Hoe helpt je iemand, die niet meer van het leven geniet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zon123

Hoe helpt je iemand, die niet meer van het leven geniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 20:49

* Dit is een goedgekeurd schaduwaccount *

Het verhaal begint ongeveer een jaar geleden.
Ik werkte als een weekendhulp bij een bedrijf met een superleuk team collega's. We bespraken veel met elkaar en kende elkaar goed. Ook de college waar het nu om gaat was een super leuke meid! En ik dacht bijna alles over haar te weten.
Ongeveer een jaar geleden was ze een aantal weken ziek. Dus toen ze terug was heb ik natuurlijk gevraagd wat er aan de hand was, maar daar reageerde ze een beetje ontwijkend op. Ik vond dit toen wel raar, maar heb er niet veel aandacht aan besteed.
Ik vroeg een week later of ze een bepaald weekend met mij wilde ruilen, omdat zij toen een halve dag moest werken en ik een hele, en ik had een druk weekend. Toen gaf ze aan dat niet te kunnen omdat ze geen hele dagen meer kon werken. Dus ik vraag hier natuurlijk naar de reden (niet aanvallend, maar meer uit bezorgdheid). Toen kwam het verhaal eruit dat ze al behoorlijk lang niet echt lekker in haar vel zat, en dat ze in haar 'zieke' periode echt een hele heftige periode had gehad. In deze periode had ze blijkbaar echt op het punt gestaan om zelfmoord te plegen. Dit kwam voor mij compleet als shock, want in mijn ogen was ze altijd super vrolijk en stond ze positief in het leven.
We hebben toen erover gepraat en het kwam erop neer dat ze rond haar 15e(ze is nu 23) een eestoornis heeft gehad. Dit was voor haar een moment geweest dat ze best wel de controle was verloren. Een jaar voordat dit gesprek plaatsvond, heeft ze ook iets meegemaakt waar ze de controle kwijtraakt.
Deze gebeurtenissen hadden ervoor gezorgd dat ze de controle overal op wilde hebben, wat zich uitte in dwanghandelingen en smetvrees. Dit werd steeds erger en hierdoor kwam ze ook steeds meer in de knoop met zichzelf. Tot het moment dus dat ze bijna zelfmoord had gepleegd.
Ze vertelde er (gelukkig) wel bij dat haar ouders er vanaf wisten en dat ze hulp kreeg.

Sinds dit moment is ze nog wel een aantal halve dagen gaan werken totdat ze compleet is gestopt met werken, en ook is gestopt met school. Ik heb haar sindsdien eens in de zoveel tijd wat appjes gestuurd hoe het met haar ging. Ze reageerde hier altijd wel op dat ze blij was dat ik appte. Sommige perioden leek het wat beter te gaan, dan zag ik haar bijvoorbeeld ook weer op feestjes. En andere perioden ging het weer minder. Ze is gelukkig wel dapper genoeg om dit gewoon te kunnen zeggen.

Nu springen we even naar het heden. Een aantal weken geleden vroeg ik weer eens hoe het ging. En toen zei ze dus dat het echt heel slecht ging. Dat ze het gevoel had dat ze in plaats van vooruit alleen maar achteruit ging. Ik schrok hiervan, want ik hoopte natuurlijk dat het met hulp alleen maar beter zou worden.
Ik vroeg dus of ze er weleens over nadacht om ergens intern te worden behandeld. Nu blijkt het zo dat ze wel op een wachtlijst staat om ergens te worden opgenomen maar dat dit tot een jaar kan duren. En toe zei ze heel eerlijk tegen mij dat ze niet wist of ze het nog wel zo lang zou volhouden.
Ik heb haar toen verteld hoe erg ik het vond, en dat ik haar alle steun van de wereld wenste. En dat ze natuurlijk altijd kon praten.

Nu is mijn dilemma dus; hoe zou ik haar het beste kunnen helpen.

We zijn dus collega's dus niet echt vriendinnen ofzo. Dus het is niet dat we normaal gesproken buiten het werk om afspraken, maar we waren wel meer dan gewone collega's. Ik heb ook gevraagd of ze het fijn vond als ik eens langskwam, maar daar reageerde ze niet echt op (dus ik denk dat ze dat niet wil). Wel gaf ze aan dat ze het fijn vond dat ik appte en dat ze haar verhaal kwijt kon.
Maar ik weet niet wat ik moet doen hier, ik weet niet hoe zij denkt. Hoe vaak ik moet appen? Wat ik kan doen om haar te helpen.
Ik zit hier heel erg mee, omdat de situatie zo is, dat ik bang ben dat ze er bijvoorbeeld over een jaar niet meer is. En ik wil niet later spijt krijgen dat ik niet alles heb gedaan wat ik kon, om haar te helpen.

Dus ik zoek eigenlijk misschien ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, of misschien wel mensen die zelf depressief zijn geweest die mij kunnen vertellen hoe ze het liefste geholpen hadden willen worden.
Ik wil haar zo graag helpen, en ik weet dat ik het niet beter kan maken. Maar ik zou zo graag iets willen doen.

kohtje

Re: Hoe helpt je iemand, die niet meer van het leven geniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:03

Je kan ook bv 1 of 2 keer per week een leuke spreuk oid sturen ,je komt ze veel tegen op facebook.
Hoeft niet altijd diepzinnig te zijn. Het is gewoon een fijn gevoel om te weten dat iemand aan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:09

Wat lief dat je iets wilt doen voor je collega, en blijkbaar ben je al op de goede weg als ze aangeeft dat ze het fijn vind dat je appt :)
Ik zou dat dan ook blijven doen, en evt in zo'n gesprekje een keer aangeven dat je het moeilijk vind om te bepalen hoe vaak ze het fijn vind je appjes te ontvangen. Dat kan ze waarschijnlijk toch zelf het beste aangeven.
Je zou ook zelf eens op sites zoals van de depressie vereniging kunnen kijken voor tips, hier staan bijvoorbeeld wat standaard 'tips voor de omgeving' --> http://www.depressie.org/omgeving/omgevingindex.htm

En verder is het natuurlijk heel goed dat ze al hulp krijgt, professioneel en van haar ouders :j

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:14

Ik lees even mee, zit namelijk in vrijwel dezelfde situatie, ik wil ook graag iets doen, alleen ik weet niet wat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:23

Dringend verzoek: Zoek eens op Youtube naar : A Black dog called depression
Dit zijn filmpjes van een australisch instituut voor geestelijke gezondheid. Ik ben zelf manische depressief en weet dus heel wat van depressie. Deze filmpjes geven naar mijn mening een uitzonderlijk goed beeld van hoe het eigenlijk is om depressief te zijn. Dit kan jou helpen begrip te hebben voor je kennis zodat je in gesprek met haar niet perongeluk dingen zegt als: "Na regen komt zonneschijn"

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over haar zelfmoord gedachten. Zelfmoordgedachten ontstaan vaak uit wanhoop, er is een geestelijk probleem en daar wil je van af. Niets helpt dus dan krijg je dat soort gedachten. De persoon in kwestie wil dan eigenlijk niet dood maar wil van de pijn af. Als je dat in gedachte houd dan levert dat al heel andere gesprekken op.

Verder ben ik bang dat je niet zo veel kunt doen. Iemand moet zelf leven en dat geld voor ons allemaal. Ze krijgt al hulp, probeer daat over te praten. Wat gebeurt daar, is het ook leuk, heb je het idee dat het helpt enzovoort...
Je kunt ook aan je kennis vragen wat jij bij kunt dragen om haar te helpen, mee gaan wandelen, een keer je paard knuffelen, ect ect

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:28

Wat lief van je! Maar denk ook aan jezelf, zorg ervoor dat de problemen van een ander geen extra last op je eigen schouders worden.

De enige die haar echt kan helpen, is zijzelf, en zo te lezen is ze best goed bezig met hulp zoeken. Heb geen verwachtingen van haar. Dwing haar nergens toe, ook niet tot "beter worden".

Is het niet een idee om haar af en toe een kaartje te sturen omdat je aan haar denkt? Of bijvoorbeeld om haar te taggen onder een bericht op Facebook, eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld onder een voor jullie herkenbaar filmpje, dan weet ze ook dat je aan haar denkt.

Zulke kleine dingen maken echt verschil en ze eisen van jou ook niet te veel. Zelf ben ik er bijna aan onderdoor gegaan toen ik een vriendin met depressie wilde helpen, vandaar dat ik er zo op hamer dat je ook aan jezelf moet denken. Als je daar meer over wilt weten, mag je me een privéberichtje sturen, dat zet ik liever niet openbaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:29

Lief en goed dat je iets voor haar wilt doen. Voor iemand voor wie de wereld zo donker is, zijn kleine lichtpuntjes (meestal) fijn. Wees wel reëel in wat je voor haar kunt betekenen. Dat je appt en kaartjes stuurt, is super.
Te hoge verwachtingen zijn voor jullie beide niet helpend. Dus ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kunt nakomen wat je belooft.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:45

Met alle respect ts, je kunt je collega niet helpen. Je kunt er voor haar zijn, maar dit heeft professionele aaandacht nodig.
Ik heb wel een tip voor je die je haar kunt door geven: Ik heb in dezelfde situatie gezeten en ik kon toen terecht voor een periode van 14 wkn bij het Ucenter in Epen. 7 wkn intern en 7 wkn ambulant.
Ik ben daar goed uit de acute fase geholpen.
Er zit wel een kostenplaatje aan vast van 2500 euro. Er zijn wel mogelijkheden om via een stichting in aanmerking te komen voor vermindering.
Het is echter wel belangrijk dat je ook al dingen regelt voor na die 14 wkn. Anders val je in een gat.
Het Ucenter lost je problemen niet op in die wkn, maar je krijgt wel meer grip en een doordacht noodplan, waarbij familie en naasten worden betrokken.
Ik kon er binnen 3 wkn terecht ( heb daar zelf wel hard voor gewerkt). Ik raad het iedereen aan. Het is het geld echt waard!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:54

kohtje schreef:
Je kan ook bv 1 of 2 keer per week een leuke spreuk oid sturen ,je komt ze veel tegen op facebook.
Hoeft niet altijd diepzinnig te zijn. Het is gewoon een fijn gevoel om te weten dat iemand aan je denkt.

Dit vind ik ook een hele goede! Ik heb zelf een vriendin die me af en toe tagt in zo'n dingen en ik moet eerlijk bekennen dat het echt vaak een lach op mijn gezicht doet verschijnen!

zon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:07

Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Het filmpje over de black dog kende ik inderdaad al, maar het blijft voor mij heel erg moeilijk voor te stellen hoe zoiets is. Ik probeer zo meelevend en begrijpend mogelijk te zijn en niet dingen te zeggen als 'het komt wel goed' of 'na regen komt zonneschijn'.
Die site die werd gegeven was ook erg nuttig!
ikkedus: ik zal het doorgeven! Bedankt voor de tip.

Over de opmerking dat het niet teveel voor mezelf wordt, dat wordt het op dit moment zeker nog niet. Heb juist het idee dat ik te weinig doe. Wel ben ik er veel mee bezig, vind het zo rot dat zo;n lief iemand zo in de put kan zitten.

Ik hoor het echt graag als mensen nog meer tips/ideeën hebben!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 03:23

Bij een vriendin van me die het momenteel weer heel moeilijk heeft doe ik het volgende:
- af en toe even een berichtje sturen
- als ik hoor dat het niet lekker gaat een berichtje sturen met de vraag of ik wat kan betekenen, al is het maar dat ze een kopje thee komt drinken en dan met m'n katten knuffelt.
- haar taggen in mooie, lieve spreuken waarbij ik aan haar denk
- haar af en toe vertellen (zowel verbaal als in een berichtje) dat ze er mag zijn, dat ze goed is zoals ze is en dat ik om haar geef
Verder laat ik de bal bij haar liggen, ik ga me niet opdringen oid en ze weet dat ze 24/7 bij mij kan komen als ze daar behoefte aan heeft of afleiding nodig heeft of wat dan ook, maar dat zij de eerste stap mag zetten en dat ik haar hooguit een duwtje geef door haar een berichtje te sturen met 'ik hoor/zie/lees dat het niet lekker gaat...'.

Veel meer kun je ook niet echt doen denk ik als de naaste omgeving al op de hoogte is en ze hulp heeft. :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 07:47

Wat lief dat je zo je best wil doen om iemand te helpen TS!
Er zijn hierboven al veel goede tips gegeven waar je wel wat aan hebt denk ik.
Pas inderdaad wel op dat het voor jezelf én voor je collega niet te veel wordt. Wanneer je (uit goede bedoelingen) te veel je best doet, heb je kans dat je het gaat forceren en dan wordt het er niet beter op. Ik vind het wel goed dat ze aangeeft dat ze het fijn vindt dat je appt. Ik denk dat het belangrijk is om goed te blijven communiceren wat jullie willen en waar jullie je goed bij voelen.

Verdere tips heb ik niet echt maar wil je veel sterkte toewensen met deze situatie!

zon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:40

Nog bedankt voor de reacties.
Dat van de spreuken zal ik ook zeker meenemen. Ik app nu ongeveer een keer in de twee weken. Maar ik krijg niet echt mee wanneer het goed of slecht met haar gaat. Dus dan is het moeilijk om juist als het extra slecht gaat even een steuntje in de rug te geven..

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:46

Een collega van mij was depressief thuis. Ik kreeg een jaar later te horen van hem dat hij mjjn berichtje gewaardeerd had.
Dus dat je geen reactie krijgt, zegt niets.
Misschien heeft ze geen kracht meer om op jouw appjes te reageren.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:03

wat lief dat je haar wil helpen. stuur af en toe een kaartje met een lieve tekst en laat haar weten dat je er voor haar bent. meer kun je niet doen, ze moet hier zelf uit zien te komen. haar steunen is het enige.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:04

Het is een lastige situatie van jou uit, maar een complimentje, een uitnodiging (ookal word die afgeslagen!) voor een feestje, een berichtje "ik denk aan je/wens je kracht/sterkte toe", dat kan al veel steun geven.
Voor iemand gaan denken "Ze zal toch niet antwoorden op een berichtje" "Ik nodig haar maar niet uit, dan voelt ze zich in ieder geval niet gepusht om te gaan" moet je in ieder geval niet doen.
Je kunt altijd vragen/zeggen; vind je het fijn als ik jou eens een berichtje stuur of je uitnodig? Ik wil namelijk graag kenbaar maken dat ik aan je denk en jou in mijn leven wilt betrekken (of iets wat meer van toepassing is), of je daar nu energie voor hebt of niet > Ik vind het ook geen probleem als je een uitnodiging afzegt of eens niet reageert op een bericht.

Onvoorwaardelijke aandacht waarbij geven niet gelijk staat aan ontvangen is een zeldzaamheid tegenwoordig, onder mensen in het algemeen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 07:50

Mijn moeder doet, de zus van een vriendin van haar, al jaren elke twee weken een leuk kaartje in de bus met koeien erop. Ze heeft kanker, en zal er binnenkort niet meer zijn. Ze is dol op koeien en waardeert het heel erg dat mijn moeder er steeds te tijd voor neemt.

Ik vond/vind dit zelf een hele mooie manier om iemand, die niet super dicht bij je staat, toch te laten weten dat je met ze meedenkt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:44

zon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 13:09

Bedankt voor alle tips!
Het filmpje had ik inderdaad al eens gezien. Beschrijft het inderdaad heel goed!
Ik reageer misschien niet super uitgebreid, maar ik neem het echt allemaal mee.
Heel fijn om zo wat ervaringen te kunnen lezen.