Twijfels werken of studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jayney

Twijfels werken of studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:47

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor jullie tijd. Ik zit in een lastige situatie en zal proberen kort uit te leggen.

Ik ben na mijn middelbare school direct een hbo studie gaan doen (diermanagement, van hall larenstein in leeuwarden). Dit was in 2011/2012 door gezondheidsproblemen moest ik stoppen en ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen en had ik een tussenjaar.

Na wat twijfels over wat nu, koos ik toch voor nog een studie poging (2013/2014) ik ging SPH doen aan de hoge school van Amsterdam. Op deze manier kon ik thuis blijven wonen en elke dag met de trein reizen. Mijn cijfers waren goed ik kwam 0.1 punt te kort voor mijn propedeuse maar ik mocht over. Echter kon ik het niet aan en koos ik wederom door gezondheidsproblemen om te stoppen.

Ik ben daarna 1,5 jaar lang intensief bezig geweest met mijn gezondheid ik ging langzaam aan in het boekenbedrijf van mijn vader wat uurtjes werken. Steeds wat meer uur tot ik fulltime aankon.

Ik werk nu al een poos fulltime. Ik vind het niet heel erg leuk werk en ik vind het zwaar, mijn gezondheid is alweer aan het tobben.

Toch wil ik niet de rest van mijn leven in het boekenbedrijf werken. Zonder opleiding kom je toch erg moeilijk aan de bak dus ik dacht waarom niet een niveau lager proberen dat ik in elk geval een papiertje heb.

Ik koos voor dierverzorging bbl in Barneveld. In april zou het gesprek zijn en ik moet voor die tijd een bedrijf vinden om te werken.
Nou mag ik alleen werken in dierenparken (kan je vergeten als je al de mazzel hebt aangenomen te worden, mag dat pas vanaf dat je 2e jaars bent), dierenpensions, hotels, asielen, dierenwinkels etc.

Echter bbl word wel aangeboden maar betaald krijgen is het volgende. Ook ontving ik vandaag een mail van de school decaan dat er waarschijnlijk te weinig aanmeldingen voor de opleiding zijn en deze dus waarschijnlijk niet door kan gaan.

Tsjaa wat nu... ik had eindelijk de energie weer verzameld iets te gaan doen. Nu twijfel ik zal ik bol gaan doen, heeft het meerwaarde? En wil ik dan wel dierverzorging doen of zal ik meer de kant op gaan van landbouwdieren.

Dingen die ik in overweging moet nemen:
- Ik woon samen en heb dus maandelijkse huurkosten.
- Ik kan naast mijn studie niet blijven werken (dat breekt mij op).
- In geval van bol heb ik recht op studiefinanciering maar daarmee kom ik niet uit de kosten.
- Mijn ouders willen de studie betalen maar zelfs dan nog red ik het niet met de maandelijkse kosten.
- Als ik ga bij lenen bouw ik nog meer schuld op, ik heb al een aardige schuld opgebouwd door mijn gefaalde hbo studies. (in geval van halen diploma mbo wordt de hbo schuld niet kwijtgescholden alleen als ik weer hbo zou doen en halen wordt die kwijtgescholden).

In geval van landbouwdieren vraag ik mij af of ik er niet gunstiger aan doe om gewoon een boer te benaderen? En te vragen of ik een korte periode vrijwillig mee mag draaien. Op die manier kan ik het vak leren. Met deze ervaring zou ik dan kunnen proberen te solliciteren bij veebedrijven.

De reden voor mij dat ik graag een diploma wilde halen is dat het minimum loon met mbo diploma hoger is. Ik hoef echt niet rijk te worden, maar als een diploma per uur een aantal euro verschil maakt vind ik dat het wel waard. Daarbij kom je gewoon simpelweg sneller aan het werk met een diploma.

Mijn vraag aan jullie:
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Zijn er mensen met soort gelijke situaties die advies hebben of zijn er mensen die zonder diploma goed aan het werk zijn gekomen?

Ik vraag in geval van zonder diploma aan het werk komen, wel verhalen van mensen rond deze tijd want vroeger werd er wat minder gekeken naar papier maar meer naar ervaring in praktijk.

Sorry voor het lange en warrige verhaal.

Ik heb zelf gewoon zoveel twijfels.

Pessoa

Re: Twijfels werken of studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:06

Denk je ook wel na over als je eenmaal een baan hebt in de richting die jij wilt doen, dat je deze met je gezondheid ook kan blijven behouden? :)
Het zou jammer zijn als je afstudeert en eenmaal aan het werk gaat en dat het werk gewoon te zwaar is voor jou en je toch iets helemaal anders moet zoeken in een andere richting.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:13

Wat ik zou gaan doen is in ieder geval geen BBL dierverzorging. Ik vind het super dat je weer de motivatie gevonden hebt om aan de slag te gaan met een opleiding. Maar ik zou wel een opleiding pakken waarbij je ook feitelijk baankansen hebt. En die zijn gewoon erg klein in de dierverzorging.

Dat zou ik zo zonde vinden van je energie en je motivatie. Dan heb je dadelijk 3 of 4 jaar gestudeerd om alsnog hetzelfde werk te doen als dat je nu doet.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:15

Ik zou ook goed kijken naar of de banen die je wilt doen wel een banen perspectief hebben. Ja, een diploma helpt. Maar niet als dat diploma geen banen heeft en je alsnog diplomaloos in de customer service/admin/whatever terechtkomt, dan heeft studeren natuurlijk niet zo veel zin.

Die opleiding Diermanagement heeft m'n nichtje ook gedaan en afgerond. Waarschijnlijk zelfs rond de tijd dat jij er zat was ze ook bezig. Zo'n 4 jaar geleden denk ik afgestudeerd. Diploma is niets waard, geen baan in te vinden.

*edit: Iris was me voor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:20

Ik zou je zeker aanraden (nogmaals) te proberen een diploma te halen. Een diploma is meer dan bewijs van kennis. Het bewijst ook dat je een bepaald denk- en werkniveau hebt.

Maar, als je zo met je gezondheid tobt, is het dan wel wijs een studie/opleiding te doen in de richting diermanagement? Het werken met dieren is eigenlijk altijd zwaar. Een dierenwinkel of Welkoop oid is dan misschien nog de minst zware optie op werk, maar ook daar moet je veel staan en eventueel slepen met zware voerzakken.

Ik zou in jouw geval kijken naar een opleiding voor fysiek minder zwaar werk. Meer richting een administratieve functie, zoals financieel, marketing, communicatie, H&R. Dat vind je misschien minder leuk, maar is voor jouw gezondheid wel toekomstbestendiger.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 13:28

Bedankt voor jullie snelle reacties :) en ook super voor jullie ''waarschuwingen'' ik waardeer die oprecht daar is het topic ook voor, zowel positieve als negatieve aan/opmerkingen. :j
Ik zal een beetje over mijn gezondheid toelichten zonder hier heel diep op in te gaan.

Er zijn fysieke problemen geweest maar die beperken mij niet in fysiek zwaar werk. Mijn grootste problemen zijn altijd psychisch geweest en ik heb ruim 1,5 jaar in therapie gezeten. Momenteel tob ik met vermoeidheid hiervoor moet ik deze maand nog een nachtje in het ziekenhuis verblijven. Vermoedelijk een apneu dit is te verhelpen.

Ik vond SPH leuk, er waren banen in te vinden maar ik kon mentaal de zorgen en problemen van andere niet dragen bij alles wat ik al van iedereen en mezelf draag.

Ik ben daarom heel erg zoekende in wat ik leuk vind. Zodat het behalen van een diploma ook een keer lukt (ik heb wel een havo diploma).

Het papiertje lijkt altijd wat toe te voegen ook al ga je een totaal andere kant op. Althans zo lijk ik het te ervaren om mij heen (correct me if i'm wrong). Ik zie mensen met een diploma in dieren eigenlijk zelden ook werk erin doen, maar doordat ze een diploma hebben, worden ze wel makkelijker ergens aangenomen.
Laatst bijgewerkt door Jayney op 09-03-17 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:30

Ik doe de docentenopleiding Nederlands, is enorm leuk! :D Grote baankans en prima deeltijd te doen! :j

Werken in de dieren is hartstikke leuk maar je hebt geen toekomstperspectief... Ik zou verder studeren en zoeken naar iets wat je deeltijd kan doen zodat je evt nog 20 uur er naast kan werken oid.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:33

Jayney schreef:
Het papiertje lijkt altijd wat toe te voegen ook al ga je een totaal andere kant op. Althans zo lijk ik het te ervaren om mij heen (correct me if i'm wrong). Ik zie mensen met een diploma in dieren eigenlijk zelden ook werk erin doen, maar doordat ze een diploma hebben, worden ze wel makkelijker ergens aangenomen.

Dat ligt aan wat voor werk je zoekt. :)

Heel erg veel HBO Diermanagers zijn wel aan het werk, maar dan in MBO banen niet in de dierensector. Als jij daar al tevreden mee bent. Dan is het prima toch?

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 13:41

MarlindeRooz schreef:
Ik doe de docentenopleiding Nederlands, is enorm leuk! :D Grote baankans en prima deeltijd te doen! :j

Werken in de dieren is hartstikke leuk maar je hebt geen toekomstperspectief... Ik zou verder studeren en zoeken naar iets wat je deeltijd kan doen zodat je evt nog 20 uur er naast kan werken oid.

Ik vind voor een klas staan verschrikkelijk dat zou dus echt niks voor mij zijn.

Helaas is het voor mij echt geen optie om te werken naast een studie ook al is deze deeltijd. Ik weet zelf inmiddels waar het steeds op fout gaat ik ga deze situatie dan ook niet bewust weer opzoeken.

Iris82 schreef:
Dat ligt aan wat voor werk je zoekt. :)

Heel erg veel HBO Diermanagers zijn wel aan het werk, maar dan in MBO banen niet in de dierensector. Als jij daar al tevreden mee bent. Dan is het prima toch?

HBO ga ik in elk geval komende jaren niet meer doen het is voor mij te hoog gegrepen.

Het is dus zoeken naar iets wat ik leuk vind zodat diploma halen kan en ja als er werk in is te vinden is dat super.

Wat betreft voor werk ik zoek: Ik zoek werk waarbij ik veel fysiek bezig ben, op kantoor achter een computer is niks voor mij. Mijn huidige werk is vergelijkbaar met kantoorbaan, dat is voor mij gewoon mentaal zwaar en gaat met veel te veel tegenzin. Dit doet mijn gezondheid niet ten goede.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:48

Een MBO In de zorg? Waar je vooral praktisch bezig bent? Zoals Maatschappelijk werk en dienstverlening?

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 13:54

MarlindeRooz schreef:
Een MBO In de zorg? Waar je vooral praktisch bezig bent? Zoals Maatschappelijk werk en dienstverlening?

Heb ik overwogen maar is en best moeilijk werk in te vinden en beetje vergelijkbaar met SPH, je bent dan toch veel bezig ook met problemen van andere mensen. Ik vrees dat ik dan weer na 1 jaar moet stoppen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:55

Je kan in ieder geval een keer een open dag bezoeken.

Mijn zusje doet die opleiding en heeft bijvoorbeeld stage gelopen op een groep met verstandelijk beperkten. Die hebben juist weinig drama. Die maken zich druk om dingen als welke toetje ze eten en welke kleur ze gebruiken om te schilderen etc. :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:56

Maar nog makkelijker dan in de dierverzorging.

En iets als bloemschikken?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:58

Ik ga nu een omscholingstraject in voor apothekersassistente. Heb behoorlijk wat beperkingen en dit kan ik. Is heel veel werk in te krijgen. Misschien het kijken waard. Ik heb ook de opleiding dierenartsassistente afgerond toen ik jong was. Superleuk maar het werk is super zwaar ook psychisch.
Dierenwinkel heb ik altijd super leuk gevonden om te doen. Dat zou een goeie optie zijn .

Misschien een lijstje maken van welke banen je leuk vind en aan zou kunnen. En dan kijken welke opleiding je daarvoor nodig hebt. Succes

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 14:08

Iris82 schreef:
Maar nog makkelijker dan in de dierverzorging.

En iets als bloemschikken?

Bloemschikken is daar werk in te vinden? Geen idee of dat mij wat lijkt nooit aan gedacht eigenlijk.

Ik heb met mensen met handicaps gewerkt, ik kan het moeilijk uit leggen maar mentaal ben ik te veel bezig met het zorg dragen dat ik de seinen van mijn eigen lijf negeer en uiteindelijk aan onderdoor ga.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar zorg dragen voor mensen ongeacht of dit kinderen, baby's, volwassen, ouderen, mensen met beperking is voor mij niet weggelegd. (wat ik oprecht jammer vind).

callum schreef:
Ik ga nu een omscholingstraject in voor apothekersassistente. Heb behoorlijk wat beperkingen en dit kan ik. Is heel veel werk in te krijgen. Misschien het kijken waard. Ik heb ook de opleiding dierenartsassistente afgerond toen ik jong was. Superleuk maar het werk is super zwaar ook psychisch.
Dierenwinkel heb ik altijd super leuk gevonden om te doen. Dat zou een goeie optie zijn .

Misschien een lijstje maken van welke banen je leuk vind en aan zou kunnen. En dan kijken welke opleiding je daarvoor nodig hebt. Succes

Ook iets waar ik nog nooit over na gedacht heb ik zal mij er eens over in lezen.

Winkel werk heb ik een tijd gedaan van supermarkt tot taartenwinkel maar ik ging daar ook hard achteruit psychisch.

Ik ben echt heel moeilijk en dat besef ik mij, en ik weet ook dat het leven niet altijd een leuk feestjes is. Ik heb een hoop dingen geprobeerd ook dingen die ik niet leuk vind, ik doe nu ook werk wat ik niet leuk vind. Maar ik kan dat niet de rest van mijn leven doen ik val dan heel erg terug en verlies dan weer al mijn energie en zin in leven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:24

Oh maar dat herken ik heel erg. Ik heb een heleboel geprobeerd. En heb ook snel last van verlies aan energie. Dit is idd uitgekozen omdat het dingen bevat die me ook energie opleveren. Maar het blijft een gok.

Ik heb ook apneu en met een apparaat is dat prima op te lossen en scheelt een hele boel.