Avondstudie naast fulltime job?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Avondstudie naast fulltime job?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:04

Hoi!

Ik zal even de situatie uitleggen:
Zo'n 7/8 (?) jaar geleden begon ik aan mijn BBL studie MBO niveau 3 boekhoudkundig medewerkster. Hier heb ik toen mijn diploma voor gehaald, en ik kon blijven werken waar ik al werkte tijdens mijn opleiding. Helemaal super natuurlijk! Ik ben toen fulltime gaan werken na de opleiding. Op de dag van vandaag werk ik er nog steeds fulltime, en heb inmiddels ook al een aantal jaar een vast contract.
Als ik op dat moment van afstuderen 1 jaar extra had gedaan, had ik een niveau 4 diploma administrateur. Ik had daar toen geen zin in, en ben fulltime gaan werken. Ik weet zeker dat ik niveau 4 kan halen, omdat niveau 4 eigenlijk onder mijn niveau was. Hiervoor heb ik een MBO niveau 4 Paardenhouderij gedaan, maar na 1 jaar gestopt omdat ik me bedacht dat ik toch niks aan het diploma had :+

Nu begin ik daar toch wel heel erg spijt van te krijgen. Ik heb contact opgenomen met mijn oude leraar, en ik kan nog in 1 jaar mijn niveau 4 behalen, met een aantal vrijstellingen. Met mijn baas over gehad, en die vind dat ook prima. Ik zou dan 32 uur gaan werken ipv fulltime. Ik heb laten berekenen wat het verschil is in salaris, maar dan ga ik iedere maand € 300,- (netto) minder verdienen -O- Dit kan ik gewoon niet missen, dus helaas valt deze optie af.

Nu had ik het idee om te kijken of ik deze opleiding ergens anders kan doen, en dan een thuisstudie/avondstudie. Helaas staat hier bijna overal meerdere jaren voor. Misschien kan ik hier ook wel vrijstellingen krijgen als ik aantoon dat ik mijn MBO niveau 3 boekhoudkundig medewerkster al heb. Maar hier heb ik nog geen contact voor opgenomen.

Zijn er bokkers die een avond/thuis studie doen, naast een fulltime job? Is dit vol te houden, goed te doen? Ik woon ook nog samen, dus niet meer bij mijn ouders. Heb dus ook een huishouden etc. te doen, maar ook een man die me daar bij helpt dus dat zou het probleem niet moeten zijn :D

pandour4evuh

Re: Avondstudie naast fulltime job?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:18

Ik volg de HBO opleiding Bedrijfskunde naast mijn fulltime baan als apothekersassistente. Ik vind het goed te doen. De rest moet gewoon een beetje meer rekening mee houden met feit dat ik niet meer van stel op sprong mijn agenda kan wijzigen. Ik studeer 1 avond in de week en 1 dag thuis. De rest van de dagen studeer ik alleen als ik tijd heb. (mijn huishouden en sociaal leven mag er niet compleet onder leiden). Let wel op dat je goed moet plannen. Mijn agenda staat voor de komende weken al vast. Ik werk 4 dagen 36 uur (full time in de zorg) en ben op vrijdag vrij. Vrijdag is ook mijn studiedag tenzij ik afspraken heb dan verplaatst hij naar zaterdag of zondag.

Op mijn studiedag gaat alles uit, telefoon computer etc. en ik focus mij 6 uur op mijn studie. Daarnaast begin ik op woensdag avond direct nadat ik thuis ben met 4 uur studeren.

Ik probeer op deze manier mijn studie in 4 jaar af te ronden. Ik heb een strakke planning met wat ik elke week moet doen. Is op vrijdag het nog niet af offer ik 1 van mijn weekenddagen op.

Naast mijn studie coach ik ook nog junioren wedstrijdroeiers en heb ik ook een huishouden en vriend.

Voor mij is het te doen maar het vergt veel discipline.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:25

Ik volg de MBO opleiding Juridisch medewerker naast mijn 36-urige job bij de Belastingdienst. Ik vind het best pittig. Ik werk in principe 4,5 dag. En op die halve dag ga ik 's middags direct door naar school tot 's avonds half 9. Dit is een studie die van 4 jaar naar 2 jaar gekort is. Wel heb ik gelukkig de mogelijkheid om 2 uur per week op mijn werk met school bezig te zijn. Dit gebruik ik dan voor de praktijkopdrachten. Huiswerk kan veel in de les, dus eigenlijk hou ik alleen het leren voor de tentamens over thuis.

Verder mest ik dan nog dagelijks uit, en probeer ik 4 x in de week paard te rijden. Ik moet wel zeggen dat ik 's avonds vaak compleet kapot ben, maar dat komt denk ik ook omdat het de winterperiode is. Ook is het wel fijn als er iemand is die je kan helpen in het huishouden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:19

Het is afhankelijk hoe jij als persoon bent. Voel je je na je werk nog fit genoeg om te gaan studeren, heb je de discipline om jezelf elk weekend aan het studeren te zetten? Bedenk jezelf dat je met een fulltime en avondstudie amper nog vrije tijd hebt, heb je dat ervoor over?

Bij mijn vorige baan zijn 3 mensen er vol goede moed aan begonnen. Alle 3 zijn ze na enkele weken afgehaakt. Het is erg pittig.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:30

Het ligt denk ik heel erg aan jezelf en aan je prioriteiten.

Ik werk fulltime en heb nog een cursus liggen die ik af wil maken. Echter heb ik er gewoon geen tijd voor. Ik heb 2 paarden, huishouden, werk, vriend, huis waar we nog in aan het klussen zijn... Ik kom er gewoon niet aan toe.

Ik moet ook wel zeggen dat het voor nu geen prioriteit heeft, anders zou ik er tijd voor vrij moeten maken en dat hoeft nu dus niet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 13:32

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet verwachten. Bij mijn BBL-opleiding ging ik 1 dag in de week naar school, en 4 dagen werken. Die ene dag op school deed ik alles, en thuis niks meer.
Ook wil ik liever niet dat het langer als een jaar duurt :+
Ik heb zeker wel discipline om na werk nog aan de studie te gaan, maar ik verwacht eigenlijk dat het best makkelijk is en niet zo veel. Maar misschien kijk ik daar verkeerd tegen aan.

Ik heb overigens geen paard. Tegenwoordig fitness ik 3x in de week, maar anders zit ik thuis. In het weekend gaan wij weleens weg natuurlijk. Maar ik denk niet dat de tijd een probleem is.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:35

pandour4evuh schreef:
Ik volg de HBO opleiding Bedrijfskunde naast mijn fulltime baan als apothekersassistente. Ik vind het goed te doen. De rest moet gewoon een beetje meer rekening mee houden met feit dat ik niet meer van stel op sprong mijn agenda kan wijzigen. Ik studeer 1 avond in de week en 1 dag thuis. De rest van de dagen studeer ik alleen als ik tijd heb. (mijn huishouden en sociaal leven mag er niet compleet onder leiden). Let wel op dat je goed moet plannen. Mijn agenda staat voor de komende weken al vast. Ik werk 4 dagen 36 uur (full time in de zorg) en ben op vrijdag vrij. Vrijdag is ook mijn studiedag tenzij ik afspraken heb dan verplaatst hij naar zaterdag of zondag.

Op mijn studiedag gaat alles uit, telefoon computer etc. en ik focus mij 6 uur op mijn studie. Daarnaast begin ik op woensdag avond direct nadat ik thuis ben met 4 uur studeren.

Ik probeer op deze manier mijn studie in 4 jaar af te ronden. Ik heb een strakke planning met wat ik elke week moet doen. Is op vrijdag het nog niet af offer ik 1 van mijn weekenddagen op.

Naast mijn studie coach ik ook nog junioren wedstrijdroeiers en heb ik ook een huishouden en vriend.

Voor mij is het te doen maar het vergt veel discipline.

Waar volg je deze studie als ik vragen mag? En komt het in aanmerking voor studiefinanciering?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:40

Ik heb vorig jaar een cursus/opleiding gedaan naast mijn meer dan fulltime jobs. Vond het vrij pittig. De dagen dat ik cursus had waren op maandag en woensdagavond, van 7 tot 11. Werk op die dagen tot 6, dus het was haasten om er op tijd te zijn. Vervolgens werkte ik precies de 2 dagen erna bij mijn andere baas, waar ik toen om 4u moest beginnen. Was meestal pas rond half 12 thuis. Normaal ga ik ook rond die tijd naar bed, maar dan ben je 's avonds aan het relaxen, toch wel anders dan dat je die uurtjes volpropt met leren. Voor huishouding had ik echt geen tijd, geluk dat ik de dagen erna dus van 4 tot 1 werkte, zodat ik het dan kon doen _O-. Het was gelukkig maar een paar maanden, een paar jaar had ik niet volgehouden.

Ik moet nu nog 2 examens ervan doen en daar kan ik gewoon thuis voor leren. Maar het lukt niet zo goed, kan de motivatie voor die dikke boeken vol met saaie stof niet vinden. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden met een thuisstudie: kun je je er zelf echt toe zetten.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:50

Is 4x 9uur werken geen optie? Dan zit je al op 36 uur?of evt thuis wat werken in t weekend?
Wil je werkgever niet meewerken om je bv een aantal uur hiervoor te geven? Het bedrijf heeft er denk ik ook voordeel aan als jij je diploma haalt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:13

Yv_: ik denk dat ik dat wel kan :D Ook al is het niet mijn droombaan..

manonutjuh: ohhh daar had ik niet eens aan gedacht! Dat is zeker een optie. Mijn baas zal daar ook totaal geen problemen mee hebben. Directie betaald mijn opleiding ook.
Ga dat eens uit laten zoeken hoeveel verschil er is kwa salaris tov 40 uur.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:23

@cashimirha: LOI ik ben er erg tevreden over. Je komt niet in aanmerking voor Stufie. Ik verdien zwz te veel. Maar je komt nooit in aanmerking voor stufie bij LOI

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:09

Ik volg jouw opleiding in het verkorte traject op niveau 4 en zeker met al een niveau 3 op zak en dus allerlei vrijstellingen moet dit in een half jaar wel kunnen.
Je kunt je op de instelling waar ik zit inschrijven als examenkandidaat, dan betaal je geen lesgeld en moet je alles zelf thuis doen, maar mag je wel toetsen maken op school.
Enkele centraal examens zul je moeten inkopen, dat kost je dan wel een duit, maar het is als je ze in één keer haalt ongetwijfeld goedkoper dan een jaar lang zoveel minder werken.
Ik denk dat er bij jou in de buurt vast ook instellingen zijn waarbij die inschrijfmogelijkheid bestaat, ik zou gewoon eens informeren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 16:09

watchthesky: Dat klinkt goed! Mijn baas betaald de opleiding/examens etc. :+ Dus dat is makkelijk..
Bij welke instelling doe jij dit?