Vervoer naar werk bij gebroken voet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Vervoer naar werk bij gebroken voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 16:14

Ik heb een week geleden mijn voet gebroken en wil binnenkort weer aan het werk gaan. Normaal ga ik altijd met het OV naar werk maar ik heb nu een brace en krukken en moet naast het trappenhuis (woon 3 hoog) een paar 100 meter lopen naar de tramhalte en ook overstappen op een druk station in de spits en dat is fysiek echt nog te zwaar nu. Ik mag mijn enkel wel heel lichtjes belasten maar verder dan even naar het toilet scharrelen hier in huis red ik nog niet en ik heb ook nog veel pijn aan mijn voet. Ik heb een collega die in de buurt woont gevraagd of ik de komende periode met haar mee mag rijden maar die wil niet 5 minuten eerder opstaan om mij op te halen. Mijn werkgever helpt niet bepaald mee om een oplossing te bedenken en laat het allemaal aan mij over. Een taxi kan ik niet betalen (dat kost me meer dan dat mijn werk me oplevert) en mijn vriend heeft helaas geen rijbewijs dus die kan me ook niet wegbrengen. Kortom: ik wil wel binnenkort wel graag weer gaan werken maar ik zou niet weten hoe ik er moet komen. Kan iemand mij vertellen hoe dit soort dingen wettelijk geregeld zijn? En wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Sooff op 21-01-17 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:17

Wat raar en ontzettend naar allemaal. Allereerst snap ik niet dat je baas je hier niet in wil ondersteunen. Ik neem aan dat hij ook graag wil dat je zo snel mogelijk weer gaat werken. Ook snap ik niet dat je collega's je daarin niet willen helpen. Denk dat het mij zo zou demotiveren dat ik lekker thuis bleef.

Je zou misschien nog aangepaste tijden kunnen werken waardoor je niet in de spits hoeft te reizen, maar verder zou ik ook echt geen oplossing kunnen bedenken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:17

Heb je geen arboarts die je kan helpen?
Of het UWV bellen. Zij kunnen je vast meer vertellen.

Goed dat je wil werken ondanks je manke pootje.

Brainless

Re: Vervoer naar werk bij gebroken voet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:26

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:36

Jeetje, wil je komen werken, wordt het niet eens echt gewaardeerd kennelijk.
Ik geloof dat ik lekker nog een paar weken ziek thuis zou blijven. Dan niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:37

Of je zorgverzekeraar wellicht heeft die mogelijkheden mbt taxivervoer

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:40

Het is in principe niet ongebruikelijk dat jij zelf verantwoordelijk bent voor hoe je op je werk komt. Dat dat nu heel lastig is snap ik. Misschien kun je eerder van huis weg waardoor je veel rustiger aan kunt doen in het OV en tussendoor kunt zitten? Misschien kun je een rolstoel of scootmobiel regelen / lenen / huren (via een thuiszorgwinkel in de buurt misschien)? Misschien kun je op facebook in de groep van jouw stad een oproep doen of er mensen zijn die dezelfde kant op gaan en waarbij je mee zou mogen rijden?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:50

Ik heb 2 keer me voet gebroken gehad, ik had het geluk dat een collega me oppikte en terug bracht.
Lekker thuis blijven TS als ze dat niet voor je over hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:59

Je bent zelf verantwoordelijk hoe je op je werk komt. Heel l*llig maar zo kan je werkgever het zien en aankaarten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:00

Ik verbaas me er best wel over dat veel mensen roepen "Lekker thuisblijven als ze dat niet voor je over hebben" of iets in die trant. Het is nog altijd jou eigen verantwoordelijkheid om te regelen dat je op je werk aankomt, dat is niet de zorg van je werkgever.

Het is we erg kinderachtig van je collega, dan weet je ook meteen weer wat je aan diegene hebt. Als ik jou was zou ik doorgeven aan je werkgever dat het voor jou voorlopig niet mogelijk is om te komen doordat de combinatie OV + een gebroken voet niet gaat werken. Wellicht dat je thuis wat werkzaamheden kunt verrichten.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:01

In het verleden had een collega van mij ook zo iets. Zij wilde ook graag aan het werk, zij had zittend werk. Ze werd gewoon opgehaald en thuis gebracht door een taxi, betaald door de werkgever. Misschien kun je iets fiksen via de bedrijfsarts. Anders lekker thuis blijven, kost je baas ziektegeld.
En je collega wil ook niet wanneer je jou bijdrage in de reiskosten aan haar betaald?

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 17:15

2IJsjes schreef:
In het verleden had een collega van mij ook zo iets. Zij wilde ook graag aan het werk, zij had zittend werk. Ze werd gewoon opgehaald en thuis gebracht door een taxi, betaald door de werkgever. Misschien kun je iets fiksen via de bedrijfsarts. Anders lekker thuis blijven, kost je baas ziektegeld.
En je collega wil ook niet wanneer je jou bijdrage in de reiskosten aan haar betaald?

Nee dat had ik al aangeboden. Het gaat haar volgens mij ook niet om geld, het probleem is dat ze niet eerder wil opstaan. Als ik naar haar huis kom mag ik wel meerijden van haar maar dat gaat niet want ik kan (nog) niet fietsen met die voet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:18

2IJsjes schreef:

Waarom zou je je baas met ziektekosten opzadelen als je niet ziek bent?
Het is heel banketstaaf hoor, maar je bent er zélf verantwoordelijk voor dat je op je werk kan komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:19

Sooff schreef:
2IJsjes schreef:

Nee dat had ik al aangeboden. Het gaat haar volgens mij ook niet om geld, het probleem is dat ze niet eerder wil opstaan. Als ik naar haar huis kom mag ik wel meerijden van haar maar dat gaat niet want ik kan (nog) niet fietsen met die voet.

jeetje serieus?
En het zou maar gaan om 5 minuten eerder opstaan voor je collega toch? Sneu :')

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:19

Kun je misschien regelen met je collega en werkgever dat jij en je collega 5 minuten later mogen beginnen, dus dat de collega niet eerder van huis hoeft?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:22

Hoe er is je collega van jouw huis vandaan? Misschien is er een mogelijkheid dat je daar komt, misschien wil de baas wel een taxi betalen naar haar huis toe en wil ze je op de terug weg wel thuis af zetten.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:22

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:23

Nuray schreef:
Ik verbaas me er best wel over dat veel mensen roepen "Lekker thuisblijven als ze dat niet voor je over hebben" of iets in die trant. Het is nog altijd jou eigen verantwoordelijkheid om te regelen dat je op je werk aankomt, dat is niet de zorg van je werkgever.

Het is we erg kinderachtig van je collega, dan weet je ook meteen weer wat je aan diegene hebt. Als ik jou was zou ik doorgeven aan je werkgever dat het voor jou voorlopig niet mogelijk is om te komen doordat de combinatie OV + een gebroken voet niet gaat werken. Wellicht dat je thuis wat werkzaamheden kunt verrichten.

Het zal gerust je eigen zorg zijn maar wat een hork van een werkgever.
Jij moet er zelf alles aan doen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan, dat wil de werkgever ook maar een beetje hier aan meewerken kan dus blijkbaar niet terwijl ze dat volgens mij zelfs ook nog verplicht zijn???.

We leven echt in zo'n maatschappij ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
En met zo'n collega ben je ook echt blij -O-

Voor zulke mensen zou ik ook geen stap harder doen. 9 uur binnen en 5 uur stipt weer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 21-01-17 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:24

Vjestagirl schreef:
Het is in principe niet ongebruikelijk dat jij zelf verantwoordelijk bent voor hoe je op je werk komt. Dat dat nu heel lastig is snap ik. Misschien kun je eerder van huis weg waardoor je veel rustiger aan kunt doen in het OV en tussendoor kunt zitten? Misschien kun je een rolstoel of scootmobiel regelen / lenen / huren (via een thuiszorgwinkel in de buurt misschien)? Misschien kun je op facebook in de groep van jouw stad een oproep doen of er mensen zijn die dezelfde kant op gaan en waarbij je mee zou mogen rijden?

Volgens de wet verbetering poortwachter is dat niet van toepassing. Die stelt nadrukkelijk dat in het geval dat de werknemer door een blessure of ziekte niet voor eigen vervoer kan zorgen, de werkgever daarvoor verantwoordelijk is. Zie de link van Brainless. Een citaat daaruit:
Citaat:
Daarnaast heeft de werkgever de verplichting de werknemer de gelegenheid te bieden om op het werk aanwezig te zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:31

Misxhien even een oproepje op Facebook. Misschien is er iemand met wie je wel kunt carpoolen. Niet van jou werk maar in de buurt. Of die er langs rijd. Toen m'n moeder met haar voet zat hebben we een rolstoel gehuurd zodat ze echt makkelijker overal heen kon.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:31

Het kost jouw baas geld als jij in de ziektewet zit. Daarbij, je werkt niet, dus hij heeft ook nog productiviteitsverlies. Het is dus uiteindelijk voor hem voordeliger om je vervoer te betalen dan om je thuis te laten zitten.

Mbt die collega: als het nou werkelijk waarom 5 minuten gaat, waarom mogen jullie dan niet 5 minuten later op het werk komen.

Waar een wil is is een weg. Jij hebt die wil, je baas en je collega(s) blijkbaar niet. Op termijn een adere baas zoeken lijkt me.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:34

Blue_Eyes schreef:
Vjestagirl schreef:

Volgens de wet verbetering poortwachter is dat niet van toepassing. Die stelt nadrukkelijk dat in het geval dat de werknemer door een blessure of ziekte niet voor eigen vervoer kan zorgen, de werkgever daarvoor verantwoordelijk is.

Ik neem toch aan dat je als werknemer zelf ook een inspanning moet verrichten om er te kunnen komen. Vandaar ook dat ik de TS een stapel ideeën aan de hand doe waarmee ze eventueel wel wat mobieler zou kunnen worden.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:36

Blue_Eyes schreef:
Vjestagirl schreef:

Volgens de wet verbetering poortwachter is dat niet van toepassing. Die stelt nadrukkelijk dat in het geval dat de werknemer door een blessure of ziekte niet voor eigen vervoer kan zorgen, de werkgever daarvoor verantwoordelijk is. Zie de link van Brainless. Een citaat daaruit:
Citaat:
Daarnaast heeft de werkgever de verplichting de werknemer de gelegenheid te bieden om op het werk aanwezig te zijn.

Deze quote komt niet uit de wet zelf, maar van een wordpress site die verre van betrouwbaar is.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... ortwachter
Hier staat de wet zelf vermeld en welke regels daarbij horen. Vervoer is hierin niet opgenomen.

Toen ik even ging zoeken kwam ik het volgende stuk tegen: http://dirkzwagerarbeidsrecht.nl/2014/0 ... ntegratie/
Dit is een uitspraak van de rechter, waarbij gesteld wordt dat het regelen van het vervoer niet verplicht is voor de werkgever en er op basis hiervan loonsancties kunnen worden gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:46

Dat is een totaal andere situatie die je in de laatste link geeft Sannens. Dat betreft een dame die wel degelijk zelf in de staat was naar het werk te komen maar dat en ander passend werk gewoonweg weigerde.
In de link van het Arboportaal wordt totaal niets gezegd over vervoer, dus ook daaraan kun je geen conclusie verbinden.
Jouw link en advies is net zo onbetrouwbaar als de eerder gegeven informatie.
TS je kunt je betrouwbare informatie beter via het UWV, je bedrijfsarts of een rechtsloket verzamelen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:55

Anoniem schreef:
Dat is een totaal andere situatie die je in de laatste link geeft Sannens. Dat betreft een dame die wel degelijk zelf in de staat was naar het werk te komen maar dat en ander passend werk gewoonweg weigerde.
In de link van het Arboportaal wordt totaal niets gezegd over vervoer, dus ook daaraan kun je geen conclusie verbinden.
Jouw link en advies is net zo onbetrouwbaar als de eerder gegeven informatie.

Nee hoor, dat was een vrouw die eerst vervoer kreeg van de werknemer, en dit vervoer viel weg, waardoor ze niet meer naar werk kon komen en zich opnieuw ziekmeldde. :) Op basis daarvan kreeg ze een loonsanctie:
Citaat:
De werkneemster kon meerijden met (een) collega(‘s) die eveneens bij het schoonmaakbedrijf werkzaamheden verrichtte(n). Toen deze mogelijkheid om mee te rijden verviel, meldde de werkneemster zich weer volledig ziek. De werkgever heeft nog andere aangepaste werkzaamheden aangeboden, maar de werkneemster weigerde deze aangepaste werkzaamheden te verrichten. De werkneemster gaf aan dat zij niet kon werken, omdat zij zich niet kon verplaatsen.

Daarnaast zeg ik volgens mij dat er niets over vervoer gezegd is, en geef ik nergens een advies? Ik gaf alleen andere bronnen die de eerdere informatie weerlegde? Daarnaast kan je vanuit mijn 'onbetrouwbare' bron doorklikken naar de officiële uitspraak van het Hof, dus betrouwbaarder dan dat ga je het niet krijgen.

Dus ik snap niet waarom je zo aanvallend doet?