HBO-WO overstap (Rechten)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaaash

HBO-WO overstap (Rechten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 23:59

Hallo!

Ik ben mij aan het oriënteren om over te stappen van mijn HBO-Rechten opleiding naar WO Rechtsgeleerdheid. Ik zit op dit moment in jaar twee van de HBO opleiding, dit omdat ik in jaar 1 niet mijn propedeuse wist te behalen. Ik doe nu dus jaar twee om alsnog mijn propedeuse te halen. Ik wil dus door naar de universiteit maar ik zie overal dat het vaak door studenten die vanaf HBO-jaar-1-niveau komen erg lastig wordt gevonden op de universiteit. Nu dacht ik dus, ik maak mijn huidige opleiding af, ook omdat ik al op de helft zit, dus rechten op hbo niveau en ik ga dan door naar de universiteit. Nu is het zo dat je maar eenmaal een bacheloropleiding mag volgen tegen het goedkope tarief (à 2000 euro per jaar) en als ik dus mijn diploma heb, dat ik dan wel nogmaals een bachelor mag volgen maar dan voor 7500 per jaar (en dat vind ik dus erg duur...).
Voor Rechtsgeleerdheid op de universiteit heb je ook een deelcertificaat VWO Nederlands nodig, dat is vorig jaar bij mij nogal naar verlopen met de organiserende instantie...

Wie heeft de overstap gemaakt en zou mij meer willen vertellen over het proces?

Kidde

Re: HBO-WO overstap (Rechten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:05

Wat was de reden dat het behalen van je propedeuse niet lukte?
Mocht dit vanwege het niveau zijn lijkt het mij niet handig om over te stappen...

Is er niet een docent of iets dergelijks op je huidige opleiding die kan inschatten of dit gaat lukken?

Wij kunnen dat zo natuurlijk moeilijk zeggen ;)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 00:18

Nee ik heb mijn propedeuse op 1 tiende punt niet gehaald!
Ik zoek vooral ervaring in dit proces.

Ik heb al geprobeerd contact op te nemen met de persoon vam mijn school die hierover gaat maar tot op heden geen antwoord helaas...

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:34

Oh ik volg even! Ik ben ook van plan volgend jaar naar de universiteit te gaan met mijn HBO Propedeuse. Inderdaad om de reden die jij noemt, het instellingscollegegeld kan ik niet ophoesten. Anders had ik ook eerst deze opleiding afgemaakt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:05

Ik heb WO rechtsgeleerdheid gedaan en ik heb ook meerdere HBO studenten in het eerste jaar gehad. Van de tientallen die de overstap van HBO naar WO maakten heeft er een de eindstreep gehaald. Het niveau ligt vele malen hoger maar er wordt ook een heel andere instelling van je verwacht. Waar het HBO een stuk schoolser is met meer begeleiding en praktijk onderwijs wordt op het WO zelfstandigheid verwacht en is er vrijwel alleen theoretisch onderwijs.

Waarom ga je geen gesprek aan net een decaan? Zij kennen jou het best en kunnen je een beter advies geven dan wij die jou niet kennen. Als je meer informatie wil over de studie dan mag je me altijd een PB sturen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:08

Ik, maar het valt me zwaar hoor. Even het boek lezen is niet meer genoeg, ik doe deeltijd en moet echt een paar uur per dag plannen om te leren anders lukt het niet.

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:31

Heb je er al over nagedacht wat je precies wil? Wil je bijvoorbeeld het civiel effect behalen waarvoor je WO rechtsgeleerdheid wil gaan doen, of wil je dit niet, maar wel een meester titel?

Ik heb zelf ook zitten dubben met de vraag of ik voor het einde van de HBO-rechten opleiding al naar de universiteit zou gaan. Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen en de HBO opleiding af te maken en daarna een universitaire master te gaan volgen, omdat ik geen civiel effect nodig heb voor wat ik wil gaan doen.

Verder hoor ik inderdaad ook dat de overgang vaak erg wennen is en dat het onderwijs toch heel anders is. Er word inderdaad meer zelfstandigheid verwacht dan in de eerste jaren van het HBO.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:33

Ik heb ervaring met HBO P -> uni in een ander vakgebied. Slechts twee á drie personen van de ongeveer tien mensen die die overstap maakten haalden de Bachelor binnen 3 jaar, de rest liep/loopt (gigantisch) uit of is inmiddels gestopt/terug naar het HBO. Sommigen komen zichzelf ook pas tegen in het tweede en derde jaar op de universiteit, wanneer ervan uitgegaan wordt dat je zonder problemen zelfstandig een boek/theorie kunt doorwerken en begrijpen. Ook gaat het dan veel sneller: één student merkte op dat wij op de uni weliswaar hetzelfde boek gebruikten als op haar HBO, maar op de uni werd het boek in 7 weken geheel doorgewerkt terwijl zij op het HBO een heel schooljaar deden over het boek. Eigen inzet is heel belangrijk, zeker na de uni-propedeuse wordt er bijvoorbeeld niet (meer) wekelijks 'huiswerk' gevraagd en dus moet je het zelf bijhouden.

Het is inderdaad een heel andere manier van werken: geen stages en verslagen maken, maar vooral zelfstandig een boek doorwerken, theorieeën snappen, en die op tentamens uitgebreid kunnen ophoesten en analyseren. Als theorie en dingen onthouden en begrijpen nu je sterke punt is kan het een hele fijne overgang zijn (voor mij was dat wel zo en ik heb de overstap heel positief ervaren), maar als jouw "kracht" meer ligt in groepswerk en/of meer praktische zaken en als je graag wil dat 'alleen de college-aantekeningen leren' genoeg is voor een 7 kan het je nog wel eens gaan tegenvallen.

Je kunt altijd een meeloop-dag doen en daar vragen naar ervaringen van andere studenten, dat geeft vaak een goed beeld. :j Vraag dan ook of de lessen op de meeloopdag reprentatief zijn voor de studie (is deze les moeilijker of makker dan gemiddeld? Hoeveel uur moet je voorbereiden, en is dit veel of weinig in vergelijking met andere vakken?).

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:27

Ygritte schreef:
Ik heb ervaring met HBO P -> uni in een ander vakgebied. Slechts twee á drie personen van de ongeveer tien mensen die die overstap maakten haalden de Bachelor binnen 3 jaar, de rest liep/loopt (gigantisch) uit of is inmiddels gestopt/terug naar het HBO. Sommigen komen zichzelf ook pas tegen in het tweede en derde jaar op de universiteit, wanneer ervan uitgegaan wordt dat je zonder problemen zelfstandig een boek/theorie kunt doorwerken en begrijpen. Ook gaat het dan veel sneller: één student merkte op dat wij op de uni weliswaar hetzelfde boek gebruikten als op haar HBO, maar op de uni werd het boek in 7 weken geheel doorgewerkt terwijl zij op het HBO een heel schooljaar deden over het boek. Eigen inzet is heel belangrijk, zeker na de uni-propedeuse wordt er bijvoorbeeld niet (meer) wekelijks 'huiswerk' gevraagd en dus moet je het zelf bijhouden.

Het is inderdaad een heel andere manier van werken: geen stages en verslagen maken, maar vooral zelfstandig een boek doorwerken, theorieeën snappen, en die op tentamens uitgebreid kunnen ophoesten en analyseren. Als theorie en dingen onthouden en begrijpen nu je sterke punt is kan het een hele fijne overgang zijn (voor mij was dat wel zo en ik heb de overstap heel positief ervaren), maar als jouw "kracht" meer ligt in groepswerk en/of meer praktische zaken en als je graag wil dat 'alleen de college-aantekeningen leren' genoeg is voor een 7 kan het je nog wel eens gaan tegenvallen.

Je kunt altijd een meeloop-dag doen en daar vragen naar ervaringen van andere studenten, dat geeft vaak een goed beeld. :j Vraag dan ook of de lessen op de meeloopdag reprentatief zijn voor de studie (is deze les moeilijker of makker dan gemiddeld? Hoeveel uur moet je voorbereiden, en is dit veel of weinig in vergelijking met andere vakken?).

Ik denk dat jij het heel goed omschrijft :j

Ik werd op het HBO helemaal kriegel van al het groepswerk, de uni was echt een verademing.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 01:41

Ik houd inderdaad ook meer van theorie, ik haat projecten met anderen maar ik ben wel vaardig met het snappen van theorie uit een boek. Dus echt droge stof leren.
Ik wil het strafrecht in als advocaat en daarvoor heb je dus die bachelor wo voor nodig en dan master strafrecht. Eventueel wil ik ook internationaal recht gaan doen.

Super bedankt voor je uitgebreide uitleg Laurie!
Ik ga me meteen aanmelden voor de meeloopdag!

morgen bel ik ook de Vu om te vragen hoe het nou zit met dat instellingscollegegeld, want ik hoorde weer van iemand anders dat je een hbo bachelor 'met korting' mag doen en een wo. Of worden we ontmoedigd om door te studeren?