Briketten van paardenmest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 11:51

Ik zie niet hoe je er mee bbq. Of je moet op open vuur bbqen. Want het zijn geen kolen het brand echt net als hout.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:31

Het is ook wel iets wat je redelijk heet moet stoken, geloof ik, dus bbq-en zou ik dan niet doen. :)
Hier gaan ze er gewoon "bij" in de (zeer hete) kachel die het water voor de cv verwarmd..

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:32

Oh oke ik was er nog niet uit of ze nu smeulden of echt brandden, heb namelijk al beide ervaringen gelezen... Dus niet voor de bbq dan, bedankt!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:23

Ik wilde even laten weten dat wij over 2 weken gaan verhuizen en op onze nieuwe stek gaan proberen mestvaaltloos te blijven. Paarden (2) komen op vlas te staan en de ponies (ook 2) blijven vooralsnog buiten. Weidemest en vlasmest dus. We gaan proberen te mengen in een speciekuip en maken een pers aan de muur. Over een week of 3-4 zal ik even wat updates posten.

Owja, en praktische tips zijn welkom!

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:20

Ben benieuwd! Zo'n muurpers heb ik wel op youtube gezien (met zo'n grote "hef arm") en lijkt me wel wat!
Gaat iig heel wat vlotter dan met mijn kleine persje..
Heb hier nu alleen het probleem: de kachel hoeft al weken niet aan, en waar laat ik die dingen nu?
Ze zijn nu kurkdroog, maar bij het houthok zit af en toe een rat en die is gek op die blokken -O-
Dus ze liggen nu op verbranding te wachten in een oude caviakooi... :')

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:43

Wij hebben straks wel behoorlijk ruimte om op te slaan gelukkig. Misschien een kast proberen?

Hoe lang duurt het drogen momenteel bij jou?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:45

Dat is 1.5-2 kruiwagens mest/dag. Wordt aardig wat uurtjes werk vermoed ik.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:54

tamary schreef:
Dat is 1.5-2 kruiwagens mest/dag. Wordt aardig wat uurtjes werk vermoed ik.


Ik heb er nu 3 op stro staan, dat is 1 kleine kruiwagen pd uit de stallen. Vlas is een stuk minder overbodige troep weggooien. Ik weet nog niet precies hoe we t met de mest uit de weides gaan doen. Voorlopig wordt het er ook uitgehaald, dus dat zal nog een kruiwagen zijn vermoed ik. Ik wil t in speciekuipen met wat water vermengen en dan persen. Eens kijken hoeveel werk t is. Er komt overigens ook een composthoop waar de vieze vlas zelf wel op gaat.

Ik denk dat als je het systeem rond heb, het wel meevalt met hoeveel tijd het kost, maar we gaan t meemaken :D

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:19

Met dat hete weer van gisteren laat ik ze twee a drie weken drogen, denk ik..
Maar ik ben al een poosje gestopt met maken, moet eerst iets van een ratvrije opslag vinden, die caviahokken staan me zo in de weg :+

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:06

_l_amanda_l_ schreef:
Met dat hete weer van gisteren laat ik ze twee a drie weken drogen, denk ik..
Maar ik ben al een poosje gestopt met maken, moet eerst iets van een ratvrije opslag vinden, die caviahokken staan me zo in de weg :+


en als je een bv tuinkast neemt met panelen van gaas

Anoniem

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:49

Wat bizar dat ratten er zo gek op zijn, ik heb hier nog nooit een rat aan een verse drol zien knagen, maar geperst & gedroogd smaakt dat dan blijkbaar heel anders. 8-)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 21:29

Ik ben wel benieuwd naar die muurpers.

Edit

Ik heb hem net gevonden op youtube. Maar kun je die ook ergens kopen? Weet iemand dat?

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:15

xyzutu2: ik betwijfel ook dat ze er echt van wilden eten, denk meer dat het uit nieuwsgierigheid was..?
Ze hadden ze echt helemaal versnipperd en uit elkaar gegraven, terwijl er een hok verder een zak winterpeen stond.. :')

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:16


KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:48

kvulden schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die muurpers.

Edit

Ik heb hem net gevonden op youtube. Maar kun je die ook ergens kopen? Weet iemand dat?


Ik heb heftig gezocht en niet gevonden. Wij gaan m dus zelf in elkaar lassen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 22:34

Tja lassen dat gaat hier niet lukken ben ik bang.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:50

Wij gaan eerst de onze proberen, maar wellicht dat ik manlief kan overhalen om er nog eentje in elkaar kan zetten. Als t gelukt is zal ik een foto posten. Duurt waarschijnlijk nog een week of 2-3. We verhuizen volgend week *\o/*

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 18:11

Ben benieuwd. Succes met je verhuizing.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 13:17

Ik heb op youtube wat persen gezien. Een muurpers en een tafelmodel. Ik heb diegene benaderd en die verkoopt ze ook. Ik houdt dat in gedachten.

Hier ook nog een link van een onderzoek om de briketten te gaan gebruiken.

http://www.gelderlander.nl/achterhoek/p ... ~a1255fb6/

Wopkebrok
Berichten: 116
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:59

Wij hebben onze eerste briketten inmiddels in de kachel gehad. Ze branden prima en zijn echt geurloos maar de effectieve brandduur is niet zo lang. Prima alternatief voor erbij maar voor ons niet voor volledig gebruik.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:03


_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:31

Zijn ze lekker snel mee :+ (mest van grazers wordt toch al duizenden jaren overal ter wereld gestookt? :) )

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:42

_l_amanda_l_ schreef:
Zijn ze lekker snel mee :+ (mest van grazers wordt toch al duizenden jaren overal ter wereld gestookt? :) )

Technologische oogkleppen zijn standaard in de 1e wereld, samen met een stukje arrogantie/vrees om achteruit te gaan in levensstijl door het opnieuw inzetten van oude methodes. Het moet met een (ingewikkelde) machine, anders is het niet acceptabel (hard werk, gevaarlijk of de milieukaart wordt getrokken). Zit ook een groot stuk zoeken naar groei bij, want zonder groei werkt ons economisch systeem niet en dat is ook eng. Nu er steeds minder groei mogelijk is (planeet wordt niet groter), wordt er naar andere mogelijkheden gezocht. Fixatie op het moet geld op de bank opleveren door het verkopen van het product, is imho nogal funest voor milieu en de mens zelf. Geluk kan je niet kopen, dat beweren is een illusie waar mensen enkel ongelukkig van worden.

Met de subsidies groene energie en besparingen/energie neutraal maken idem. Wel allerlei high tech spul vergoeden, maar een bruikbare kelder (veel groentes willen koele plek, maar koelkast is te koud) of regenton aan je dakgoot kan je vergeten.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:35

Ik was eens benieuwd hoe het de briketten-makers vergaat? Is iedereen druk met stoken, drogen? Hoe lang duurt het om te drogen gemiddeld en is het een aanrader?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:16

Ik heb een brikettenmaker (voor papierbriketten/blokken te maken). Ik denk dat ik er ook mestbriketten kan maken, maar....aangezien we nog voldoende hout hebben liggen (van eigen bomen) en ik liever in papier zit te poeren dan in mest :+ , heb ik het nog niet uitgeprobeerd.