Welke verzekeringen als je uit huis gaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

Welke verzekeringen als je uit huis gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:03

hallo bokkers,

Eindelijk is het zo ver ik kan mijn ouders huis verlaten om op me zelf te gaan. Onwijs leuk natuurlijk maar der komt veel meer bij kijken dan alleen meubels kopen en mijn huis inrichten. Verzekeringen wat een gedoe is dat! Mijn ouders proberen mij hierin ook te begeleiden maar ook zij weten af en toe niet meer waar ze goed aan doen.

nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen hierin. welke verzekeringen zijn echt nodig om te hebben naast inboedel verzekering en aansprakelijkheid verzekering in een huur huis. Waar moet ik op letten met een verzekering afsluiten? Zijn sommige verzekeringen onzin om te nemen? Mijn ouders zorgen voor mijn uitvaart verzekering dus die is gelukkig al geregeld!

ik hoor het graag van jullie !

gr. JoellaLoves

TurdusMerula

Re: Welke verzekeringen als je uit huis gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:13

Wettelijke aansprakelijkheid en zorgverzekering zijn verplicht. Verder kun je het zo gek maken als je zelf wil.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:16

Aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht.
Zorgverzekering wel.

Aansprakelijkheidsverzekering is overigens wel slim om te hebben, net als een inboedelverzekering. Voor een inboedelverzekering moet je overigens vaak wel een slot op je kamerdeur hebben als je een kamer huurt. Anders keren ze niet uit.

Dit waren de drie verzekeringen die ik nam toen ik net uit huis ging :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:21

Wettelijke aansprakelijkheid is alleen verplicht als je een motorvoertuig hebt. Verder is het wel aan te raden om dus een aansprakelijkheidsverzekering te nemen, maar dat is dus niet verplicht. Behalve eventuele diepe schulden kom je verder dus niet in de oliebol als dat mis gaat :)

Verder is het handig om te kijken naar een uitvaartverzekering. Een simpele uitvaart kost zo'n 7000-8000 euro, dat is niet iets wat je wil dat je ouders bij elkaar moeten gaan schrapen op het moment dat je per ongeluk dood gaat.

Kleine toevoeging:
Ik heb zelf geen inboedelverzekering. Mijn inboedel is alles bij elkaar misschien 1000 euro waard, waarvan mijn mobiel en laptop zo'n 700 euro beslaan en die heb ik 9 vd 10 keer bij me als ik wegga. Dit vond ik niet de moeite waard om te verzekeren.
Laatst bijgewerkt door Femek2902 op 01-02-17 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:22

Ik heb zorg, inboedel, aansprakelijkheid, auto en reis. Zorg, auto en aansprakelijkheid vind ik echt nodig.
Inboedel is niet perse nodig als je weinig dure spullen hebt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:29

Ik zal puur kijken wat je heb aan spullen is weinig waard dan geen inboedel.
Toen ik meen ik op kamers woonde had ik niks op mijn zorgverzekering na.
Maar weet niet hoe je gaat wonen.
Anders even google

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:33

Ja ik woon straks samen met mijn vriend. We hebben alles van Apple. Dus een inboedelverzekering is wel nodig! Zorg en auto en uitvaart is allemaal geregeld. Dus als ik het zo lees hoef ik mij alleen nog te verdiepen in een inboedel en aansprakelijkheidverzekering.

Zit bij aansprakelijkheidsverzekering ook een advocaat mocht je die ooit nodig hebben op een of anderen reden? Me ouders hebben wel gezegd dat dit heel handig kan zijn mocht er ooit iets gebeuren dat je zo iemand nodig hebt en dit verzekerd word!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:34

Check ook even goed. Als je voor je studie uit huis gaat vak je vaak nog gewoon onder de polis van je ouders.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:35

ralphtdw schreef:
Ik zal puur kijken wat je heb aan spullen is weinig waard dan geen inboedel.
Toen ik meen ik op kamers woonde had ik niks op mijn zorgverzekering na.
Maar weet niet hoe je gaat wonen.
Anders even google

Op Kaag eiland in een appartement. Niet heel groot maar goed genoeg voor ons twee.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:35

Dan zou je rechtsbijstand er bij moeten nemen in veel gevallen.
Wel oppassen wat je onder rechtsbijstand verzekerd, je hebt verschillende opties nl.. woon/werk/verkeer/inkomen. ETC

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:36

eilleen333 schreef:
Check ook even goed. Als je voor je studie uit huis gaat vak je vaak nog gewoon onder de polis van je ouders.

Wel handig dat dit zo geregeld is maar helaas niet van toepassing.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 00:39

Avelienvd schreef:
Dan zou je rechtsbijstand er bij moeten nemen in veel gevallen.
Wel oppassen wat je onder rechtsbijstand verzekerd, je hebt verschillende opties nl.. woon/werk/verkeer/inkomen. ETC

Snap niet dat ze überhaupt zoveel opties hebben!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:50

Brand verzekering? Of valt dat onder inboedel?
Wij hebben rechtsbijstand gisteren nog na gekeken en betalen 16 euro per maand.
Inboedel 10 euro Pm en zijn hierbij goed verzekerd.

En wij hebben asbest verzekerd. Want dat ligt nog bij ons op de schuur. Maar dat zul je vast niet nodig hebben.
En nog aantal dingen maar zit in een pakket
Maar hebben koopwoning.

Dus alles is toen afgesloten in overleg met onze adviseur maar daar betaal je dan ook voor

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:04

ralphtdw schreef:
Brand verzekering? Of valt dat onder inboedel?
Wij hebben rechtsbijstand gisteren nog na gekeken en betalen 16 euro per maand.
Inboedel 10 euro Pm en zijn hierbij goed verzekerd.

En wij hebben asbest verzekerd. Want dat ligt nog bij ons op de schuur. Maar dat zul je vast niet nodig hebben.
En nog aantal dingen maar zit in een pakket
Maar hebben koopwoning.

Dus alles is toen afgesloten in overleg met onze adviseur maar daar betaal je dan ook voor

Ik dacht dat brand bij de meeste inboedelverzekeringen er wel bij zat. Zou toch even moeten na checken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:23

Hier ook WA en inboedel. Ik betaal zo'n 7 euro per maand, dus het is echt niet duur, en toen onze vriezer een tijdje geleden ontdooit was door een stroomstoring had ik het bedrag van het hele jaar er al ruim uit.
Rechtsbijstand heb ik jarenlang gehad, maar vond ik zelf niet meer zo nodig. Maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld met veel contracten enzo te maken hebt.. huurcontracten, werkcontracten..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:28

Toen ik 8 jaar geleden uit huis ging had ik WA en kleine inboedelverzekering. Voor zorgverzekering viel ik nog onder de polis van mijn ouders, maar betaalde ik wel aan hen. Voor de doorlopende reisverzekering gold hetzelfde. Inmiddels staan die wel op mijn naam.

Inmiddels heb ik ook nog een rechtsbijstandverzekering en een uitvaartverzekering afgesloten. Dat waren alle verzekeringen wel zo'n beetje.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:30

8nnemiek schreef:
Hier ook WA en inboedel. Ik betaal zo'n 7 euro per maand, dus het is echt niet duur, en toen onze vriezer een tijdje geleden ontdooit was door een stroomstoring had ik het bedrag van het hele jaar er al ruim uit.
Rechtsbijstand heb ik jarenlang gehad, maar vond ik zelf niet meer zo nodig. Maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld met veel contracten enzo te maken hebt.. huurcontracten, werkcontracten..

mag ik vragen waar jij je verzekering heb afgesloten ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:49

Die van mij is bij ASR, maar via een verzekeringsmannetje waar we al een hoop problemen mee hebben gehad dus dat raad ik je niet aan :+ Ik ga ook binnenkort overstappen naar een andere. Volgens mij is Ditzo ook van ASR, maar dan kun je alles zelf online regelen. Maar ik heb me er verder nog niet echt in verdiept.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:54

Ik woon ook pas op mijzelf, wij hebben deze verzekeringen:
- Overlijdensverzekering
- Inboedelverzekering
- Autoverzekering (WA+casco)
- Doorlopende reis/annuleringsverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Rechtsbijstandverzekering

Volgens mij was het dat :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:44

8nnemiek schreef:
Die van mij is bij ASR, maar via een verzekeringsmannetje waar we al een hoop problemen mee hebben gehad dus dat raad ik je niet aan :+ Ik ga ook binnenkort overstappen naar een andere. Volgens mij is Ditzo ook van ASR, maar dan kun je alles zelf online regelen. Maar ik heb me er verder nog niet echt in verdiept.

Ik heb ook inboedel en AVP voor 6,nog wat. Bij klaverblad.

AVP is aansprakelijkheid voor personen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:45

Ik zit ook overal bij Klaverblad. Zat eerst bij ASR maar daar kwam ik veel duurder uit

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:47

Als je studeert, kun je bij sommige verzekeringen, ook al woon je uit huis, nog gewoon onder je ouders verzekerd zijn, bv. collectief verzekerd ben je nog gewoon bij je ouders, ook al woon je op kamers. Staat er dan in opgenomen, dus dat zou ik even checken. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:47

Hier avp, inboedel en de auto verzekerd. En natuurlijk zorgverzekering.
Meer is niet nodig imo.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:30

8nnemiek schreef:

Mag ik vragen wat je dan vergoed kreeg en van welke verzekering? Heeft de vriezer waterschade veroorzaakt? Of voor de inhoud van de vriezer? Ik kan niks bedenken :=

Zelf heb ik een doorlopende reis, wa, inboedel, scooter en zorg natuurlijk. Rechtsbijstand twijfel ik over en uitvaart vind ik niet nodig.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:53

Hoe oud ben je? Studeer je nog? En ik neem aan dat je een huurhuis krijgt?

Onder de 18 als je nog niet getrouwd bent sta je vaak nog op de polis van je ouders. Ik zou even na gaan wat je ouders voor verzekeringen hebben en waar je nog bij staat, en heel belangrijk, tot wanneer.

Bij een huurhuis zijn wa en inboedel aan te raden, voor als er per ongeluk dure schade in je huis of aan andermans spullen ontstaat. en bij een koophuis ook opstalverzekering en overlijdensrisico aan te raden.

Daarnaast is een zorgverzekering verplicht.

Als je veel reist of minimaal 2x per jaar op vakantie gaat kun je ook nog kijken voor doorlopende reisverzekering.

Maar doorgaans Is wa, inboedel en zorg voldoende. Mocht je nog iets heel kostbaars hebben, kun je ook nog kiezen voor een aparte kostbaarhedenverzekering.

Op andere gebieden Is er ook nog rechtsbijstand, arbeidsongeschiktheid etc.

Edit: en als je een autoverzekering hebt Is wa verzekering auto verplicht.

Kijken en vergelijken is de truc. :)