C. De oudste is daarna gaan korfballen en zit op paardrijden. Zelfs voor haar vind ik 2 sporten genoeg.
. Hier spelen ze veel buiten. Vooral de jongste vindt het geweldig met takken te slepen, soep met modder te maken e.d.
Delphi schreef:Ik heb twee meiden van 9 en 6. Met hun 4 vinden ze vaak alles leuk, maar ook kunnen ze alles net zo snel weer beu zijn. Hier zijn ze beiden met 4 op zwemmen gegaan. A, B en C. De oudste is daarna gaan korfballen en zit op paardrijden. Zelfs voor haar vind ik 2 sporten genoeg.
De jongste vloog door de zwemlessen heen en haalde 6 weken na haar 5e verjaardag haar C diploma. Zij heeft enorm veel energie, maar ik heb haar bewust na het zwemmen even nergens op gedaan. De oudste gaf zelf aan graag op korfbal te willen en paardrijden.
Mijn jongste niet dus ik heb het zo gelaten. Een paar maanden geleden begon ze ook over korfbal en na een paar proeflessen besloot ze daar op te willen.
Vorige week begon ze over zwemmen. Morgen heeft ze haar tweede proefles reddingszwemmen/snorkelen. Normaal gesproken had ik haar niet op een tweede sport gedaan, maar zwemmen vind ik erg belangrijk. Omdat ze zo jong haar diploma's gehaald heeft vind ik het belangrijk dat ze regelmatig zwemt. Dit is dus ideaal voor haar.
Ik zou je zoontje vertellen dat hij na zijn zwemdiploma's mag kiezen of hij op muziekles wilt of niet. Ik vraag me ook wel een beetje af of een 4 jarige echt al de concentratie op kan brengen voor muziekles.
En voor zijn energie zou ik hem lekker buiten laten spelen. Hier spelen ze veel buiten. Vooral de jongste vindt het geweldig met takken te slepen, soep met modder te maken e.d.
![]()
Ik denk zelf dat het juist belangrijk is dat kinderen zich zo nu en dan eens 'vervelen' en zelf activiteiten gaan bedenken. ik zou het dus echt bij max. 2 sporten/activiteiten houden. Ik zou het gewoon houden bij hetgeen hij nu doet.
Ik heb ze hier ook altijd uitgelegd dat het niet de bedoeling is steeds te switchen. Natuurlijk moeten ze het leuk vinden, maar ik ga ze niet steeds op een sport doen en dan eraf halen en vervolgens weer op een nieuwe sport.
Helaas krijgen we vaak genoeg ouders met kinderen van 4 die beweren dat hun kind oh zo getalenteerd is... ook al heeft het talent voor muziek. Wacht er nog even mee. 
Het is voor zoveel goed... ik raad het iedere ouder aan. sonrisa schreef:Ook helemaal met jou eens Delphi lekker buiten spelen is zo fijn voor ze dat doen we dus ook genoeg.
Hij kan zich ook prima alleen vermaken op zijn kamer met de playmobill hoor dus even tijd voor zich zelf en zelf spelen krijgt hij ook. Maar vind het zelf gewoon lastig om te kiezen ook omdat ik alles leuk vind.
De concentratie is ook wel een dingetje inderdaad hij is snel afgeleid dus waarschijnlijk kan muziekles nog niet eens. (Of hij leert het juist te krijgen) hahah en zo ga ik dus de hele tijd heen en weer met mijn gedachten. De zwemles is nu nog vooral watervrij maken dus nog niet echt gericht op een A diploma meer spelen in het water en kleine opdrachten doen. Dat geld ook voor de judo ze doen lekker tikkertje enzo en dan weer een kleine oefening het is dus vooral lekker spelen en nog niet te serieus.
Korfbal is hier ook allemaal spelenderwijs hoor en meer spelletjes dan echt serieus korfballen. Mijn oudste speelt wel wedstrijden.
Wij hebben hem al 6 jaar en hij heeft zich driedubbel terugverdient
Zelfs de oudste van 9 staat er dagelijks op om salto's te doen. Ik merk dat het ook erg goed is voor hun coördinatie en lenigheid.
sonrisa schreef:Delphi wij hebben wel een trampoline maar die staat nog niet ivm het slechte weer als het straks weer wat langer beter weer is zullen we die inderdaad op gaan zetten ben benieuwd hij vind dat wel leuk bij balorig enzo maar een echte held is hij daar niet in durft net aan op zijn billen te landen dus salto's zullen het denk niet worden hahah. (Hoeft ook niet)
Mischien nog iets dat bij mij meespeelt. Zelf ben ik chronisch ziek( eds) en dit is dus erfelijk maar we kunnen hem pas na de pubertijd testen. En hoe sterker zijn spiertjes nu zijn hoe minder last hij er waarschijnlijk van gaat krijgen mocht hij het wel hebben. Niet dat hij met gewichten traint ofzo maar we vinden het wel fijn als hij spelenderwijs lekker actief is.
Ik merk veel verschil in hun motoriek door het trampolinespringen.bakkabouter schreef:Kinderen in contact brengen met muziek is absoluut op elke manier toe te juichen. Maar kijken welke noot je moet spelen, die noot zoeken op je instrument, en zelf beoordelen of die juist klinkt (wat bij viool zo ongeveer de essentie is, anders heb je echt kattengejank)... Daar heb je een hele hoop concentratie en coördinatie voor nodig. Op een wonderkind hier en daar na zijn er geen 4-jarigen die dat kunnen. En of je dat moet willen is ook nog een hele andere discussie.
Zoek eventueel of er een leuke groep is die op een algemenere manier muziek aanbiedt? Samen zingen, dansen en op trommels slaan terwijl de juf viool, gitaar of eender wat speelt lijkt me een stuk beter bij een 4-jarige passen, het 'serieuzere' werk kan altijd later nog (hier beginnen ze op de muziekschool gewoonlijk met instrumenten op 9 jaar).