Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

gekoppaard

Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 11:17

Wie kan mij helpen met het volgende. Mijn zoontje van 3 jaar gaat sinds hij bijna 1 jaar oud is 1 x per week naar de kinderopvang (KDV). Sinds kort 2 dagen, aangezien hij zich thuis verveelt en ook als voorbereiding op de basisschool. Mijn zoontje een vrolijke knul, sociaal, wel verlegen bij vreemden en een echt mama-kindje. Vorig jaar is een ander kindje (laten we die even X noemen) bij hem in de groep gekomen. X is een jaar jonger dan mijn zoontje maar een echte pain in the ass. X terroriseert de gehele groep. Slaat, duwt, bijt en trapt kindjes zonder reden. Mijn zoontje heeft dus al een keer een week rondgelopen met het gebit van X in zijn rug. Ik heb hier ook direct melding van gemaakt bij de leidsters en destijds (vorige zomer) werd al aangegeven dat dit kindje inderdaad ongewenst gedrag vertoonde en dat er meerdere ouders over klaagden.

Naar het najaar toe en gedurende de winter wilde mijn zoontje steeds minder graag naar het KDV. Vanmorgen heb ik hem weer helemaal overstuur moeten brengen. Maar dat is nog niet alles… Hij heeft gisteren zo’n 2 uur overstuur liggen huilen, werd vannacht wakker huilend en gillen “ik wil niet naar de kindjes” en vanmorgen werd hij ook weer zo wakker en heeft hij gehuild tot ik hem daar heb moeten laten. Wanneer ik weg ben geeft de leiding aan dat hij snel rustiger wordt, en meestal gaat ie na 5 minuten zelf spelen. Als ik hem ophaal is ie rustig en verteld ie meestal dat het wel leuk was.

Aangezien zijn reacties steeds heftiger worden heb ik vanmorgen de leidsters aangesproken omdat het naar mijn mening wel degelijk met X te maken heeft. Zij gaven aan weinig te kunnen doen op dit moment. Er zijn gesprekken met de ouders van X en X is onderzocht op het KDV voor gedragsstoornissen. Dit hebben ze niet kunnen vaststellen. KDV heeft nu schijnbaar wel aan de ouders aangegeven actie te verwachtten omdat X anders niet meer welkom is op de opvang. Maar dit brengt op korte termijn geen oplossing voor mijn zoontje. Ik heb vandaag getracht contact op te nemen met de locatiemanager, maar die is natuurlijk net op vakantie. Aangezien een waarnemend locatiemanager ook geen actie zal ondernemen aldus de leidsters heb ik nogmaals met hen gesproken. Zij gaven aan:
- X beinvloedt de gehele groep. Als hij een goede dag heeft, heeft de groep dat ook, en dus ook andersom;
- Betreffende leidster had in haar 28 jaar als leidster nog nooit een dergelijk kind meegemaakt;
- X absorbeert vaak zoveel aandacht dat er weinig aandacht voor de andere kinderen overblijft.
- Verzochten mij om een officiële klacht in te dienen, dat kon hen namelijk ook helpen.

Mijn zoontje moet nog zo’n 2 maanden naar het KDV, en dat is niet lang meer, maar naar mijn mening kan het niet zo zijn dat hij nog 2 maanden dusdanig tegen zijn wil erheen moet gaan. Als het gedrag enkel zou zijn dat hij mij moet missen (mama-kindje) zou dit wel erg heftig zijn in mijn ogen, naar mijn moeder, mijn zusje, zijn papa is het allemaal geen probleem. Hoe zouden jullie dit aanpakken? En kan ik een oplossing eisen van het KDV? Indien ze niet met een oplossing komen ga ik mijn kind toch maar eraf halen denk ik. Ik wil niet dat ie helemaal getraumatiseerd raakt, zeker als ie straks elke dag naar school gaat. Maar dan wordt die overgang natuurlijk ook weer extra groot. Misschien hebben jullie een oplossing?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:20

Ik zou je zoon over laten plaatsen naar een andere groep. Ik kom zelf van een kinderdagverblijf maar bij ons werd er in zulke gevallen een extra leidster opgezet die heel de dag alleen op dat kind zat nog net niet schaduwen.
Dit is geen leuke situatie voor je zoontje misschien kan je er ook over praten met hem?

Zou wel zeker actie ondernemen voor die laatste 8 weken.

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:21

Ik zou dan toch een officiële klacht indienen.

Is X elke dag op het KDV of toevallig dezelfde dagen als jouw zoontje? Misschien kun je naar andere dagen als X er niet is?

Heeft één van de kinderen X weleens terug geduwd / geslagen / gebeten? En heb je zelf al eens met X zijn ouders contact gehad? Misschien zijn ze zich echt niet bewust dat de situatie zo erg is. Maak eens een filmpje van hoe overstuur je zoontje is en laat dat zien.

Misschien is X beter op zijn plek bij een opvang waar er meer individuele aandacht is i.p.v. dat hij dat moet delen met (veel) andere kindjes..

Gibbie’s 2020; de dood in de ogen gekeken

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:21

KDV moet actie ondernemen. Ik heb het meegemaakt toen ik er werkte dat er ook een kindje niet voor de poes was. bijten slaan trappen enz. er is een onderzoek ingesteld en dat kindje bleek zwaar autistisch te zijn. En is naar een speciaal dagverblijf gegaan. Mocht het KDV niet mee werken zou ik een andere oplossing gaan zoeken jouw kindje mag er geen traumatische ervaring aan overhouden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:23

zoals in OP staat zijn de met X bezig en ook met ouders hierin dit is niet 1.2.3 zo even opgelost of overgeplaatst. dus vooral niet met ouders van X in gesprek gaan als men hier al mee bezig is.

tijdelijk overplaatsen of lekker thuis houden, overgang valt uiteindelijk wel mee hoor. Ik denk dat je het zo alleen maar negatiever maakt

(ik ben een moeder die aan de kant van X heeft gestaan overigens)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:27

Ik zou hem er per direct niet meer naar toe brengen. Dus ofwel de twee maanden nog thuis proberen uit te zingen ofwel naar een andere groep of ander kdv. De leidsters kunnen er niks aan doen, maar wel op hoger niveau een klacht indienen.

En twee maanden thuis is echt niet zo'n ramp, hier zes weken vakantie omdat ik in het onderwijs werk, en de eerste keer na de vakantie is het even moeilijk maar daarna gaat het weer prima.

[o]

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 11:28

Bedankt voor jullie reacties.

KDV heeft X laten observeren en daar is schijnbaar niks uitgekomen. Ze geven nu aan dat ze "stappen" van de ouders verwachten en dat X anders geweigerd gaat worden.

Officiele klacht ga ik vanmiddag als ik hem ophaal indienen.

Mijn zoontje heeft een keer teruggeduwt, de leidsters waren er helemaal blij mee toen, maar het heeft niet geholpen schijnbaar.

Overplaatsten heb ik vorige zomer al willen doen. Maar aangezien mijn zoontje dan toch wel angstig is raakte hij in paniek en wilde hij dat dus niet -O- . Ik heb toen niet doorgezet (had ik dat maar wel gedaan). Nu twijfel ik, want ik straf mijn zoontje dan eigenlijk extra door hem uit zijn vertrouwde omgeving te halen, en dat moet ie over een paar weken nog een keer overdoen dan (basisschool)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:32

gekoppaard schreef:

KDV heeft X laten observeren en daar is schijnbaar niks uitgekomen. Ze geven nu aan dat ze "stappen" van de ouders verwachten en dat X anders geweigerd gaat worden.

Mijn zoontje heeft een keer teruggeduwt, de leidsters waren er helemaal blij mee toen, maar het heeft niet geholpen schijnbaar.

Overplaatsten heb ik vorige zomer al willen doen. Maar aangezien mijn zoontje dan toch wel angstig is raakte hij in paniek en wilde hij dat dus niet -O- . Ik heb toen niet doorgezet (had ik dat maar wel gedaan). Nu twijfel ik, want ik straf mijn zoontje dan eigenlijk extra door hem uit zijn vertrouwde omgeving te halen, en dat moet ie over een paar weken nog een keer overdoen dan (basisschool)

me nekharen gaan overeind staan, dit gedrag mogen ze nooit blij mee zijn. en geloof me X leert hier niks van en kan alleen maar averchts werken. leidsters hebben zo te lezen weinig kunde in dit ; soort ; kindjes.

zo'n kindje kan beter tijdelijk naar een medisch kinderdagverblijf gaan. geef dit aan de leidsters aan (dit kan je via de gemeente rond krijgen). (even als tip voor ouders van X)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:33

Ik zou mijn kind die twee maanden thuishouden en aan huis oppas zoeken waar nodig. Dat naar school gaan komt echt wel weer goed. Maar de psychische schade die zo'n kind aan kan brengen komt misschien helemaal niet meer goed. Denk goed na!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:33

Kan hij niet naar een peuterspeelzaal? :)

Jasper 121017

❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

miccamaaike

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:35

Ik zou mn kind echt niet meer wegbrengen. Lijkt me dat hij zo alleen maar angstiger wordt. Is de peuterspeelzaal geen optie?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:36

Ow dat is geen goede reactie dan kunnen ze het nog beter negeren zijn gedrag of er op ingrijpen maar kinderen prijzen omdat ze wat terug doen is niet goed.

Een kindje weigeren of overzetten naar een ander kdv mag ook niet zomaar trouwens.

Heeft hij het voorzien op 1 kindje of meerdere? En zou er toch voor kiezen hem over te plaatsen en het je zoontje uitleggen als ze bijna 4 zijn kan je het goed uitleggen waarom hij even op een andere groep gaat spelen

Reserve Kampioen M district West 2019
    Reserve kampioen L district west 2018
    Dressuur B+10 L+13 M+12
    Z+3
    vaardigheid L+10 M+11 Z+3
    Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:39

gekoppaard schreef:

Als hij daar zo van in paniek raakte dan is het wellicht de beste oplossing om hem de komende 8 weken thuis te laten. Of X moet alsnog naar een andere groep gaan of weg gaan.

Gibbie’s 2020; de dood in de ogen gekeken

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie
    Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
    Gibalia <3
    Velvet
    Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:40

Kan je kind niet naar een ander KDV?
    Lees dat die over een paar weken naar de basisschool gaat, kun je hem dan tot die tijd niet thuis houden en voor sociaal zijn naar een Ballorig of zo gaan, aan kosten ben je dan denk ik net zoveel kwijt.

Ik heb zelf ook een 3 jarige (april 4) maar ik ben thuis moeder dus zij gaat helemaal niet naar een kdv of creche, maar ga wel regelmatig naar een overdekte speelparadijs.
    Laatst bijgewerkt door Jackie82 op 07-03-17 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Spoiler:
    Kiekeboe haha ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:41

Jeetje, ik zou proberen hem thuis te houden. Even rondvragen in je omgeving, vaak zijn er wel mensen in between jobs die wel een tijdelijk oppasbaantje kunnen gebruiken.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 11:41

Toen ik hoorde dat hij had teruggeduwt was mijn reactie ook dat ie dat niet moest doen maar gewoon melden bij de leiding als X lastig is. Maargoed, ik heb het gevoel dat de leidsters ook niet meer weten wat ze met hem aanmoeten.

X heeft het op alle kindjes voorzien. Er zijn dus ook meerdere klachten over hem. Maar aangezien je idd niet zomaar een kind mag weigeren zijn ze dit nu aan het onderbouwen. En dat is goed... maarja in die tijd is het dus niet opgelost.

Ik ga zo eens met mijn moeder praten of wij hem zelf kunnen opvangen die dagen. Wellicht is dat toch beter. Peutelspeelzaal zijn maar 2 uurtjes elke keer en ik werk 32 uur. Dus dat zet geen zoden aan de dijk vrees ik.

Is toch eigelijk vreemd dat de "normale" kindjes zo gedupeerd worden niet? Ik snap dat elk kindje een kans moet krijgen maar dit gaat wel ver.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:45

Kun je hem niet beter naar de peuterspeelzaal brengen als je zegt dat je het vooral doet ter voorbereiding op de basisschool? Daar is een peuterspeelzaal voor :)

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 11:51

Op de peuterspeelzalen hier zitten vooral achterstandskinderen. Daarnaast hebben de verschillende instanties (consultatiebureau, huisarts) en basisscholen bij mij allemaal onafhankelijk aangegeven dat kinderen van de KDV een stuk verder zijn met hun ontwikkeling dan kinderen van de PSZ. Maar ik ben er wel over aan het denken nu. Vooral om mijn moeder die de rest van de opvang doet te ontlasten.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:52

Switchen kan volgens mij vrij makkelijk, weet niet waar je woont maar hier in het westen zitten veel kdv's niet vol. Ik zou hem ook niet meer brengen, alleen al om een statement te maken.
    Ik vind dat niet meerdere kinderen de dupe mogen worden van een kind die de boel terroriseert.

Toos paardloos :(

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:53

Ik zou zeker actie ondernemen, want als dit doorgaat dan ontwikkeld hij mogelijk ook een angst voor school straks en dan ben je veel verder van huis. Ik zou dus absoluut wisselen of toch aan een PSZ denken. :j

V I N T E D voor een nieuwe garderobe voor een prikkie *\o/*
    I N S T A G R A M Fashion voor een prikkie *\o/*

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:02

gekoppaard schreef:
    Toen ik hoorde dat hij had teruggeduwt was mijn reactie ook dat ie dat niet moest doen maar gewoon melden bij de leiding als X lastig is. Maargoed, ik heb het gevoel dat de leidsters ook niet meer weten wat ze met hem aanmoeten.

X heeft het op alle kindjes voorzien. Er zijn dus ook meerdere klachten over hem. Maar aangezien je idd niet zomaar een kind mag weigeren zijn ze dit nu aan het onderbouwen. En dat is goed... maarja in die tijd is het dus niet opgelost.

Ik ga zo eens met mijn moeder praten of wij hem zelf kunnen opvangen die dagen. Wellicht is dat toch beter. Peutelspeelzaal zijn maar 2 uurtjes elke keer en ik werk 32 uur. Dus dat zet geen zoden aan de dijk vrees ik.

Is toch eigelijk vreemd dat de "normale" kindjes zo gedupeerd worden niet? Ik snap dat elk kindje een kans moet krijgen maar dit gaat wel ver.

Heeft het 2 jarig kindje dan een diagnose of een aandoening?

Ik vind persoonlijk dat het kdb alles wel rap in de schoenen schuuft van de ouders.
    Hebben ze al hulp geboden? Wat is de reden van het gedrag? Of hebben ze de ouders doorverwezen naaf ern instantie die aangepaste hulp kan bieden? Al dan opvoedingsgewijs of medisch.
    Hem weigeren op kdv is natuurlijk heel makkelijk maar verschuift het probleem maar.

Wie weet heeft het kindje een azndoening en vertoont dat daarom dat gedrag?

Dat is eigenlijk jou probleem niet maar maar dan zouden beide kindjes geholpen zijn.
    Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 07-03-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:04

En een gastouderopvang? Huiselijke omgeving met maar een paar kindjes, misschien dat dat hem zijn vertrouwen weer teruggeeft?

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 12:06

dromertje2 schreef:
    Heeft het 2 jarig kindje dan een diagnose of een aandoening?

Ik vind persoonlijk dat het kdb alles wel rap in de schoenen schuuft van de ouders.
    Hebben ze al hulp geboden? Wat is de reden van het gedrag? Of hebben ze de ouders doorverwezen naaf ern instantie die aangepaste hulp kan bieden? Al dan opvoedingsgewijs of medisch.
    Hem weigeren op kdv is natuurlijk heel makkelijk maar verschuift het probleem maar.

Wie weet heeft het kindje een azndoening en vertoont dat daarom dat gedrag?

Ik geef enkel aan wat ik weet. In verband met de privacy van dit kind kunnen ze mij niet meer informatie verschaffen. Ik weet wel dat er zomer vorig jaar al klachten waren, dus ze zijn er toch al een tijd mee bezig. Wat mij betreft te lang aangezien de andere kindjes de dupe zijn.

Er is een PSZ op de nieuwe school van mijn zoontje. En ondanks dat ik er geen fan van ben zullen 2 maanden niet veel uitmaken. Kan ie meteen aan zijn school wennen. Ik ga zo overleggen of het haalbaar is met de rest van de opvang die mijn moeder doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:08

Ik zou inderdaad zeker verder kijken. Een kind dat nachtmerries heeft, dat is niet goed.
    En dan kan een peuterspeelzaal, ook als het maar een paar uurtjes is, in elk geval wel een leuke extra afwisseling zijn om hem allemaal nieuwe indrukken op te doen. Die doet hij daar namelijk beslist ook op.
    (En misschien is het ook nog een mogelijkheid om met andere ouders van het KDV of in je omgeving af te spreken dat je bv om de week 2 kids een dagdeel neemt, terwijl de ander vrij heeft / kan werken?)

En ja, het is vreemd dat andere kinderen gedupeerd worden. Een goed KDV zou dat op moeten kunnen vangen - en daar heb je echt niet altijd eerst diagnoses voor nodig volgens mij. Het helpt wel hoor, maar als het gaat om peuters moet het volgens mij wel mogelijk zijn om de andere kinderen veilig te houden. Helaas zijn de organisaties vaak zo inflexibel dat het dus niet mogelijk lijkt om gewoon voor nu een extra persoon in te zetten. (Zulke dingen zouden volgens mij gewoon een beetje binnen de ruimte van een KDV moeten vallen, maar ik weet dat het niet gebeurt omdat alles precies is afgemeten.)

Ik zou zeker de klacht indienen, maar daarnaast is de prioriteit volgens mij eerst dat je zoontje een plek heeft waar hij geen nachtmerries over hoeft te hebben want dat is gewoon niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:08

Dat observeren zegt imo ook weinig. Hier op het KDV 'observeren' ze ook. Dan kijken ze hoe hij speelt en doet, maar leidsters zijn geen artsen. Ik vind het echt niet normaal als zo'n kind de hele groep terroriseert. In dat geval zou ik hem over laten plaatsen naar een andere groep of, als die er is, een andere locatie. Wellicht dan op andere dagen maar misschien dat je dan met je moeder andere dagen kan afspreken mbt opvang.