Positieve ervaringen Paardenhouderij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna01

Positieve ervaringen Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 14:53

Hallo!

Wie kent ze niet, de topic's over de mbo-opleiding Paardenhouderij waarin er tig redenen zijn om de opleiding af te raden.
Vele van deze topic's heb ik doorgelezen, maar ik kan maar weinig positieve berichten terug vinden. Nu ben ik wel nieuwsgierig
naar wat jij bereikt hebt met de opleiding nadat je je diploma hebt gehaald.

Ik ben dus eigenlijk alleen op zoek naar ervaringen van mensen die de opleiding ook daadwerkelijk gevolgd en afgerond hebben, omdat ik
eigenlijk niet vind dat je mag oordelen over iets zonder het zelf gedaan te hebben. Ik zal ook vast niet enkel positieve berichten hierop
krijgen, maar zoals ik al zei geloof ik niet dat iedereen er negatief uit is gekomen.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:32

Ik heb de opleiding gevolgd en afgerond. Enige positive ervaring is dat ik mijn eigen paard mee kon nemen naar school :') ..
Ik volgde de opleiding op het Groenhorst Barneveld.
En het is fijn dat ik mijn Mbo diploma kon bereiken met iets waar ik al wat van af wist.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:53

Hier afgestudeerd HBO'er Equine, Leisure and Sports. Iets anders dus, maar toch een soort van hetzelfde.

Meid doe alsjeblieft iets anders en vergooi niet 2/3/4 jaar of langer van je leven aan zoiets onzinnigs.

Hele leuke tijd gehad op school, fantastische onderzoeksstage gehad in Letland. Alles met 2 vingers in de neus gehaald. En nu? Nu ben ik (financieel) administratief medewerker en medewerker personeelszaken. Ik heb per toeval deze kans gekregen anders had ik misschien nog steeds in een magazijn gewerkt. Ik heb kort op een stal gewerkt maar dat wilde ik absoluut niet de rest van mijn leven doen. Andere functies zijn er bijna niet en als ze er wel zijn, dan zijn er zoveel sollicitanten dat de kans dat jij de baan krijgt ongeveer nihil is. Zeker met een MBO.

Mbo paardenhouderij vind ik helemaal onzinnig. Stallen uitmesten kun je ook wel zonder opleiding.

Ik zou willen dat mijn ouders me voor deze keuze hadden behoed. Ze hebben me zelf mijn keuze laten maken en ik heb er nog spijt van. Ben er te laat achter gekomen dat ik hier niks aan heb en op het punt in mijn leven waar ik nu sta, is omscholen niet echt een optie meer. Gelukkig heb ik dus wel een leuke baan, maar als ik nu opnieuw op de Havo zat en mocht kiezen dan zou ik alles anders doen. Dan had ik nu wel de baan die ik graag zou hebben gehad.

unihorses

Re: Positieve ervaringen Paardenhouderij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:06

Ik heb het een jaar gedaan en ben heel hard weggerend,ik zag er totaal geen toekomst in. Wil je in de paarden werken dan heb je geen opleiding nodig

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:17

unihorses schreef:
Ik heb het een jaar gedaan en ben heel hard weggerend,ik zag er totaal geen toekomst in. Wil je in de paarden werken dan heb je geen opleiding nodig

Dat je daar geen opleiding voor nodig hebt dat begrijp ik. Als je als 16-jarige naar een stal gaat en vraagt of ze nog werk voor je hebben staan er nog 10 voor je in de rij die het wel willen doen voor 1 uurtje vrijrijden. Waarom dan mij aannemen met een diploma? Vandaar ook mijn vraag naar wat de positieve ervaringen zijn en waar je misschien terecht bent gekomen. Je hoeft natuurlijk niet alleen maar op een stal te werken met je 'diploma'.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:47

Ik heb de paardensport opleiding in deurne gedaan.

Heel veel mensen van mijn klas zijn hierna een andere opleiding gaan volgen, ikzelf ook helaas heb ik die opleiding niet kunnen afmaken door allergieen. En nu? Nu werk ik in de logistiek.

De mensen die door zijn gegaan in de paarden zijn of de hele goede ruiters of de mensen die thuis al een stal hadden.

Zonder geld en talent in de paarden is het heeeel moeilijk om erin te blijven werken. En dan bedoel ik niet stal werk dat kan iedereen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:53

Mijn zusje heeft de opleiding in Deurne gevolgd, Masterclass. Waar ze nu al ruim een jaar als stalruiter werkt en het onwijs naar dr zin heeft.

Zelf totaal een andere opleiding gedaan maar door divers vrijwilligerswerk kan ik zo op diverse plekken beginnen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:01

Na mijn Deurne opleiding werk ik al zo´n 15 jaar fulltime in de paarden. Maar alle huidige opleidingen van het moment sluiten absoluut niet aan op de praktijk. Zonde van de tijd en het geld. Zelfs bij een sollicitatie is het geen plus als je een diploma laat zien. De meeste stallen zouden nog meer onder de indruk zijn van een diploma veehouderij of iets anders dat aantoont dat je een echte aanpakker bent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:02

Geen ervaring. Maar deze opleiding mag van mij per afvloeiende regeling geschrapt worden uit het onderwijsaanbod.
Ik weet wel dat er weinig mensen in die sector aan het werk komen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:12

Johanna01 schreef:
unihorses schreef:

Dat je daar geen opleiding voor nodig hebt dat begrijp ik. Als je als 16-jarige naar een stal gaat en vraagt of ze nog werk voor je hebben staan er nog 10 voor je in de rij die het wel willen doen voor 1 uurtje vrijrijden. Waarom dan mij aannemen met een diploma? Vandaar ook mijn vraag naar wat de positieve ervaringen zijn en waar je misschien terecht bent gekomen. Je hoeft natuurlijk niet alleen maar op een stal te werken met je 'diploma'.

ja,je kon dan een adviserende functie doen. nou paarden mensen iets wijs maken yeah right

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 01:23

Poepscheppen tot je 67ste. Meer is het niet. Helaas

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 06:55

Ik denk niet dat je veel positieve ervaringen gaat vinden ts ;) Natuurlijk zijn er wel mensen die uiteindelijk een leuks baan in de paardensector gevonden hebben (niet veel, maar ze zijn er wel). Maar daar hebben ze die opleiding waarschijnlijk niet voor nodig gehad.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 10:39

Topic mag wat mij betreft gesloten worden. Ik ben tot het inzicht gekomen dat als je iets wilt in de paardenwereld, je daar ook wel komt zonder diploma. Daarnaast zou ik het erg egoïstisch vinden van mijzelf om toch de opleiding de gaan doen, wat heb ik mijn zoontjes dan te bieden?
En daarbij, ik heb de opleiding al 2 keer eerder gedaan op 2 locaties, waarvan de laatste keer moeten stoppen door een zware zwangerschap. Ik heb het van mij afgezet, en in september begin ik aan de opleiding verzorgende IG waarvoor ik ook al ben aangenomen. Een opleiding waar wél voldoende werk in de vinden is.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:21

Ik wil graag mijn positieve ervaring hier even delen. Ik heb paardenhouderij niv. 4 gedaan en ben 10 jaar geleden afgestudeerd. Wij hadden nog wel de ORUN erbij in zitten. Overal waar ik kom of solliciteer zijn mensen enthousiast over de opleidingen die ik heb gedaan (heb meerdere gedaan op verschillende fronten) en ik kon in de paarden overal wel aan het werk. Het scheelt echt als je goede stageadressen hebt, zelf graag wil, en hieruit goede recensies hebt. De tijd van de paardenopleiding heb ik als erg leuk ervaren, leerzaam ook, waar een wil is, is een weg. De meeste mensen uit mijn oude klas doen nog iets met paarden, het zij lesgeven, wat bijrijden, of een fulltime functie als stalruiter. Het kan dus wel en het is echt geen weggegooide tijd! Succes TS!!