Hoe doen jullie dat? Stage en op jezelf wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Hoe doen jullie dat? Stage en op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 22:24

Avond,

ik wil binnenkort een opleiding gaan starten (Integrale veiligheidskunde) maar ik zit een beetje met een probleem. Onderdeel van de opleiding is namelijk 700 uur stagelopen en ik ga al met mijn hakken over de sloot financieel gezien.

Een gemiddelde stage levert 250 tot 350 euro per maand op. Ik heb minstens 1800 per maand nodig om rond te kunnen komen (lang leve het gooi).
- Ik woon alleen.
- Ik heb niemand om op terug te vallen, niet financieel, noch voor een woonplek.
- Ik kan niet sparen zolang ik die opleiding volg.

Hoe pakken jullie dit aan?
Ik heb nou niet bepaald een vooropleiding gedaan die me in staat stelt bij een bedrijf te gaan werken die ik aan zou kunnen dragen als stageplek.
Het enige wat ik zou kunnen doen is die 700 uur over meerdere jaren uit te smeren (2 jaar bijvoorbeeld) dan kan ik de stage naast mijn huidige baan volgen zonder veel in te boeten op mijn salaris. Maar zover ik heb kunnen vinden bieden bedrijven enkel stage aan voor 5 maanden achter elkaar.

Ik zit dus een beetje met mijn handen in het haar en hoop op een goed idee van iemand.
Alvast bedankt!

carika

Re: Hoe doen jullie dat? Stage en op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:28

1800 euro nodig?
Daar valt toch vast nog iets te besparen.
Lenen bij duo is ook geen optie?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:28

Wow wat doe je dan allemaal om dat bedrag nodig te hebben.
Ik kom rond van 900 euro
En ik woon op mijzelf en volg een studie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:31

1800 euro per maand :oo
Dan woon je vast niet op een kamertje :D

Ik heb destijds een lening genomen voor mijn stage, zoals eigenlijk tegenwoordig eigenlijk ook niet meer anders kan voor voltijdstudenten waarschijnlijk.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:33

Ik weet niet waar je studie is, maar waarom moet je in het Gooi wonen? Een andere plaats of stad zou toch (veel) goedkoper zijn? Duurder kan het ook haast niet qua locatie :P

En is het geen optie om een lening aan te vragen en/of nog een baantje naast je stage te doen? (bijvoorbeeld weekend - of avondwerk)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 22:33

Hehe, nou, los van het feit dat ik misschien 200 euro kan besparen in totaal onder gunstiger omstandigheden, (lopende lening, woningen zijn hier belachelijk duur en mijn zorgverzekering is ook geen kattenpis) kom ik nog niet rond met 250 a 350 euro per maand 5 maanden lang. Ik zoek daar dus een oplossing voor.

Helaas verdien ik te weinig voor een (nieuwe) lening. Enige wat ik zou kunnen doen is mijn huidige aanhouden, maar ook die dekt geen 5 maanden stage.

En 1800 euro is geen huur hoor haha.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 22:36

PS ik ben 32 dus ik kom niet in aanmerking voor subsidies of wat dan ook. Kan enkel de belasting aftrekken van de studie.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:36

Ik ken de opleiding niet zo goed, maar misschien is deeltijd een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:37

4 dagen stage en 2/3 dagen horeca, telemarketing of nachtwacht.
vijf maanden is niet zo lang, dan kun je in principe wel bijwerken als je gezond bent.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:38

Bel de bedrijven of stuur een mail of het mogelijk is om de stage uit te smeren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 22:46

Ik werk op het moment al in de horeca. Daarom dat ik ook wel iets kan schuiven. Maar 4 dagen stage per week is gewoon niet te doen. 1,5 of 2 dagen zou wel kunnen, gegeven dat 1 van die dagen dan een zaterdag of een zondag is.

De opleiding is trouwens een HBO thuisstudie. Ook al bewust voor gekozen omdat ik de tijd en het geld niet heb om een BBL opleiding te gaan volgen. (Naast mijn fulltime baan schilder ik ook nog om de eindjes aan elkaar te knopen, dit kost ook een hoop tijd).

Ik zal inderdaad sowieso contact zoeken met bedrijven om te kijken of een stage uit kan smeren maar ik hoopte op nog wat andere opties, of misschien tips m.b.t. bedrijven die leerlingen aannemen als volwaardige medewerker en daarnaast in de vrije uren aanbiedt om de stageopdracht uit te voeren. (Net zoals BBL-ers, die krijgen ook gewoon een salaris ookal zijn ze niet afgestudeerd).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:49

Dan zou je daar ook naar moeten informeren en op selecteren :)
Je zou ook kunnen kijken naar internships.

Dat of echt gaan verhuizen naar een goedkopere omgeving :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 22:59

Begrijp ik minikatje, ik ben er alleen erg vroeg bij. Ik ben de opleiding nog niet gestart en zal dit ook niet kunnen binnen nu en een half jaar. Ik stel deze vraag onder het mom van "better safe then sorry" goed voorbereid zijn. En wellicht is er hier iemand die in hetzelfde pakket heeft gezeten en dé oplossing heeft. Who knows.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:01

Ik ben 29 en aan het afstuderen zonder financiële bijdrage's.
Naast school werk ik veel en leef goedkoop (ben ook goedkoper gaan wonen) :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:05

Hm, out of the box denken: kun je je huidige woning een half jaar tegen normaal huurtarief onderverhuren en in die tijd zelf een heel goedkoop kamertje huren / ergens logeren? Dan kun je hopelijk besparen op je vaste lasten. Dan nog beetje bijlenen bovenop je stagevergoeding en het daarmee uitzingen totdat de stagetijd voorbij is?

Andere bijbaan zoeken die te combineren is met je stagetijden? Bijv. telefonisch enquêteren / klantenservice etc. (avonduren, flexibel in te vullen).

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:11

Vraag mij af wat voor functie je nu in de horeca hebt dat je aan (meer ) als 1800 per maand komt.
Zijn gezinnen die hiervan moeten rond komen en van minder

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 23:15

Ik verdien het minimumloon, zit hem in de tip en het verkoop van mijn schilderijen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:19

Ik had bij mij eerste baan een minimum inkomen waarvan ik in A'dam moest wonen en een studie schuld af te betalen had.
Heb toen een jaar 2 baantjes ernaast gehad in het weekend/avond.
Een simpele werkdag is om 5 uur afgelopen. Dan fietste ik door naar mijn telemareteer baantje en deed daar nog 2-3 uur, daarnaast in het weekend bij een pizzeria.
Een collega (ex vluchteling) deed naast zij FT baan 4 jaar lang nog 20 uur ernaast.
Ik heb 5 jaar lang 40+ uur gewerkt voor mijn hoofd inkomen en daarnaast in het weekend als zelfstandige.
Het gaat of staat met je gezondheid, maar een gezond mens kan wel 6maandjes 60 uur werken. 30 uur stage/30 uur verdienen. Dan 'verlies' je maar 6 uur salaris per week

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:41

Misschien moet je een ander baantje vinden waar je beter verdient.