wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:32

PlantsTho schreef:
aikon schreef:
Heb het hier al eens met veganisten over gehad, ze denken dat er een mensen arm de schede van de koe in gaat :') Heb maar uitgelegd dat daar het "rietje" in gaat.

Mwah, ik denk dat je daarmee een beetje teveel over een kam scheert. Voor de meeste vegans is denk ik het probleem dat een koe niet zelf kan beslissen wanneer ze (op een natuurlijke manier) gedekt wordt, maar dat dit een beslissing is van een mens.

Een koe die niet gedekt wilt worden, en dus niet tochtig Is, daar zul je ten eerste niet eens een rietje in krijgen en ten tweede zal dat rietje niet echt werken aangezien ze niet vruchtbaar is.

Zodra zij tochtig word, begint ze andere koeien te dekken of word ze gedekt door een tochtige koe. Dit staan ze allemaal toe.

Maar nee ze kan inderdaad niet zeggen: he, ik wil gedekt worden door een knappe stier, niet door een rietje! Daar heb je een punt.

Maar. Die koeien willen echt wel gedekt worden hoor :')

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:44

Ja, en als er een stier bij in had gelopen had ie haar meerdere keren gedekt. Nu is het één rietje en klaar.

Tis maar wat je wreeder vind. 1000 kilo meerdere keren minuten lang op je rug of een minuscuul dun rietje in je doos en na een minuut is het klaar.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:41

PlantsTho schreef:
aikon schreef:
Heb het hier al eens met veganisten over gehad, ze denken dat er een mensen arm de schede van de koe in gaat :') Heb maar uitgelegd dat daar het "rietje" in gaat.

Mwah, ik denk dat je daarmee een beetje teveel over een kam scheert. Voor de meeste vegans is denk ik het probleem dat een koe niet zelf kan beslissen wanneer ze (op een natuurlijke manier) gedekt wordt, maar dat dit een beslissing is van een mens.


Lieve schat ik scheer niet te veel over een kam, en jij hebt je zelf net toegevoegd aan de mensen die waar ik het over heb. Waar ik al meerdere malen mee in discussie ben geweest hierover. Mensen die er geen verstand van hebben hoe en wat de normale cyclus van een koe is en wat een koe wel of niet accepteert.

Het is niet voor niets dat veel boeren op inseminatie over gestapt zijn.

Gezondheid (het grote gewicht van een stier kan al schade brengen, geslachtsziekten, uitglijden tijdens dekken)
Rust in de stal (een stier kan behoorlijk lang achter een net tochtige koeien aan zitten wat veel onrust in de stal veroorzaakt)

En echt, je wil niet mee maken dat een stier een koe in de melkstal dekt tijdens het melken, terwijl de koe daarvoor tochtig is. Ik heb al eens een stier met kapotte rug in de melkput gehad. Ging er heel raar aan toe, Stier is over de buizen gelazerd en heeft daarbij zijn rug gebroken. Plus nog veel schade aan materiaal. En voor dat je een dode stier van een 1000 kg weer uit zo'n melkstal put hebt.................. Die is er niet in een stuk uit gekomen. :n

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:08

Het probleem is dat KI niet de " steen des aanstoots" is. Bezwaren van mensen als Plantstho zijn veel basaler. Ik begrijp dan ook niet waarom die over dit soort details de discussie aangaan.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:34

Hoe verspreidt WD nieuws, even een klein voorbeeldje van gisteren:

Goed nieuws! De rechter heeft vandaag een streep gezet door de verplichte slacht van biologische koeien van 5 boeren. Dit is goed nieuws voor álle biologische boeren, want de rechter was heel duidelijk: biologische boeren en hun koeien zijn niet verantwoordelijk voor het mestoverschot!

Grote dank aan jullie allemaal voor jullie steunbetuigingen, condoleances, handtekeningen, likes en shares voor de biokoe!

Even ter info: van deze 5 boeren was er 1 biologisch……
En blijkbaar schijten biologische koeien niet ;)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:15

Die schijten bloemetjes en bijtjes. :j

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:18

wel onbespoten bloemetjes en bijtjes ;)

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:51

Hoe wil je de bloemetjes en bijtjes in de darmen gaan bespuiten? :n

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:52

Door een arm naar binnen te schuiven en dan te spuiten uiteraard.. :')

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:11

Proest. Dat had ik niet moeten lezen met een slok thee in mijn mond _O- Kon nog net mijn laptop missen. _O-

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:13

Whaha offcourse!

Jildau

Berichten: 9429
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:52

:') :')

Ik heb zo'n hekel aan WD maar ook zeker aan Dier&Recht. Allemachtig wat een stelletje prutsers zitten daarachter.

De opmerkingen over insemineren hier verbazen mij ook echt enorm. Sorry hoor maar dan heb je het echt nog niet begrepen.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:47

amoj schreef:
Ja, en als er een stier bij in had gelopen had ie haar meerdere keren gedekt. Nu is het één rietje en klaar.

Tis maar wat je wreeder vind. 1000 kilo meerdere keren minuten lang op je rug of een minuscuul dun rietje in je doos en na een minuut is het klaar.

Het gaat er voor mij niet om wat wreder is, maar meer om het feit dat een mens over het voortplanten van een koe beslist :). Ik geloof ook best wel dat een koe die tochtig is gedekt wil worden en ik weet ook wel zeker dat het minder schadelijk is met een rietje dan met een stier van een x aantal kilo. Maar dat is het punt dus niet :)

aikon schreef:
Lieve schat ik scheer niet te veel over een kam, en jij hebt je zelf net toegevoegd aan de mensen die waar ik het over heb. Waar ik al meerdere malen mee in discussie ben geweest hierover. Mensen die er geen verstand van hebben hoe en wat de normale cyclus van een koe is en wat een koe wel of niet accepteert.

Het is niet voor niets dat veel boeren op inseminatie over gestapt zijn.

Gezondheid (het grote gewicht van een stier kan al schade brengen, geslachtsziekten, uitglijden tijdens dekken)
Rust in de stal (een stier kan behoorlijk lang achter een net tochtige koeien aan zitten wat veel onrust in de stal veroorzaakt)

En echt, je wil niet mee maken dat een stier een koe in de melkstal dekt tijdens het melken, terwijl de koe daarvoor tochtig is. Ik heb al eens een stier met kapotte rug in de melkput gehad. Ging er heel raar aan toe, Stier is over de buizen gelazerd en heeft daarbij zijn rug gebroken. Plus nog veel schade aan materiaal. En voor dat je een dode stier van een 1000 kg weer uit zo'n melkstal put hebt.................. Die is er niet in een stuk uit gekomen. :n


Zie mijn uitleg boven. En je verhaal van de stier bevestigd ook maar weer eens dat we dieren niet in een onnatuurlijke omgeving als een stal moeten houden.

palousa_boy

Berichten: 10430
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:57

Maar een boer die wel/geen stier bij de koeien zet die beslist toch net zo goed of de koeien gedekt gaan worden of niet?
Ik bedoel maar, geen stier is niet dekken, of ze nou wil of niet.
Wel een stier is dus gegarandeerd gedekt (als ze tochtig zijn uiteraard).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:02

Idem met paarden. Maar daar is KI geen probleem? Of beslissen dat er wel of niet gedekt wordt.
Waarom is het bij de veehouderij meteen fout.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:08

laten we dan maar niet over honden en katten beginnen. Kijk maar eens op Bokt in Beestenboel. Hoeveel Bokkers beginnen aan pretnestjes omdat hun dier zo leuk is en kittens/puppies zo leuk zijn?
En PlantsTho, ben er wel een beetje klaar mee dat je het voorbeeld van de stier met de gebroken rug afdoet met 'dat je dieren niet in een onnatuurlijke omgeving als een stal' moet houden.
Onze dames lopen met een stier in de wei, een paar maanden lang. Wij hebben ook een stier gehad die zo weer van de koe afstuiterde, viel dus ook keihard op z'n rug. Hij had z'n staart gebroken.
Het is gewoon niet zo dat in de natuur alles beter is. De natuur is keihard.

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:19

Volgens mij is er geen enkel dier in gevangenschap dat zelf bepaalt of het gedekt wilt worden. Moeten we dan alle fokprogrammas maar afschaffen?

Nogmaals, dieren hebben naar 1 doel in het leven en dat is voortplanten. Elke vrouwelijk dier zal wanneer zij vruchtbaar zijn gedekt willen worden. En elk mannelijk dier zal willen dekken.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:20

Onze huisdieren/vee zijn bij 98-99% van de mensen beter af dan op zichzelf aangewezen in de natuur. Domesticatie heeft de overlevingskansen van die diersoorten fors vergroot. Het is daarmee een evolutionair voordeel gebleken en dat zijn eigenschappen die doorgegeven worden, omdat die dieren langer leven en dus meer nakomelingen kunnen krijgen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:29

PlantsTho wederom weer een tekst die aangeeft dat je er niet veel verstand van hebt wat een koe wel of niet accepteert. Of welk dier dan ook. Hoe denk je dat rassen ontstaan zijn? Toevallig? Puur natuur?

Een koe die niet goed is maar wel tochtig krijg je ook niet drachtig, er zijn zelfs koeien die sperma van een paar stieren niet accepteert. Als in je kan blijven insemineren met dit sperma maar koe word niet drachtig. Er is geen goed link tussen eitje en sperma. Gebeurt bij paarden ook.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:54

Kinke schreef:
Hoe verspreidt WD nieuws, even een klein voorbeeldje van gisteren:

Goed nieuws! De rechter heeft vandaag een streep gezet door de verplichte slacht van biologische koeien van 5 boeren. Dit is goed nieuws voor álle biologische boeren, want de rechter was heel duidelijk: biologische boeren en hun koeien zijn niet verantwoordelijk voor het mestoverschot!

Grote dank aan jullie allemaal voor jullie steunbetuigingen, condoleances, handtekeningen, likes en shares voor de biokoe!

Even ter info: van deze 5 boeren was er 1 biologisch……
En blijkbaar schijten biologische koeien niet ;)


Het ging om ruim 50 grondgebonden boeren (dus met genoeg grond om hun eigen mest kwijt te kunnen) waarvan een aantal biologisch.
Bioboeren voldoen al aan de Europesche norm. Dus de uitspaak is goed voor de bioboeren omdat de rechter nu heeft bepaald dat de bioboeren al voldoen aan de wettelijke norm. Dus waarom heb je kritiek op dit bericht. Er staat niks in wat niet waar is.

Enkele eisers hebben een biologisch melkveebedrijf Biologische boeren produceren wel fosfaat, maar dragen niet bij aan het probleem van het fosfaat-overschot omdat zij onder de Europese normen blijven. Biologische boeren met een gemengd bedrijf kampen verder met een mesttekort, omdat zij dierlijke mest moeten gebruiken voor hun akkerbouw. Voor hen is dus sprake van een extra nadeel door de Regeling.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:03

Marjoow schreef:
Volgens mij is er geen enkel dier in gevangenschap dat zelf bepaalt of het gedekt wilt worden. Moeten we dan alle fokprogrammas maar afschaffen?


Dat lijkt mij een mooi doel ja :)


aikon schreef:
PlantsTho wederom weer een tekst die aangeeft dat je er niet veel verstand van hebt wat een koe wel of niet accepteert. Of welk dier dan ook. Hoe denk je dat rassen ontstaan zijn? Toevallig? Puur natuur?

Een koe die niet goed is maar wel tochtig krijg je ook niet drachtig, er zijn zelfs koeien die sperma van een paar stieren niet accepteert. Als in je kan blijven insemineren met dit sperma maar koe word niet drachtig. Er is geen goed link tussen eitje en sperma. Gebeurt bij paarden ook.

Ik denk dat rassen voornamelijk door menselijke inmenging zijn ontstaan en ik denk dat dat schadelijk is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:15

Precies, dit is waarom ik er hamer dat het dicussieren over details als ki zinloos is met mensen die geen gedomesticeerde dieren willen. Dát is het basale punt waar het hier om draait.
Plantstho heeft ook ongetwijfeld geen huisdieren ( tenzij hypocriet).

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:20

Can't we just agree to disagree?

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:26

Dus we stoppen alle fokprogrammas. Hoe had je dat in gedachten? Geen dieren meer castreren, alleen nog maar dekken als een vrouwelijk dier zelf naar een mannetje trekt?

Op den duur zullen de straten vol lopen met zwerfdieren en ondertussen sterft de een na de andere diersoort uit omdat er niet mee gefokt word.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:35

Resistance schreef:
Can't we just agree to disagree?

Inderdaad. Dat is het enige wat erop zit.