Huis huren van ouders, hoe werkt het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Huis huren van ouders, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 22:45

Samen met mijn ouders ben ik verhuisd naar groot huis met een klein bijhuisje. Momenteel wonen wij met z'n allen in het kleine huisje en is het de bedoeling dat wanneer de verbouwing van het grote huis klaar is, mijn ouders in het grote huis trekken en ik in het kleine huisje kan blijven wonen. Uiteraard willen zij op het moment dat ik alleen woon huur gaan vragen die ik gewoon 100% ga betalen zonder schenking van hen. Wat zijn de mogelijkheden qua huursubsidie? Het bijhuisje staat onder het adres van het grote huis. Zou dit een apart adres moeten worden of kan dit zo blijven als ik aan kan tonen dat ik huur betaal?

Daarnaast nog een praktische vraag, aangezien ik nog nooit op kamers heb gewoond of een huisje heb gehuurd. Wat is een redelijke huurprijs? Het betreft een gemeubileerd huisje van ongeveer 38 m2 met keuken (incl. vaatwasser en oven) en badkamer (geen bad). Verder staat er een wasmachine in en wordt de tuin gedeeld (zit dus niet bij het huisje inbegrepen).

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 01-02-17 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Re: Huis huren van ouders, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:46

ik huur ook een huis van mijn ouders maar dat huis is gewoon helemaal van mezelf en niet op het erf van mijn ouders.
huursubsidie was voor mij dan ook geen probleem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:46

Sowieso een waterdicht huurcontract laten opstellen, eventueel via een Makelaar zodat er geen gaten vallen. Zeker niet als het om familie gaat. Wat betreft de huursubsidie zal het inderdaad een apart adres moeten worden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:55

Mogen zij wel dat huisje verhuren? Als dat legaal is lijkt het me geen probleem om te kijken of je recht hebt op huursubsidie.
Wij hebben eens naar een huis gekeken om te kopen waar een extra huisje bij stond maar dat was officieel geen woonbestemming en konden we daarom ook niet legaal verhuren vandaar dat dat bij me op komt.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:56

Ik huur ook zo'n bij huisje, zonder huisnummer maar met eigen afvoer en voordeur (voldoe eigenlijk aan alle eisen van een zelfstandige woning), maar toch eist de belastingdienst dat we eerst proberen een eigen huisnummer aan te vragen, en dat is zó'n gedoe dat ik het eigenlijk maar heb opgegeven... mijn huisje is ongeveer even groot, met eigen voortuin en steiger aan een mooi meer, heb open uitzicht op een polder en mijn woonruimte is ongeveer even groot, wel heb ik nog een kelder erbij die droog is en waar je kunt staan, voor opslag e.d en die is ook nog wel 25m2. Ik betaal €700. Maar huur niet van m'n ouders en heb dus wel tuin en waanzinnig uitzicht.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:58

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:20

xSwanHeart schreef:
Ik verwacht inderdaad dat er voor dit huisje wel een eigen huisnummer zal moeten aangevraagd als je er huurtoeslag op wilt krijgen...

Om een eerlijke huurprijs te berekenen kun je het puntensysteem hanteren: https://www.huurcommissie.nl/webformuli ... oonruimte/

dan ga ik mijn huurprijs ook eens bekijken :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:47

Mijn huurprijs is dan ook aardig aan de maat :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:54

ik ben maar gestopt.
ik heb 150m2 woonoppervlak en een tuin van 2000m2
ik ga mijn ouders niet op het idee brengen dat ze meer huur kunnen vragen :P

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:58

Ik huur ook van mijn ouders en we hebben een contract opgesteld en ondertekend. De site hierboven is een goede om de maximale huurprijs te berekenen. Woonstichtingen gaan, als ik het goed begrepen heb, vaak uit van 70% van de maximale huurprijs.
Huursubsidie kan je alleen krijgen indien je een eigen huisnummer hebt, geloof ik.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:17

Whahhaa ik heb ook eens gekeken en dan naar mijn eigen huis. Jeetje die max die eruit komt, poeh ben blij dat ik dat niet aan huurprijs moet betalen (zelfs al zou ik die 70% regeling aan moeten houden)

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig op hoeveel punten jullie dan zitten? Alja jij zit helemaal luxe en groot hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:41

Wat leuk, zo'n huisje voor jezelf! :-) Ik weet niet of de leeftijd in je profiel klopt, maar als je huurtoeslag wilt, dan mag de rekenhuur (excl. gas, water, elektra, etc) voor mensen onder de 23 hooguit ca. €409,- zijn. Vanaf je 23ste is dat max ca. €710,-, dus het zou fijn voor je zijn als je rekenhuur daaronder zou blijven. :) Denk inderdaad wel dat je een eigen adres nodig zal hebben.

Alvast veel woonplezier!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:56

Hier in België is het de gewone dat als je na je afstuderen nog bij je ouders blijft wonen je ook 'huur' betaalt. Dus eigenlijk een beetje mee betaalt aan je kosten. Wordt nergens geregistreerd, gewoon obderling afgesproken. Dat varieert in elk gezin ook enorm. Van 100 euro tot 500 euro, of zoveel % van je inkomen....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 01:06

Wat is de intentie van het huren verder? Is het bedrag nodig voor het kunnen aflossen van de hypotheek? Zit er een constructie aan ivm erfenis later? Of is het eigenlijk gwoon een eigen kamer + overige voorzieningen op hetzelfde adres?

Informeer hoe het zit met de wet, wat kan je qua huur vragen zonder het te moeten opgeven, etc.
Qua huursubsidie is de minimale huurprijs trouwens 223,42 , maximale is 710,68 of 414,02 onder de 23, bij max. 22.200 jaarinkomen en 25.000 vermogen. Informeer dus wat mag gezien wat je wil en wat dus de simpelste oplossing is in jullie situatie, want er zitten nog wel eens haken en ogen aan wat de wet accepteerd bij dit soort constructies en helemaal als het tussen ouders en kind is.