Gestopt met m'n opleiding, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemiekex

Gestopt met m'n opleiding, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 14:48

Lieve bokkers, ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb eind januari besloten om de knoop door te hakken, en ben gestopt met mijn studie (Associate degree functiegericht toerisme en recreatie, richting tourmanager). De praktische kant van de opleiding was leuk, maar het niveau qua studeren lag toch echt te hoog. De opleiding duurde in totaal 2 jaar, ik hoefde nog maar een half jaar en zou eigenlijk binnenkort op stage vertrekken naar Ecuador.

Wat een ontzettend dubbel gevoel heb ik hieraan over gehouden! Ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt door de opluchting die ik nog altijd voel doordat ik niet meer hoef. Ik heb 1,5 jaar lang boven mijn niveau proberen te presteren, en heb het gevoel dat ik nu eindelijk weer kan ademhalen, maar het voelt ook alsof er een enorme leegte is. Ik heb geen idee meer wat ik nu moet.

Het toerisme is iets wat ik leuk vind, maar waar ik op dit moment eigenlijk ook wel een beetje klaar mee ben.. Misschien dat dat wel weer komt. Nu ben ik tijdelijk wat meer aan het werk bij de Jumbo, hier sta ik in de keuken en ik vind dit erg leuk maar ik denk niet dat ik dit voor een echt lange tijd wil gaan doen. Maar wat dan wel?
Ik ben al tijden aan het Googlen, met mensen aan het praten maar ik kom er maar niet achter. Er is heel veel wat ik wel leuk vind, maar waarvan ik niet weet of het echt iets is voor mij. Ik weet überhaupt niet of dat ik weer wil studeren, of toch maar werken?

Ik ben nu een beetje de kant op aan het kijken van "iets met dieren". Erg vaag, daar ben ik me van bewust, maar van dieren word ik gelukkig. Iedere keer als ik op stal ben kom ik tot rust,en het lijkt me heel interessant om meer over verschillende soorten dieren te leren, en ook om bijvoorbeeld in een dierentuin te gaan werken, maar daar kom je natuurlijk niet zomaar terecht.

M'n moeder raadde me aan om een cursus Spaans in ieder geval te gaan doen. Dat staat goed op mijn cv en dit vind ik wel een heel leuke taal. Ik kreeg hier ook les in tijdens mijn studie dus ik zit nu op een goed beginnersniveau vermoed ik.

Zo, het voelt goed om dit van me af te schrijven. Ik vraag niet aan jullie om het perfecte antwoord te hebben, maar misschien dat er mensen zijn die mijn verhaal delen, en dit ook kwijt willen. Wie weet kom ik zo wel aan een richting die ik op wil, wie zal het zeggen :P . Bedankt voor het lezen!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:57

Ik heb ongeveer hetzelfde! Ik heb ook zoiets van wat nu?
Ik heb wel een toerisme diploma. Frontoffice manager en manager verkoop reizen(mbo4) maar ik wil er niet verder mee. Ik werk nu tijdelijk maar dit is absoluut niet mijn droombaan(callcenter bij zorgverzekeraar). Wil ik studeren of toch werken? En wat voor werk? Het liefst ook iets met dieren, maar ja. Is ook zo lastig werk in te vinden. Verder trekt politie etc. me ook heel erg. Alleen is het ook wel moeilijk om daar tussen te komen denk ik.

Misschien veel open dagen gaan volgen?
Laatst bijgewerkt door MightyJoe op 06-03-17 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsemiekex

Re: Gestopt met m'n opleiding, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:00

Oh dat was ik vergeten te melden, ik heb ook een frontoffice manager diploma, niveau 4 ook :) heb mhbo gedaan op de Rooi Pannen. Ik zit er misschien ook aan te werken om te studeren en te werken tegelijk, misschien dat dat voor jou ook een optie is? Politie heb ik ook gekeken, daar kan je ook leren en werken tegelijk maar dat was toch niet helemaal iets voor mij..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:00

Ik heb een toerisme/cios opleiding en zou graag verder willen in dat vakgebied alleen vind momenteel alleen stage plaatsen...

Nu onwijs leuke vacature gezien moet ik weer een opleiding gaan doen a 1500,- ex andere kosten.

Ik ben na mn studie nog een extra cursus engels thuis gaan doen omdat het mega belabberd was!
Dus spaans lijkt mij in jou geval wel leuk!

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:06

En via welke instantie heb jij die cursus gevolgd? Er is zooo veel aanbod, zie door de bomen het bos niet meer..

Pff ja het kost ook allemaal zo veel geld inderdaad.. Tot nu toe hebben mijn ouders altijd mijn opleidingen betaald, maar ik wil ze dit ook niet laten doen. Ben nu 21 en mag toch echt mijn lasten zelf gaan dragen.
Wat voor soort werk zoek je?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:09

En wat dacht je van een tussenjaar? Werken in het buitenland met dieren ofzoiets.
Als je 1,5 jaar boven je niveau hebt gezwoegd, lijkt me een mooi moment om even tot rust te komen, wat te genieten en de tijd te nemen om uit te zoeken wat je wilt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:11

Elsemiekex schreef:
En via welke instantie heb jij die cursus gevolgd? Er is zooo veel aanbod, zie door de bomen het bos niet meer..

Pff ja het kost ook allemaal zo veel geld inderdaad.. Tot nu toe hebben mijn ouders altijd mijn opleidingen betaald, maar ik wil ze dit ook niet laten doen. Ben nu 21 en mag toch echt mijn lasten zelf gaan dragen.
Wat voor soort werk zoek je?

Animatie vond ik echt tof! En waar ik stage gelopen heb ik voor verschillende doelgroepen iets opgezet.

Curus was van studieplan.

Verder kijk ik nu naar sportgerichte werkplekken. Fitness, sportwinkels etc

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:15

Als je iets met dieren wilt, maar toch op hbo-niveau raad ik mijn opleiding aan. Ik zit op Aeres Hogeschool Wageningen.
Je kan alle kanten op. Ik doe de richting recreatie- & gezelschapsdieren maar loop momenteel stage op een manege/fokkerij, waar klasgenoten weer bij dierentuinen, dierenartsen, dierenopvangen of zelfs in het buitenland stage lopen.
Het is wel voor 70% gericht op educatie (dus ook stages op scholen waarbij je lesgeeft), maar de overige 30% kan je helemaal zelf invullen in waar je stage gaat lopen en in welke diersoorten je verdieping wilt.
Qua niveau vind ik het wel meevallen. Ik heb hiervoor een mbo opleiding gedaan maar vind deze opleiding niet heel moeilijk.
Maar als je al zoiets hebt van: ik wil absoluut geen docent worden, zou ik het niet doen.
Je kan dan bv kijken naar Van Hall Larenstein of andere Aeres-vestigingen.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:15

Eefjahh schreef:
En wat dacht je van een tussenjaar? Werken in het buitenland met dieren ofzoiets.
Als je 1,5 jaar boven je niveau hebt gezwoegd, lijkt me een mooi moment om even tot rust te komen, wat te genieten en de tijd te nemen om uit te zoeken wat je wilt.

Ja dat zie ik zeker wel zitten! Maar denk niet dat ik m'n vriend zo lang achter kan laten haha, dat is het enige wat me tegenhoudt. Voor een kortere periode, misschien een half jaar, zou ik nog wel overwegen.

@Jeanine, ik heb ook een animatie stage gelopen ja, was ook erg leuk! Wel vermoeiend, maar je krijgt er veel voor terug. Dat vind ik ook fijn, om energie terug te krijgen uit het werk wat je doet, kantoorbaantje is niets voor mij.

@Macs, ik denk dat ik het hbo voor gezien hou.. zeker weten doe ik dit ook nog niet maar ben echt heel blij dat ik van het leren af ben, ga liever gewoon op een meer praktijkgerichte manier aan de slag zoals ze dat op het mbo doen.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:55

Jaartje werken en kijken wat je wilt. Tot rust komen is belangrijk :).

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:35

Bekijk de optie varkenshouderij eens.. als je niet het type bent die alles maar sielug vindt zou dat nog eens een leuke optie kunnen zijn. Voldoende vacatures voor beginnende werknemers, en ook zeker voldoende doorgroeimogelijkheden en banen voor de ervaren medewerkers liggen letterlijk voor het oprapen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:46

Knappe beslissing, en gelukkig heb je daar een goed gevoel aan over gehouden.

Zulke keuzes zijn zoooo moeilijk. Ik heb marketing & communicatie gestudeerd, maar heb bij klantenservice toch wel mijn plek gevonden. Dat was een paar jaar nadat ik mijn diploma heb gehaald.
Dat diploma heeft me uiteindelijk wel gebracht waar ik heen wilde.

Als jij nu denkt 'iets met dieren', wellicht kun je inderdaad er een jaar tussenuit, en een bijbaan zoeken, desnoods in een dierenwinkel?

Dan krijg je de tijd langer na te denken en te 'proberen' in een richting

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:03

Wat fijn dat er meer mensen reageren :).

@Keshia, iets wat ik totaal niet zelf bedacht zou hebben, maar ga er zeker eens naar kijken! Vind het prettig om ook ideeën te krijgen die ik zelf niet bedenk, alles staat nu open, heerlijk gevoel.

@khirshanta, thanks, vind het zelf ook fijn. Ik begrijp dat iets met dieren heel vaag klinkt, en dat is het voor mij ook haha. Ik ben me nu gewoon aan het bedenken waar ik gelukkig van zou worden, dat is voor mij nu het belangrijkste en ik weet dat ik dat bij dieren kan behalen als zijnde een hobby, geen idee of dat ook op werkgebied zo is dus je biedt een goed idee aan!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:19

Zou je er ook wat voor voelen om in een groot dierenasiel in Spanje een paar maanden vrijwilligers werk te doen? Dat is meteen goed om Spaans te leren en je kunt voor jezelf bekijken of zoiets wat voor je is en mooi wat ervaring op doen.

Dan kun je nog kijken naar deeltijd opleidingen zoals dierenarts assistent, kun je zelf wel een beetje uitzoeken.

Verder kun je bij Aeres rondkijken, zoals al eerder genoemd.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:26

Dat is misschien een erg goed idee ja! Lijkt me een leuke setting om op die manier Spaans te leren en meteen mee te helpen, ben jij hier bekend mee?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:41

Ik heb je pb gestuurd.

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:26

Inmiddels begint er zich een idee te vormen om in Ecuador een talencursus te gaan, omdat ik toch nog heel erg graag naar dit land toe wil. Vervolgens wil ik hier dan ook, denk ik, vrijwilligerswerk gaan doen bij een rescue center dat vooral aapjes opvangt <3

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:08

Mooi! Toch een idee gekregen van iets dat dan misschien ook echt bij jou past.