Pensioen zelf regelen? Hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Pensioen zelf regelen? Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:23

Ik vraag dit mijzelf al een langere tijd af, maar ik kan maar niet dé manier vinden om dit te gaan regelen.

Mijn verhaal is dat ik al wat jaren werk in een beroepsgroep waar niet "standaard" een pensioen regeling bij hoort.

Dit betekend dat ik dit zelf zal moeten opvangen, of ik zal dit met mijn werkgever moeten oplossen.

Ik heb niet erg veel vertrouwen in een pensioenregelaar, dus dacht misschien kan ik dit zelf doen.
Maar hoe ga je te werk? Stort je gewoon een bepaald bedrag per maand op een rekening? De rente is absurd laag, dus kan daar niet echt warm of koud van worden.

Beleggen? Daar heb je nul zekerheid, maar je kunt er ook weer wel leuk op "verdienen".

En dan nog, wat is een normaal bedrag om te gaan sparen als je zelfstandig zou gaan sparen?

Hoe doen jullie dit?
Laatst bijgewerkt door P_Tries op 27-02-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:32

Mijn man heeft een pensioenspaarrekening geopend bij een van de banken die zoiets aanbiedt. Maar inderdaad door de lage rente is dit totaal niet een ideale oplossing. Wij houden deels een spaarrekening aan om wat achter de hand te houden, het overige gaat 50/50 naar zijn pensioenrekening en gebruiken we om extra hypotheek af te lossen. Dan hebben we deels pensioen en deels een soort investering in vastgoed.

Beleggen hebben we geen kaas van gegeten dus doen we daarom ook maar niet

Dani

Re: Pensioen zelf regelen? Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:41

Omdat het over een werkgerelateerd onderwerp gaat verplaats ik je topic naar [STW] School, Studie en Werk. Daar past deze vraag beter.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:16

Ik lees even mee. Moet ook zelf pensioen regelen, maar stel het steeds uit.

Laatst begreep ik dat het nadeel van zelf geld opzij zetten op een spaarrekening niet het meest gunstige is. Als je doorspaart ga je vrij veel belasting over die spaarrekening betalen namelijk. En je moet dan wel de zelfdiscipline hebben om het geld niet eerder aan te breken.

Ik hoorde laatst iemand ook positief over bancaire lijfrente... maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 17:14

Ik moet me er gewoon meer in verdiepen, maar ik heb weinig kaas gegeten van financiële dingen, hopelijk kan hier iemand ons verder helpen.

Die belasting over de spaarrekening is natuurlijk absurd... maar je doet er niks aan, een oude sok win je ook niks aan rente.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:17

Als ik het goed begrepen heb betaal je geen belasting over zo'n pensioenspaarrekening, maar inderdaad die wereld is zo vaag dat ik het net zo goed mis kan hebben :Y)
Trouwens, via zo'n regeling kun je ook niet aan het geld komen. Dat is misschien veiliger dan een aparte spaarrekening openen waar je toch wat vanaf kunt snoepen.

Misschien kun je eens langs een onafhankelijk financieel adviseur?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:37

Iedere maand lossen wij een klein beetje van onze hypotheek af. Daarnaast heeft mijn man een goede pensioenregeling via zijn werk en stort ik zo'n zelfde bedrag iedere maand op onze pensioenspaarrekening.
En dat doen we nu al bijna 4 jaar en het is al een heel mooi bedrag dus we blijven eerst nog even zo doorgaan, en daarnaast investeer ik ook nog in wat andere dingen waar ik later weer geld uit hoop te trekken.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 17:49

Via welk bedrijf heb je een pensioenspaarrekening Goldenhero? En wat zijn de extra investeringen? Mag evt ook wat minder openbaar, dus via pb.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:24

Ik weet niet hoe het in NL is, maar ik heb naast mijn pensioenplan op mijn werk, ook een pensioenspaarplan bij mijn bank. Ik doe dit al sinds ik 21 ben om dat de rente er hoger ligt dan op een traditioneel spaarboekje én omdat het belastingvoordeel oplevert. Ik spaar nu het maximum dat mag op zon' rekening (+- 75 EUR per maand) maar ik kan dit op elk moment wijzigen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:06

Maak eens een afspraak met een onafhankelijk financieel adviseur. Kost een paar honderd euro, maar die kan je echt goed van advies voorzien. Zo iemand kijkt heel goed naar jouw specifieke omstandigheden en wensen.