Contract eindigt tijdens zwangerschapsverlof, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Contract eindigt tijdens zwangerschapsverlof, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:51

Een vriendin van mij weet het even niet meer. Ik zelf eerlijk gezegd ook niet, gezien de één website dit zegt, de andere dat, de werkgever zijn eigen ideeën er op nahoud en UWV ook niet handig is met communiceren.

De situatie is als volgt, vriendin van mij heeft een contract voor bepaalde tijd. Haar werkgever heeft haar ingehuurd via een uitzendbureau. Ze raakt zwanger. Helaas is het niet de makkelijkste zwangerschap en houd ze het werk niet helemaal vol tot haar verlof. Zowel haar huisarts en fysio geven haar advies haar werk meteen te stoppen, gezien het gevaarlijk word voor haar gezondheid en die van haar kind. Ze meld zich twee maanden voor haar zwangerschapsverlof ziek. Ze ontvangt naar aanleiding daarvan een uitkering van het UWV, gaat naar de bedrijfsarts etc en is dus met recht ziek.

Haar verlof gaat na twee maanden ziekte in. Afloopdatum van het contract komt eraan. Die valt precies in haar zwangerschapsverlof.

Afloopdatum is ondertussen geweest en ze krijgt een bevestiging van het uitzendbureau dat het contract niet word verlengd. Ze emailt hierover haar werkgever die haar via het uitzendbureau heeft ingehuurd, hoe dit nu zit en of het dus inderdaad niet word verlengd.

Haar werkgever zegt hier niets van te weten en dat het vreemd is, want het zou gewoon verlengd moeten worden. Maar nu ze het er toch over hebben, misschien is het wel het beter om het niet te verlengen :j . Want dan tekenen ze gewoon een nieuw contract als ze de bevalling heeft gehad en er weer van hersteld is :7 ...

Handig, voor de werkgever zo, want die is dan niet verantwoordelijk voor haar loon tijdens het verlof. Werkgever wil haar in principe wel houden, maar wil het verlof overslaan.

Mag dat?

UWV, als het goed is, blijft wel de verlof betalen, maar dan nu rechtstreeks aan haar. Tenminste, volgens wat er op hun website staat.

Citaat:
Mijn dienstverband stopt
Stopt uw dienstverband tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof? Bijvoorbeeld omdat u een tijdelijk contract heeft? Dan loopt uw uitkering gewoon door. De einddatum verandert niet. Wij betalen de uitkering rechtstreeks aan u en niet meer aan uw werkgever.

Tegen het einde van uw dienstverband nemen wij contact met u op over uw rekeningnummer. Daarna betalen wij u wekelijks uw zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Het is ook mogelijk dat we de uitkering al vanaf het begin aan u overmaken. Vraag uw werkgever dan om dit aan ons door te geven bij de aanvraag.

Dus als het goed is, zal ze geen verlof mislopen. Maar betekend wel dat ze in die paar weken geen contract heeft, oftewel officieel geen baan. Dan circa 2/3 maand later mag ze terugkomen onder een nieuw contract en heeft de werkgever geen kosten gehad aan haar verlof.

Wederom, mag dit wel of niet?

Vriendin krijgt op zich wel haar verlof, maar ze heeft wel al die weken geen contract en grote onzekerheid, wat bij een verlenging dus niet zo is. Ze heeft logischerwijs liever de verlenging dan over een paar maanden 'opnieuw aangenomen' te worden.

Stel dat ze wel langer uit de running is dan de 10 weken verlof door complicaties. Dan hangt ze, want dan moet ze in de WW of de bijstand en kan ze haar baan wel vergeten, want dan word er geen nieuw contract getekend.

Onzekerheid dus, die ze liever niet heeft.

Iemand enige ervaring hiermee en wat mag en niet mag?

Carlijn101

Re: Contract eindigt tijdens zwangerschapsverlof, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:59

Je geeft zelf toch eigenlijk het antwoord al..

Het bedrijf doet niks verkeerd, contract voor bepaalde tijd loopt af, wordt niet verlengd. Wat gewoon is toegestaan zonder reden.

Mochten ze later verder gaan, dan gaat het om een nieuw contract, wat los staat van het eerdere. Eigenlijk is alleen het UWV hierin benadeeld.

Of het UWV iets (kan) doen richting de werkgever.. durf ik niet te zeggen, maar lijkt me eigenlijk niet. Dit zou je bij het uwv zelf na kunnen vraag . Interessante kwestie ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:02

Ik heb zelf ook wel dingen opgezocht hierover en denk ook wel ongeveer te weten hoe het dus zit (dus er zit al een antwoord in mijn eigen post), maar ik weet niets met zekerheid, daarom dacht ik, ik leg de kwestie even aan anderen voor. Misschien mis ik toch nog iets. Plus, het is ook best een aparte situatie.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 28-02-17 22:24, in het totaal 3 keer bewerkt

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:22

Een werkgever heeft nooit kosten tijdens een zwangerschapsverlof. Die wordt altijd door het UWV betaald. Als het verlof langer zou moetesen duren ivm complicaties dan loopt dit ook gewoon via het UWV.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:24

renee16 schreef:
Je geeft zelf toch eigenlijk het antwoord al..

Het bedrijf doet niks verkeerd, contract voor bepaalde tijd loopt af, wordt niet verlengd. Wat gewoon is toegestaan zonder reden.

Mochten ze later verder gaan, dan gaat het om een nieuw contract, wat los staat van het eerdere. Eigenlijk is alleen het UWV hierin benadeeld.

Of het UWV iets (kan) doen richting de werkgever.. durf ik niet te zeggen, maar lijkt me eigenlijk niet. Dit zou je bij het uwv zelf na kunnen vraag . Interessante kwestie ;)

Hoe bedoel je dat het uwv wordt benadeeld?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:25

Werkgever is sowieso niet verantwoordelijk voor haar loon tijdens verlof, dat doet het UWV.
Ook als je hierna nog ziek bent tgv zwangerschap, hoewel ik niet zeker weet hoe dat zit als je geen baan hebt en er dus geen kan zoeken door ziekte. Maar volgens mij is dat goed geregeld :j

Verder lijkt me dit gewoon rechtsgeldig eigenlijk. Wel een rare situatie idd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:31

Verlof kost de werkgever niets, dat kreeg ik al via PB. Dat word volledig door het UWV betaalt. Dat besefte ik me niet, maar dat is heel logisch natuurlijk en hoorde ik ook wel te weten :') . Maar de werkgever zat wel met die twee maanden ziektekosten, lijkt me? Of ook niet, omdat het was vanwege haar zwangerschap?

Het verlof maakt dus geen verschil voor de werkgever, of er nu een contract komt of over een paar weken/maanden.

Maar wat als er nu geen nieuw contract word getekend. UWV betaalt het verlof. Na de 10 weken bevallingsverlof is ze nog ziek dankzij de zwangerschap en bevalling, waar komt ze dan in? De ZW? Of moet ze dan de WW in, gezien ze werkloos is?

Stel dat het contract nu wel word verlengd en na 10 weken verlof is ze nog ziek. Dan komt ze in de ZW. Is dan de werkgever verantwoordelijk voor de kosten of UWV omdat het zwangerschapsgerelateerd is?

Want in het eerste geval, dan kan ik begrijpen waarom de werkgever liever na alles pas een nieuw contract wilt ipv nu, omdat er nog een risico is op ziekte na het verlof.

We gaan er vanuit dat ze na 10 weken gewoon lekker verder kan, in de ideale situatie. Maar als dat niet kan.. Dan is het wel fijn om te weten hoe het nu precies zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:34

Nee ook de twee maanden ziekte zijn voor rekening van UWV :j
Indien contract wordt verlengd zijn evt ziektekosten ook voor UWV mits zwangerschapsgerelateerd.

Indien contract niet wordt verlengd weet ik niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:35

Zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt altijd vergoed door het UWV. Indien sprake is van een arbeidsovereenkomst betaalt de werkgever het salaris door en maakt UWV de vergoeding aan werkgever over. Als werknemer werkeloos is (geworden) dan ontvangt de werknemer zelf de vergoeding van het UWV.
Aan het einde van het verlof komt ex-werknemer in aanmerking voor WW (als zij verder aan de gestelde eisen voldoet) of wordt WW hervat.

Edit: als zij nog ziek is na afloop verlof, valt zij onder de ziektewet. UWV betaalt dit uit, maar verhaalt de kosten op werkgever als zij eigen-risico-drager is (of het risico heeft neergelegd zij een verzekeraar)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 28-02-17 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:37

Het uwv betaald de verlof. Ben je in dienst betaald het uwv de werkgever voor jouw verlof. Ben je nietnin dienst betaald het uwv jou direct uit. Als je contract afloopt is dat zo. Daar doet de werkgever niks verkeerds aan.. dus eigelijk beschrijf je zelf het hele verhaal al. Kan het alleen voor je bevestigen..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:48

Dan hebben we eigenlijk alle antwoorden al. Heel erg bedankt iedereen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:29

Ik weet niet hoe het zit in het geval met zwangerschap maar mijn zus d'r contract liep af en ze liep in de ziektewet. Haar werk was verzekerd voor haar en moet haar betalen. Maar dit was geen uitzendbureau

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:39

purny schreef:
Ik weet niet hoe het zit in het geval met zwangerschap maar mijn zus d'r contract liep af en ze liep in de ziektewet. Haar werk was verzekerd voor haar en moet haar betalen. Maar dit was geen uitzendbureau

Als een werknemer arbeidsongeschikt is aan het einde van het tijdelijk contact of binnen 28 dagen na uitdiensttreding arbeidsongeschikt wordt, dan valt de ex-werknemer onder de Ziektewet. Deze uitkering wordt dan verhaald op de werkgever, als deze eigen-risico-drager is.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:54

Kan je vriendin niet met haar werkgever om tafel gaan zitten en een en ander vastleggen? Dus bijvoorbeeld een datum vaststellen waarop zij weer in dienst komt?
Een werkgever met een beetje inlevingsvermogen zal toch begrijpen dat zij, vooral met een kindje, enige zekerheid wil. En als hij haar echt terug wil als werknemer, moet dit toch vast te leggen zijn.
Als hij dit niet wil, zou ze in de tijd dat ze herstellende is van de bevalling bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar een nieuwe baan. Reden te meer voor haar werkgever om alles vast te leggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:02

ElineS schreef:
Verlof kost de werkgever niets, dat kreeg ik al via PB. Dat word volledig door het UWV betaalt. Dat besefte ik me niet, maar dat is heel logisch natuurlijk en hoorde ik ook wel te weten :') . Maar de werkgever zat wel met die twee maanden ziektekosten, lijkt me? Of ook niet, omdat het was vanwege haar zwangerschap?

Het verlof maakt dus geen verschil voor de werkgever, of er nu een contract komt of over een paar weken/maanden.

Maar wat als er nu geen nieuw contract word getekend. UWV betaalt het verlof. Na de 10 weken bevallingsverlof is ze nog ziek dankzij de zwangerschap en bevalling, waar komt ze dan in? De ZW? Of moet ze dan de WW in, gezien ze werkloos is?

Stel dat het contract nu wel word verlengd en na 10 weken verlof is ze nog ziek. Dan komt ze in de ZW. Is dan de werkgever verantwoordelijk voor de kosten of UWV omdat het zwangerschapsgerelateerd is?

Want in het eerste geval, dan kan ik begrijpen waarom de werkgever liever na alles pas een nieuw contract wilt ipv nu, omdat er nog een risico is op ziekte na het verlof.

We gaan er vanuit dat ze na 10 weken gewoon lekker verder kan, in de ideale situatie. Maar als dat niet kan.. Dan is het wel fijn om te weten hoe het nu precies zit.

Ik zat ongeveer in dezelfde situatie en was na mijn verlof nog ziek door de zwangerschap. Had geen werkgever en dan kom je gewoon in de ziektewet via het uwv. Uitkering blijft 100% gezien het ten gevolge van zwangerschap is. Ik zit nu 1,5 jaar in de ziektewet waarvan 1 jaar na de bevalling. Dat is allemaal super goed geregeld :j

Mocht je meer willen weten stuur gerust een pb!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:08

Even wat anders....is er aan jouw vriendin een maand voor het aflopen van het contract besproken of het contract verlengd wordt of niet (aanzegtermijn)?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:16

Nope. Dat mag inderdaad niet, maar gezien ze in het verlof zit hebben we zoiets van nouja, laat maar.