Op kamers of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Op kamers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:14

Hoi bokkers!

Ik ben bijna klaar op het mbo, en ga door met HBO. Nu ben ik vrijwel zeker van welke opleiding en op welke school, maar zit ik mega erg te twijfelen of ik op kamers zal gaan.
Ik heb inmiddels een studieschuld van 4000 euro omdat ik geen aanvullende beurs had. Die heb ik inmiddels wel (maximaal), sowieso nog voor 2017 en 2018, maar daarna weet ik het niet.

Om bij deze school te komen, moet ik elke dag 3 uur reizen. Daarnaast ben ik ook wel toe aan een plek voor mezelf. Maar dit betekent wel dat ik een grotere studieschuld opbouw. Ik baal er ook zo van dat de basis beurs op het HBO weg is, dat had al gigantisch gescheeld...

Wat zouden jullie doen? Heeft er iemand ervaring met op kamers gaan? :)
Groetjes Sophie
Laatst bijgewerkt door HappyBuddha op 17-01-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Re: Op kamers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:16

De aanvullende beurs bestaat toch nog gewoon? Alleen de aanvullende beurs niet meer.
Tja, je kan elke dag zover gaan reizen, maar je mist dan waarschijnlijk ook veel dingen van je studentenvereniging/studievereniging, aangezien je met treinen terug zit. Ik woon een half uur van mijn school af, maar als er een activiteit wordt georganiseerd (zoals de maandelijkse borrel), moet ik bij iemand blijven slapen als ik daarheen wil. Is vervelend, maar ik wilde ook niet zo'n hoge studieschuld.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:18

Destination schreef:
De aanvullende beurs bestaat toch nog gewoon? Alleen de aanvullende beurs niet meer.
Tja, je kan elke dag zover gaan reizen, maar je mist dan waarschijnlijk ook veel dingen van je studentenvereniging/studievereniging, aangezien je met treinen terug zit. Ik woon een half uur van mijn school af, maar als er een activiteit wordt georganiseerd (zoals de maandelijkse borrel), moet ik bij iemand blijven slapen als ik daarheen wil. Is vervelend, maar ik wilde ook niet zo'n hoge studieschuld.

Ik bedoelde natuurlijk de basisbeurs, heb ik even veranderd ! :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:22

Is het 3 uur enkele reis?

Ik zou op kamers gaan, wellicht in een goedkopere regio in de buurt of bijvoorbeeld antikraak. En een baantje naast de studie zoeken om de kosten wat te drukken.
Sowieso is het uit huis gaan een goede stap in het volwassen worden. Daarnaast is het fijn om kort te reizen en die overgebleven tijd te kunnen besteden aan de studie/het studentenleven/hobbies.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 20:25

RianneH schreef:
Is het 3 uur enkele reis?

Ik zou op kamers gaan, wellicht in een goedkopere regio in de buurt of bijvoorbeeld antikraak. En een baantje naast de studie zoeken om de kosten wat te drukken.
Sowieso is het uit huis gaan een goede stap in het volwassen worden. Daarnaast is het fijn om kort te reizen en die overgebleven tijd te kunnen besteden aan de studie/het studentenleven/hobbies.

3 uur in totaal gelukkig.
Antikraak zat ik idd ook aan te denken! Bijbaan wil ik dan ook gaan zoeken, maar het plan is wel om in het weekend naar huis te gaan. Ik weet niet of ze daar moeilijk over gaan doen.

Het gaat trouwens over Zwolle, niet zo duur als Amsterdam bijvoorbeeld!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:29

In totaal is al fijn, maar gaat je ook zeker een keer opbreken... Althans, mij wel, maar kende ook iemand die 2-3uur enkele reis reisde elke dag :=

Je kan natuurlijk ook een weekendbaantje zoeken in je huidige woonplaats ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:29

Tjah studieschuld. Ik heb ook een enorme helaas. Kon niet anders. En bouw hem nog steeds op helaas.

Ik zal het desondanks gewoon doen. Het is een ervaring op zich. En 3 uur per dag gaat je uiteindelijk opbreken. Bedenk maar eens als je tentamen hebt om 8:30. Dan wil je graag rond 8.00 aanwezig zijn. Dat betekent om 6.30 de trein. Ik had daar moeite mee, kon me daardoor niet concentreren.

Ik zie behalve de studieschuld alleen maar positieve dingen aan op kamers gaan. En elke student heeft een studieschuld en die redden zich later prima.

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:32

Ik woon op kamers, omdat ik anders 2 uur enkele reis had. Toch ga ik (bijna) elk weekend wel naar mijn ouders omdat ik daar een bijbaantje heb. Dit is prima te doen! Ik vind het ook heerlijk om gewoon een eigen plekje te hebben.
Dus ik kan het je echt aanraden om een leuke kamer te zoeken!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:33

Ik zou het doen :j Ten eerste omdat je anders een hoop leuke activiteiten kan missen omdat je weer op tijd naar huis moet. Ten tweede omdat het gewoon een hele stap in je leven is en je er weer zoveel van leert, zeker als je al echt toe bent aan een plekje voor jezelf.
Met het nieuwe stelsel heb je 35 jaar de tijd om af te lossen. Zeker als je niet al te exorbitante bedragen gaat lenen en je een leuke baan in het vooruitzicht hebt met de studie die je gaat volgen hoeft je dat geen wereldbedragen te gaan kosten. Al helemaal niet als de rentepercentages zo gunstig blijven. Ook wordt er standaard rekening gehouden met je draagkracht, dus als het een tijd tegenzit dan hoef je niet constant de volle pond terug te betalen. Om de studieschuld die je opbouwt zou ik het dus zeker niet laten :n

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:39

Ik heb ongeveer 2 uur reistijd op een dag (in totaal). En ik wil zeker wel op kamers in de komende maanden. Ik studeer nu 4 maanden en het is goed te doen, maar ik ben de reistijd echt zat aan het raken. Zeker omdat ik bij een studentenvereniging zit. Dan moet ik of een slaapplek regelen of vroeg weg. En ik ben de vertragingen en het gedoe zat aan het raken.

Ik zou zeker op kamers gaan... Als je al gaat lenen, is nu echt de beste tijd van het leven.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:45

Ik reis 2 uur enkele , het ligt er maar aan wat voor verbinding . Ik heb een directe trein van 60 minuten , en het andere uur is van huis naar het station en met de metro naar school , nog effe een stukje lopen en ik ben er .
Dit is best te doen , maar als je 5 keer moet overstappen is dit natuurlijk niet te doen !

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:46

Vergeet ook niet dat je maar 100,- aan ov per maand vergoed krijgt de rest word bij je schuld opgeteld. Dat maakt op kamers gaan al aantrekkelijker

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:49

Ik heb het jaren gedaan 3 uur reizen in totaal. Ik vond het op kamers wonen niet op wegen tegen het reizen. De kosten die je krijgt zijn hoog, niet alleen huur maar ook boodschappen etc. Ik was blij dat ik thuis woonde. Ik woon tegenwoordig op mezelf en ik werk 40 uur per week en het is nog best alles bij houden om boodschappen te doen, schoon te maken, een sociaal leven hebben, sporten en ook nog wat slaap krijgen. Als ik jou was zou ik eerst lekker thuis blijven.
Ik ben niet lid geweest van een studenten vereniging. Vond ik lichtelijk onzin en had ik geen zin in..

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:52

speedfiets_2 schreef:
Vergeet ook niet dat je maar 100,- aan ov per maand vergoed krijgt de rest word bij je schuld opgeteld. Dat maakt op kamers gaan al aantrekkelijker

Als je je opleiding binnen 10 jaar afmaaakt is je reizen een gift , dit hoef je niet te betalen hoor !

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:54

speedfiets_2 schreef:

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt maar volgens mij is dit complete onzin? :?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:55

speedfiets_2 schreef:

Dit ken ik helemaal niet? Ik kan onbeperkt reizen hoor :+

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:59

Ik zit nu in m'n 3e jaar en reis altijd op en neer. In totaal 2,5 uur reizen. Ik vind het prima te doen. (5 min fiets, 40 min trein en 15 min bus, kwartier voor tussendoor wachten/lopen). Ik had nooit de behoefte om bij een vereniging te gaan dus dat scheelt. Verder vond ik mijn klas totaal niet leuk genoeg om op kamers te gaan, mijn vriendenkring hier is groot zat. Baantjes heb ik hier ook, dus geen redenen om op kamers te gaan.

Als ik op stage ga twijfel ik wel, want dan moet ik elke dag vroeg de trein natuurlijk. Dat heb ik nu niet.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:00

Als ik jou was zou ik misschien een tijdje aanzien hoe het reizen bevalt. Er hebben in dit topic al veel mensen verschillende pluspunten genoemd van thuisblijven of op kamers gaan, maar uiteindelijk is het toch een beslissing die je zelf moet nemen.
Ik zat per dag ook te kijken naar een reistijd van ruim 3,5 uur, maar ben deze maand alsnog op kamers gegaan omdat het reizen me écht teveel werd, zeker omdat ik vaak van half 9 tot half 6 bezig was.
Wat een optie zou kunnen zijn is inderdaad het zoeken naar antikraak wonen of een kamer te zoeken en daarnaast een bijbaantje, mocht dit lukken met de studie. Dan kun je in principe ook een deel van de kosten weer dekken.

Op kamers gaan kost misschien veel geld, maar de kans dat je een tentamen mist doordat de treinen niet rijden is een stuk kleiner :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:08

Ik reis zelf ook al dik anderhalf jaar drie uur per dag en het is prima te doen. Je tentamens plannen ze toch nooit sochtends, juist omdat ze weten dat mensen met de trein moeten komen dus daar heb je sowieso nooit last van. Daarbij komt dat je in je laatste jaar amper op school zit ivm scriptie, derde jaar doe ik 5 maanden stage en als je een verzorgende opleiding zoekt is dat zelfs nog meer (ook in je 1E en 2e jaar) en die kan je dan in je woonplaats doen. Mij is het totaal niet waard om op kamers te gaan.. ik heb hier m'n paard, super ruime kamer en dan kan ik voor 600 euro P/m opgehokt in een schoenenkast gaan zitten in Amsterdam, plus al m'n spaargeld kwijt zijn en een schuld.. nou ik weet het wel, ga zo lekker van start met een hele bups spaargeld, geen schuld en gewoon een fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:14

Ik reis ook bijna 3 uur per dag, en dat is ansich wel te doen. Maar al die vertragingen ed maken het wel zwaarder!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:19

Ik reis ook ruim 3 uur per dag, maar je went er wel snel aan. Ik woon nog gewoon thuis en voel ook nog niet die behoefte om uit huis te gaan, maar aangezien jij aangeeft dat je toe bent aan een eigen plek, zou ik toch gaan voor een kamer. Een studieschuld heb je toch al en die wordt door school alleen maar groter, maar gelukkig krijg je heel lang de tijd om hem af te lossen met nauwelijks rente. Om het reizen zelf zou ik niet per se een kamer zoeken (al is het wel een stuk fijner denk ik) maar als je toe bent aan een eigen plek, is een kamer zoeken alleen maar goed denk ik. :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:21

liekec schreef:
Je tentamens plannen ze toch nooit sochtends, juist omdat ze weten dat mensen met de trein moeten komen dus daar heb je sowieso nooit last van.

Wat is dit voor slechte aanname? Dit is natuurlijk verre van waar, meerdere scholen hebben gewoon tentamen om half 9.

Daarnaast denk ik dat je het eerst een jaartje zou kunnen aanzien en later altijd nog op kamers kan gaan. Dan weet je ook beter of er leuke verenigingen zijn, of je vrienden op kamers wonen, hoe het met je lessen zit en of je dus dat extra geld wilt betalen aan je kamer. :)

Ikzelf heb het wel gedaan, maar bij mij ging het om 2,5 uur enkele reis. :)

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:31

Tentamens om half 9 heb ik inderdaad ook gewoon! Zo lief zijn de roostermakers echt niet :+ Op zulke dagen neem ik een trein eerder en huil ik vanbinnen, maar zo vaak heb ik ze niet, dus makkelijk te overleven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:31

Ik zou dus echt nooit schulden gaan maken om op kamers te gaan wonen. Ik vond het iig altijd zonde van mijn geld om op kamers te gaan. Reisde 3uur per dag. Ja, je wordt het zat, maar het is nog altijd gratis :Y)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:33

liekec schreef:
Ik reis zelf ook al dik anderhalf jaar drie uur per dag en het is prima te doen. Je tentamens plannen ze toch nooit sochtends, juist omdat ze weten dat mensen met de trein moeten komen dus daar heb je sowieso nooit last van. Daarbij komt dat je in je laatste jaar amper op school zit ivm scriptie, derde jaar doe ik 5 maanden stage en als je een verzorgende opleiding zoekt is dat zelfs nog meer (ook in je 1E en 2e jaar) en die kan je dan in je woonplaats doen. Mij is het totaal niet waard om op kamers te gaan.. ik heb hier m'n paard, super ruime kamer en dan kan ik voor 600 euro P/m opgehokt in een schoenenkast gaan zitten in Amsterdam, plus al m'n spaargeld kwijt zijn en een schuld.. nou ik weet het wel, ga zo lekker van start met een hele bups spaargeld, geen schuld en gewoon een fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding.

Ik lees hier veel dingen die niet kloppen. Mijn universiteit houdt geen rekening met het feit dat sommige studenten van ver moeten komen, dan zouden ze namelijk ook geen tentamens 's avonds kunnen plannen. Dit is zeker wel het geval.
Verder betekent je (bachelor)scriptie niet dat je verder niks hoeft te doen of dat je er amper bent. Ik moet mijn bachelorscriptie schrijven terwijl ik nog 3 vakken volg waar ik regelmatig aanwezig moet zijn (80% aanwezigheidsplicht).
Tot slot betekent een stage niet dat je die in je woonplaats kan doen, dat is echt heel erg afhankelijk van je opleiding en waar je woont. Als je in een kleinere plaats woont is de kans zeer groot dat je daar geen passende stage gaat vinden die goedgekeurd wordt door de school.