Dit inslagmoment kreeg ik gisteren, en ben met mijzelf de 100 days no buying challenge aangegaan.
In mijn agenda een schema uitgeprint met 100 dagen, waarbij ik er elke avond eentje mag afstrepen, maar alleen als ik die dag niets heb gekocht!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, want het leven word wel lastig zonder boodschappen.
Daarom heb ik de volgende uitzonderingen opgenomen, omdat ik mijn sport wel belangrijk vind:
- Boodschappen
- Benzine
- 1x in de week rijles
- 1x in de 3 weken wedstrijd
Natuurlijk zijn er altijd andere zaken, stel: Je hoofdstel gaat kapot en je hebt geen reserve hoofdstel dan zal ik er eentje moeten kopen.
De paarden moeten naar de hoefsmid? Dan gaan deze natuurlijk gewoon.
Het is meer dat ik mijzelf wil beseffen hoeveel ik eigenlijk ''onnodig'' koop, en dat ik misschien ga inzien na 100 dagen hoeveel geld mij dit bespaard en ik misschien ga inzien dat mijn leven niet veel gelukkiger/beter word van al het kopen.
Ik hoop dat ik na 100 dagen iets kleins mag kopen dat ik hier nog gelukkiger mee ben dat als ik nu iets koop.
Wie doet de challenge met mij mee
?
.
)
Lijkt me wel heel moeilijk, ik ga nu best vaak met vriendinnen ergens een wijntje drinken, even iets buiten de deur eten, enz. Wanneer beginnen jullie?
, lekker broodje in de lunchpauze enzo ). Het is dus vooral mijn doel om die uitgaven wat te minderen. Soms ontkom je ergens niet aan, net zoals dat ik vandaag bij de winkels stond en mijn auto niet meer startte. Bleek dat mijn accu dood was. Sja, die heb ik niet op voorraad liggen, dus er moest in de garage een nieuwe in. Of moet ik dan een maand naar mijn werk gaan lopen? Zulke uitgaven zie ik als onvoorzien en vind ik voor mij dat ik ze wel gewoon kan uitgeven. Maar ieder zal uiteraard z'n eigen inzicht in zo'n challenge hebben.
mag ik nog wel uit eten of gewoon dansjes doen?
Bij mij is het vooral "lukt het mij om mijn weekgemiddelde zo laag mogelijk te krijgen (en houden)?" Stiekem zit bij boodschappen ook nog vaak een hoop onzinnigs hoor, dat je denkt 'oeh bonus' terwijl het iets is wat je normaal nooit koopt (en dus niet echt nodig hebt)
.