Iemand daar ervaring mee? Voor de werkgevers zijn er genoeg voordelen, maar hoe zit dat als werknemer? Ben je gewoon goed verzekerd? Hoe zit het met ziektewet, pensioen, ontslag ed? Gaat om vaste uren contract in de horeca. Ik zou er graag meer ervaringen over willen lezen, vandaar dit topic.
xGoldenHero
Geplaatst: 02-03-17 02:50
Ik heb zelf een bedrijf en alle medewerkers werken bij mij via payroll. Voor zowel de werkgever als werknemer is het prima geregeld. De medewerkers zijn gewoon verzekerd, als je ziek wordt gaat dat via het payroll bedrijf, zij moeten zorgen dat je doorbetaald krijgt als je ziek wordt en dat wordt normaal gesproken doorgespeeld naar uwv. Maar het ligt wel aan je contract en de duur daarvan hoe lang je maximaal doorbetaald kan krijgen stel je komt in de ziektewet.
Pensioen is apart van payroll (bij ons tenminste). Vraag bij je werkgever welke pensioenuitvoerder je dan hebt.
Ik heb bijvoorbeeld voor sommige vaste medewerkers een beter pensioen geregeld dan tijdelijke invallers.
Ontslag gaat naar mijn weten gewoon zoals altijd. Payroll verzorgd jouw contract en het uitbetalen van jouw loon. Maar als jij wordt ontslagen gaat dat gewoon via je werkgever en zal het payroll bedrijf het contract beëindigen of als het afloopt, niet verlengen.
Bedankt voor de reactie! Duidelijk Toevallig kennen wij de eigenaar van het desbetreffende payroll bedrijf, ga via hem om nog meer informatie vragen over de voor/nadelen voor mij. Het is zo groeiend laatste jaren in de horeca dat je er bijna niet omheen kan, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen met het systeem. Heb er me nog nooit in verdiept, wil wel precies weten hoe en wat voor ik straks beslissingen ga maken.
Ik vond het grote nadeel aan payroll dat bedrijven je in principe langer met flexcontracten in dienst kunnen houden zonder je een vaste aanstelling aan te bieden. Ik ben voorstander van payroll voor mensen die uitzendwerk doen en dus vaak wisselen van werkgever, maar als je voor 1 werkgever werkt zou ik het niet doen. Onder payroll kan je geloof ik 5 jaar in een tijdelijk contract werken ipv de normale 3.
Exitium
Geplaatst: 02-03-17 23:26
Emmaa_ schreef:
Onder payroll kan je geloof ik 5 jaar in een tijdelijk contract werken ipv de normale 3.
5.5 jaar, en twee als je niet bij een uitzendbureau of payrollbedrijf in dienst gaat. Die drie jaar is een paar jaar terug aangepast
Echter kan dit bij "normale" bedrijven ook, mits ze het goed in het contract verwerken. Dat is namelijk zo ook in mijn huidige contract (met overigens ook vaste uren) zo verwerkt. Daar kan ik tot 2022 nog blijven werken en heb ik geen contract voor onbepaalde tijd.. Bedankt voor de input! Is zeker stof om over na te denken. Het is alleen wel een bedrijf met enorm goede voorwaarden en die goed is voor zijn personeel, het stukje payroll is iets wat me alleen nog niet helemaal daarheen trekt. Echter hoop ik er ook geen 5 jaar te werken, niet in de functie waarover het gaat dan iig maar nogmaals bedankt! Ik kan er zeker wat mee
Ik werk momenteel ook via een payroller. Wel heel ander werk, ik zit gedetacheerd bij een gemeente. Heb een projectcontract, dus als deze klus stopt, ben ik werkloos. Heb dan wel gewoon recht op WW.
Voordelen voor mij zijn nu een hoger uurloon, maar dat zal voor jou niet zozeer meespelen denk ik. Nadeel vind ik geen pensioenopbouw in de 1e 6 maanden. En zou toch liever gewoon ergens in dienst zijn. Maar als iedereen via zo'n constructie betaald wordt, is het denk ik niet zo'n probleem.