verpleeghuis regio???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hobbyboerin

verpleeghuis regio???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 17:41

mijn schoonvader ligt in het ziekenhuis en moet naar een verpleeghuis. Nu hebben we een gesprek gehad met een bureau die dit gaat regelen. Wij hebben onze voorkeur aangegeven (een verpleeghuis in zutphen omdat hij deze omgeving al kent) en als daar de wachtrij erg hoog is was Apeldoorn of Dieren ook een optie. Nu werd vorige week Donderdag mijn man gebeld dat er plaats was in Deventer. Hij was nogal overdonderd omdat er bij het gesprek geen sprake was van Deventer. In het gesprek heeft hij niet afwijzend gereageerd. Maar het verpleeghuis in Deventer is 38 min. rijden voor ons en aangezien mijn man enig kind is komen alle bezoeken op ons neer. Mijn schoonvader heeft nog broers en zussen maar die zijn allemaal in de 80 en durven wel naar Zutphen en Dieren te rijden maar niet naar Deventer. Kortom mijn schoonvader krijgt niemand meer op visite als wij niet gaan. Verder is het dus best ver als je s'nachts een telefoontje krijgt dat je langs moet komen omdat hij hard achteruit gaat. Ik heb dat bureau dus gebeld en aangegeven dat ik het niet zie zitten dat hij in een verzorghuis zo ver weg komt maar de man die het regelt was vrij en maandag zouden ze het er nog een over hebben. (krijg ik ook nog te horen "ja het is ook wel een heel klein kamertje he. eeeuuuhh daar hebben we niets van gehoord en dat is de reden ook niet waarom ik hier niet blij mee ben). ik ben bang dat hij erg vereenzaamt als we niet op visite komen. en als ik iedere dag naar deventer moet en dit moet combineren met mn gezin en mn werk ben ik bang dat niet gaat lukken.

Nu is mijn vraag weet iemand hier hoe ik erachter kom wat de regio is van verpleeghuizen? en mag je een plek weigeren omdat het te ver is om elke dag even langs te komen?

Siers83

Re: verpleeghuis regio???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:44

Die regio is erg breed geloof ik. Ik woon op Texel en als er hier geen plek is heb je geluk als je in Den Helder kan. Maar vaak kan dat ook niet. Heb al voorbeelden gehoord dat mensen in Enkhuizen geplaatst worden, dat is hier 20 minuten varen+nog zon 60 minuten met de auto vandaan. Oftewel ik denk dat je nog blij mag zijn met die afstand.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:47

Poot stijf houden, je mag weigeren.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:34

Je mag weigeren. Wat je ook kan doen is zeggen dat je hem tijdelijk in Deventer laat en zodra er korterbij plaats is overbrengen naar daar.

Hem tijdelijk thuis verplegen tot er korterbij plaats is, is dat een optie? Met behulp van thuiszorg of iets dergelijks

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:38

Ik weet niet of het bij jullie in de regio mogelijk is. Maar misschien kan je tijdelijk in Deventer met voorwaarde dat wanneer er plek is bij voorkeursplek dat hij dan over gaat?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:40

Heel ellendig dat er zo'n tekort is aan verpleeghuizen.
Buurvrouw heeft ook een aantal maanden in Aalsmeer gezeten voor er plek was in ons dorp.

Hopelijk is er snel plek voor je schoonvader in de buurt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:43

Wat mijn ervaring is is dat ze plekken door heel nederland kunnen aanbieden. Maat er is geen verplichting dat je daar heen moet. Je kan altijd weigeren! of idd overleggen wat andere ook aangeven, of overplaatsing later evt mogelijk is naar dichterbij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:47

Ik dacht bij een spoedopname, dat iemand wordt geplaatst in een verpleeghuis waar op dat moment plek is.
En dan kan iemand vanaf daar op de wachtlijst staan, voor een verpleeghuis in eigen plaats.

Maar als het bij je schoonvader geen spoedopname is, kun je het weigeren denk ik.
Misschien kan hij wat langer in het ziekenhuis blijven of zo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:01

Langer in het ziekenhuis kan sowieso niet ;)

Kan hij niet thuis overbruggen met evt veel thuiszorg? Of in een tijdelijk verpleeghuis tot er plek is in het huis van zijn voorkeur?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:05

Het is lastig met verpleegtehuizen, soms heb je niet zoveel te kiezen.
Vraag eens na, of dit ook tijdelijk kan, zodat hij kan verhuizen als er een betere lokatie is.
En vraag eens na, hoeveel kans er is dat hij op korte termijn dichterbij kan komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:10

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:58

Verpleegtehuizen vind je gewoon op internet. Ik weet niet hoe urgent de situatie is, maar je zou dit kunnen zien als iets tijdelijks, als een noodoplossing. Ondertussen bij alle tehuizen in de buurt een afspraak maken om te komen kijken. Dan krijg je een goed beeld van de sfeer in een tehuis, de mogelijkheden, de kamers, de werkwijze, etc. Hou er rekening mee dat de betere tehuizen vaak een flinke wachtrij hebben. Ik weet niet wat jullie budget is, maar kijk anders ook eens naar particuliere tehuizen.

Heel veel sterkte voor jullie...

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:25

Zou niet zo snel met thuiszorg aan de gang gaan....noodzaak voor opname in verpleeghuis is dan ook minder aanwezig.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:30

Ik doe je even pb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:27

nafkedemi schreef:
Zou niet zo snel met thuiszorg aan de gang gaan....noodzaak voor opname in verpleeghuis is dan ook minder aanwezig.

Nee hoor, een indicatie is een indicatie. Als je die hebt en op de wachtlijst wordt geplaatst krijg je gewoon een plaats in het vph als je aan de beurt bent ;)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:51

verootjoo schreef:
nafkedemi schreef:

Nee hoor, een indicatie is een indicatie. Als je die hebt en op de wachtlijst wordt geplaatst krijg je gewoon een plaats in het vph als je aan de beurt bent ;)

Ben ik niet helemaal met je eens verootjoo. Als men indiceert op verpleegtehuis en dan tijdelijk accoord gaat met thuiszorg heb je gelijk. Als er echter eerst alleen maar een indicatie voor de thuiszorg geschreven wordt, wordt het moeilijk om alsnog in dat verpleeghuis terecht te komen. Of het moet goed mis gaan natuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:43

Dat zeg ik dus ;) als je een indicatie hebt gekregen van het CIZ kom je in een verpleeghuis. Ook al wil je toch naar huis en pas een jaar later in een vph, als je eenmaal die indicatie hebt hou je hem.
Logisch dat je met alleen een thuis zorg indicatie niet in een vph komt. :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:54

Ik werk op een geriatrische afdeling in het ziekenhuis en als er ergens plaats is mag iemand niet langer het ziekenhuisbed blijven bezetten. Zo'n overplaatsing kan tijdelijk zijn tot er plaats is in het huis van voorkeur. Of iemand gaat naar huis om te overbruggen.
Lastige situaties dit altijd en zeker erg vervelend.