Relatie verbroken met 'despressief' persoon, hoe verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Relatie verbroken met 'despressief' persoon, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 12:24

Afgelopen weekend heb ik mijn relatie van 1,5 jaar verbroken. Het eerste half jaar van de relatie verliep echt heel erg goed, beide wellicht te snel van stapel gelopen, maar we voelde ons er goed bij.

Na dat half jaar zijn er bij mijn ex op privé en werk gebied een aantal heftige dingen gebeurt. En een paar maanden later is zijn 'emmer overgelopen'. Hij begon aan veel dingen in zijn leven te twijfelen waaronder onze relatie. Daarbij speelt het ook nog eens dat hij bindingsangst heeft. Hij gaf meteen aan dat hij er waarschijnlijk het komende jaar niet voor mij kon zijn omdat hij te veel problemen had. Ik besloot dat ik er voor hem wilde zijn en onze relatie door wilde zetten. Mijn gevoel zei dat ik niet af kon haken als een ander het moeilijk zou krijgen. En ik zat altijd goed in mijn vel dus een paar tegenslagen kon ik wel aan. Hij heeft hulp gezocht bij een psycholoog.

En nu ruim een half jaar later heb ik de relatie verbroken. Ik trok het niet meer. Er is nooit een depressie vastgesteld bij mijn ex, maar hij heeft er wel heel veel kenmerken van. Hij viel de laatste tijd steeds vaker naar mij uit, ik kon niks meer goed doen en hij had nergens meer zin in. Ik begon mij steeds slechter te voelen en krijg zelf dipjes. Die kwamen ook omdat ik graag vooruit wilde, maar onze relatie bleef stil staan. Samenwonen, vakanties etc werden allemaal geparkeerd, want mijn ex kon niet vooruit denken. Ik heb hem regelmatig mee op sleeptouw genomen, van die momenten genoot hij ook. Hij bood ook steeds zijn excuses aan als hij fouten had gemaakt. Hij gaf aan dat het hem allemaal niet meer lukte, ondanks dat hij zo graag wilde. Hij had mij nodig, maar wist niet waarmee ik hem kon helpen.

Maar ik trok ik het niet meer. Vorige week dagje sauna gepland en dagen daarvoor hoorde ik elke dag dat hij er (nog) geen zin in had. In het begin kon ik mijzelf nog opbeuren dat het vast goed zou komen. Maar vorige week knapte ik en heb ik gezegd dat ik het niet meer trek en een pauze wil.

Afgelopen weekend samen fijn gepraat. We maakte elkaar niet meer gelukkig, hoe graag we het samen ook willen en hoe leuk we elkaar ook vinden. Voor beide is het nu ook een opluchting, want ik weet waar ik aan toe ben en hij kan zich op zich zelf gaan richten.
Maar we weten beide niet zo goed hoe we nu verder moeten. Veel mensen raden het af om contact te hebben want anders komen we nooit los van elkaar. Hij voelt zich erg schuldig naar mij toe en voelt zich nog schuldiger als ik mijzelf slecht voel. Naar hem toe laat ik dan ook weten dat ik hem niks verwijt en het goed met mij gaat.

Gisteren voelde ik mijzelf een Power vrouw. Ik heb zin om zelf een huisje te kopen, in te gaan richten en te focussen op mijn eigen leven. En vandaag voel ik mijzelf een hoopje ellende en wil ik niet liever dan bij hem zijn. Maar ik weet dat ik hem daarmee niet moet opzadelen, maar ik wil ook weer geen ijskonijn naar hem zijn.

Vandaag heeft hij weer een gesprek bij de psycholoog. Ik twijfel om hem een berichtje daarover te sturen. Maar ik weet niet of dat slim is..

callum

Re: Relatie verbroken met 'despressief' persoon, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:30

Niet doen. Dit is een fase waar je doorheen moet. Loslaten is moeilijk.het werkte niet. Kies voor jezelf en kies je eigen weg los van hem. Geen contact is dan makkelijker.
Geef jezelf de ruimte om verdrietig te zijn en ga daarna verder

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:37

Wat een vervelende situatie TS :(:)
Iedereen is natuurlijk anders, maar ik vond het fijner om gewoon al het contact totaal te verbreken, door contact te houden blijf je er toch mee bezig en daar word je zelf ook niet gelukkiger van. Die leegte die je nu voelt omdat je hem niet meer ziet en spreekt vult zich op den duur vanzelf weer met andere mensen en bezigheden. Sterkte!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:37

Als je de relatie nog een kans wil geven kun je af en toe beetje contact houden en kijken of het goed kan komen.
Als je echt wil dat het helemaal over is dan zou ik contact voor nu verbreken zodat jullie echt los komen van elkaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:38

Niet doen. Je hebt het juiste gedaan. Ik ben er tien jaar mee doorgegaan en ik ben er volledig aan onder door gegaan.

Je komt vanzelf weer iemand tegen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:41

Loslaten... bel een vriendin en ga maak daar plannen mee.
Hij heeft voor zichzelf hulp gezocht hartstikke mooi... en hij kan dus prima voor zichzelf zorgen.
Jij hoeft daar niks meer mee. En jij kan ook gewoon voor jezelf zorgen en anders vraag je wat vriendinnen of familie om je daar een beetje mee te helpen.

Zelfs als je denkt dat de relatie ergens in de toekomst wel weer levensvatbaar is... NU geen contact zoeken... laat het maar even een aantal weken rusten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:43

Knap van je dat je voor jezelf hebt gekozen. Het is niet gek dat een deel in jou nog naar hem verlangt, maar probeer dit los te laten. Je hebt een weloverwogen keuze gemaakt. Ga hem dus ook geen berichtjes sturen als je echt los van hem wilt komen, want dit zou alleen maar verwarrend zijn voor jullie beiden.
Probeer je te richten op de positieve dingen die hieruit voortkomen voor jou.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:08

Knap dat je voor je zelf opkomt.
laat het rusten en neem geen contact met hem op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:13

Logisch dat je een beetje in een gat valt, je hebt heel lang de kar getrokken, alles moest van jou uitgaan en nu HOEFT dat niet meer. Ga er op uit, koop dat huisje en verbreek voorlopig alle contact. Hij moet eerst zichzelf helen voor hij eventueel in de toekomst met jou verder kan, mochten jullie dat dan nog willen. Ik denk dat je alleen maar blij mag zijn dat jullie normaal de relatie hebben kunnen beeindigen, iemand die depri is komt soms tot vreemde uitspraken, je ex gelukkig niet maar laat hem nu los. Voor jou maar zeker voor hem, hij moet ook vooruit zonder zich ook nog eens zorgen over jou je maken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:24

Als iemand die zelf mijn relatie destijds verbroken heeft vanwege mijn eigen depressie, lijkt mij het beste je te adviseren het los te laten. Je bent niet zijn hulpverlener en kan dat ook niet zijn. Als er weer contact komt, komt dat later. Hij heeft al zijn energie nu voor zichzelf nodig.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:38

phormicola schreef:
Niet doen. Je hebt het juiste gedaan. Ik ben er tien jaar mee doorgegaan en ik ben er volledig aan onder door gegaan.

Ik ben nu idd bezig met een destructieve relatie beëindigen na 11 jaar. Is mega zwaar er is niks van me over. Dus ts maakt de stap nu. Kies voor jezelf. Je weet nooit wat er later gebeurd maar voor nu past het iig niet. Dus idd contact helemaal verbreken bevalt mij ook beter ookal voel ik me idd soms wel een soort boeman. Het maakt het makkelijker om los te laten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:21

callum schreef:
phormicola schreef:

Ik ben nu idd bezig met een destructieve relatie beëindigen na 11 jaar. Is mega zwaar er is niks van me over. Dus ts maakt de stap nu. Kies voor jezelf. Je weet nooit wat er later gebeurd maar voor nu past het iig niet. Dus idd contact helemaal verbreken bevalt mij ook beter ookal voel ik me idd soms wel een soort boeman. Het maakt het makkelijker om los te laten

Wonder dat er na 11 jaar nog iets van je over is, sterkte en succes met opbouwen van een gezond leven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:23

Bar weinig, loop met een angststoornis en ptss bij therapeut we gaan de goeie kant op gelukkig dankzij therapie was ik sterk genoeg om weg te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:25

Kies voor jezelf en ga jezelf gelukkig maken. Koop dat huis, ga op vakantie, geniet lekker en blijf niet hangen in het negatieve.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:38

Ik heb geen tips voor je ts, maar ik vind je ontzettend dapper en sterk :j +:)+

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:11

Ik sta zelf aan de andere kant als iemand die al zo'n beetje d'r hele leven bij de GGZ loopt en ook ik zeg loslaten!
Je hebt 1,5 jaar voor iemand geknokt maar trekken aan een dood paard werkt niet :n hij kan alleen zichzelf redden. Kies voor jezelf en ga leven, dat verdien je! Jou ex vind ook wel weer iemand (net als ik <3 ) Je bent een dappere vrouw!