Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20202
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:09

Sommige posts hier lees ik toch wel met een zucht hoor.. typisch de maatschappij van nu, 'als je mijn kind met 1 vinger aanraakt ben je nog niet jarig en ga ik naar de politie'. Wellicht bedoelen jullie het helemaal niet zo, maar ik krijg er zo'n beeld bij van 'mijn kind doet niets fout en hoeft niet gestraft te worden'.
Wat is er in hemelsnaam mis met het kind even vastpakken, uit de situatie halen en toespreken?
Toen ik nog op de psz werkte deden wij dat ook wel eens. Kind 1 of 2 keer waarschuwen, gaan ze dan nog een keer over de schreef dan zetten we ze op een stoeltje met uitleg waarom. Daarna het gesprek aangaan voor zover dat lukt.

Bij sommige (lees: de meeste) kinderen werkt het niet om te zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor'.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:19

Heb geen 4 pagina s gelezen
Enkel de 1e
Maar mocht jou kindje t mijne zijn zou ik m niet meer laten gaan . Je legt een negatieve lading op t gaan spelen met andere kindjes
Dat speelzaal de bal nu bij de ouders van X gooit is niet helemaal fair
Het is nl vreselijk lastig in hulpverleners land om überhaupt te ontdekken waar je kan aankloppen als je een gedragsstoornis vermoed bij je kind
Laat staan dat je er als klagende ouder tussen komt !
Heb zelf een kind wat sociaal emotioneel niet helemaal functioneert naar de standaard .
Gaat steeds beter maar heb WEL hulp gehad van de peuter speelzaal toen en mijn smurf is daarop voor observatie naar MKD gegaan .
Zit nu op bijzonder basis onderwijs omdat daar beter omgegaan kan worden met kindjes die wat extra aandacht nodig hebben

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:17

Aranel schreef:
Sommige posts hier lees ik toch wel met een zucht hoor.. typisch de maatschappij van nu, 'als je mijn kind met 1 vinger aanraakt ben je nog niet jarig en ga ik naar de politie'. Wellicht bedoelen jullie het helemaal niet zo, maar ik krijg er zo'n beeld bij van 'mijn kind doet niets fout en hoeft niet gestraft te worden'.
Wat is er in hemelsnaam mis met het kind even vastpakken, uit de situatie halen en toespreken?
Toen ik nog op de psz werkte deden wij dat ook wel eens. Kind 1 of 2 keer waarschuwen, gaan ze dan nog een keer over de schreef dan zetten we ze op een stoeltje met uitleg waarom. Daarna het gesprek aangaan voor zover dat lukt.

Bij sommige (lees: de meeste) kinderen werkt het niet om te zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor'.


En dat noem ik nou leidsters met te weinig ervaring.
Geloof me de situatie met zo n kind heeft vaak niks meer te maken met zovaak waarschuwen etc maar zit er meer achter dat kind heeft dus eentotaal andere begeleiding nodig als een "nadenk stoel"

Ouders van x niet benaderen wat wil je bereiken ouders zitten vaak ook met handen in het haar en krijgen al genoeg sores over zich heen

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:37

Grappig, dat er standaard van uit wordt gegaan dat X wat mankeert en dat de ouders ook met de handen in het haar zitten.

Ik heb veel vaker gezien dat ouders lachen met het gedrag van hun kind want zo'n dapper stoer knulletje is toch leuk en trouwens , anders maakt hij een scene van en dan sta je als ouder voor l"l.
Bij veel van die kinderen schort er gewoon wat in de opvoeding.
Ouders voeden niet op, waar ook bij hoort op tijd naar bed en 3 maaltijden per dag.
Onder het mom het kind bepaalt zelf wel zo'n beetje wat het wel en niet wil.

Aranel
Berichten: 20202
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:44

Precies :j
Verder ga ik maar even op mijn handen zitten :Y)

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:51

spatter schreef:
Grappig, dat er standaard van uit wordt gegaan dat X wat mankeert en dat de ouders ook met de handen in het haar zitten.

Ik heb veel vaker gezien dat ouders lachen met het gedrag van hun kind want zo'n dapper stoer knulletje is toch leuk en trouwens , anders maakt hij een scene van en dan sta je als ouder voor l"l.
Bij veel van die kinderen schort er gewoon wat in de opvoeding.
Ouders voeden niet op, waar ook bij hoort op tijd naar bed en 3 Umaaltijden per dag.
Onder het mom het kind bepaalt zelf wel zo'n beetje wat het wel en niet wil.


Ach die opmerking ken ik wel voort opvoeding dit en dat. Sommige mensen zoeken dor deze opmerking juist geen hulp... Want het zal wel aan hun liggen. Let goed op voordat je dit zegt. Ik roepte dit vroeger ook maar kannu toch al vlug de kinderen eruit halen

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:55

Ik zou inderdaad een officiële klacht indienen. Heel naar en niet eenvoudig om te doen, maar soms helpt dat gewoon nog het beste om dingen gedaan te krijgen, weet ik uit ervaring (werk zelf als inhoudelijk verantwoordelijke voor een KDV en wij kunnen soms ook niet anders dan ouders adviseren klacht in te dienen en hopen dat ze dat ook doen).

Persoonlijk vind ik dat de leiding niet 100% professioneel overkomt. Ze zeggen en doen dingen wellicht met de beste bedoelingen, maar bepaalde dingen zou ik als leidinggevende niet graag horen dat gezegd wordt door begeleiding.
Het zijn imo niet jouw zaken dat X onderzocht is op gedragsstoornissen en daar niets uitgekomen is. Dat is privacygevoelige info en dient niet met andere ouders gecommuniceerd te worden. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat jij er absoluut geen boodschap aan hebt dat X zoveel aandacht opeist dat er geen tijd meer overblijft voor aandacht voor andere kinderen.

Het lijkt me een goede beslissing om je zoontje af te melden als het voor jou haalbaar is.

@ Spatter: bij sommige ouders en kinderen is dat zo, maar ook zeker en vast niet altijd hoor. En zelfs dan nog als het probleem bij de opvoeding ligt, dan nog ga je er eigenlijk van uit dat mensen het beste voor hebben met hun kind en hun best doen om hun kind een zo goed mogelijke opvoeding te geven. Alleen, sommige ouders hebben daar wat meer ondersteuning bij nodig dan anderen. Ook daarin ligt een taak weggelegd voor de mensen die werken in een KDV, al dan niet in samenwerking met andere instanties.
Soms ligt het probleem ook niet zozeer bij de opvoeding, maar heeft het kind ook echt nood aan extra zorg omwille van een bepaalde medische problematiek.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:57

Ik weet niet hoor.
Ouders willen blijkbaar tegenwoordig allemaal een speciaal kind en als de opvoeding er bij bungelt moet de medische wereld het maar oplossen.
Is hier in deze streek misschien erger als elders.

Mijn zoon zat op de lagere school in een klas van 25 leerlingen en hij was de enige die geen Ritalin kreeg.
Alle kinderen kregen bijlessen .
Je gaat mij niet vertellen dat al die kinderen echt wat mankeerde.

1 kind kreeg enorm veel medicatie, was ook een zeer lastig kind met veel onaangepast gedrag.
Maar hij kwam wel iedere dag met 1.5 liter cola naar school en ontbijten thuis deed hij niet.
Ook een gewoon boterhammetje kreeg hij niet mee naar school.

Ik woon 2 huizen af van wat ooit een kinderopvang was.
Daar werden kinderen vanaf baby in pyama binnen gebracht smorgens om 7 uur en gingen om 6 uur in pyama weer naar huis.
Hadden bij de opvang al gegeten en hun hele dag gehad.
In het weekend werden die kinderen verwend want dan zagen papa en mama ze pas eens echt.
Opvang maakte de kinderen zindelijk, zagen de eerste stapjes en hoorde de eerste woordjes.
Kinderen bleven vaak naar deze opvang toe gaan tot ze oud genoeg waren om een sleutel om hun nek te krijgen en alleen thuis mochten blijven na school tot hun ouders om 6 uur thuis kwamen.
Of ze een boterhammetje smeerden voor school, hadden die ouders geen kijk op want die waren om 7 uur de deur uit naar werk.

Wat voor start geef je dan je kind mee en waarom neem je dan een kind?
Vaak bleef het dan ook nog bij 1 kind, eenzaam leventje tussen volwassenen thuis waar ouders in het weekend ook nog zelf willen hobbyen want ze hebben de hele week hard gewerkt.

Dit was/is wel Belgie maar de irritante slecht opgevoede kotertjes die toaal niet luisterde naar hun ouders en aan de gordijnen bleven trekken en zeuren om aandacht als moeders in gesprek was, heb ik gewoon in Nederland gezien.

Ik zei vroeger al.
Laten mensen eerst eens een hond nemen en als ze die al niet kunnen opvoeden, laten ze dan nooit beginnen aan kinderen.
Hoeveel mensen hebben een opgevoede hond?

Ik ben misschien fel en dat ben ik altijd geweest over deze zaken.
Ik riep het al voordat ik kinderen had en toen zeiden ze ; Wacht maar tot je ze zelf hebt.
En toen ik ze had riep ik het nog en toen was het; Wacht maar tot ze beginnen te puberen.
Nou, die tijd hebben we inmiddels ook wel gehad.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:01

En laat me raden? Jij hebt de perfecte opvoeding gegeven, hebt nooit geen fouten gemaakt en daardoor heb je perfect opgevoede kinderen?

Want zo komt het bij mij wel over.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:07

Spatter ook dat gebeurd wus opvang dumpen.. maar hier gaan speciale kindjes naar speciaal onderwijs en zitten ze niet onder de ritalin ( overigens mijn zoontje ook niet omdat ik het troep vind en het weiger )

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:09

Tussen de perfecte opvoeding en zorgen dat je zoon of dochter een ander kind niet in elkaar mept zit natuurlijk nog een gigantisch gat.

Er zullen echt kinderen zijn die wat mankeren, maar het grootste gedeelte wordt gewoon niet opgevoed.

En daarbij, ook een adhd'er/autist/vul zelf in, hoort geen andere kinderen te bijten, slaan en schoppen. Die kun je óók gewoon leren hoe het moet, maar ja, dan moet je er wel wat energie insteken.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:10

Aranel schreef:
Sommige posts hier lees ik toch wel met een zucht hoor.. typisch de maatschappij van nu, 'als je mijn kind met 1 vinger aanraakt ben je nog niet jarig en ga ik naar de politie'. Wellicht bedoelen jullie het helemaal niet zo, maar ik krijg er zo'n beeld bij van 'mijn kind doet niets fout en hoeft niet gestraft te worden'.


Dat beeld verzin je zelf.

Citaat:
Wat is er in hemelsnaam mis met het kind even vastpakken, uit de situatie halen en toespreken?


Dat ligt er maar net aan hoe je dat doet. Als je denkt dat het moet gaan om straffen dan is er alles mis mee, vooral dat het bij een kind van 2 op die manier niet werkt, en dus dat je hardhandigheid voordoet.

Uit de situatie halen kan prima zijn, verwoorden wat er gebeurt ook, fysiek contact kan prima zijn, ook als manier om een kind uit de situatie te halen, maar NIET om het kind te straffen of om te intimideren f of om het wel even een lesje te leren of met frustratie.

Citaat:
Bij sommige (lees: de meeste) kinderen werkt het niet om te zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor'.


Maar ook dat is vooral jouw eigen invulling. IK zou niet opperen dat je een kind van twee alleen maar gaat zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor' en als het niet werkt* dat je het gewoon toelaat. Dat beeld wordt om een of andere reden steed weer herhaald maar het is niet terecht. Er zijn zoooveel meer manieren om zoiets aan te pakken.

Bovendien wil je (hoop ik) dat een kind van 2 zich zo ontwikkelt dat het gedrag niet nodig is en dat het op een positieve manier leert omgaan met de situaties. Dat het alleen uit angst voor straf ophoudt met sommige dingen is niet genoeg - je wilt een kind in staat stellen om zich goed te ontwikkelen. Dat bereik je (natuurlijk) niet als iemand zo'n kind eens even flink aanpakt. Daarmee leer je een kind alleen maar meer stress en spanning en angst aan.

In dit geval zou ik dus vinden dat het KDV een aantal dingen zou moeten doen:
- op korte termijn gewoon een paar extra handen op de vloer. Dat dat niet kan, dat we onze opvang zo rigide hebben gemaakt dat er geen rek meer inzit om eens een extra iemand op te trommelen als dat nodig is, is de fout van ons systeem, niet een fout van het kind. En dat dan opvangen door een kind ruw aan te pakken is schadelijk

- verder kijken naar wat de uitlokkende omstandigheden zijn: drukte, vermoeidheid, bepaalde acties, moeite met communiceren etc, en proberen om die omstandigheden te verbeteren en de escalatie voor te zijn.

- inzetten op extra voorspelbaarheid en structuur.

Voor een deel vind ik dat ook reguliere KDV's hierin gewoon wat moeten kunnen en enigzins flexibel horen te zijn. Dat hoort gewoon bij de opvang van kinderen: die zijn niet altijd hetzelfde en dus moet je daar wel redelijk mee om kunnen gaan.

Maar het kan zo zijn dat het echt te ver buiten de mogelijkheden van het KDV ligt, en dan komt deskundige hulp en/of een medisch kinderdagverblijf in zicht.

* Dat het overigens bij de meeste kinderen niet werkt is onwaar: bij de meeste kinderen in de meeste situaties werkt het nou juist wel. Kinderen zijn over het algemeen behoorlijk meewerkend, en het is vaak al genoeg om 'dat mag niet' te herhalen in combinatie met redirecten naar iets anders, en na een aantal herhalingen leren kinderen het dan vanzelf. Nooit ook maar een spoortje straf ofzo voor nodig. Dat is niet atijd genoeg, dat klopt, en vrijwel elk kind gaat wel eens op de rand zitten en dat hoort ook bij de ontwikkeling, maar het idee dat de vriendelijke aanpak meestal niet werkt is onjuist.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:14

Froukje schreef:
Tussen de perfecte opvoeding en zorgen dat je zoon of dochter een ander kind niet in elkaar mept zit natuurlijk nog een gigantisch gat.

Er zullen echt kinderen zijn die wat mankeren, maar het grootste gedeelte wordt gewoon niet opgevoed.

En daarbij, ook een adhd'er/autist/vul zelf in, hoort geen andere kinderen te bijten, slaan en schoppen. Die kun je óók gewoon leren hoe het moet, maar ja, dan moet je er wel wat energie insteken.


Dat laatste zo Simpel gezegd maar niet zo Simpel uitgevoerd het is en blijft altijd knokken. Je leert ze het aab maar het gevoel erbij blijft bijna atijd weg.. Wat je wel weer nodg hebt om in te leven in andere en dan nog gaat hier maanden overheen

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:17

Nee dat zeg ik niet.

Ik zeg dat er veel te snel gesproken wordt over dat kinderen iets mankeren (geestelijk) maar dat het heel vaak gewoon ligt aan beroerde opvoeding.
De termen vliegen je tegenwoordig om de oren.
Jarenlang hadden tig kinderen ineens ADHD of iets in die trant.

Het vervelende is, dat kinderen die echt moeite hebben om mee te komen, op de hoop gaan met kinderen die in die groep helemaal niet thuis horen.

Kinderen die echt hulp nodig hebben krijgen dat vaak te laat of te slecht omdat er een enorme groep kinderen tussen zit die eigenlijk niks mankeren als alleen geen ouder thuis die opvoedt.
Opvoeden is meer als eten en drinken geven en naar bed doen.
Opvoeden is een kind klaar maken voor de grote wereld en dat is niet simpel, dat vergt heel veel moeite en tijd en streng zijn, politie agentje spelen in bepaalde periodes omdat een kind alleen leert waar de grenzen liggen als er ook grenzen zijn en kinderen alleen grenzen kunnen verleggen als ze daar tegen aan kunnen lopen en vervolgens kunnen bewijzen dat ze klaar zijn om het zelf te doen.

Het is niet voor niks dat leerkrachten afknappen omdat zij tegenwoordig diegene moeten zijn om kinderen op te voeden.
En ouders nog kwaad worden ook op zo'n leerkracht als het kind straf krijgt en lage punten.

Ik doe mijn best met mijn kinderen en ik hoop dat ze hun plekje vinden in de wereld, daar zijn ze nu mee bezig.
Zal vast genoeg fout gedaan hebben , maar dan gaf ik mezelf de schuld en ging op zoek naar antwoorden.
Maar heb zeker heel bewust kinderen genomen, mijn zusje en broertje heel bewust niet.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:18

Het is inderdaad makkelijk geschreven, net zo makelijk als men oordeelt.

(En ik spreek niet uit eigen ervaring, maar heb er wel ervaring mee).
Niets zo erg om als ouders te horen van buitenstaanders ( die niet het totale picture zuen en kennen) dat "ze is beter moeten opvoeden". Of " stuur ze maar naar mij, danvzullen ze het wel leren".

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:36

Aranel schreef:
Sommige posts hier lees ik toch wel met een zucht hoor.. typisch de maatschappij van nu, 'als je mijn kind met 1 vinger aanraakt ben je nog niet jarig en ga ik naar de politie'. Wellicht bedoelen jullie het helemaal niet zo, maar ik krijg er zo'n beeld bij van 'mijn kind doet niets fout en hoeft niet gestraft te worden'.
Wat is er in hemelsnaam mis met het kind even vastpakken, uit de situatie halen en toespreken?
Toen ik nog op de psz werkte deden wij dat ook wel eens. Kind 1 of 2 keer waarschuwen, gaan ze dan nog een keer over de schreef dan zetten we ze op een stoeltje met uitleg waarom. Daarna het gesprek aangaan voor zover dat lukt.

Bij sommige (lees: de meeste) kinderen werkt het niet om te zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor'.

Uh dus je gaat eerst waarschuwen, nadenk stoel en dan pas gesprek aan.
Die volgorde is apart, zeker bij een 2jarige.
Kinderen bij de arm vastpakken mag overigens niet( ik doel op het voorbeeld zoals hierboven beschreven, stevig bij de arm pakken, niet begeleiden) en tref je de verkeerde ouder dan heb je een proces aan je broek.
Dit is gewoon gebrek aan kennis en ervaring en heeft niks te maken met goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-03-17 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:44

gekoppaard schreef:
Wie kan mij helpen met het volgende. Mijn zoontje van 3 jaar gaat sinds hij bijna 1 jaar oud is 1 x per week naar de kinderopvang (KDV). Sinds kort 2 dagen, aangezien hij zich thuis verveelt en ook als voorbereiding op de basisschool. Mijn zoontje een vrolijke knul, sociaal, wel verlegen bij vreemden en een echt mama-kindje. Vorig jaar is een ander kindje (laten we die even X noemen) bij hem in de groep gekomen. X is een jaar jonger dan mijn zoontje maar een echte pain in the ass. X terroriseert de gehele groep. Slaat, duwt, bijt en trapt kindjes zonder reden. Mijn zoontje heeft dus al een keer een week rondgelopen met het gebit van X in zijn rug. Ik heb hier ook direct melding van gemaakt bij de leidsters en destijds (vorige zomer) werd al aangegeven dat dit kindje inderdaad ongewenst gedrag vertoonde en dat er meerdere ouders over klaagden.

Naar het najaar toe en gedurende de winter wilde mijn zoontje steeds minder graag naar het KDV. Vanmorgen heb ik hem weer helemaal overstuur moeten brengen. Maar dat is nog niet alles… Hij heeft gisteren zo’n 2 uur overstuur liggen huilen, werd vannacht wakker huilend en gillen “ik wil niet naar de kindjes” en vanmorgen werd hij ook weer zo wakker en heeft hij gehuild tot ik hem daar heb moeten laten. Wanneer ik weg ben geeft de leiding aan dat hij snel rustiger wordt, en meestal gaat ie na 5 minuten zelf spelen. Als ik hem ophaal is ie rustig en verteld ie meestal dat het wel leuk was.

Aangezien zijn reacties steeds heftiger worden heb ik vanmorgen de leidsters aangesproken omdat het naar mijn mening wel degelijk met X te maken heeft. Zij gaven aan weinig te kunnen doen op dit moment. Er zijn gesprekken met de ouders van X en X is onderzocht op het KDV voor gedragsstoornissen. Dit hebben ze niet kunnen vaststellen. KDV heeft nu schijnbaar wel aan de ouders aangegeven actie te verwachtten omdat X anders niet meer welkom is op de opvang. Maar dit brengt op korte termijn geen oplossing voor mijn zoontje. Ik heb vandaag getracht contact op te nemen met de locatiemanager, maar die is natuurlijk net op vakantie. Aangezien een waarnemend locatiemanager ook geen actie zal ondernemen aldus de leidsters heb ik nogmaals met hen gesproken. Zij gaven aan:
- X beinvloedt de gehele groep. Als hij een goede dag heeft, heeft de groep dat ook, en dus ook andersom;
- Betreffende leidster had in haar 28 jaar als leidster nog nooit een dergelijk kind meegemaakt;
- X absorbeert vaak zoveel aandacht dat er weinig aandacht voor de andere kinderen overblijft.
- Verzochten mij om een officiële klacht in te dienen, dat kon hen namelijk ook helpen.

Mijn zoontje moet nog zo’n 2 maanden naar het KDV, en dat is niet lang meer, maar naar mijn mening kan het niet zo zijn dat hij nog 2 maanden dusdanig tegen zijn wil erheen moet gaan. Als het gedrag enkel zou zijn dat hij mij moet missen (mama-kindje) zou dit wel erg heftig zijn in mijn ogen, naar mijn moeder, mijn zusje, zijn papa is het allemaal geen probleem. Hoe zouden jullie dit aanpakken? En kan ik een oplossing eisen van het KDV? Indien ze niet met een oplossing komen ga ik mijn kind toch maar eraf halen denk ik. Ik wil niet dat ie helemaal getraumatiseerd raakt, zeker als ie straks elke dag naar school gaat. Maar dan wordt die overgang natuurlijk ook weer extra groot. Misschien hebben jullie een oplossing?


Oplossing ander kdv.
Ik heb met mijn zoon hetzelfde mee gemaakt inmiddels is hij 14 , maar toen hij naar een kdv ging, wat een ramp was dat. hij ging eerst waar mijn man werkte, (kdv bij het ziekenhuis) maar toen hij daar weg ging moest hij daar ook weg. Toen begon de ellende , niet naar binnen willen huilen etc, als je dan om 10 uur belde werd er altijd gezegd nee hoor gaat goed. Heb toen aan iemand gevraagd een keertje langs te lopen , je kon naar binnen kijken en dan was hij nog aan het huilen. dus toen met de stichting gebeld en naar een ander kdv en dat is nooit een probleem geweest. ging vrolijk naar binnen altijd met plezier erheen. Wij hebben toen het vermoeden dat er iets voorgevallen is was er voor gezorgd heeft dat hij het niet meer redde daar.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:52

Maar wát is er zo erg aan een kind even bij zijn arm pakken om de aandacht te krijgen :? Dat snap ik nog steeds niet :n

Dat staat toch niet gelijk aan mishandeling?

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:07

Dat ligt er dus aan hoe dat gebeurt. Ik heb geen enkele moeite met een zachte hand die een kind fysiek maar vriendelijk een andere kant op stuurt. "Kom, laat Y maar even met rust, dan gaan wij de bekers vast klaar zetten." Prima redirectie.
En als je een kind uit een situatie moet verwijderen, dan kun je ook gewoon hand pakken (of arm als het niet kan) en een kind verwijderen uit de situatie.

Maar de eerste die het vastpakken hier noemde schreef dit:
Citaat:
Ik denk dat ik echt giftig zou worden op dat joch.
Zou hem gelijk stevig beet pakken en zeggen dat hij daar mee kan stoppen en dat ik anders HEEL erg boos wordt.


Dat is intimiderend en heeft alleen maar als effect om een kind angst aan te jagen, niet om het uit de situatie te halen.

En als je dat met opzet bij een ander kind doet (speciaal naar het KDV toe om er te gaan zitten, en dan op deze manier ingrijpen) maakt het dat wel tot mishandeling.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:24

Shadow0 schreef:
Dat ligt er dus aan hoe dat gebeurt. Ik heb geen enkele moeite met een zachte hand die een kind fysiek maar vriendelijk een andere kant op stuurt. "Kom, laat Y maar even met rust, dan gaan wij de bekers vast klaar zetten." Prima redirectie.
En als je een kind uit een situatie moet verwijderen, dan kun je ook gewoon hand pakken (of arm als het niet kan) en een kind verwijderen uit de situatie.

Maar de eerste die het vastpakken hier noemde schreef dit:
Citaat:
Ik denk dat ik echt giftig zou worden op dat joch.
Zou hem gelijk stevig beet pakken en zeggen dat hij daar mee kan stoppen en dat ik anders HEEL erg boos wordt.


Dat is intimiderend en heeft alleen maar als effect om een kind angst aan te jagen, niet om het uit de situatie te halen.

En als je dat met opzet bij een ander kind doet (speciaal naar het KDV toe om er te gaan zitten, en dan op deze manier ingrijpen) maakt het dat wel tot mishandeling.


Plus dat het om peuters gaat. Die pak je niet zo aan. Zij hebben nog niet een goed besef om te weten wat goed en fout is. Zij hebben ook nog geen besef van dat ze andere daadwerkelijk pijn doen. Ze kunnen eigenlijk nog niet echt samen spelen. Ik zeg altijd dat peuters beetje egoistisch zijn. Hun wereldje draait om hun zelf, ze hebben net ontdekt dat ze een individu zijn en ook iets kunnen willen en zeggen. Ze missen de empathie nog. Dat moet ze nog aan geleerd worden. Met goede begeleiding.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:27

Aranel schreef:
Sommige posts hier lees ik toch wel met een zucht hoor.. typisch de maatschappij van nu, 'als je mijn kind met 1 vinger aanraakt ben je nog niet jarig en ga ik naar de politie'.



Het moment dat iemand mijn kind met 1 vinger aanraakt, is het moment dat diegene uit moet gaan kijken voor mij. Ben zelf geen moeder maar kan echt giftig worden van het feit dat je zomaar aan iemand anders kind zou komen om die 'maar even op zijn plek te zetten'

Het moment dat je het niet met woorden af kan is het moment dat je net op het niveau van je kind zit.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:31

Ach... Over 'een kind van een ander aanraken'. Ik zat laatst bij de IKEA aan zo'n rond kindertafelgeval met mijn schoonzus koffie te drinken, terwijl haar zoontje in het speelgedeelte rustig zat te keutelen bij speelgoedattribuut. Andere kinderen waren ook de rust zelve, tot er een kind kwam, waarvan de ouders in de andere uithoek van het restaurant gingen zitten. Kind sloeg, schopte en schreeuwde tegen elk rustig kind dat daar rustig in pais en vree zat te spelen. Kind aanspreken hielp niet, want het sprak geen woord Nederlands. Toen ze mijn neefje van amper 1 op de grond duwde, sprak ik haar vermanend toe met 'Pas erop, zo ga je niet om met andere kindjes. Niet doen.' Ze schrok niet eens en maait zo de volgende omver. Die moeder was er behoorlijk klaar mee, tilt het kind op, gaat middenin het restaurant staan en vraagt: 'Van wie is dit kind, want het schopt en slaat.'

Van mij mag je dus inderdaad best eens ingrijpen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:40

Denk niet dat het gaat over het ingrijpen op zich, maar wel op de manier waarop.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:20

gekoppaard schreef:
Voor mij is de kogel door de kerk. Ik heb hem al officieel afgemeld bij het KDV. Want ja die maand opzegtermijn loopt natuurlijk gewoon door. Ik ga hem zsm aanmelden bij de PSZ en de rest zal zich wel een weg vinden. Ik heb gelukkig nog veel verlofdagen opstaan.

Ik zal zelf niet die ouders van X aanspreken. Ik denk niet dat dat veel brengt. Ofwel ze doen hun best en het lukt echt niet, ofwel het zal niet boeien. Ik hoop dat eerste en ik wens ze er veel succes mee. Maar mijn zoontje hoeft er geen last meer van te hebben.


Luister , ik zou die andere ouders zeker wel aanspreken. nu is hij nog klein....over een aantal jaar zijn ze verder van het pad af!

want het is een veronderstelling dat het ze niets interesseert, het kan ook een leermoment zijn voor jou en hun.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:49

kwita schreef:
Luister , ik zou die andere ouders zeker wel aanspreken. nu is hij nog klein....over een aantal jaar zijn ze verder van het pad af!

want het is een veronderstelling dat het ze niets interesseert, het kan ook een leermoment zijn voor jou en hun.


Dan is de vraag natuurlijk wie jij bent om andere ouders erop te wijzen dat hun zoontje 'het verkeerde pad op gaat', zeker wanneer de KDV er al mee bezig is. Je kent ook niet de gehele situatie dus 't is moeilijk om er uitspraken over te doen.

spatter schreef:
Ik weet niet hoor.
Ouders willen blijkbaar tegenwoordig allemaal een speciaal kind en als de opvoeding er bij bungelt moet de medische wereld het maar oplossen.
Is hier in deze streek misschien erger als elders.

Mijn zoon zat op de lagere school in een klas van 25 leerlingen en hij was de enige die geen Ritalin kreeg.
Alle kinderen kregen bijlessen .
Je gaat mij niet vertellen dat al die kinderen echt wat mankeerde.

1 kind kreeg enorm veel medicatie, was ook een zeer lastig kind met veel onaangepast gedrag.
Maar hij kwam wel iedere dag met 1.5 liter cola naar school en ontbijten thuis deed hij niet.
Ook een gewoon boterhammetje kreeg hij niet mee naar school.

Ik woon 2 huizen af van wat ooit een kinderopvang was.
Daar werden kinderen vanaf baby in pyama binnen gebracht smorgens om 7 uur en gingen om 6 uur in pyama weer naar huis.
Hadden bij de opvang al gegeten en hun hele dag gehad.
In het weekend werden die kinderen verwend want dan zagen papa en mama ze pas eens echt.
Opvang maakte de kinderen zindelijk, zagen de eerste stapjes en hoorde de eerste woordjes.
Kinderen bleven vaak naar deze opvang toe gaan tot ze oud genoeg waren om een sleutel om hun nek te krijgen en alleen thuis mochten blijven na school tot hun ouders om 6 uur thuis kwamen.
Of ze een boterhammetje smeerden voor school, hadden die ouders geen kijk op want die waren om 7 uur de deur uit naar werk.

Wat voor start geef je dan je kind mee en waarom neem je dan een kind?
Vaak bleef het dan ook nog bij 1 kind, eenzaam leventje tussen volwassenen thuis waar ouders in het weekend ook nog zelf willen hobbyen want ze hebben de hele week hard gewerkt.

Dit was/is wel Belgie maar de irritante slecht opgevoede kotertjes die toaal niet luisterde naar hun ouders en aan de gordijnen bleven trekken en zeuren om aandacht als moeders in gesprek was, heb ik gewoon in Nederland gezien.

Ik zei vroeger al.
Laten mensen eerst eens een hond nemen en als ze die al niet kunnen opvoeden, laten ze dan nooit beginnen aan kinderen.
Hoeveel mensen hebben een opgevoede hond?

Ik ben misschien fel en dat ben ik altijd geweest over deze zaken.
Ik riep het al voordat ik kinderen had en toen zeiden ze ; Wacht maar tot je ze zelf hebt.
En toen ik ze had riep ik het nog en toen was het; Wacht maar tot ze beginnen te puberen.
Nou, die tijd hebben we inmiddels ook wel gehad.


Ik ben het met je eens dat er overgediagnosticeerd wordt in sommige gevallen en dat we daarvoor moeten opletten. Daar ligt een belangrijke taak voor hulpverleners / diagnostici. Het spijtige is dat je op sommige plaatsen 'diagnoses kan kopen'. Ook voor het geven van teveel medicatie ben ik geen voorstander.
Maar anderzijds stel je het hier precies wel heel zwart-wit en verhaal je alles op de opvoeding van de ouders. Dat is het andere uiterste. Volgens mij moet er gezocht worden naar de gulden middenweg.
Gedrag van kinderen is onderhevig aan zoveel verschillende factoren dat het heel moeilijk is om het puur bij 1 factor zoals een aandoening of opvoeding te leggen. Daarnaast hebben ook verschillende factoren invloed op de opvoeding die gegeven wordt door de ouders.
Bovendien zijn er natuurlijk ook nog verschillen in normen hé. Wat voor jou not done is, is dat voor andere ouders misschien wel. Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar je kan moeilijk anderen jouw normen en waarden op gaan leggen in mijn ogen.