*Zucht* Financiele Malaise

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:29

De huur is idd vrij laag, maar als je schulden hebt is elke euro al te veel!
Maar de tips van tessebes zijn wel handig, verder misschien toch je autootje verkopen? En eventueel een bijrijder die meebetaalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:31

Citaat:
Ik zie alleen geen boodschappen en uitjes (etentjes film enzo) er bij staan?


Uitjes zijn op het moment dat je in de schulden zit even taboe hoor! Anders kom je er nooit uit.

Verder is stoppen met roken een goede oplossing, en je auto verkopen, een fiets werkt net zo goed en zuipt niet.

En dat paard tja..... Lips are sealed

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:31

Volgens mij zijn dergelijke stappen niet eens nodig. Als je een rentestop vraagt voor die lening en elke maand 50 euro afbetaald dan ben je met 16 maanden van die lening af.

Kun je idd besparen op roken/abonnementen/boodschappen endergelijke en ongeveer 100 euro per maand aflossen dan ben je al met 8 maanden klaar.

Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:32

Hoi,

ik vind 800 euro wél veel... Idd. als je mijn salaris ziet denk je, dat je je daar druk over maakt... Maar dat samen delen der kosten is iets van sinds kort, we wonen nog niet zo lang samen. ot afgelopen maand gingen alle kosten van mijn rekening af en betaalde mijn vriend mij 500 euro pm.

Het gaat hier overigens niet over mijn studieschuld: die is idd "ietsje" hoger.... Het gaat om een persoonlijke lening, waar ik 50 euro pm aan afbetaal...
Ik ga er idd. vanuit dat vanaf nu met die gezamelijke rekening ik meer per maand over ga houden dan -zoveel Knipoog
Ik weet wat voor codering ik heb: een negatieve. Ik sta dus te boek als wanbetaler...

Punt voor deze maand is ook: ik sta 1000 euro te veel rood. Van de 300 euro die ik dus overhoud zou ik moeten betalen:
* 500 naar gezamelijke rekening
* 120 naar IBG
* 50 naar Giro
* 200 naar paard
* 35 naar hoefsmid
* 50 naar GSM
* 70 naar autoverzekering
* ong 80 voor benzine
* 30 naar ziekenfonds
en dan zijn er vast nog dingen die ik vergeten ben....

In principe kan ik er al eerder vanaf zijn: óf ik wordt aangenomen voor die nieuwe baan, dan kan ik zeker de auto verkopen alles aflossen (ow, wat lijkt me dat heerlijk)... Of ik krijg in maart m'n bonus en dan ik ook die lening afbetalen...

Ik weet het, het lijkt allemaal zo simpel op te lossen, maar op dit moment heb ik echt zo'n onveilig en zwaar-op-de-maag gevoel erover...

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:32

Sorane schreef:
Citaat:
Ik zie alleen geen boodschappen en uitjes (etentjes film enzo) er bij staan?


Uitjes zijn op het moment dat je in de schulden zit even taboe hoor! Anders kom je er nooit uit.

Verder is stoppen met roken een goede oplossing, en je auto verkopen, een fiets werkt net zo goed en zuipt niet.

En dat paard tja..... Lips are sealed

Ja maar als je vriend niet weet van je schulden lijkt me dat niet.
En je kan ook kleine uitjes doen hoor. Haha! Dus een ijsje eten op t strand ofzo. Haha!

Ik zou beginnen met je auto verkopen. En die gsm (50 euro Verward ) er uit!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:36

Citaat:
* 50 naar GSM
* 70 naar autoverzekering


Dit is niet per maand neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:39

Je geeft zoveel geld uit aan onzinnige dingen terwijl je het helemaal niet kan missen...

Als jij daadwerkelijk uit de schulden wil dan moet je dingen opgeven.

En als jij dat vriendje echt leuk vind en echt van hem houd dan vertel het die jongen vandaag nog!!! Het is extreem oneerlijk iemand in de nesten te werken op die manier!! Want je helpt op deze manier niet alleen jezelf naar de klote maar ook die jongen straks!!

Dus ga eerst eens goed nadenken over wat je wilt... OF je pleziertjes (lees paard auto enz enz) OF uit de schulden...

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:40

Chantalle: een 'negatieve' codering zegt mij niet zoveel. Er zijn tig verschillende coderingen die je kunt hebben bij het BKR (je hebt 'negatief' en 'negatief' zeg maar).

Overigens zijn jouw schulden groter dan wat je nu zegt. Studieschuld buiten beschouwing gelaten tel ik ruim 1800 euro schuld (ook de roodstand is een schuld en je zegt 'teveel' rood: sta je dan eigenlijk nog meer rood?). Het is goed dat je een betalingsregeling hebt van 50 euro per maand bij de Postbank. Je moet eigenlijk zo ook elke maand proberen je roodstand terug te dringen.

Kun je besparen op je GSM? Pre-paid kaart nemen en dan zelf nauwelijks meer bellen?

Ik raad je aan contact op te nemen met Maatschappelijk Werk om een budgeteringscursus te volgen. Of sowieso daar budgetbegeleiding aan te vragen. Op die manier krijg je zelf inzichtelijk waar je op kunt besparen en hoe je het makkelijkste nu je schuld kunt aflossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:40

Tessebes schreef:
Citaat:
* 50 naar GSM
* 70 naar autoverzekering


Dit is niet per maand neem ik aan?


Vaak wel. Ik betaal aan autoverzekering 140 euro in de maand. En GSM kosten vanaf 60 euro. Maar ik mis de wegenbelasting in dit verhaaltje...

Chantalle
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:42

Even gauw weer een reactie: kan jullie haast niet bijhouden Knipoog

Tot voor kort was alles voor mij alleen, we wonen pas net samen, zijn ook nog niet lang bij elkaar... Boodschappen doen we bij jan Bruyns, is een goedkope supermarkt. Geen A-merken voor de dieren of voor onszelf. Ik ben geen stapper, ga misschien 4x per jaar weg. uitje is voor ons een uurtje strand idd. Of een keertje naar de film.
Boodschappen betaalde mijn vriend de afgelopen maanden, vandaar niet op m'n lijstje.

Het paard is niet van mij, maar van m'n ouders. Ik betaal de helft van haar kosten en mag haar dan als de mijne zien... Aangezien ik ook de auto afbetaal, is de helft van de kosten (die dus eigenlijk mijn ouders zouden betalen) ook voor mijn rekening.
Mij paard staat niet op ijzers en heeft een relatief goedkope stalling voor deze omgeving... Ze wordt ge-ent in stalverband, ontwormen doe ik liever zelf...

Mijn GSM is deze maal meer dan normaal: ben afgesloten en moet dus weer aansluitkosten betalen. Ik heb m'n GSM echt nodig omdat ik veel onderweg ben en dus ook dan wil kunnen bellen igv nood oid.

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:42

Apple schreef:
Volgens mij zijn dergelijke stappen niet eens nodig. Als je een rentestop vraagt voor die lening en elke maand 50 euro afbetaald dan ben je met 16 maanden van die lening af.

Kun je idd besparen op roken/abonnementen/boodschappen endergelijke en ongeveer 100 euro per maand aflossen dan ben je al met 8 maanden klaar.



Een rentestop voor iets wat ze zelf gedaan heeft??? Nee dat kun je echt niet maken!!! Dan moeten anderen dus opdraaien voor haar schulden.
Ik denk als je die leeftijd hebt dat je ook de verantwoordelijkheid moet kunnen nemen over je financiele situatie!!! Zij heeft die schuld gemaakt en moet er ook de verantwoording over nemen. Net als ieder ander mens dat doet.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:43

Tessebes schreef:
Om even in te haken op het bezuinigingsverhaal (zonder het paard te verkopen):
- stoppen met roken scheelt echt scheppen met geld en is nog goed voor je gezondheid ook!
- vaker de fiets pakken ipv de auto
- tanken bij de "witte pomp" of een ander station waar je korting krijgt
- geen dierenvoer van a-merken kopen
- boodschappen doen bij de aldi of de lidl


Dit was dus inderdaad waar ik ook meteen aan moest denken toen er gevraagd werd waar ze in hemelsnaam op moest bezuinigen... Vooral het roken is verdomd duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:44

ALs 200,- euro de helft van de kosten van je paard per maand is. Dan vind ik dat echt heel veel geld. Dan zou ze dus 400 euro per maand kosten?

Verder denk ik dat Apple een aantal zeer bruikbare tips heeft gegeven, waar ik als ik jou was zeker wat mee ging doen! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:45

Sorane schreef:

Een rentestop voor iets wat ze zelf gedaan heeft??? Nee dat kun je echt niet maken!!! Dan moeten anderen dus opdraaien voor haar schulden.
Ik denk als je die leeftijd hebt dat je ook de verantwoordelijkheid moet kunnen nemen over je financiele situatie!!! Zij heeft die schuld gemaakt en moet er ook de verantwoording over nemen. Net als ieder ander mens dat doet.


Sorane, ik vind dat je nogal een agressieve houding aanneemt. Is dat echt nodig? Soms komen mensen in situaties die gewoon heel vervelend zijn, maar daardoor kunnen dit soort problemen ontstaan.

Woon jij op jezelf? Heb je een baan?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:45

Chantalle schreef:
Hoi,

ik vind 800 euro wél veel... Idd. als je mijn salaris ziet denk je, dat je je daar druk over maakt... Maar dat samen delen der kosten is iets van sinds kort, we wonen nog niet zo lang samen. ot afgelopen maand gingen alle kosten van mijn rekening af en betaalde mijn vriend mij 500 euro pm.

Het gaat hier overigens niet over mijn studieschuld: die is idd "ietsje" hoger.... Het gaat om een persoonlijke lening, waar ik 50 euro pm aan afbetaal...
Ik ga er idd. vanuit dat vanaf nu met die gezamelijke rekening ik meer per maand over ga houden dan -zoveel Knipoog
Ik weet wat voor codering ik heb: een negatieve. Ik sta dus te boek als wanbetaler...

Punt voor deze maand is ook: ik sta 1000 euro te veel rood. Van de 300 euro die ik dus overhoud zou ik moeten betalen:
* 500 naar gezamelijke rekening
* 120 naar IBG
* 50 naar Giro
* 200 naar paard
* 35 naar hoefsmid
* 50 naar GSM
* 70 naar autoverzekering
* ong 80 voor benzine
* 30 naar ziekenfonds
en dan zijn er vast nog dingen die ik vergeten ben....

In principe kan ik er al eerder vanaf zijn: óf ik wordt aangenomen voor die nieuwe baan, dan kan ik zeker de auto verkopen alles aflossen (ow, wat lijkt me dat heerlijk)... Of ik krijg in maart m'n bonus en dan ik ook die lening afbetalen...

Ik weet het, het lijkt allemaal zo simpel op te lossen, maar op dit moment heb ik echt zo'n onveilig en zwaar-op-de-maag gevoel erover...


Lieve schat je doet het echt helemaal fout hoor!
Zoals ik ergens al zei gokte ik er op dat wij minder verdienen met zijn twee. Nu zie ik wat jullie samen verdienen en echt ik moet het zien te redden met veeeeel minder.

Punt 1, hoe kan jij een corsa rijden en duurder uit zijn dan wij met onze corsa?
Punt 2, waarom 200 euro per maand aan een stal terwijl mijn paarden(ja 2) gelukkig zijn en het mij maar 50 euro bijelkaar kost? Bloos!
Punt 3, 50 euro voor een gsm? mmm ik betaal 25 euro voor mijn abo met 150 belminuten en 20 smsjes en daar houd ik nog minuten aan over elke maand.
punt 4, je leeft echt duur, ook al lijkt dat helemaal niet zo.

Ik zou als ik jou was eens het een en ander onder de loep nemen want je leeft vrij duur.
Dat klinkt niet leuk, maar ook ik probeer je te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:48

Pipo"]
[quote="Sorane schreef:

Een rentestop voor iets wat ze zelf gedaan heeft??? Nee dat kun je echt niet maken!!! Dan moeten anderen dus opdraaien voor haar schulden.
Ik denk als je die leeftijd hebt dat je ook de verantwoordelijkheid moet kunnen nemen over je financiele situatie!!! Zij heeft die schuld gemaakt en moet er ook de verantwoording over nemen. Net als ieder ander mens dat doet.


Sorane, ik vind dat je nogal een agressieve houding aanneemt. Is dat echt nodig? Soms komen mensen in situaties die gewoon heel vervelend zijn, maar daardoor kunnen dit soort problemen ontstaan.

Woon jij op jezelf? Heb je een baan?
[/quote]

Ik woon samen met mijn vriend, ik heb geen baan meer. Ik ben gestopt met werken en ben gaan studeren ( en ja dat betaal ik zelf). Wij hebben een huis gekocht en hebben een hoop aan de kant moeten zetten om in het begin rond te komen.

Mensen kunnen inderdaad in de schulden komen, ook buiten eigen schuld!!
Maar ik vind wel dat je je verantwoording moet kunnen nemen!! Dus niet gaan zeuren over schulden en ondertussen een helehoop aan lasten in de maand maken die je eigenlijk niet kunt missen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:48

Sorane"]
[quote="Tessebes schreef:
Citaat:
* 50 naar GSM
* 70 naar autoverzekering


Dit is niet per maand neem ik aan?


Vaak wel. Ik betaal aan autoverzekering 140 euro in de maand. En GSM kosten vanaf 60 euro. Maar ik mis de wegenbelasting in dit verhaaltje...
[/quote]

Geen aanval op jou Sorane, maar ik neem jou even als voorbeeld
140 euro autoverzekering is waarschijnlijk all-risk. Als je al jaren in een financiele crisis zit, dan koop je neem ik aan geen auto waarbij het interessant is dat je hem all-risk verzekert. 70 euro vind ik dus ook al veel, dat kan nooit alleen WA zijn, of het is voor 2 maanden.

GSM vind ik ook belachelijk veel geld. Dat kunnen geen noodzakelijke telefoontjes zijn. Ik heb een pre-paid telefoon en ik koop eens in de paar maanden een kaart van 20 euro.

Chantalle zegt dat ze de helft van het paard moet betalen, dat betekent dus dat het paard op een stalling van 400 euro staat?!

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:49

Sorane: wees blij dat ik het hier alleen heb over een rentestop Haha!. In geval van echte schuldhulpverlening praat je vaak maar over een 10% aflossing over een periode van 3 jaar (en ja, dan wordt de rest kwijtgescholden).

Overigens ben ik het niet eens dat mensen 'buiten eigen schuld' in de schulden kunnen raken. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden en dus ook voor je eigen schulden.

Handige link voor Chantalle:
www.nibud.nl
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-01-04 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:50

Tessebes schreef:
Geen aanval op jou Sorane, maar ik neem jou even als voorbeeld
140 euro autoverzekering is waarschijnlijk all-risk. Als je al jaren in een financiele crisis zit, dan koop je neem ik aan geen auto waarbij het interessant is dat je hem all-risk verzekert. 70 euro vind ik dus ook al veel, dat kan nooit alleen WA zijn, of het is voor 2 maanden.

GSM vind ik ook belachelijk veel geld. Dat kunnen geen noodzakelijke telefoontjes zijn. Ik heb een pre-paid telefoon en ik koop eens in de paar maanden een kaart van 20 euro.

Chantalle zegt dat ze de helft van het paard moet betalen, dat betekent dus dat het paard op een stalling van 400 euro staat?!



In mijn geval heb ik inderdaad aan all-risk verzekering. En mijn GSM kosten zijn alles behalve noodzakelijk. Maar dat is mijn keus. Ik zit niet meer in de financiele ellende (gelukkig) en kan het dus makkelijk missen. Maar ik moet wel een keus maken tussen dingen, ik kan ook niet alles hebben wat ik wil. Ik vind op dit moment mijn auto en telefoon erg belangrijk Knipoog

Het was ook inderdaad om even aan te geven dat haar kosten wel kunnen kloppen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-04 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:52

Chantalle schreef:
Mijn GSM is deze maal meer dan normaal: ben afgesloten en moet dus weer aansluitkosten betalen. Ik heb m'n GSM echt nodig omdat ik veel onderweg ben en dus ook dan wil kunnen bellen igv nood oid.


Bellen in geval van nood en dan toch 60 euro per maand? Knap... Ik sms me rot en bel keiveel, en betaal, incluus abo, een dikke 100 euro de 2 maanden, max 150 euro.

Ik ben het overigens met Sorana eens dat je het niet kunt maken een rentestop te vragen...

Ik zie net dat Tessa concludeerd dat dat paard van je op een stalling van 400 euro de maand staat. In concludeerde zo'n beetje hetzelfde... Verhuis naar een goedkopere stalling, 400 euro is verdomd veel geld...

Overigens: je zegt dat je je auto zelf afbetaald... Je hebt je auto toch niet op afbetaling gekocht hoop ik??

Kleine edit: holly zegt dat jullie meer verdienen dan zij, en dat je duur leeft. Daar ben ik het helemaal mee eens... Mijn vriend en ik moeten rondkomen van netto 1000 euro... We wonen niet samen, maar rijden wel beide auto, hebben beiden gsm's, sparen, betalen onze eigen verzekeringen, onze eigen rekeningen, doen zelf wekelijkse boodschappen etc. Het enige wat we niet doen is boodschappen voor elke dag, en de huur betalen... En dan kunnen we nog uitstapjes maken, lekker op vakantie, en geld overhouden...
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 23-01-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:52

Apple schreef:
Sorane: wees blij dat ik het hier alleen heb over een rentestop Haha!. In geval van echte schuldhulpverlening praat je vaak maar over een 10% aflossing over een periode van 3 jaar (en ja, dan wordt de rest kwijtgescholden).

Handige link:
www.nibud.nl


Ja oke maar die rente moet ze wel alsnog betalen.
Voor schuldhulpverlening komt ze ook (nog) niet in aanmerking geloof ik. Dat gebeurd pas op het moment dat ze het echt niet meer kan betalen, dus als ze op alle mogelijke manieren heeft bezuinigd. Dus paard de deur uit enz enz...
Ik heb ooit een kennis geholpen die in die situatie zat. Die heeft dus die hulp gekregen maar moest echt letterlijk alles de deur uitdoen wat niet noodzakelijk was.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:53

Klopt. Ik werk in de schuldhulpverlening.

Even een toevoeging: als ze een rentestop aanvraagt dan hoeft ze die rente niet te betalen (let wel: aanvragen staat nog niet hetzelfde aan krijgen Cool )
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-01-04 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:53

Sorane schreef:
In mijn geval heb ik inderdaad aan all-risk verzekering. En mijn GSM kosten zijn alles behalve noodzakelijk. Maar dat is mijn keus. Ik zit niet meer in de financiele ellende (gelukkig) en kan het dus makkelijk missen. Maar ik moet wel een keus maken tussen dingen, ik kan ook niet alles hebben wat ik wil. Ik vind op dit moment mijn auto en telefoon erg belangrijk Knipoog

Het was ook inderdaad om even aan te geven dat haar kosten wel kunnen kloppen.


Maar wat ik al zeg; jij zit dus blijkbaar niet in de financiele ellende, maar als je dat wel zit, dan moet je je hand dus wat meer op de knip houden. Ik vraag me dus af waarom ze in dit geval zo'n dure auto heeft en blijkbaar meer telefoontjes pleegt dan noodzakelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:57

Tessebes"]
[quote="Sorane schreef:
In mijn geval heb ik inderdaad aan all-risk verzekering. En mijn GSM kosten zijn alles behalve noodzakelijk. Maar dat is mijn keus. Ik zit niet meer in de financiele ellende (gelukkig) en kan het dus makkelijk missen. Maar ik moet wel een keus maken tussen dingen, ik kan ook niet alles hebben wat ik wil. Ik vind op dit moment mijn auto en telefoon erg belangrijk Knipoog

Het was ook inderdaad om even aan te geven dat haar kosten wel kunnen kloppen.


Maar wat ik al zeg; jij zit dus blijkbaar niet in de financiele ellende, maar als je dat wel zit, dan moet je je hand dus wat meer op de knip houden. Ik vraag me dus af waarom ze in dit geval zo'n dure auto heeft en blijkbaar meer telefoontjes pleegt dan noodzakelijk is.
[/quote]

Nee ik zit niet meer in die ellende. Ik heb er wel ingezeten, compleet buiten eigen schuld overigens.
In die tijd hebben we ook de auto, telefoon enz de deur uitgedaan. We hebben ook heel erg moeten bezuinigen. Dat heeft 2 jaar geduurd, en we hebben het echt niet breed gehad maar we zijn er nu wel uit!! Maar alleen door te kopen wat nodig is!

Ik ben het inderdaad met je eens dat ze in dit geval niet zo veel heeft aan een telefoon en auto! In haar situatie geld wel: Waar een wil is, is een weg. En de weg is er absoluut. Alleen heb ik het idee dat de wil er niet helemaal is...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-04 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:57

Tessa, over die auto: ik betaal iedere maand 65 euro voor een WA-verzekering voor mijn Corsa. Ik wil op korte termijn overstappen naar de collectieve verzekering op het werk, omdat ik hem daar, voor minder, all-risk kan laten verzekeren.

Anywayz, ik betaal 65 euro de maand omdat ik pas 1,5 schadevrije jaren heb en pas 20 ben...