Financiële vragen omtrent trouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Financiële vragen omtrent trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:26

Beste Bokkers,

mijn vriend en ik zijn voornemens om te gaan trouwen, maar voordat we hier daadwerkelijk "iets" (zoals een aanzoek ;) ) gaan doen, hebben wij nog een aantal vragen. Weten jullie bij wie wij hiervoor terecht kunnen? We hebben geen financieel adviseur. Dat is ook éen van de vragen, kunnen we daar terecht, hoe kom je eraan en wat kost zoiets?

Vragen die wij hebben zijn bijvoorbeeld:
- betekent huwelijkse voorwaarden dat je alles 50/50 doet? Of kun je ook bijvoorbeeld maar 1 ding vastleggen, zoals:
- ik heb zelf een appartement dat ik verhuur. Ooit ga ik het verkopen. Kun je in huwelijkse voorwaarden vastleggen dat de restschuld alleen op mijn naam staat?
- als mijn vriend een appartement gaat huren, dan wordt het partner inkomen meegeteld. Gaan de vaste lasten voor het appartement of de restschuld alleen van mijn inkomen af? of wordt dat ook als last van zijn inkomsten berekend?

Misschien dat iemand een vergelijkbare situatie heeft gehad?

MissJeanny

Re: Financiële vragen omtrent trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:31

Ik ben nu bijna 4 jaar geleden getrouwd, ook onder huwelijkse voorwaarden omdat we beiden een eigen bedrijf hebben. Bij mijn weten word daarin alles vastgelegd zoals jullie het willen hebben en zeker niet 50/50. Wij zijn heel 'koud' getrouwd zoals dat heet, alleen de gezamenlijke rekening is van ons samen en zou dan bij eventuele scheiding verdeeld moeten worden maar verder is alles wat van mij is van mij en alles wat van mijn man is van hem. Ook al word ik straks miljonair en hij werkloos. Hooguit dat ik dan partneralimentatie zou moeten betalen omdat we samen een kind hebben maar verder niet :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:45

Gemeenschap van goederen is 50/50, huwelijkse voorwaarden kun je zo vastleggen als je wilt.. Jouw appartement kun je dus volledig voor jouw rekening nemen..

Je laatste vraag snap ik niet, bij huren heb je geen restschuld?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:46

Vergeet niet dat je huwelijkse voorwaarde telkens moet updaten. Vooral bij grote aankopen en beslissingen. Stel dat jullie na tien jaar gaan scheiden maar niets meer aan de voorwaarden hebben gedaan, dan is al het nieuwe van jullie beiden.

Ik vind het overigens heel verstandig om te doen. Wel kan het dus een behoorlijke opgave zijn :)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:01

Relaxed schreef:
Gemeenschap van goederen is 50/50, huwelijkse voorwaarden kun je zo vastleggen als je wilt.. Jouw appartement kun je dus volledig voor jouw rekening nemen..

Je laatste vraag snap ik niet, bij huren heb je geen restschuld?

Volgens mij bedoeld ts dat ze haar gekochte appartement nu onderverhuurd. Dus mocht ze dit verkopen kan ze eventueel met een restschuld komen te zitten.

Ts, in huwelijkse voorwaarden kan je alles zetten en regelen hoe jullie het uiteindelijk willen.

Bij gemeenschap van goederen is het dus 50/50.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 22:18

ik bedoelde inderdaad de restschuld van het appartement, zodra ik dat verkoop. Ik heb daar dan een lening voor bij de bank en die moet ik natuurlijk aflossen. Daarom vroeg ik mij af of bij het huren van een woning, dat bij mijn vriend ook gerekend wordt als vaste last.

En wat betreft de huwelijkse voorwaarden, daarvan bedoelde ik of alles 50/50 is wat je NIET vastlegt. Het enige dat we op dit moment zouden willen scheiden, is dat appartement.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:28

Ik weet er niet heel veel vanaf, maar een ding wat me is bijgebleven van het trouwen van mijn zusje is de zorgtoeslag enzo: als jij nu zorgtoeslag krijgt en straks na het trouwen niet meer dan moet je dit van het hele jaar terugbetalen. Mijn zusje was daardoor ineens een flinke smak geld kwijt omdat ze halverwege het jaar gingen trouwen. Dat is dus iets om rekening mee te houden!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:36

In de huwelijkse voorwaarden kun je alles (uiteraard binnen de grenzen van de wet) laten vastleggen zoals je maar wilt. Zo kun jij jezelf en jouw spullen veilig stellen tegen je partner. Een scheiding is immers nooit onoverkomelijk.

Als jij jouw appartement verkoopt met restschuld, dan komt dit bijvoorbeeld met huwelijkse voorwaarden ten laste van jou omdat dit jouw eigendom is, niet die van je partner. Trouw je in gemeenschap van goederen, dan zal ook jouw huis van je partner worden en zijn jullie samen aansprakelijk voor de restschuld.

Eigenlijk is het dus altijd aan te raden om huwelijkse voorwaarden op te stellen. De notaris kan je informeren over hoe het zit als je ergens geen afspraken over maakt en zal jou hier ook zeker op wijzen, met name op de gevolgen van de afspraken die je laat vastleggen. Dit is hij namelijk verplicht. Bedenk alvorens je naar de notaris gaat, goed wat je wilt en wat niet.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:43

hier niet getrouwd, maar wel vast laten leggen bij de notaris dat als wij uit elkaar gaan de restschuld van mijn oude woning gedeeld wordt. Ik ben immers voor hem verhuisd en met een restschuld blijven zitten. Overigens zou er wanneer er overwaarde zou zijn dit ook gedeeld worden, net zo eerlijk natuurlijk. Helaas was dat er niet. Maar goed, je kan alles zo vast laten leggen als je zelf wil! Een notaris kan je goed adviseren. Denk ook vast na over eventuele kinderen etc.

Peetje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:47

je kunt ook trouwen in gemeenschap van goederen en dan alleen de goederen benoemen die je in gemeenschap wilt hebben.
Wel samen het huis en de zaak maar je houdt je eigen sieraden, recht op erfenis.
dan hoef je niet ieder jaar een "staat je maken", zoals bij "huwelijkse voowaarden

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:56

En trouwens. Bij een scheiding heb je alsnog de gelegenheid om je eigen schulden te behouden. Ik en mijn ex hebben dit ook gedaan ondanks gemeenschap van goederen.
Moet je er wel op kunnen vertrouwen dat jullie dat echt doen. Hoe moeilijk het ook kan worden.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:36

Het is raadzaam om naar een notaris te gaan en jullie situatie te bespreken. Er bestaan verschillende vormen van huwelijkse voorwaarden en binnen die vormen zijn er tal van mogelijkheden om tot passende huwelijkse voorwaarden te komen.

Tot slot nog een tip. Bel naar verschillende kantoren en vraag om een prijsopgave. De prijzen zijn vrijgegeven dus verschillen per kantoor!

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:57

Volgens mij is recentelijk de wet veranderd en is het bij trouwen in gemeenschap van goederen niet meer zo dat (bijna) alles automatisch gemeenschappelijk bezit wordt.
Google maar even.
Dit is een link naar een willekeurige notaris: http://www.tebiesebeek.nl/news/136/126/ ... n-goederen
Puur ter info voor jou toegevoegd. Het had net zo goed een van de vele andere websites kunnen zijn.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:13

Volgens mij (99% zeker) is Deze wet is nog niet in werking getreden Silvia. Ik kan het morgen wel even navragen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:33

Wij hebben huwelijkse voorwaarden, waarin we hebben afgesproken in gemeenschap van goederen te trouwen, met uitsluiting van...

En daar dan een aantal zaken benoemd.
Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat als je het huis uitsluit, maar je inkomen niet, je feitelijk van gezamenlijk geld de hypotheek betaald.

Ik adviseer je dan ook om contact op te nemen met een notaris en je daar eens goed te laten voorlichten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:54

-Namiro- schreef:
Volgens mij (99% zeker) is Deze wet is nog niet in werking getreden Silvia. Ik kan het morgen wel even navragen.

Bedankt voor je opmerking! Als ik Google lijkt het er inderdaad op dat de wet nog niet in werking is getreden. Niet netjes van de notaris dat hij/zij de tekst niet heeft aangepast...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:42

Maak een informatie afspraakmet een notaris. Ze kunnen je alle mogelijkheden uitleggen

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:16

Nee, ja en alleen als ze ook naar schulden of kredieten kijken. Voor huren kijken verhuurders meestal alleen naar inkomen. Een goede notaris denkt hierover ook met je mee en heb je toch nodig voor vastleggen huwelijkse voorwaarden

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 15:40

Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan inderdaad een afspraak maken met een notaris.