Te veel lesuren mbo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

Te veel lesuren mbo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 19:16

Sorry als hier ergens op bokt al een topic over is maar kon zo snel niets vinden.

Ik doe een niveau 4 opleiding tot doktersassistente, en heb vandaag het nieuwe rooster voor de komende 10 weken gekregen.
Mijn rooster is van 36 uur (wat ik al erg veel vond) naar 44 lesuren per week gegaan, +3 uur reistijd per dag waardoor ik uiteindelijk op 59 uur per week kwijt ben aan school en de reis erheen en naar huis.

Dan is mijn vraag, is dat wel toegestaan? Zo veel uren les per week? Ik heb het geprobeerd op te zoeken op google, maar krijg nergens het antwoord wat ik wil.

En als het wel toegestaan is, zijn er mensen die ook in deze situatie zitten? En hoe combineren jullie dat met werk en sport?
Want normaal werk ik ook nog eens 12 uur per week, maar dat wordt hem niet meer nu..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:23

Er kan natuurlijk geen rekening gehouden worden met je reistijd, dat is je eigen verantwoordelijkheid ;)

Het lijkt mij dat die 44 uur wel zullen kloppen?

Misschien heb je hier wat aan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erwijstijd

Ik zie echter vooral minimale aantal uren staan.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 02-02-17 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Te veel lesuren mbo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:26

Heeft het niet te maken met de norm die is opgesteld?
En over reistijd. Is je eigen verantwoording en keus

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:28

Als je fulltime studie doet is die twaalf uur werk erbij ook wel wat veel lijkt me, zeker met je rooster nu.
Zijn het allemaal verplichte contact uren? En heb je ook nog veel zelfstudie?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:28

Die 44 kloppen wel ongeveer dacht ik , en reistijd is idd eigen verandwoording . Verder ben ik ook gestopt met werken toen ik ging studeren , het zal moeten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:31

Ik doe ook een mbo 4 opleiding, maak ook deze periode nu ontzettend veel uren in de week. Elke dag pas 5 of 6 uur uit. Dan nog 2 uur reizen.

Naast mijn opleiding heb ik nog mijn paard waar ik elke dag naar toe moet (2 dagen een bijrijder) en werk (anders kan ik m'n paard niet betalen haha).

Het is veel... Maar we moeten het ermee doen :P Met goed plannen lukt het wel :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:43

Ik kan er zo gauw ook niets over vinden. Je kunt dit wellicht aan http://www.jobmbo.nl/ vragen. Het klinkt als erg veel, en het lijkt me ook helemaal niet nuttig (op een bepaald moment is meer uren in een week helemaal niet nuttig, je hebt ook tijd nodig om het te verwerken en te laten bezinken.)

Ik denk verder dat het zeker iets is om met de opleiding te bespreken, zeker als het een school met een regiofunctie is, en er dus meer studenten van buitenaf komen. Probeer medestanders onder je klasgenoten te vinden - samen sta je sterker.
En leuk idee, dat 'reistijd eigen verantwoordelijkheid' maar lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om daar invloed op uit te oefenen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:49

Dat zijn wel erg veel uren, meer dan een fulltime baan! Lijkt me dat je aan het eind van de dag geen concentratie meer over hebt. Ik heb alleen geen idee of daar regels voor zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:52

Als het een fulltime studie is, zouden ze dan niet gewoon uit moeten gaan van maximaal 40 contacturen per week?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:55

Toevallig in zuid-limburg? Dan wens ik je veel succes, dat is en blijft een ramp. Ik ben blij dat ik er vanaf ben. Ik had tijdens mijn opleiding tot da ook weken van half 9 tot half 5, 5 dagen per week. En daarnaast mag je nog fijn je taken maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:56

Is het een vol uur of een lesuur? Daar zit aanzienlijk verschil in. Op veel MBO scholen is een lesuur namelijk 45 minuten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:28

Yvank_ schreef:
Is het een vol uur of een lesuur? Daar zit aanzienlijk verschil in. Op veel MBO scholen is een lesuur namelijk 45 minuten.

Bij mij gewoon 60 minuten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:31

Dan past meneer zich dus maar mooi aan :+

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:41

Ik vind dot wel veel, ik heb iets van 22 lesuren per week(3 dagen school 1 dag vrij 1 dag stage zit in 2e jaar BOL opleiding)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:42

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:52

Ik weet dat wij bij de UvA 6EC per 4 weken hebben, wat ongeveer neerkomt op 42 studieuren. Ik neem aan dat MBO als je een voltijd opleiding doet ook 40 uur p/w is. Veel contacturen is afhankelijk van de studie, namelijk of het noodzakelijk is (voor dokterassistente lijkt me meer dan bvb voor Nederlands)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:41

Kan dat ook komen doordat de praktijkuren zijn ingekort??? Ik zit al ff niet meer op het MBO maar kon me niet meer herinneren dat we zoveel lesuren hadden!

We gingen wel van 720 stage uren naar 640 uren in 20 weken..

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:50

Mijn docenten hadden het er over dat dit komt door de nieuwe norm? Ik maak in mijn nieuwe periode ook 37 lesuren (50 min), terwijl dit eerst een heel stuk minder was. Maar het schijnt dat ze nu op een bepaald aantal uren per maand moeten komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:40

Er is een wettelijk minimum aantal uren wat je moet maken in een jaar, als je dat verdeelt over de beschikbare dagen, kom je op 4 of 5 uren per dag. Ik vind de uren die jij maakt wel erg veel zeg, heb je er al over gesproken met je slb'er? Heeft het misschien te maken met een stageperiode?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:00

Dit heeft waarschijnlijk met de 1000-uren-norm te maken. De overheid denkt dat hiermee opleidingen beter worden. Ze mogen er alleen van afwijken als ze erg goede resultaten halen. Zie deze website:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erwijstijd

Hierop staat ook dat een MBO-opleiding 1600 uur per week inhoudt. Daarvan is 1000 uren BOT (begeleide onderwijstijd) en 600 uur zelfstudie (of stage volgens mij).
En dat zijn dus 40 weken van 40 uur, maar omdat veel scholen uitgaan van periodes van 9 weken, kan het dus zomaar zijn dat je daarboven uitkomt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:07

Per jaar bedoel je.
Edit: de norm is minimaal 1000 uren onderwijs op school, de overige 600 besteed je aan huiswerk, thuisstudie ed.
Uitgaande van 40 weken in een jaar, heb je dan dus minimaal 25 uur per week les.
Maar als je veel uren stage hebt, kan dat meer worden om het totaal weer aan te vullen.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:15

anneliesdj schreef:
Per jaar bedoel je.
Edit: de norm is minimaal 1000 uren onderwijs op school, de overige 600 besteed je aan huiswerk, thuisstudie ed.
Uitgaande van 40 weken in een jaar, heb je dan dus minimaal 25 uur per week les.
Maar als je veel uren stage hebt, kan dat meer worden om het totaal weer aan te vullen.

Ja precies, de meeste MBO-opleidingen hebben toch minimaal één periode stage in het jaar (of een lint-stage, maar dat is nu niet het geval volgens mij).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:17

De minimale norm voor mbo is inmiddels 1600 normuren per schooljaar. Een normuur is niet hetzelfde als een lesuur. De laatste kan varieren. Er is geen maximum aantal normuren per jaar vastgesteld. Dus ja het mag en zul je je werk moeten verminderen sterk of desnoods deels iets aan je reistijd doen door desnoods twee dagen per week in de buurt van school te overnachten.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erwijstijd