Woning in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Woning in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 15:02

Topic nr 3 over een huis? :')

Mijn man en ik overwegen om een huis in het buitenland te kopen (Turkije).

Ik ben nog niet bij een 'professioneel' iemand geweest, en weet eigenlijk ook niet goed waar ik dan zou moeten zijn. Ben bang dat mijn eigen bank hier mij niet mee kan helpen. Alle informatie die ik hier plaats heb ik van internet etc. dus weet ook niet of die volledig klopt.

Goed, wij zijn dus aan het oriënteren om een huis in Turkije te kopen. Mijn man is Turks, dus dit scheelt al een hoop met taalbarrières etc. Hij zegt dat alles veeeeel makkelijker is in Turkije, je zelf mag weten hoeveel hypotheek je aflost etc. etc. Nou hier geloof ik dus helemaal niks van :Y) Maar wat het dan wel is, kan ik niks over vinden.

Ik heb inmiddels begrepen dat je max. 70% van de koopsom van het huis als hypotheek krijgt van de bank. De overige 30% moet je dus uit eigen zak betalen, of in Nederland een persoonlijke lening voor afsluiten. Voor een huis hebben wij niet zoveel eigen geld, en een persoonlijke lening hiervoor afsluiten lijkt mij ook niet verstandig. Nu hebben we het idee om misschien voor een appartement te gaan. Dit is een stuk haalbaarder, en dan zou de persoonlijke lening echt minimaal worden. In Nederland is het niet mogelijk om een hypotheek af te sluiten voor een huis in Turkije.

De bedoeling is om voorlopig zelf nog jaaaaaren in Nederland te blijven wonen. Wij hebben hier een huurhuis, en zijn niet van plan om in NL iets te kopen (tenzij wij niks in Turkije kopen). Uiteindelijk ( en dan praat ik (waarschijnlijk) echt over een langere periode) willen wij denken we wel in Turkije gaan wonen.
In de tussentijd willen wij de woning verhuren, we zijn er nog niet aan uit aan of we dit aan permanente bewoners willen doen, of aan toeristen etc.

Wat zijn de gevolgen voor de belastingen? Voor de IB, komt deze woning in box 3 (officieel is het geen 2e woning, want wij hebben geen koopwoning in NL).

Kort samen gevat:
- Waar kan ik terecht met deze vragen?
- Is hier iemand die mij advies/tips kan geven?
- Mensen die hier ervaring mee hebben (eventueel met andere landen)

Goof

Re: Woning in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:22

Uhm, als je man Turks is kan hij dit toch het beste uitzoeken?
Het gaat om zijn land, zijn taal en de regels die daar gelden. Laat hem bellen naar hypotheekverstrekkers aldaar voor alle informatie. beste oplossing.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:04

Ik ben er zelf liever ook bij betrokken, en bij de gesprekken die ik kan verstaan.
Mijn man is hier niet zo nauwkeurig in :)) Heeft er ook iets minder verstand van.

Er zijn aardig wat mensen in Nederland die een huis hebben in Turkije. Vandaar dat ik me af vroeg waar ik hiermee terecht kan (het liefst in NL om te beginnen).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:22

Ik ga je straks even een pb doen maar het is sowieso box 3 voor de belasting maar geld alleen bij hypotheek ;)i

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:31

chocobroodje schreef:
Ik ga je straks even een pb doen maar het is sowieso box 3 voor de belasting maar geld alleen bij hypotheek ;)i

Super, dank je wel!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:49

TS zoek ook even uit hoe het zit met erfrecht!

Nu sta je daar niet zo bij stil, maar dat kan erg lastig zijn in het buitenland!

Recent meegemaakt dat iemand ruim 3 en half jaar bezig is geweest hiermee!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 19:36

manonutjuh schreef:
TS zoek ook even uit hoe het zit met erfrecht!

Nu sta je daar niet zo bij stil, maar dat kan erg lastig zijn in het buitenland!

Recent meegemaakt dat iemand ruim 3 en half jaar bezig is geweest hiermee!

Dank je wel voor de tip!
Wat was er aan de hand als ik mag vragen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:08

Mijn halve familie heeft huizen in Turkije :')

Niet met een hypotheek alleen geloof ik. Ze zijn wel al jaren geleden aangekocht toen er bijna nog geen Nederlanders in Turkije een huis hadden. Huizen waren toen erg goedkoop, volgens mij zijn ze nu een stuk duurder.

Hoe het geregeld is weet ik niet precies. Een oom van mij is een Turk en die heeft toen al het zakelijke geregeld. Je moet echt goed bekend zijn in het Turks en in hoe Turkije werkt om zulke dingen te regelen :j dus ik zou het sowieso met een Turk regelen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:19

De heffing over woningen in het buitenland is aan het buitenland toegewezen. Nederland geeft voorkoming voor de box 3 belasting. Je hebt hoogstens progressienadeel vanaf 2017, maar dat is alleen als je overig box 3 inkomen hebt. Schulden komen in mindering ol je buitenlandse vermogen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 09:47

verootjoo: De lira staat op dit moment heel erg laag, dus toch een voordeel :D Mijn man is heel bekend in het turks/woont pas 3 maanden in Nederland := Alleen hij heeft nog nooit een koophuis/hypotheek gehad daar dus ook niet zoveel verstand van.

veerledec: Dank je wel voor de info!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:35

Ik zou ook de politieke situatie meenemen in je overweging.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:42

Ik vraag me af hoe je voor een hypotheek in aanmerking denkt te komen?Zover ik weet kan je die in Nederland niet krijgen want je hebt geen eigendom en normaal gezien in buitenland moet je er of werken of ook al een eigendom in bezit hebben.Ze moet namelijk ergens geld kunnen halen als julie je eigendom bv niet kunnen betalen.En vorderen aan mensen die in buitenland wonen is heel moeilijk ,vandaar dat ze dus extra voorzichtig met hypotheken zijn.

Er is ergens ook een programma over kopen in het buitenland geweest op tv en mij staat bij dat je in Turkije ook enorm moet kijken naar eigendoms rechten dat wie de woning verkoopt soms niet eens eigenaar is van de woning of dat er nog erfenis problemen achter zitten.

Dus goed van je dat je alles goed uit zoekt en niet zomaar op alle mooie ogen vertrouwd.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 10:55

beatje: Mijn man is Turk. In Nederland kun je inderdaad geen hypotheek krijgen voor een huis in Turkije. De hypotheek moeten we dus in Turkije afsluiten. Mijn man heeft wel grond in Turkije, maar net op een plek waar ik absoluut nooit van mijn leven wil wonen :+
Mocht het allemaal doorgaan, wil ik inderdaad wel een makelaar/kantoor of iets mee die alle papieren/rechten etc nakijkt. En het scheelt al een hoop dat mijn man natuurlijk Turks spreekt/leest.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:16

Als je man grond heeft in Turkije, moet hij die nu natuurlijk ook al opgeven in box 3. De heffing over grond of een huis in het buitenland is hetzelfde. Dus als het goed is wist je al hoe dat in Nederland werkte? Overigens ga je uit van de waarde in het economische verkeer, dus voor een verhuurde woning mag je wel uitgaan van een lagere waarde (huur drukt de waarde).

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 11:56

veerledec schreef:
Als je man grond heeft in Turkije, moet hij die nu natuurlijk ook al opgeven in box 3. De heffing over grond of een huis in het buitenland is hetzelfde. Dus als het goed is wist je al hoe dat in Nederland werkte? Overigens ga je uit van de waarde in het economische verkeer, dus voor een verhuurde woning mag je wel uitgaan van een lagere waarde (huur drukt de waarde).

Hij woont hier pas sinds oktober, dus wij hebben nog geen aangifte IB gedaan.
Ik denk overigens ook dat de grond op naam van zijn vader staat, maar dat moet ik even aan hem vragen. Heb daar eerlijk gezegd helemaal niet aan gedacht :o
Zijn ouders hebben best veel grond, en iedere zoon heeft daar een stuk van gekregen, maar ik denk niet op papier.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:24

Je kan beter de grond in eigendom hebben dan een vordering op vader. Die vordering is in NL namelijk wel gewoon belast, de heffing over de grond is aan het buitenland toegewezen.