Briketten van paardenmest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:05

Ik lees even mee. Gewoon omdat ik het interessant vind.

Briketten smeulen ook en zijn heet genoeg om de pijp niet aan te laten koeken. Je zal een balans moeten vinden tussen zuurstof en brandstof. Zoals bij geen of weinig wind. Als je je kachel kent zou het geen probleem moeten geven, mits ze dus idd niet te vochtig zijn want dan smeult het meer dan dat het gloeit of brand..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:19

Zou het een beetje gelijkwaardig branden als de turf vroeger?

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:25

Ik lees ook mee, kan alleen online maar persen vinden voor 1 briket per keer. Die van 4 per keer helaas niet.
Het lijkt me een prima oplossing voor zowel mijn mesthoop als om de (dichte) haard te stoken. Overbuurvrouw met alpaca's vond het ook wel een oplossing voor de mest. In Peru stoken ze ook alpacamest.....

Eepie

Berichten: 76
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Boven Zeeland

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:47

Ik lees even mee. Vorige zomer met het idee gelopen om te proberen een pers hiervoor te maken, ben er alleen nooit meer aan begonnen... :o
Supergrappig om hier een topic van te zien. (Jeej, ik ben dus niet de enige geitenwollensok *\%/* )

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:12

Wij zijn er ca. 10 jaar geleden mee bezig geweest, toen we net ons huis kochten. Door verbouwingen e.d. niet toe gekomen om het plan echt om te zetten in realiteit, maar nu wordt het toch weer aangewakkerd door dit topic. We hebben de hydraulische pers, die we toen gekocht hebben om een de mest pers te maken, nog liggen dus daar gaan we binnenkort toch maar weer eens mee aan de gang.
Paardenmest zat in ieder geval.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:13


LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:36

Interessant! Ik heb erover gedacht om briketten van oud papier te maken, maar mest kan natuurlijk ook. Ben ook benieuwd naar de geur.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 19:50

De briketten smeulen niet ze branden. En ik zou het even weer op moeten zoeken waar ik het gelezen heb, maar de rook is schoon en het kan gewoon in je kachel of haard.Ook het as is heel goed bruikbaar en vruchtbaarder dan gewoon as. Voor mij lijkt dit een win win win aktie. De pers van 4 briketten ga ik ook halen. Ik heb ook meerdere filmpjes op youtube gevonden van mensen die zelf persen hebben gemaakt.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:55


ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:06

Interessant dit. Maar kan dit alleen met pure mest? Uit bv de wei?
ik heb in de stallen vlas dus dat zit er dan ook bij door.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:13

Er moet zo min mogelijk lucht tussen zitten. Dus als je het mengsel goed vochtig maakt, voordat je het perst, maakt het volgens mij weinig uit als er wat vlas tussen zit.
Met veel stro vallen ze sneller uit elkaar

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:18

Misschien kun je er ook wel pellets van persen ;)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 20:27

Pellets? Haha. Ik vind deze briketten al groot zat.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 20:28

Met pelletjes bedoelt ie toch juist kleiner. Ter grote van paardenbrokjes

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 20:33

Oh wacht dat gebruiken ze in Oosterijk geloof ik ook veel voor de kachels. Daar zijn zelfs machines voor. Maar dat is dam meer de dikte van een verseworst. Maar weet niet of dat ook kan met mest. Als de test briketten goed werken dan is iets machinaals wel een gied idee haha.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:06

Wat een leuke bestemming voor de paardenmest is dit ;)
En vast ook niet heel vervelend om dat zelf te maken. Drogen in de zon kost niets en uiteindelijk moet hout ook drogen.
De hele zomer produceren en de winter stoken.

Ik ben voor :o

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:17

Ik volg ook nog even verder. Lijkt me wel een goed iets om straks op de camping te gebruiken
S avonds voor de tent. Zolang het niet stinkt, is het prima.
En beter dan de houtblokken.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:09

Google eens op pellet pers te koop. Meer dan genoeg machines waar je zelf pellets mee kan maken. :D Scheelt veel handwerk.

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:24


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:52

Ik heb een jaar of 2 geleden een brikettenpers gekocht bij...ik meen Eneco.
Van het werk neem ik het versnipperde papier mee, gooi het in een metselkuip met regenwater, laat het een week of langer staan, pak een paar rubber handschoenen (met name als het water erg koud is :) en maak er leuke blokken van. Omdat ik soms vind dat het nog erg nat blijft, als je het met de hand perst, pak ik vaak nog een balkje/plank wat ik op de pers leg, en ga daar dan nog eens op staan. Zo wring ik er wat meer water uit.

Ik had ook al zitten twijfelen of ik het eens met mest moest proberen, maar ik heb eigenlijk weinig zin om met mijn handen in de mest te zitten poeren :P .

Laatst heeft iemand een kar mest bij ons gehaald, om er een MEILER mee te maken. Dat is dus een (kleine) mestopslag waar je slangen doorheen legt om het water erin te verwarmen.

Ik heb filmpjes gezien over hoe zo'n meiler gemaakt wordt, maar ik vraag me af of water, dat niet heet genoeg verwarmd wordt niet gevaarlijk wordt voor gezondheid. En dan doel ik op legionella.

Citaat:
De legionella-bacterie komt voor in de grond en in (leiding)water, maar in zulke kleine aantallen dat de bacterie niet schadelijk is. Het gevaar van de bacterie is dat zij zich tussen een temperatuur van 25 en 55ºC explosief kan vermenigvuldigen. Vooral als het water bij deze temperatuur stilstaat kunnen de bacterieën snel aangroeien. Dit kan voorkomen worden door sterke doorstroming van het water.


Ik zag een duits filmpje op you tube waar ze gemaaid gras hadden gebruikt. Dat werd heel snel heet, maar koelde ook redelijk snel weer terug. Ze gebruikten het om te douchen, maar het water rook naar gras, dus ik denk dat ze de foute leidingen hebben gebruikt. Daar waren ze het zelf overigens al over eens, want de tuinslang wat ze hadden gebruikt, kon niet tegen die (langdurig) hoge temperaturen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de meiler is verlopen die met onze paardenmest is gemaakt. Dat bedrijf wilde haar ruimte ermee verwarmen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:55

Voor legionella zou ik ook bang zijn. Maar in de mestbult kan het erg warm worden. Maar ik zou zeker voor de zekerheid bij warmen.
Er was een tijd terug toch een manege bedrijf die het warme water gebruikte op de spuitplaats. Helaas wel zonder bij verwarmen.

Als ik bij ons in de mestbult schep is het ook echt warm, inde winter als het buiten koud is zie je er ook warmte vanaf komen.

Hoe groot zijn die pallets want te klein vind ik ook niet gemakkelijk stoken in een gewone houtkachel.
Die briketten is wel mooi, maar wel veel werk.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:56

Lijkt me wel ideaal om bijvoorbeeld het huis mee te verwarmen, om bv als vloerverwarming te laten rondpompen. Dan heb je ook geen problemen met besmetting, als het een gesloten circuit is. Of om het zwembad te verwarmen, aangezien dat water toch chloor of zout bevat. Maar ermee douchen zou ik ook niet durven :n

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:58

Wij hebben wel eens gezegd dat een hottub verwarmen wel leuk is. Alleen het terras ligt 40 meter van de mestbult af. -O-
En nu een hottub naast de mestbult, mongeveer midden in de wei te zetten leek ons ook weer niet lekker. :P

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:01


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:05

bruintje123 schreef:
Hoe groot zijn die pallets want te klein vind ik ook niet gemakkelijk stoken in een gewone houtkachel.
Die briketten is wel mooi, maar wel veel werk.


Die pellets hebben de maat van paardenbrokken, te klein om in een normale kachel te stoken.

De papierbrikketten hebben een mooie maat, maar is inderdaad wel even werk. Ik doe het ook alleen als ik er zin in heb. Met dit regenweer niet dus :P .
In de zomer leg ik ze op een muurtje om te drogen in de zon, maar als het weer omslaat, dan moet ik er aan denken om ze vlug op de brandtrap te leggen. Die staat onder ons afdak en daar droogt het ook mooi op, omdat die traptredes allemaal roosters zijn, dus redelijk open. Dan kan de lucht dus ook goed van onder aan de blokken, waardoor het goed droogt.

Zo'n papierblok brand net zo lang als een houtblok. Het geeft alleen veel meer as, heb ik het idee.