Hoe nieuw steigerhout behandelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Hoe nieuw steigerhout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 13:19

Hallo lieve bokkers,

Mijn super handige vader heeft aan de hand van een foto een prachtig steigerhouten bed voor mij gemaakt.

Afbeelding

Dit is gemaakt met nieuwe planken. Dit 'nieuwe' vind ik qua kleuren niet mooi in mijn huis passen, daaom wil ik het behandelen. Alleen het moet geen kleur of white wash worden, maar echt hout blijven.

In de 8 vakken komen fruitkistjes in de kleur van het kistje op deze foto

Afbeelding

Via google kwam ik dit plaatje tegen met de nano coating, deze kleur vind ik erg mooi.

Afbeelding

Maar als ik googlen op nano coating is het kleurloos en veranderd het de kleur van het hout niet, maar het plankje van de foto ziet er toch qua kleur heel anders uit dan nieuw steigerhout. Iemand hier ervaring mee op andere ideeën?

MarianneW

Re: Hoe nieuw steigerhout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:34

Is dat niet gewoon het verschil tussen nieuw steigerhout en oud steigerhout?

Deze kast heb ik gemaakt met oud steigerhout, dat is een heel andere kleur dan jouw hout. Afbeelding

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:37

Een lichte beits?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 07:55

De kleur van oud hout is inderdaad heel verschillend van nieuw hout. En wil wel een beetje richting de kleur van het oude hout. Staan ook genoeg tips op internet hoe dat voor elkaar te krijgen, maar vind het toch wat eng. Als het er op zit krijg je het er ook niet zomaar meer af..

Denk dat ik gewoon even langs de verfboer moet voor tips.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:33

Vraag een paar plankjes afvalhout aan je vader en probeer daar een paar kleuren op uit, dan weet je snel genoeg welke het mooist is :)

Ik breng de kleur op steigerhout aan door een verf op waterbasis te verdunnen en erop te zetten en direct daarna met een natte doek eraf te vegen. Zo komen de nerven heel mooi uit. Maar er zijn natuurlijk veel meer manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 08:41

Ik denk aan grey-wash. Lijkt mij het meeste in de buurt komen wat jij wilt. Dan wel greywash op de oude manier, dus insmeren, even laten intrekken, en er weer afwrijven. Dan zit het wel in de netven maar geen laag over alles.

Zelf heb ik wel een kersenhouten kastje met greywash gedaan, kan eventueel wel een foto maken van het resultaat?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 09:01

Graag Shanna!

De tip om gewoon wat uit te proberen op afval hout is ook wel een goed idee!

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:22

Je zou ook loogbeits kunnen proberen? Het merk Essato heeft veel verschillende 'kleuren' in hun assortiment; en verkopen ook kleine flesjes. Dit veroudert het hout behoorlijk. Het lastige is wel dat dit op iedere houtsoort weer een ander effect kan hebben, dus eerst ff proberen op de achterkant is wel handig...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:26

wij hebben "pro-fluit" besteld. Water en olie afstotende hout protectie voor zacht en hard hout.
Wij hebben een badkamermeubel gemaakt van nieuw steigerhout en gaan het daar mee behandelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:01

Bij deze de foto. Het was gelakt kersenhout, naar mijn mening erg rood. Dus ik heb het eerst blank geschuurd, toen een zelfgemaakte (ik vond de potjes te licht) donkere greywash (verdunde grijze verf) er op en er af, en dit is het resultaat.

Afbeelding