Ervaringen: jonge studerende moeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Ervaringen: jonge studerende moeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 11:20

Hallo Bokt,

Zijn er jonge studerende moeders actief op Bokt? Het lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen.

Ik ben -20 en verwacht in juli mijn eerste kindje. Ik heb een tijd aan het Conservatorium gestudeerd, maar heb mijn studie afgebroken, deels ook omdat dit niet mijn piece of cake was. Ik vind het belangrijk om toch een studie te volgen, omdat ik me wil blijven ontwikkelen en ik het voor mijzelf belangrijk vind om een HBO-diploma op zak te hebben. Ik heb het geluk dat ik in principe niet hoef te werken en full-time bij het kindje kan blijven. Dit is ook waar ik voor kies, maar dit full-time bij het kindje zijn, zou ik willen combineren met het volgen van een deeltijd HBO waarbij ons kindje dus 1 of 2 dagen naar de oppas zal gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar een studie aan de Hogeschool, liever geen LOI, NTOI e.d.

Hoe doen jullie dat? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

mavantos

Re: Ervaringen: jonge studerende moeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:27

Dit is vanuit Hogeschool Rotterdam volgens mij zelfs geregeld. Althans, daar begonnen ze bij de introductie over. Misschien kan je daar eens informeren? Ze hadden het erover dat er via een decaan juist veel mogelijk is en dat dit absoluut niet hoeft te betekenen dat iemand de studie niet meer kan volgen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 11:33

mavantos schreef:
Dit is vanuit Hogeschool Rotterdam volgens mij zelfs geregeld. Althans, daar begonnen ze bij de introductie over. Misschien kan je daar eens informeren? Ze hadden het erover dat er via een decaan juist veel mogelijk is en dat dit absoluut niet hoeft te betekenen dat iemand de studie niet meer kan volgen.

Even gegoogeld. https://www.trouw.nl/home/zwanger-dan-s ... ~a1036e96/ Rotterdam is voor ons een uurtje verderop als we onze nieuwe woning betrekken. Utrecht zou me beter uitkomen, maar wellicht geeft dit handvatten om het gesprek aan te gaan. Dankjewel voor het meedenken. :j

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:49

Er zijn hier in Adam in ieder geval genoeg HBO studies die je duaal kan volgen, bij het uitkiezen alleen even opletten dat het geen werk-leer traject is. Ik ken mensen die universitaire studies in de avonduren hebben gedaan. Er zijn een hoop mogelijkheden in ieder geval. Mijn advies: ga het gesprek aan met een studieadviseur en spreek vooral je motivatie uit, daar worden ze erg blij van en wordt er meer geregeld :). Daarnaast kun je ook even kijken wat je nog vanuit DUO krijgt (reisproduct bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:10

Op de Hogeschool Utrecht kan je een opleiding in deeltijd volgen. Voordeel is dat je dan maar 1 dag per week op locatie hoeft te zijn, maar aangezien je op hetzelfde tempo meegaat als de reguliere opleiding moet je veel meer vanuit huis doen. Zeker mogelijk, maar het vergt wel enorm veel discipline en ik kan me voorstellen dat dat met een baby thuis niet altijd makkelijk is. Ook zou ik goed uitzoeken wat je van DUO krijgt als je een studie in deeltijd doet, volgens mij krijg je namelijk niet overal recht op reisproduct of studiefinanciering bij.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:33

Ik lees even mee. Zelf ben ik 21 jaar en moeder van 2 kindjes onder de 2 jaar. De afgelopen 2 jaar heb ik dan ook tussenjaren genomen, nadat ik in 2014 mijn niveau 2 opleiding heb afgerond en daarna nog even aan een niveau 3 opleiding was begonnen. In September start ik met een nieuwe opleiding op niveau 3, dus ik vind het ook erg spannend. Mijn kindjes zullen dan in eerte instantie wel 5 dagen naar de opvang gaan helaas.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:50

Ik volg de lerarenopleiding Nederlands in deeltijd aan de Hogeschool Utrecht. Bij mij in de klas zitten een aantal jonge moeders. Je kan veel deeltijdstudies op twee manieren volgen. Of 1x per week naar school of maar 2x per periode. De rest is thuisstudie en vergt wel discipline. We maken dezelfde tentamens en opdrachten als de voltijdsstudenten, dus er is een flinke studiebelasting. Ook geldt voor je eerste jaar het bindend studieadvies.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 11:10

Dankjewel voor jullie input! Inderdaad, het zal wel veel van mijn zelfdiscipline vragen. De opleiding die ik op het oog heb, ligt wel goed in mijn straatje en mijn motivatie is groot. Niksen is niets voor mij en dat heb ik lang genoeg gedaan nu. Uiteraard wordt het een flinke kluif met een baby'tje erbij thuis, maar we hebben een oppas waar het kindje vaak terecht kan en anders kunnen we altijd nog uitwijken naar een andere oppas, dus wat dat betreft kan ik lekker aan de gang. Voor mij helaas geen optie om 5 dagen per week naar school te gaan, omdat mijn partner 40+ uur werkt in de week. Zijn baan betaalt de hypotheek en zijn baan gaat dan wat mij betreft ook voor op een studie/baan voor mij. Daarnaast vind ik het belangrijk om veel bij ons kindje te zijn.
In de omvang van de opleiding las ik dat ik een avond per week 3 uur naar school zou moeten en eens per drie weken vijf uur op vrijdag. Dat lijkt mij een goede optie.
Ik lees hier ook over studievergoedingen e.d.. Ik kom er op DUO.nl nog niet helemaal uit, daar zou ik nog even naar moeten speuren. Ik heb een auto, dus waarschijnlijk valt de reisvergoeding al af. Even puzzelen nog!

Ik neem sowieso even contact op met de studieadviseur. Fijne tip, FelineNanet!

Spannend, Johanna! Welke opleiding heb je op het oog?

DaffieDuck, hoe vaak ga jij naar school op dit moment? Bevalt het je hoe het nu gaat?

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:31

Ik ga waarschijnlijk de opleiding verzorgende IG doen, daar ben ik ook al voor aangenomen. Ik heb alleen zo'n enorme chaos in m'n hoofd en het meest domme plan om de opleiding die hier op bokt het meest wordt afgeraden, voor de derde keer te gaan doen en nu wel af te ronden.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 08:51

Ik heb geen ervaring met deeltijdstudies maar ik studeer geneeskunde en heb een kindje van anderhalf. Mocht je vragen hebben of mijn ervaring willen weten dan mag je altijd een pb sturen!:)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:57

Jeetje, lijkt me pittig, geneeskunde met een kleintje! Ik stuur je zo even een pb. :)

Johanna, uiteindelijk gaat het erom dat je iets doet wat bij je past, toch? En die chaos die herken ik. Vooral nu ik door de bomen het bos even niet zie. Alleen al het idee dat ik in september zou moeten beginnen maakt me best nerveus. Straks vind ik deze opleiding wéér niets... En dan tussendoor nog even een baby op de wereld zetten. :+

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:35

Daarom Chiave. Ik ben er ook voor 99% over uit dat ik gewoon ga doen wat ik wil doen. Ik heb een vooropleiding in de zorg al afgerond en ik ben echt niet van plan te stoppen nadat ik klaar ben met de opleiding die ik wil ga doen.
Ik vind het ook erg spanne d hoor! Over de oudste van 1,5 vrees ik niet, die is 20 augustus jarig dus zal dan net 2 zijn wanneer hij naar de opvang gaat. Hij is al vaker bij oppas geweest, dan wel bekenden, en vind andere kindjes geweldig. De jongste zal net 10 maanden zijn en die is nog niet echt bij een oppas geweest behalve 3 x bij familie in uiterste nood. En is ook nog te jong om nu al het besef van andere kindjes te hebben aangezien hij nog geen 4 maanden oud is. Dus dat vind ik wel erg spannend!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:44

Volgens mij als je nog geen studie hebt afgerond en wel een erkende opleiding aan een MBO/HBO gaat doen heb je gewoon recht op studenten OV. Die wordt een gift als je een diploma haalt binnen 10 jaar.

Dit staat op DUO:
Je kunt studiefinanciering krijgen als:

je op het moment dat je studiefinanciering ingaat jonger dan 30 bent. Er is geen minimumleeftijd. Je kunt dus ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
je een voltijdse of duale opleiding aan hbo of universiteit volgt die minimaal 1 jaar duurt.
je de Nederlandse nationaliteit hebt of aan de voorwaarden voor niet-Nederlanders voldoet.
je je maximale recht op studiefinanciering nog niet hebt verbruikt

Aanvullende beurs krijg je denk ik niet gezien je man de hypotheek onderhoudt en je hebt volgens mij pas krijgt bij een jaarsalaris van 12.500 of minder. Exact zou je het even kunnen uitzoeken!

Heb het via deze pagina: https://duo.nl/particulier/student-hbo- ... -werkt.jsp

Ik kan je ook aanraden om na voorlichtingsdagen te gaan en dan voornamelijk te praten met studenten wat houdt de studie in, wat kan il er precies mee en hoe is de studiedruk verdeeld? Als je er tijd voor hebt zeker gaan proefstuderen of meelopen als dat wordt aangeboden vanuit de opleiding zelf!

Als je vragen hebt over benaderingen van instellingen/open dagen etc, dan kan je me altijd een PB studeren! Ik ben coördinator van het meelopen op de UvA en krijg door mijn werk redelijk wat mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:17

Ik lees even mee. :)
Op dit moment is het nog niet van toepassing, maar in September begin ik met een opleiding tot opticien. Deze opleiding duurt ongeveer 2,5 jaar en is 1 dag per week. Daarnaast nog 3 dagen werken.
Ik ben eigenlijk niet van plan om nu dus nog minimaal 3 jaar te wachten met een kindje, wat zou betekenen dat ik tijdens de opleiding zwanger zou kunnen worden en zou bevallen. Opzich ben ik niet zo bang voor de periode dat ik zwanger zou zijn, maar ik ben alleen bang dat ik tijdens de verlofperiode en misschien daarna te veel zou missen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:38

Johanna01 schreef:
Daarom Chiave. Ik ben er ook voor 99% over uit dat ik gewoon ga doen wat ik wil doen. Ik heb een vooropleiding in de zorg al afgerond en ik ben echt niet van plan te stoppen nadat ik klaar ben met de opleiding die ik wil ga doen.
Ik vind het ook erg spanne d hoor! Over de oudste van 1,5 vrees ik niet, die is 20 augustus jarig dus zal dan net 2 zijn wanneer hij naar de opvang gaat. Hij is al vaker bij oppas geweest, dan wel bekenden, en vind andere kindjes geweldig. De jongste zal net 10 maanden zijn en die is nog niet echt bij een oppas geweest behalve 3 x bij familie in uiterste nood. En is ook nog te jong om nu al het besef van andere kindjes te hebben aangezien hij nog geen 4 maanden oud is. Dus dat vind ik wel erg spannend!

Lijkt me ook spannend, Johanna. Lastige keuzes en afwegingen, zeg!

Mijn partner overweegt zelf om de vrijdagmiddag vrij te nemen als pappa-middag. Dat in combinatie met een oma/tante die op kan vangen op vrijdag, zou al veel schelen hier met oppas. Al dat puzzelen...

FelineNanet schreef:
Volgens mij als je nog geen studie hebt afgerond en wel een erkende opleiding aan een MBO/HBO gaat doen heb je gewoon recht op studenten OV. Die wordt een gift als je een diploma haalt binnen 10 jaar.

Dit staat op DUO:
Je kunt studiefinanciering krijgen als:

je op het moment dat je studiefinanciering ingaat jonger dan 30 bent. Er is geen minimumleeftijd. Je kunt dus ook studiefinanciering krijgen als je nog geen 18 jaar bent.
je een voltijdse of duale opleiding aan hbo of universiteit volgt die minimaal 1 jaar duurt.
je de Nederlandse nationaliteit hebt of aan de voorwaarden voor niet-Nederlanders voldoet.
je je maximale recht op studiefinanciering nog niet hebt verbruikt

Aanvullende beurs krijg je denk ik niet gezien je man de hypotheek onderhoudt en je hebt volgens mij pas krijgt bij een jaarsalaris van 12.500 of minder. Exact zou je het even kunnen uitzoeken!

Heb het via deze pagina: https://duo.nl/particulier/student-hbo- ... -werkt.jsp

Ik kan je ook aanraden om na voorlichtingsdagen te gaan en dan voornamelijk te praten met studenten wat houdt de studie in, wat kan il er precies mee en hoe is de studiedruk verdeeld? Als je er tijd voor hebt zeker gaan proefstuderen of meelopen als dat wordt aangeboden vanuit de opleiding zelf!

Als je vragen hebt over benaderingen van instellingen/open dagen etc, dan kan je me altijd een PB studeren! Ik ben coördinator van het meelopen op de UvA en krijg door mijn werk redelijk wat mee :)

Ik denk dat ik net buiten de boot val. Als het goed is, is de stufi alleen voor mensen die voltijd of duaal studeren. Dat gaat er beiden voor mij niet in zitten, of ik moet de kleine 5 dagen pw ergens anders onderbrengen, wat ik ook weer niet zie zitten.
Ik zie dat er binnenkort een open avond is, maar de datum of tijd staat er niet bij. Wel even de brochure opgevraagd. Dank voor je tip! :j

Ashleydk schreef:
Ik lees even mee. :)
Op dit moment is het nog niet van toepassing, maar in September begin ik met een opleiding tot opticien. Deze opleiding duurt ongeveer 2,5 jaar en is 1 dag per week. Daarnaast nog 3 dagen werken.
Ik ben eigenlijk niet van plan om nu dus nog minimaal 3 jaar te wachten met een kindje, wat zou betekenen dat ik tijdens de opleiding zwanger zou kunnen worden en zou bevallen. Opzich ben ik niet zo bang voor de periode dat ik zwanger zou zijn, maar ik ben alleen bang dat ik tijdens de verlofperiode en misschien daarna te veel zou missen.

Spannende periode dan ook voor jou, Ashley! :j Het missen van stof, daar kijk ik nu ook tegenop. Ik ben 22 juli uitgerekend en begin september start de nieuwe opleiding al. Ik hoop dat de opstart qua baby goed zal verlopen en ik in september al meteen kan beginnen, maar ik denk dat ik sowieso ook even contact opneem met de studieleider. Misschien ook een idee voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:43

Ja precies Chiave. Het er over hebben kan zeker maar ik ben bang dat als ik het van te voren meld tegen mensen dat ze het zullen 'afkeuren'.
VL vind dat ik me geen zorgen erover hoef te maken aangezien het maar 1 dag is en dat is ook absoluut zo. Maar daarnaast werk ik nu nog 26,5 uur, ben bang dat ik dat niet echt kan combineren.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:36

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt wat betreft de opleidingen. Mijn keuze 'de opleiding die hier het meest wordt afgeraden' paardenhouderij is na lang nadenken vooral een egoïstische keuze geweest. Wat heb ik mijn kinderen te bieden als ik straks een diploma paardenhouderij heb? Wat heb ik er zelf aan? Eigenlijk niets. Vanaf aankomend schooljaar ga ik dus definitief beginnen aan de opleiding Verzorgende IG. :)