stage, het wil niet meer..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

stage, het wil niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 21:12

Pff ik zit er even helemaal door heen.
Loop nu 2 maanden stage bij een dierenkliniek (wel maar 2 dagen in de week), opzich een hele leuke kleinschalige kliniek waar ze mij ook goed helpen. Nu kreeg een paar weken terug te horen dat ze wat meer inzet van mij verwachten, ontzettend fijn om feedback te krijgen, dus ik ben extra hard aan de bak gegaan en voor mijn gevoel doe ik ook echt veel en nog harder mijn best nu.
Helaas werd ik vandaag toch weer aangesproken op het feit dat ze t idee hebben dat het niet zo goed gaat, dat ik dit niet wil, niet gemotiveerd en enthousiast ben..Dat ik dus nog wel wat meer moet gaan doen of anders maar moet stoppen misschien als het niks voor mij is.

Ben en ontzettende perfectionist en snel bang om fouten te maken, ook ben ik een introvert persoon dus als ik iets leuk vind dan denk ik het wel, maar ben niet iemand die een gat in het dak springt.. Zat daar dan ook bijna huilend aan tafel, dat gevoel dat je zo hard je best doet, maar het nog niet goed genoeg is. Ook krijg ik ontzettend veel commentaar als ik een foutje maak, vorige week waren ze dan ook echt boos op mij en dit valt ontzettend zwaar. Ik krijg geen enkele vorm van stage of reiskosten vergoeding, ben dus 90 euro in de week kwijt aan benzinekosten om daar stage te kunnen lopen, krijg dit geld maandelijks net bij elkaar en vind het ook geen enkel probleem om het daar aan uit te geven, maar het zou dan zo fijn zijn als ik voor al dat harde werk ook een keer waardering krijg, krijg het idee dat ik het nooit goed doe en nu eigenlijk gewoon aan het betalen ben om mij banketstaaf te voelen ofzo.

Weet niet meer wat ik er mee aan moet, ik heb het gevoel dat het niet zo zeer het enthousiasme zelf is dat mist, maar het uiten daar van, maar dat is gewoon hoe ik ben, ben nou eenmaal een stil rustig en serieus persoon en als ik niet zo zou zijn dan ben ik mezelf niet. Probeer nu nog meer vragen te stellen en wat meer geforceerd te lachen, maar het straalt er toch niet voldoende vanaf denk ik.
Eigenlijk wil ik gewoon niet meer gaan, ben er zo klaar mee, zit elke dag na stage huilend terug in de auto nu zowat en kijk er ook al dagen van te voren tegenop om weer te gaan omdat ik bang ben het weer fout te doen. De momenten die ik vrij heb kan ik totaal niet meer genieten en dat geeft ontzettend veel stress.

De kliniek zelf is opzicht hartstikke goed, en ook stagiaires willen ze echt wel helpen, alleen omdat ik dus zo weinig blijdschap uit hebben hun nu het idee dat ik slecht gemotiveerd ben en het niet leuk vind.

Eigenlijk wou ik dit vooral even van me af schrijven, zit alleen thuis en kan niet echt ergens mee naar toe hier mee..
Moet nog stage lopen tot iniedergeval maart 2018 zonder vakantie, het einde is dus nog niet in zicht, stoppen met de opleiding is voor mij geen optie. Even doorbijten dus, ik weet het, maar hoop toch dat jullie nog tips hebben om dit los te kunnen laten, al dat nadenken kost zo veel energie en ga er met de week meer tegen op zien, mijn motivatie zakt me nu wel een beetje in de schoenen hier door eigenlijk..

robbie88

Re: stage, het wil niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:16

deze brief afdrukken en een gesprek aan gaan met je stagebegeleider:). praat er over, dit gaat je in het echt werkende leven ook gebeuren, complimentjes hoor je dan ook niet vaak want goed is normaal en gewenst, niet goed word kritiek op gegeven. Niet de kop laten hangen, schop onder je kont en ga het gesprek aan zodat je als nog een leuke stage hebt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:19

Ga om de tafel zitten en maak het concreet, jouw gevoel, maar ook dat zij concreter maken wat ze missen :)

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:19

Ik weet niet hoe ik je kan helpen, maar ik heb precies hetzelfde gehad tijdens mijn stages. Ook ik ben introvert en laat niet zo snel merken dat ik het echt leuk vind. Heb ook altijd te horen gekregen dat ze meer inzet en eigen initiatief verwachten, maar dat vond ik altijd lastig met een stage begeleider erbij. Laat mij maar lekker zelf mijn gang gaan.

Ik zou zeker nog een keer rond de tafel gaan zitten op stage en het erover hebben. Hoe moeilijk dat ook is. Leg uit dat je zo niet in elkaar zit en dat het moeilijk voor je is. Misschien dat ze er dan wat meer begrip voor hebben. Mij heeft het geholpen. Het is nog een lange tijd, dus beter nu dingen duidelijk maken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:20

Ik zou eigenlijk concreet aan ze vragen wát ze dan missen of wát ze anders zouden willen zien. Je doet in principe wat aannames over dat ze je willen zien lachen etc, maar misschien bedoelen ze dat helemaal niet. Vraag naar concrete zaken en focus je daarop. Als je geen plezier hebt in je werk zullen ze je enthousiasme sowieso niet gaan zien natuurlijk, dus ik zou wel echt hiermee aan de slag gaan en niet 'gewoon even doorbijten'.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:21

Ik had dit ook op mijn stage, maar ik was er ook gewoon echt niet graag.
En terwijl ik dit net wel goed kan verbergen en doen alsof ik het wel graag doe, vonden ze mij
een grijze muis.
En ik ben echt het tegenovergestelde van jou, ik ben extreem sociaal. Heb zaken redelijk vlot onder de knie en doe wat van mij verwacht wordt. Echter kreeg ik daar niet zozeer de kans mij te ontwikkelen en ik had het dan zwaar als mij verteld werd dat ik meer uit mijn schelp moest komen.
Ja maar hoe dan?!
Ik heb management gestudeerd en ik mocht er enkel telefoons aannemen en e-mails beantwoorden. Nou ik weet niet hoe je dan uit je schelp moet komen, ik ben vlot aan de telefoon en typ mooie zakelijke mails.

Het stond ook op mijn eindbeoordeling: grijze muis.

Ik heb gewoon op mijn tanden gebeten en de dagen geteld tot ik er klaar was.

Complimentjes etc... moet je inderdaad niet op hopen. Ik werk nu 3 jaar en wat ik ook doe, het is nog steeds nooit goed genoeg. Dus ik heb een beetje een olifantenvel moeten kweken (en stiekem gaat de commentaar er vaak langs 1 oor in en langs het andere weer uit, soms is het gewoon goed geweest en heb ik het gehad)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:48

Ja, dit heb ik ook gehad bij mijn eerste stage, heel lastig! Ik was ontzettend onzeker, introvert, faalangstig en ik kreeg ook nog op mijn kop omdat ik niet genoeg vragen stelde en te wenig interesse toonde.

Zoals hierboven ook gezegd wordt, het echte leven wordt ook zo: als je een baan hebt en het geld nodig hebt kan je ook niet zomaar stoppen, maar nu heb je nog een stagebegeleider, en die zou jou moeten kunnen helpen!

Misschien kan je jezelf een klein beetje proberen wat losser te maken: je bedenkt van te voren een leuke vraag die je echt interssant vindt, of een klein opdrachtje wat de eerste stap naar iets extroverter zou kunnen zijn. En na elke een stagedag beloon je jezelf met iets leuks (koop een lekkere handcreme of bekijk een leuke aflevering, alles wat jij leuk vindt), die tip kreeg ik bij mijn schoolcoach toendertijd.

succes! Je mag altijd PBen als je wilt, ik weet nog precies hoe het voelde!
Ook bij dierenkliniek stage gelopen trouwens, dierenartsen zijn ook niet altijd makkelijk :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:51

Gianti schreef:
Ga om de tafel zitten en maak het concreet, jouw gevoel, maar ook dat zij concreter maken wat ze missen :)

:j
Met alleen veel vragen stellen en geforceerd veel lachen kom je er niet TS.
Ga je met ze om de tafel en ga vragen wat zij van jou willen zien, vraag wanneer zij tevreden zijn. Pas dan kun je gericht aan jezelf werken en jezelf verbeteren.
Succes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:52

Probeer concreet te krijgen wat ze van je willen. Ik lees een heleboel aannames maar je weet niet of het werkelijk zo is wat je zegt en wat ze precies van je verwachten.
de bedoeling van een stage is dat je leert werken en met zulke situaties om te gaan. Je komt ze in het echte werk ook tegen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:58

Eens met de rest. Een stage is er niet om perfect te gaan, anders had je de stage niet nodig immers, maar om van te leren. Dus ga om tafel, leg uit wat er scheelt, zonder smoesjes, en vraag wat ze concreet van je verwachten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:01

Even iets totaal anders en wellicht niet een post waar je blij van wordt. Maar is het wel iets voor jou dit werk? Er is zo veel keuze in de dierenwereld en als je nu al zoveel je best doet en het komt er niet uit dan ga je het zeer waarschijnlijk niet redden in de sector. Het is heel belangrijk om zelfstandig te zijn en ook zo aan het werk te kunnen. Ook als stagiare. Alleen de besten komen aan een baan met een hongerloontje en zelfs die hebben het moeilijk door de grote concurentie. Kun je met jouw houding en inzet dat verschil maken en opboksen tegen de concurentie?

Ik zou dus terug naar school gaan en daar vragen om hulp hoe je beter je stage kan vervolgen en ook eens informeren hoe ze jou als persoon zien en eventueel een beroepskeuze gesprek aanvragen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:04

Ik herken me ook heeeeel erg in je verhaal. Idd ga erover praten want later in het echte leven ga je dit ook tegenkomen. Vorige week vrijdag ben ik ook aangesproken op mijn werkzaamheden. Manager stond volkomen in haar recht. Maar daardoor heb ik een gesprek aangevraagd en nu krijg ik extra begeleiding. Het beste is om erover te praten. Waarschijnlijk verwachten hun andere dingen van jou als dat jij voor ogen hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:05

Misschien zit je perfectionisme je onbewust wel heel erg in de weg en doe je dingen minder of niet omdat je denkt het niet te kunnen, de tip om je post uit te printen is een goede. Laat het lezen en zorg dat je beter weet wat er van je verwacht word. Ik geloof meteen dat je hard wil werken maar als je de klussen net niet goed doet helpt hard werken niet. Knap dat je zo'n doorzetter bent en met een goed gesprek met je begeleiders daar moet het zeker lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:10

Wat vervelend voor je, dat het niet helemaal lekker loopt en dat je er zo'n rotgevoel van krijgt.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een stage.

Vanuit het stagebedrijf/begeleider gezien is het werken met een stagiaire ook veel extra werk.
Met een goede/fijne/enthousiaste stagiair die veel inzet en initiatief toont, krijg je daar als bedrijf ook echt iets voor terug.
Maar heb je een stagiair die niet helemaal lekker mee komt (om welke reden dan ook), dan kóst het alleen heel erg veel tijd/geld/moeite.

Natuurlijk, jij stopt er tijd en geld in. Maar je doet het voor je eigen opleiding. Voor jezelf.
Het stagebedrijf doet dit ook voor jou. Want 9 van de 10x kost het ze echt meer tijd en geld dan dat het ze echt iets oplevert.
Het is dus in je eigen belang om er samen met je begeleider wat van te maken.

En dan tref je het misschien net net als je een begeleider hebt die niet helemaal goed onder woorden kan brengen wat er niet lekker loopt.
Je kunt daar het beste specifiek naar vragen. Zodat jullie samen ook tot een fijne/goede oplossing kunnen komen.

Dat is niet altijd makkelijk.
Maar het is een goede oefening, want als je na je studie aan de slag moet bij een echte baas zal je op veel dezelfde punten vast kunnen lopen. Als je er nu al aan kunt werken en leert hoe je dit soort gevoelens onder woorden kunt brengen bij je leidinggevende, dan heb je daar in je verdere leven heel veel plezier van.

Qwerty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:12

Ik herken dit. Ik heb ook een tijd ergens stage gelopen, dit was op een stal. Ik werd er echt afgeblaft, er werd geschreeuwd naar me, ik werd lettelijk de grond in getrapt doordat ze me echt beledigde met wat ze zeiden. Ik kon niets goeds doen, iedere morgen zei ik vrolijk goedemorgen, ik kon stiekem wel janken van binnen, en ik werd gewoon kei hard genegeerd.... (Overigs lag dit niet aan mij, de andere stages waren ze super tevreden over me!!) Ik heb toen besloten weg te gaan bij dat bedrijf. Ik kwam iedere dag jankend thuis, omdat ik me zo vreselijk voelde, toen ben ik naar een andere stage plek gegaan, heb uitgelegd wat er speelde, en ben daar toen aan de slag gegaan. Mijn stage bieder daar snapte er niets van, hoe ze zo konden doen, terwijl ik mijn werk keurig deed. Ook op mijn stage die ik nu heb is er niets aan de hand.

Als ik jou was zou ik er gewoon weg gaan, als je er zelf onder lijd, iedere dag huilend thuis komt.... Dan is het beter om te gaan lijkt mij. :(

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:18

Ik heb verschillende stagiaires begeleid. Eerlijk gezegd vond ik ze vaak lui of niet geïnteresseerd. Ze kwamen 1 minuut voor tijd en gingen 1 seconde na tijd weg als je iets moesten doen was het vaak ja maar....

De toppers voor mij onderscheiden zich door goede vragen te stellen. Vraag waarom ze het zo ervaren en vraag om concrete voorbeelden waar ze niet tevreden over zijn. Ga direct aan de slag met de punten en vraag aan het einde van de dag direct of zij de dag anders ervaren hebben. Toon initiatief en bereid bijvoorbeeld thuis iets voor of zoek iets uit.

Hopelijk kun je iets met deze tips!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:20

Ik begrijp wat je zegt, het enige wat ik kan zeggen is dat een kleinschalige dierenkliniek in verhouding veel meer druk heeft qua werk. Het werk kan niet even uit handen gegeven worden en als je er al een tijdje stage loopt gaan ze er een beetje vanuit dat je zelfstandig bent.
Ik ben zelf ook perfectionistisch en wil graag alles navragen of ik het wel goed doe, maar na verloop van tijd merk je dat ze het niet zo fijn vinden als je iedere keer om goedkeuring vraagt. Ze willen juist graag dat je zelfstandig bezig bent.
En juist ook extra dingen doet. Dus niet wachten tot jouw meerdere je een opdracht geeft, maar uit jezelf al setjes steriel maken, de OK opruimen na operatie en spullen klaarleggen voor de volgende operatie.
De dieren in opname geregeld controleren en tijdens narcose uit jezelf al nagels/gebit/vacht/anaalklieren/oren controleren.
Ik weet natuurlijk niet of je dit allemaal al doet, want als je dat allemaal al geheel zelf doet zonder erop gewezen te worden, snap ik niet zozeer waar het aan ontbreekt.

En mocht het niet helpen, dan inderdaad een gesprek aangaan en zeggen wat je hier meld!

Succes!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:38

Wow ten eerste bedankt voor alle reacties! Zal iedereen zo veel mogelijk antwoorden.

@Travel_me dit is inderdaad precies wat ik te horen krijg. Ik heb het er een aantal weken terug al voorzichtig over gehad met een assistent en vandaag hebben we in de pauze dus echt een goed gesprek er over gehad. Wat veranderde er voor jou na dat je het er met je stagebegeleider over hebt gehad?

@Century Vandaag hebben we het er naar mijn idee echt wel goed over gehad, heb ook gelijk geprobeerd mijn zwakke punten aan te geven, onder andere die ik hier noem met dat ik het lastig vind omdat ik nog wel is het idee heb dat ik hun in de weg zit en bang ben om fouten te maken, ook dat ik heel introvert ben en dat het dus niet ligt aan de motivatie zelf maar dat ik het moeilijk vind om te uiten. Hierbij gaven ze wel aan dat de taken die mij gevraagd worden en gewoon de dingen als schoonmaken temperaturen dieren etc wel goed gaan, maar dat ik een stuk enthousiasme en motivatie mis voor hun gevoel, voor hun lijkt het alsof het mij niet interesseert wat ik doe op dat bedrijf en daarom hebben ze ook niet zo'n zin om mij te helpen, kan ik mij voorstellen, maar ik ben dus wel enthousiast alleen volgendsmij laat ik dit te weinig zien.

@Lucia88 ook jij omschrijft precies zoals het nu bij mij loopt op stage. Ik had inderdaad al bedacht dat ik misschien wat oefeningen of opdrachten kon doen, vandaag wel voor het gesprek dan toevallig met het idee gekomen om een examen opdracht na te bootsen zegmaar. Zal hier nog wel wat voor verzinnen en hopelijk vinden hun dat ook leuk, of geeft het iniedergeval een teken dat ik wel geïnteresseerd ben en wil leren :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 23:53

Thats_Me schreef:
Even iets totaal anders en wellicht niet een post waar je blij van wordt. Maar is het wel iets voor jou dit werk? Er is zo veel keuze in de dierenwereld en als je nu al zoveel je best doet en het komt er niet uit dan ga je het zeer waarschijnlijk niet redden in de sector. Het is heel belangrijk om zelfstandig te zijn en ook zo aan het werk te kunnen. Ook als stagiare. Alleen de besten komen aan een baan met een hongerloontje en zelfs die hebben het moeilijk door de grote concurentie. Kun je met jouw houding en inzet dat verschil maken en opboksen tegen de concurentie?

Ik zou dus terug naar school gaan en daar vragen om hulp hoe je beter je stage kan vervolgen en ook eens informeren hoe ze jou als persoon zien en eventueel een beroepskeuze gesprek aanvragen.

Begrijp wat je bedoeld, nu is het niet zo zeer dat ik het vak moeilijk vind, op dit moment werk ik redelijk zelfstandig daar al, iniedergeval het baliewerk, telefoon opnemen, afspraken maken, schoonmaken, materialen na gebruik zelfstandig schoonmaken, temperaturen en dieren in de gaten houden, bijprikken etc doe ik al zonder hulp of dat ze er om hoeven te vragen, ze verwachten meer dat ik mij wil verdiepen denk ik in de moeilijkere dingen volgendsmij, dus tijdens de operatie meer vragen stellen of over dieren, nu doe ik dat al wel, maar het kan denk ik wel meer, voor mijn idee val ik hun dan alleen lastig als ze bezig zijn, maar misschien moet ik gewoon van dat idee af stappen en zit dat in mijn hoofd.

School kan ik helaas niet terecht, heb maar 1 dag in de week les van 1 docent die theorie geeft en die staat helemaal buiten de stage, hier schijnt een stagecoordinator voor te zijn maar die is niet bij ons op school, enige waar die over gaat zijn ook de bpv overeenkomsten.

Of ik het ga redden in de dierensector weet ik niet, er is nou eenmaal veel meer aanbod in personeel dan aanvraag van bedrijven, daar ben ik mij van bewust. Voor alsnog vind ik de opleiding nu leuk en heb ik straks iniedergeval een mbo4 diploma waarmee ik eventueel ook nog kan doorstuderen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:57

Ik herken mezelf heel erg in jou verhaal!

Ik ben ook perfectionistisch en hierdoor erg onzeker en toon ik weinig initiatief. Ik kreeg ook vaak te horen dat ik niet liet blijken dat ik het leuk vond en dat ik niet geïnteresseerd leek.
Ik heb aangegeven op school dat het niet goed ging en ze gingen kijken wat ze voor me konden doen (uiteindelijk niks gedaan, helaas)
Maar ook met stage ben ik in gesprek gegaan, zo hebben we een lijst gemaakt met dingen die ik op een dag kon doen etc.

Ik denk dat het belangrijk is voor jou om aan te geven dat je je best doen en eerlijk zijn over dat je perfectionistisch bent, daar kunnen ze rekening mee houden. Je kunt ze ook vragen wat ze concreet anders willen zien en hoe ze dan verwachten hoe je reageert.

Maar kijk uit dat je niet te erg op je tenen gaat lopen, geef hierin ook goed je grenzen aan! Jij moet natuurlijk doen wat zij zeggen, maar ze moeten ook proberen te begrijpen dat niet elke stagiair hetzelfde is en iedereen andere behoeftes heeft.
Ik heb dit zelf helaas niet gedaan waardoor ik telkens zo op mijn tenen moest lopen en mijn stage niet af heb kunnen maken (en mijn jaar dus niet kunnen halen) omdat ik zo ongelukkig was.

Heel veel succes!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 00:00

Qwerty1 schreef:
Ik herken dit. Ik heb ook een tijd ergens stage gelopen, dit was op een stal. Ik werd er echt afgeblaft, er werd geschreeuwd naar me, ik werd lettelijk de grond in getrapt doordat ze me echt beledigde met wat ze zeiden. Ik kon niets goeds doen, iedere morgen zei ik vrolijk goedemorgen, ik kon stiekem wel janken van binnen, en ik werd gewoon kei hard genegeerd.... (Overigs lag dit niet aan mij, de andere stages waren ze super tevreden over me!!) Ik heb toen besloten weg te gaan bij dat bedrijf. Ik kwam iedere dag jankend thuis, omdat ik me zo vreselijk voelde, toen ben ik naar een andere stage plek gegaan, heb uitgelegd wat er speelde, en ben daar toen aan de slag gegaan. Mijn stage bieder daar snapte er niets van, hoe ze zo konden doen, terwijl ik mijn werk keurig deed. Ook op mijn stage die ik nu heb is er niets aan de hand.

Als ik jou was zou ik er gewoon weg gaan, als je er zelf onder lijd, iedere dag huilend thuis komt.... Dan is het beter om te gaan lijkt mij. :(

Ik denk niet dat het aan het stage adres ligt maar aan mij. Ik werk wel met verschillende mensen op de maandag en dinsdag, maar zeker de mensen waar ik maandag mee werk en die ik dus vandaag gesproken heb zijn ontzettend aardig, het gesprek vandaag was ook bedoeld als positieve feedback, maar kwetst mij wel ontzettend omdat ik al het idee had dat ik het goed deed en zo hard mijn best doe, en dat ik het in hun ogen dus blijkbaar toch niet goed doe en ongeïnteresseerd over kom vind ik jammer.
De mensen waar ik dinsdag mee werk zijn wel vrij hard en doe ik inderdaad echt nooit iets goed, maar voor deze ene dag in de week zal t wel gewoon door bijten zijn denk ik, op elk bedrijf zitten wel zure appels :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:08

Wat raar dat je geen praktijkdocent hebt. Dat hoort bij een opleiding, onderwijspakket. Ik zou toch contact opnemen met school,

Wat betreft je stage. Super dat je het hebt besproken vandaag. Hoe jij je voelt en hoe anderen je ervaren, kan behoorlijk verschillen.

Probeer met kleine stappen/opdrachten te werken. Bijvoorbeeld jezelf de opdracht geven dat je iedere dag een keer feedback vraagt op een specifieke situatie. Wat ging er goed (top) en welke tip heb je voor mij?
Je hoeft niet iemand anders worden, maar je mag wel meer tevoorschijn komen.
Succes.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:12

Helpend is om uit te spreken wat jij ervaart én dat je graag hoort wat ze willen zien bij je.
Op het moment dat jij uitspreekt dat je wél enthousiast bent, maar het lastig vindt om dat te uiten, kan het zijn dat hun beeld over jou al anders wordt.

En daarbij: je hoeft geen creatie van je begeleiders te worden, als je snapt wat ik bedoel. Mits jij je werk, op de je eigen manier, als individu goed doet, dan zal een ieder tevreden (moeten) zijn. Feedback is er om je verder te helpen, niet om je de grond in te boren.

Blijf communiceren, dan worden veel invullingen voor elkaar uit de weg geruimt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 00:14

Jillsil schreef:
Ik heb verschillende stagiaires begeleid. Eerlijk gezegd vond ik ze vaak lui of niet geïnteresseerd. Ze kwamen 1 minuut voor tijd en gingen 1 seconde na tijd weg als je iets moesten doen was het vaak ja maar....

De toppers voor mij onderscheiden zich door goede vragen te stellen. Vraag waarom ze het zo ervaren en vraag om concrete voorbeelden waar ze niet tevreden over zijn. Ga direct aan de slag met de punten en vraag aan het einde van de dag direct of zij de dag anders ervaren hebben. Toon initiatief en bereid bijvoorbeeld thuis iets voor of zoek iets uit.

Hopelijk kun je iets met deze tips!

Dankje voor je reactie Jillsil. 1 minuut voor tijd komen zal het niet aan liggen, ben meestal een half uur te vroeg en sta buiten voor de deur te wachten :') Als ze einde van de dag aangeven dat ik een paar minuten eerder weg mag dan zeg ik ook altijd dat dat niet hoeft en ik netjes wacht tot we met zijn alle tegelijk naar huis gaan.
Ook ja maar zal ik nooit zeggen, doe altijd netjes wat mij gevraagd word en het liefst meer, alleen ik weet niet altijd wat ik meer kan doen en dat zit dus nogal in de weg, ze verwachten denk ik meer van mij.

Nu is er vandaag wel aangegeven dat ze gewend zijn 2e / 3e jaars fulltime studenten hebben en ik zit nu 5 maanden pas in mijn opleiding en krijg 1 dag in de week maar les wat geen praktijk is, ook ben ik maar 2 dagen op het stage adres met op alle bij de dagen verschillende "collega's" in plaats van 5 dagen wat het leerproces in mijn ogen wel vertraagd. Ook voor hun is dit nieuw.

Zal wel proberen thuis misschien al nog wat meer vragen te bedenken, of kijken of ik bepaalde opdrachten misschien kan doen/oefenen. Vind het moeilijk dit te vragen, omdat ik meestal maar met 1 of 2 mensen werk in de kliniek, zeker als ik alleen met de dierenarts werk word van mij verwacht dat ik gewoon assistent ben, dan is er niet echt tijd voor iets anders.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:26

Als je niet goed weet welke werkzaamheden je kan doen als je klaar bent kan je ook altijd vragen of er een lijst gemaakt kan worden van dingen die je eventueel kan doen als al je andere taken klaar zijn :)
Dit heeft voor mij wel geholpen, dat ik terug kon vallen en kijken of wat ik nog kon doen, omdat ik moeite had met het zelf bedenken van iets