Video interview - solliciteren met je webcam....?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Video interview - solliciteren met je webcam....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 21:35

Ik ben een beetje verbaasd... Ik heb ergens gesolliciteerd (gewoon een verkoopfunctie in een winkel), en nu kreeg ik een mail terug, met het verzoek om een video interview te doen. Je krijgt dan vragen, waarop je het antwoord via je webcam in kan spreken, en die worden dan 1 voor 1 op gestuurd.
Ik vind dit echt zo vreemd en onpersoonlijk. Ik ben helemaal niet goed in dit soort dingen/ :') Het lijkt me dan ook zo stijfjes overkomen, als je alles inspreekt? Of ben ik gewoon een zeur. :P
En daarnaast, wat is er mis met een persoonlijk gesprek? Moet dan echt alles digitaal tegenwoordig?
Zijn er meer mensen die ooit zo'n interview gedaan hebben? Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. :+

Furrow

Re: Video interview - solliciteren met je webcam....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:37

Dat lijkt mij ook vreselijk en je mist dan ook de belangrijkste interactie om ze te overtuigen. Anderzijds weet je wel wat ze gaan vragen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:34

Ik hoor het steeds vaker, mij is afgeraden het te doen. Je weet niet wat ze doen met de opgeslagen filmpjes werd als argument gegeven. Nu had ik meerdere keuzes en ging het om een bijbaan in de diervoeder verkoop.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:41

Is het helemaal niet de bedoeling dat je daarna nog op gesprek komt?
Ik zie het ook steeds vaker, maar dan in de sector communicatie/social media. Daar zie ik er het nut er nog wel van in.
Maar voor bijvoorbeeld een standaad bijbaantje zou ik het toch een beetje gek vinden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:47

Josien_ schreef:
Is het helemaal niet de bedoeling dat je daarna nog op gesprek komt?
Ik zie het ook steeds vaker, maar dan in de sector communicatie/social media. Daar zie ik er het nut er nog wel van in.
Maar voor bijvoorbeeld een standaad bijbaantje zou ik het toch een beetje gek vinden.

Dat hoorde ik meer inderdaad, zeker omdat het om een bijbaan ging. Ik moest mezelf zo spontaan mogelijk presenteren. Tja, ik begrijp dat je moet kunnen verkopen maar zeker als je nog in het begin van je carrière staat kan er een groot verschil zitten in je face-to-face verkoopkunsten en je videopresentatie kunsten..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:49

zou ik nooit aan meewerken, je weet niet waar de film terecht kan komen inderdaad. En als alle sollicitanten zo reageren houden ze er vanzelf mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:04

Och ja, ook ik was in de prijzen met een sollicitatie waarbij het eerste voorafgaande gesprek een positieve uitslag had. Ik kreeg toen het verzoek om mee te werken aan een opgenomen videoclip voor de verdere sollicitatieprocedure. Dit filmpje zou worden opgenomen door een ervaren filmmaker door hun geselecteerd. Dit met reden dat zij op deze manier een indruk konden krijgen van de sollicitant.
Ik heb vriendelijk bedankt voor deze "eer", met gelijktijdig het schrijven dat ik afzag van de aangeboden funktie.

Nu snap ik prima dat men graag een beeld heeft van de sollicitant, maar dat geldt natuurlijk ook voor de sollicitant zelf lijkt mij. Dus nee, dankuwel. Persoonlijk kies ik voor een persoonlijke benadering waarbij beide partijen om tafel zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:21

Nog nooit van gehoord. Zou voor mij ook niet werken. Ik zou me hoogst ongemakkelijk voelen. Als je het toch moet doen kun je eventueel iemand achter je pc/webcam zetten en tegen die persoon je praatje doen zodat je toch een soort van feedback hebt.

Voor een bedrijf wel een efficiente en goedkope manier van solliciteren. Je hoeft dan alleen maar filmpjes te bekijken en ben je sneller klaar. Maar of je bij een dergelijk bedrijf zou willen werken, geen idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:10

In mijn sector wordt het steeds normaler om een videosollicitatie te doen, maar vaak gaat dit dan over Skype. Het komt echt maar heel weinig voor dat je je antwoorden moet filmen en dat dan op moet sturen.

je kan natuurlijk altijd een mailtje sturen en aangeven dat je je er niet helemaal goed bij voelt met oog op privacy en dat je liever een face to face gesprek hebt.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:05

Ben blij dat ik niet de enige ben die het raar vindt. Ik heb het uiteindelijk ook niet gedaan. Het was geen media functie oid, gewoon een verkoopfunctie in een winkel.
Dat ze die filmpjes overal voor kunnen gebruiken had ik nog niet eens bij stil gestaan. :+ Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb.. Ik ga idd een mail sturen dat ik liever een persoonlijk gesprek wil voeren. :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:01

Apart... ben wel benieuwd wat ze nu zeggen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 01:10

ik heb de laatste tijd verschillende malen dit verzoek gekregen, ook 2x een Skype sollicitatie gesprek
ik ben er heel slecht in en heb sommige dan ook niet doorgezet. ik geef nogsteeds de voorkeur voor in gewoon een face to face gesprek