Briketten van paardenmest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:57

Oude hordeur of zo iets kun je er mooi voor gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:33

Of misschien gewoon stapelen met wat tussenruimte tussen de briketten, dus dat ze alleen met de randen op elkaar liggen, of zou dat te weinig ventilatie zijn?

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:34

Ik weet niet hoe ratvrij jullie tuinen zijn, maar hier had de kippenhokrat de briketten heel gauw gevonden.. -O- (en dus uit elkaar gegraven) Dus ze liggen nu te drogen in een caviahok met gaaskooi.. :+
Voor ertussen heb ik stukken gaas en deurmatjes (van die rubberen), maar planken van gaas etc. lijkt me wat praktischer.. :P
Eerst maar even afwachten hoe het straks brandt voor ik hele constructies ga bouwen, haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:03

Mijn paardenmest gaat naar de buurman, voor onder de koeien. En van hem krijgen we weer hout voor de kachel. Voorlopig doen we het dus maar zo. Maar als er enthousiaste verhalen komen ga ik ook mest verstoken.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:31

Mijn paardenmest bevat veel stro. Ik begrijp eigenlijk dat dat niet zo geschikt is? Valt te vlug uit elkaar?

Alleen de mest die we uit de wei scheppen zou dan dus in aanmerking ervoor komen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 01:52

Volgens mij las ik ergens dat stro en vlas enzo ook zorgt voor te veel rook en aanslag in de schoorsteen.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 06:54

In India wordt alle mest gedroogd om te stoken, dus zeker geen gek idee! Ben heel benieuwd naar het resultaat!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:47

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het doen met die briketten. Het papier moet je eerst weken zodat het goed aan elkaar plakt, maar mest zit natuurlijk gewoon vocht in. Moet je nog extra vocht toevoegen aan de mestballen zodat ze het wat meer een gelijke massa wordt of kan je gewoon verse mest in de brikettenmaker doen en persen maar?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:06

Wij hebben vorig jaar zulke briketten geprobeerd, alleen maar positieve dingen! Het zit in cilinders samengeperst en heeft helemaal geen geur, ook niet bij het stoken, ook geen verschil in rook oid. Gaat toch wel een stuk langer mee dan een gewone blok hout. Het is dat de hele garage nog vol hout ligt dat eerst op moet, maar eenmaal alles hier op is gaan we waarschijnlijk ook permanent op paardenmest overschakelen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:21

Hoe maak jij ze?

Wij hebben er nu gemaakt.
In de cementmolen pure drollen gedaan en daar gemengd met water omdat ze anders te droog waren.
Maar nu met water zijn ze ondanks dat ze uitgeperst zijn weer erg nat. En het kleeft ook niet erg. Alles wil los brokkelen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:38

Wij hebben ze gekocht, een zak om te proberen of het wel wat was.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 01:22


madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:00

Indestal schreef:
Om even bij stil te staan...

Een schoorsteen moet warm genoeg worden maar niet te heet om een een schoorsteenbrand te voorkomen...niet of slecht verbrande deeltjes kunnen zich aan de binnenkant van de schoorsteen hechten wat gevaarlijk is omdat dat een binnenbrandje kan veroorzaken..

Zo bv om veel papier of andere snel ontbrandbare dingen in je kachel even te verbranden.

Stro bv dat in de mest zit en veel stro bv geeft kleine deeltjes die snel naar boven in de schoorsteen worden getrokken maar wel kunne blijven zitten.

Ik vraag mij af of een smeulende briket wel veilig.branden is als je een houtkachel hebt waarbij de temperatuur minimaal 150 graden moet worden om een goede warmtebron te krijgen..

In een buitenkachel gezellig of een openhaard die voor de gezelligheid wordt gebrand is een andere warmtebron.

Ik zou er nlet aan beginnen omdat wij een houtkachel als warmtebron gebruiken en een goede trek nodig hebben om een veilige ivm rookgassen etc en juiste warmte nodig hebben...wat ook weersafhankelijk is. Windstil is anders stoken dan goede wind.

Niet alles wat je stookt is bedoelt om te stoken ook al brand het wel.

Het idee is subliem, maar of het veilig is...daar zou ik eerst maar eens een rapport over willen lezen...

Turf stoken zoals men vroeger deed is vanwege armoe en onwetendheid, men stookte alles om warm te worden, maar over kwalijke rookgassen en schoonsteenbranden wist men niets toen..was ook niet belangrijk vanwege de tochtige krakkemikkige huizen en korte schoorsteentjes..

Het mag ook niet zomaar. Bij het verbrandenvan mest komen er teveel schadelijke stoffen vrij met name chloor; daarnaast moet de kachelin kwestie bestand zijn tegen o.a. ammoniak. Een bedrijf wat hiermee al vanaf 1990 ervaring mee heeft en ook installaties hiervoor maakt die gekeurd en veilig zijn is DHP. Zelf heb ik een installatie van hen en daardoor geen kosten meer voor mestafvoer.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:51

Grappig topic, kunnen ze dit niet doen met koeien mest?
Veel koeien in Nederland moeten nu (acuut) afgemaakt worden, ivm Brussel die wil dat er minder mest wordt geproduceerd ivm fosfaatnorm. Vele zelfs drachtige gezonde koeien worden vermoord.

Misschien zou dit een idee kunnen zijn, als het met koeienmest gedaan kon worden.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:57

bridgetF schreef:
Grappig topic, kunnen ze dit niet doen met koeien mest?
Veel koeien in Nederland moeten nu (acuut) afgemaakt worden, ivm Brussel die wil dat er minder mest wordt geproduceerd ivm fosfaatnorm. Vele zelfs drachtige gezonde koeien worden vermoord.

Misschien zou dit een idee kunnen zijn, als het met koeienmest gedaan kon worden.

Dat soort dingen wordt al gedaan met koeienmest.... mestvergisters enzo.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 13:00

madamX schreef:
Indestal schreef:
Om even bij stil te staan...

Een schoorsteen moet warm genoeg worden maar niet te heet om een een schoorsteenbrand te voorkomen...niet of slecht verbrande deeltjes kunnen zich aan de binnenkant van de schoorsteen hechten wat gevaarlijk is omdat dat een binnenbrandje kan veroorzaken..

Zo bv om veel papier of andere snel ontbrandbare dingen in je kachel even te verbranden.

Stro bv dat in de mest zit en veel stro bv geeft kleine deeltjes die snel naar boven in de schoorsteen worden getrokken maar wel kunne blijven zitten.

Ik vraag mij af of een smeulende briket wel veilig.branden is als je een houtkachel hebt waarbij de temperatuur minimaal 150 graden moet worden om een goede warmtebron te krijgen..

In een buitenkachel gezellig of een openhaard die voor de gezelligheid wordt gebrand is een andere warmtebron.

Ik zou er nlet aan beginnen omdat wij een houtkachel als warmtebron gebruiken en een goede trek nodig hebben om een veilige ivm rookgassen etc en juiste warmte nodig hebben...wat ook weersafhankelijk is. Windstil is anders stoken dan goede wind.

Niet alles wat je stookt is bedoelt om te stoken ook al brand het wel.

Het idee is subliem, maar of het veilig is...daar zou ik eerst maar eens een rapport over willen lezen...

Turf stoken zoals men vroeger deed is vanwege armoe en onwetendheid, men stookte alles om warm te worden, maar over kwalijke rookgassen en schoonsteenbranden wist men niets toen..was ook niet belangrijk vanwege de tochtige krakkemikkige huizen en korte schoorsteentjes..

Het mag ook niet zomaar. Bij het verbrandenvan mest komen er teveel schadelijke stoffen vrij met name chloor; daarnaast moet de kachelin kwestie bestand zijn tegen o.a. ammoniak. Een bedrijf wat hiermee al vanaf 1990 ervaring mee heeft en ook installaties hiervoor maakt die gekeurd en veilig zijn is DHP. Zelf heb ik een installatie van hen en daardoor geen kosten meer voor mestafvoer.



Ik had nou juist gelezen dat de rook heel schoon is. Dus waar haal jij vandaan dat dat niet zo is?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:18

Bind dit erg interessant om te volgen. Lijkt me een goede manier om van je mest af te komen.

Anoniem

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:02


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:12

Ik ben benieuwd of iemand het inmiddels al geprobeerd heeft om mest te stoken :D

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:43

Ik ben hier ook erg benieuwd naar! Is er nog niet van gekomen ze te gaan maken. Nu ook geen ruimte om het te laten drogen omdat onze tuin nog open ligt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:01

Ik moet ze nog maken. Ik wil nog even op warmer weer wachten.

Barb

Berichten: 12084
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:09

Mijn man heeft het geprobeerd maar vindt dat het teveel energie (stroom) kost en het is een hoop gedoe. Hij maakte er van die pellets van. Hij heeft nu zijn pelletpers te koop staan. Bij verbranding stonken de pellets niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:37

Komt me niet helemaal onverwacht. Als je er meer energie in moet steken dan rendabel, dan heeft het weinig zin natuurlijk.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 20:20

Dan maak je er ook van die kleine dingen van. Ik denk dat de grotere blokken beter zijn wat dst betreft. En het is wel werk, maar dat is hoit kloven ook.

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:03

Ik heb na het lezen van dit topic (en andere sites :)) ) die brikettenperser van bol.com besteld, ben benieuwd of het gaat lukken... In ieder geval een leuke manier om van je mesthoop af te geraken! :)
Maar zouden de briketten nu ook geschikt zijn op mee te bbqen of beter niet vanwege de stoffen die er vrijkomen?