Werken bij een tijdschrift.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Werken bij een tijdschrift.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 22:43

Hooi!

Als vervolg van mijn andere topic:
[STW] Hippische opleiding
Ben ik tot de conclusie gekomen geen paardenopleiding te doen, maar een 'normale' baan te nemen en de paarden als hobby.
Nou wilde ik eigenlijk sinds klein af aan al wat doen met schrijven en leek het me dus wel leuk om bij een tijdschrift te werken.
Ik heb op internet gezocht maar ik kan nergens een MBO-opleiding vinden voor dit. Ik zit op het VMBO-GT3 en dus zoek ik een MBO-opleiding.
Heeft iemand ervaring met het werken bij een tijdschrift of met een opleiding dat ermee te maken heeft?
Ik hoor het graag!

Ik woon btw in Zevenaar. Dat ligt dichtbij Arnhem.

Groetjes,
Yvonne
Laatst bijgewerkt door Weidemaatje op 02-02-17 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Re: Werken bij een tijdschrift.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:45

Denk dat iets van Nederlands of Journalistiek dan je weg moet worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:46

Dat zal dan richting de journalistiek en communicatie gaan denk ik. Die heb je op mbo niveau. Al weet ik niks af van de baankansen van die opleiding, je zou wat van je favoriete tijdschriften kunnen mailen wat zij zoeken in hun medewerkers qua opleiding.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:46

Ik heb zelf hier gestudeerd:
http://www.schrijversvakschool.nl/
Heel pittig! Zeker geen lui lekker studie maar je niveau is niet persee van belang. Als je maar aanleg hebt en de spelling onder de knie hebt.

Je zou ook kunnen kijken naar journalistiek. Let wel op dat je hier veel talen kennis voor moet hebben.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:04

@leonie87: Dat was een goede geweest maar helaas woon ik dichtbij Arnhem en dus vind ik Amsterdam een beetje te ver. :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 07:57

Ik woon bij Eindhoven. Het is 1 dag in de week. Met een trein abbo vond ik het goed te doen. Maar ik begrijp dat het niet noet om de hoek ligt :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:06

Ik werk bij een vaktijdschrift en dit klinkt misschien een beetje hard, maar om bij ons binnen te komen, heb je aan mbo niet genoeg als je wilt schrijven. Onze auteurs en redacteurs zijn bijna allemaal universitair geschoold. We merken in de praktijk dat mbo-ers die solliciteren niet in staat zijn om de bronnen die we ze vragen te gebruiken voor de schrijftest goed genoeg te begrijpen en ze te vertalen naar de praktijk.

Je zou misschien wel als redactie-assistent of administratief medewerker of klantenservice-medewerker aan de slag kunnen.

Wat voor tijdschrift lijkt je leuk? Ga gewoon eens rondbellen en vraag wat ze zoeken in een sollicitant. Ik deed dat ooit bij psychologie magazine. Die willen een psychologische opleiding en een journalistieke...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:39

De tip die hierboven gegeven word is een goede. Ik wil daar nog aan toevoegen dat er naast het tijdschriftenvak veel meer beroepen zijn waarbij je veel schrijft. Ik werk bijvoorbeeld bij een communicatiebureau en schrijf voor uiteenlopende communicatiemiddelen. Tijdschriften, maar ook folders, websites, social media, etc. Overigens is ook bij ons een mbo-opleiding niet genoeg. Hbo communicatie of journalistiek is vereist. Je zou kunnen overwegen om na een mbo-opleiding door te stromen naar het hbo. Dat moet natuurlijk wel bij je passen, maar maakt je kans op het werk dat jij voor ogen hebt waarschijnlijk wel groter.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:52

Begin eens met schrijven voor websites en blogs om ervaring op te doen en je cv te vullen. Zo ben ik er ook ingerold.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:08

Imre schreef:
Begin eens met schrijven voor websites en blogs om ervaring op te doen en je cv te vullen. Zo ben ik er ook ingerold.

Tegenwoordig kun je gewoon zelf beginnen met zoiets :j
Op Facebook heb je een groep/communitie die je kunt volgen, namelijk: Bloggerscafe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:16

Weidemaatje schreef:
@leonie87: Dat was een goede geweest maar helaas woon ik dichtbij Arnhem en dus vind ik Amsterdam een beetje te ver. :D

Dan zou je ook maar net "geluk" moeten hebben dat je ná je studie ook een magazine kunt vinden dat bij je past en bij je in de buurt zit. Dat beperkt je kansen nogal.

En in een markt waarbij er héél veel mensen graag bij een tijdschrift willen werken en er slechts beperkt plek is, heeft het magazine vrije keuze in mensen die er héél veel meer voor over hebben en wel wat verder willen reizen of willen verhuizen.

Werken bij een magazine is best een harde wereld. Enorme deadlines, strakke regels en het is een hele competitieve wereld.

Een baan is iets dat je waarschijnlijk een zeer groot deel van je leven zal doen. Het grootste deel van je volwassen leven ben je namelijk aan het werk.
Een paar jaar wat verder reizen of tijdelijk op kamers om te zorgen dat je straks de baan van je dromen kunt krijgen, kan echt wel het overwegen waard zijn... Zeker als je daarmee ook bijv. een opleiding kunt doen die beter aansluit bij wat je nodig hebt en die wellicht ook beter presteert dan een lokale opleiding.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:18

Ik woonde in Groningen en werkte 1 dag in de week bij een tijdschrift in Arnhem. Twee uur enkele reis, maar ik had het er graag voor over.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:38

Naar mijn ervaringen liggen de banen binnen de journalistiek ook niet voor het rapen. Dus als je ervoor wilt gaan, kies dan niet voor de makkelijkste oplossing, maar kies voor een goede opleiding ook als is die moeilijker of verder weg. En zorg ervoor dat je al wat ervaring opdoet dmv een blog, bijbaantje, vakantiewerk, vrijwillige bijdrages zodat je al wat 'visitekaartjes' kan afgeven als je gaat solliciteren na je studies.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:44

Ik heb een vaste rubriek in het wekelijkse magazine van een grote krant. Zelf heb ik een universitair diploma (bachelor Engelse en Franse taal- en letterkunde en master culturele studies). Ik ben begonnen toen ik 16 was met schrijven voor verschillende websites (muziekrecensies en interviews met artiesten). Daarna ben ik stage gaan doen bij een redactie tijdens mijn master. Vorig jaar heb ik mijn eerst boek geschreven en naar aanleiding daarvan ben ik door de redactie van dat magazine gevraagd om voor hen te schrijven. En ik schrijf ook regelmatig nog voor andere grote media, voornamelijk opiniestukken.

Wat ik bij mezelf en vele anderen zie, is dat je er inderdaad in rolt als je al vroeg begint met schrijven. Schrijf voor jezelf, bijvoorbeeld op een blog, of ga op zoek naar een website waar je (als vrijwilliger) kan gaan schrijven. Zo doe je ervaring op en kan je goede contacten leggen.

Ik zeg er wel bij dat ik freelance schrijf in mijn vrije tijd, naast mijn fulltime baan die er helemaal niets mee te maken heeft. Ik ken maar weinigen die er echt van kunnen leven, en dat zijn mensen die zich kapot werken om aan opdrachten te komen en deadlines te halen. Voor mij is 1 artikel per week produceren al zwaar in combinatie met mijn fulltime baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:11

Ik studeer Journalistiek en over de baankansen kan ik je alvast vertellen dat ze dramatisch zijn. Veel studenten komen in de eerste instantie bij ons omdat ze presentator op TV willen worden, of omdat ze zoals jij voor een tijdschrift willen schrijven. In de realiteit worden veel journalistiek studenten uiteindelijk bureauredacteuren bij nieuwszenders of verslaggevers voor lokale kranten. Sommige mensen gaan een hele andere kant op (communicatie, reclame of PR bijvoorbeeld) maar er zijn uiteindelijk maar weinig die echt een prominente baan krijgen.

Schrijven voor een tijdschrift gebeurt meestal op freelance basis, wat betekent dat je een netwerk op moet bouwen en zelf in staat moet zijn om zonder duidelijke opdracht een goed stuk te schrijven dat je kan verkopen. Het kan zijn dat je uiteindelijk wel echt opdrachten krijgt, maar de uitvoering zal helemaal bij jou zelf liggen. Echt op een redactie werken verdwijnt langzaam, schrijven voor een fysiek tijdschrift zal over niet al te lang bijna niet meer mogelijk zijn, en voor online is weer een hele andere dynamiek vereist.

Het is een moeilijk wereldje. Journalistiek studeren kan een steuntje in je rug zijn maar het is een hele algemene opleiding waar je ook TV- en radioprogramma's leert maken, en als dat niet je ding is wordt het heel moeilijk. Ik heb mijn eerste jaar gedaan met een meisje dat graag modejournalist wou worden, maar zij is halverwege het jaar gestopt omdat de opleiding niet genoeg diepgang in dat onderwerp bood (geen, eigenlijk) en ze alle andere dingen (droge nieuwsberichten schrijven voor kranten, tv-items maken volgens een bepaald format of de techniek van een radioprogramma schuiven) echt niet leuk vond.

In mijn ervaring zijn dingen als schrijven voor een tijdschrift of presenteren op TV echt dingen waar je in moet rollen en waar je 'toevallig' bij terecht moet komen omdat je een leuke schrijfstijl of kop hebt. In dit geval zou ik je persoonlijk aanraden om voor jezelf te gaan schrijven en vanuit daar eens verder te kijken. Als het aanslaat zou er zomaar eens een opdracht uit kunnen rollen.

Qua opleiding vind ik dit lastig om te zeggen omdat het vaak een beetje elitair kan klinken, maar als je echt de journalistiek in wilt en daar een opleiding voor wilt volgen zal je toch naar het HBO moeten. Een losse schrijfcursus op lager niveau is absoluut mogelijk, en als je vanuit de communicatiekant na je studie naar journalistiek overschuift is een MBO communicatie ook voldoende, maar als journalistiek uberhaupt op MBO-niveau aangeboden wordt zal je wellicht wat moeite hebben om het wereldje in te komen. Het is een ontzettend harde wereld en al helemaal nu alles via freelancers gaat betekent 1 keer ondermaats presenteren vaak dat je een tijd moeite zal hebben met opdrachten vinden.

Daar ga ik dan wel weer bij zeggen dat ik een hele hoop mensen uit de journalistieke wereld ken en dat maar een paar van die mensen ook daadwerkelijk een journalistieke opleiding hebben afgerond. Heel veel mensen zijn vanuit andere beroepen ingestroomd (veel mensen die Nederlands gestudeerd hebben bijvoorbeeld) of hebben de opleiding niet afgemaakt. Het is geen onmogelijke wereld om in te komen, maar vooral voor tijdschrift-/onlinewerk zal je wel een vlotte pen nodig hebben en een fijne schrijfstijl die aanspreekt.