wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:17

Riddershow schreef:
Marjoow schreef:
.

En dan het hele verhaal over die "enge" E-nummers. Dat heb ik nooit gesnapt. Er zijn namelijk E-nummers die van nature in producten voorkomen en dus ook 100% natuurlijk zijn en niet door de mens gefabriceerd.


Ik moet toch even een flauwe opmerkingen maken. Maar 100% natuurlijk betekend nog niet dat het gezond is.

Los daarvan ben ik ook niet van de additieven.

Maar het e-nummer stelsel is er gekomen om het voor de consument duidelijker te maken en werkt het niet, want ze hebben een verkeerde reputatie gekregen. En men kijkt niet eens naar wat het nu daadwerkelijk is.


Is ook zo, heb je helemaal gelijk in. Er word door iemand geroepen dat ze kunstmatig zijn en veel mensen leggen gelijk de link kunstmatig eten is slecht voor je.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 11:26

Marjoow schreef:
Maar dat het voedsel in de supermarkt meer additieven bevat zou niets nieuws moeten zijn. Het is volgens mij vrij logisch. De supermarkt moet zo goedkoop mogelijk producten verkopen. Dat kan niet als producten kort houdbaar zijn of niet een gelijke lijn van kwaliteit hebben. Dat betekend dat de producten bewerkt moeten worden met conserveermiddelen zodat ze langer houdbaar zijn en dus ook additieven krijgen zoals smaakversterkers of bijvoorbeeld kleurstoffen.

Dat hoeft allemaal niet per definitie slecht te zijn voor mensen. Sowieso zijn voedingsstoffen getest en mogen ze niet zomaar verkocht worden (in Nederland iig) dus zullen er geen dodelijke (hoeveelheden) voedingsstoffen in de producten zitten. Daarnaast is het ook een kwestie van hoeveel je ervan consumeert. Alles waar je te veel van consumeert is in principe slecht voor je.

En dan het hele verhaal over die "enge" E-nummers. Dat heb ik nooit gesnapt. Er zijn namelijk E-nummers die van nature in producten voorkomen en dus ook 100% natuurlijk zijn en niet door de mens gefabriceerd.

Maar om terug te komen op mijn punt: supermarkten zijn er om goedkope, kwaliteitsvaste producten te verkopen. En dat heeft niets te maken met smaak of beleving maar gewoon met het feit dat wanneer je koekjes op dag 1 produceert, deze koekjes met dezelfde naam op dag 50 nog steeds hetzelfde moeten smaken :) . Logisch toch?


Het is niets nieuws, maar daarom ben ik er niet minder op tegen. Ook heb ik het niet over "enge" E-nummers, ik heb juist het idee dat er bijna geen stoffen zijn die beter onderzocht en gecontroleerd zijn/worden. Het gaat mij om het imo onnodige gesleep (transport) en bewerking (industrie) van voedsel en met het oog op het milieu zou ik graag zien dat dit teruggedrongen wordt.

Daarnaast zou ik graag zien dat een ieder die voedsel voor ons produceert, of dat nu vlees, groenten of fruit is, een eerlijke prijs voor zijn product krijgt. Supermarkten melken voedselproducenten uit met hun lage prijzen. Door producten rechtstreeks bij de boer/akkerbouwer te kopen, zul je trouwens eerder goedkoper uit zijn. Van FrieslandCampina krijgen melkveehouders nu (volgens mij) rond de 35 cent (!!!) per liter melk, in de winkel betaal je er al gauw een euro voor. Tap zelf verse melk bij een melkveehouder uit de tank, betaal hem 50/60 cent per liter: je bent goedkoper uit en gaat met een vers hoogkwalitatief product huiswaarts, boer een eerlijke(re) prijs voor zijn product. Iedereen blij, behalve de supermarktketens :D

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:55

Ja dat laatste is een mooi ideaal.. helaas denk ik niet haalbaar omdat stadse mensen niet naar de boer gaan en een heleboel mensen toch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Veel mensen interesseert het meer wat iets kost dan wat er in zit... kijk maar naar bv pakjes drinken. Die pakjes van wicky bv zijn grotendeels water met een klein beetje smaak toegevoegd uit vruchten concentraat. Maar water geef je je kind niet mee naar school en de gezonde sappen zijn te duur...

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:58

Gezonde sappen is ook maar relatief he over het algemeen kan je nog steeds beter een stuk fruit eten en daarbij een glas water drinken (over algemeen geldt dus niet perse voor iedereen)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:28

Ja maar dat is het hem juist, in veel gevallen kun je juist (veel) goedkoper uit zijn als je het product rechtstreeks bij de producent koopt. Op zich ook vrij logisch: bewerking, transport en tussenhandel van voedsel is immers niet gratis. Iedereen wil geld verdienen. Maar het maakt voedsel onnodig duur. Van 35 cent voor een liter melk naar 1 euro in de winkel, het is zo onnodig.

Maar het is inderdaad nog wel een hele stap om mensen uit de stad zover te krijgen. Hoewel er hier in mijn buurt, buitengebied met heul veul agrarische bedrijven, ook niet overdreven veel mensen gaan "shoppen bij de buurman" :+ Zo jammer en onlogisch, want praktisch iedereen in de buurt hier komt langs een pak 'm beet 5 melkveebedrijven als ze naar de supermarkt rijden. Maar nee we zetten onze oogkleppen op en rijden plankgas 6 km door naar de supermarkt om daar melk voor een euro per liter te kopen (in een kartonnen of plastic pak = afval, ook dat nog). Een tussenstop maken en een paar melkflessen (van glas *D ) vol tappen is blijkbaar teveel moeite. Dus het is niet eens zo zeer dat alleen "stads volk" hierin (nog) geen initiatief in neemt, "plattelanders" voor wie de stap eigenlijk heel klein is kunnen er helaas ook wat van.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:38

Marjoow schreef:
Ja dat laatste is een mooi ideaal.. helaas denk ik niet haalbaar omdat stadse mensen niet naar de boer gaan en een heleboel mensen toch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Veel mensen interesseert het meer wat iets kost dan wat er in zit...


...daar zit iets in. ;)

Wat ik er bij denk: de transportkosten zijn over het algemeen gewoon te laag. Betaal je gewoon 3 euro voor een liter melk in de supermarkt omdat er gigantisch met het spul op en neer is gesleept, wordt de plattelandswinkel op een kwartiertje fietsen veel aantrekkelijker.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:44

Melk lust ik niet, maar hier kan je idd ook bij de boer tappen. Volgens mensen die het wel lusten een wereld van verschil :j

Ik haal wel altijd eieren direct bij de boer. Veel lekkerder, ze zijn dagvers. Vlees is ook veel lekkerder als het dier dezelfde dag nog geslacht is, ipv het eerst door de hele fabriek moet, bewerkt moet worden voor je het een week later kan kopen.

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:45

Naja en het probleem is natuurlijk ook dat de supermarkt veel meer keuze heeft. Dat je melk bij de buurman kan halen is leuk, maar de boter, yoghurt en 10 verschillende smaken vla/kwark heeft ie niet.. En dan snap ik ergens ook wel dat je onderweg niet bij 3 verschillende adressen stopt, als ze in de supermarkt alles bij elkaar hebben. En ze daar keuze uit 10 verschillende smaken vla hebben. En eerlijk is eerlijk, NLers zijn lui als het op eten aan komt. Ik zie 99% echt niet meer zelf dingen als kaas en yoghurt maken, maar daarnaast wordt eten hier, in mijn ogen, veel meer 'als iets tussendoor' gezien. Kijk maar eens naar de hoeveelheid mensen die kant en klaar maaltijden halen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik mij daar ook wel eens schuldig aan maak. Maar in ons gehaaste leven is er naar mijn idee ook geen tijd meer om uitgebreid te koken en een paar uur met een avondmaaltijd bezig te zijn.

Alhoewel ik het op zich helemaal met je eens ben en ook vind dat de boer veel te weinig betaald krijgen. Vrienden van mij draaien al 2 jaar verlies met die achterlijke melkprijzen.. Maar daardoor kunnen ze ook niet investeren in dierenwelzijn want daar is geen geld voor.
Persoonlijk zou ik sneller denk ik vlees/eieren bij de boer halen dan melk, omdat je dan weet waar je vlees vandaan komt.. Maargoed, ik drink zelf ook geen melk en kwark maken zie ik mezelf dan ook weer net niet doen :o

Kinke

Berichten: 20546
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:49

Verootjo, vlees moet eerst besterven. Als het goed is gebeurt dat juist ook bij de kleine ambachtelijke slager.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:52

Misschien is het dorps hoor, maar het gros van de mensen haalt hier z'n kaas gewoon bij de kaasboer, groenten bij de groentenboer, brood bij de bakker en vlees bij de slager.
Pas was ik vergeten de vriezer te vullen toen de bakker op vakantie ging en moest ik supermarkt brood eten. Maar dat is gewoon echt niet lekker, ik kan me haast niet voorstellen dat mensen dat dagelijks eten :o Idem met vlees. groenten uit de supermarkt doe ik wel en vind ik wel lekker.

Maar kwark en kaas zelf maken doe ik ook niet idd :+ ik eet nauwelijks zuivel, hou er niet van. Kind krijgt gewoon yoghurt van Campina.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:53

Kinke schreef:
Verootjo, vlees moet eerst besterven. Als het goed is gebeurt dat juist ook bij de kleine ambachtelijke slager.


Oh, zoveel verstand heb ik er ook niet van :+
Dat zal dan idd gebeuren bij mijn slager en bij de boer van wie ik vlees eet.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:28

@Blacky94 dat klopt inderdaad ook. Het is gemakzucht icm een druk en gehaast leven waarin eten (koken en opeten) even snel snel tussendoor moet. Terwijl voedsel een primaire levensbehoefte is, bungelt het ergens onderaan het lijstje wat er op een dag "gedaan moet worden" en neemt het avondeten vaak niet eens meer dan een halfuur in beslag. Wat dat betreft kunnen wij Hollanders en Belgen nog wel wat leren van bijvoorbeeld Italianen, Fransen, Grieken die over het algemeen best lang en uitgebreid tafelen.

Hier is het de normaalste zaak van de wereld om met de auto naar het werk te gaan, na het werk snel een "maaltijd" in elkaar te flanzen want hup om 7 uur begint het buikspierkwartier in de sportschool. Ik denk dan, ga lekker op de fiets naar je werk (als dat binnen 10 km ligt dan is dat toch goed te fietsen) hoef je én geen benzine én geen sportschool abonnement te betalen én je lichaam is je dankbaar voor de beweging én je houdt nog tijd over ook nog (dus minder stress, waar je lijf je wederom dankbaar voor zal zijn).

Met andere woorden; in een bepaalde mate bepaal je vaak zelf hoe druk je bent en hoeveel tijd je aan je aan eten wil besteden. We denken ook dat we van alles moeten, dat zit er in gebakken. Neem eens een Arubaan (die toch redelijk bekend staan als laid-back) een week mee op sleeptouw, die wordt waarschijnlijk gillend gek van al dat gejaag.

Voor mij is het de optelsom (geld komt bij de producent terecht + geen overbodige toevoegingen + weinig km + vers hoogwaardig voedsel) waarvoor ik best dat beetje meer moeite wil doen, maar ik snap dat dat voor iedereen anders is. Ook is koken een hobby van mij en ik vind het dus na een dag school en/of werken eerder ontspannend om nog even wat lekkers te maken. Niet dat ik dan 2 uur in de keuken sta, want in een halfuur kun je echt ook wel iets fatsoenlijks op tafel zetten. Een halfuur is imo echt weinig tijd om aan zoiets belangrijks als eten te besteden, maar ik besef me heel goed dat voor veel mensen zelfs dat halfuurtje al (te) veel tijd kost.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:57

Tiepfoudt schreef:
Graag in een winkel binnen een straal van 500 meter, anders moet ik er meer km voor maken dan ik nu doe.

_O-

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:19

Meine gute Kuggur hoe oud ben je? :(:)

Hoewel ik het fijn vind dat ik voor wat hilariteit heb kunnen zorgen, was het gewoon een feit dus ik weet niet wat er zo hilarisch is? Misschien kun je het even uitleggen, dan kan ik evt mee lachen!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:40

Tiepfoudt schreef:
Meine gute Kuggur hoe oud ben je? :(:)

Hoewel ik het fijn vind dat ik voor wat hilariteit heb kunnen zorgen, was het gewoon een feit dus ik weet niet wat er zo hilarisch is? Misschien kun je het even uitleggen, dan kan ik evt mee lachen!

Meneer woont waar er überhaupt niets is binnen 500m, of 5000, en al zeker geen winkels.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:30

Meneer's punt is dat Tiepfoudt anderen​ verwijt te weinig moeite te doen\bereid zijn te investeren in betere voeding terwijl voor haarzelf verder weg winkelen dan een luttele 500 meter al te veel is.
En hoewl ik de halve eeuw nader wat betreft leeftijd moet ik daar een beetje om lachen. Sorry.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:19

Misschien dat meneer in het vervolg kan proberen wat beter te lezen? Waar verwijt ik iemand iets? Ik zeg in mijn vorige post letterlijk dat ik begrijp dat het voor iedereen anders is...

Mijn reactie waar je zo hartelijk om gelachen hebt (graag gedaan) was gewoon serieus bedoeld. Waarom zou ik naar de supermarkt 6 km verderop rijden om daar boter te kopen, als deze van de melk is gemaakt waar de boeren hier een belachelijke prijs voor krijgen? Terwijl ik het bij de buurman 500 meter verderop (ja dat zijn Hollandse afstanden, ik kan het ook niet helpen) ook kan krijgen en hem een eerlijke prijs kan betalen?

Wel is het zo dat ik, alle voordelen bij elkaar opgeteld, het een kleine moeite vind om onderweg naar de supermarkt een tussenstop te maken voor bijvoorbeeld melk/eieren/e.d. Mag ik dat zeggen? Mag ik zeggen dat ik vind dat we soms in een wereld op zijn kop leven? Ik vind het namelijk behoorlijk onlogisch om voedsel 100 km af te laten leggen terwijl het (bij wijze van spreken, maar soms letterlijk) om de hoek geproduceerd wordt? Maar jij ziet daar direct verwijten in, bijzonder...

Je hebt een mooie spreuk in je onderschrift staan, misschien een idee om deze wijsheid eens ter harte te nemen? ;)