Stekjes per post verzenden vanaf Canarische Eilanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Stekjes per post verzenden vanaf Canarische Eilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:56

Goedemiddag bokt,

Mijn liefste vriendinnetje in Nederland heeft net een huis gekocht met haar vriend. De eerste foto's heb ik net gezien, en ze heeft heel veel licht en ruimte in haar huis.
Wat mij op het, vind ik zelf, briljante idee bracht om haar wat stekjes op te sturen van planten uit mijn tuin. Zodat ze die leuk in mooie potten in haar nieuwe huis kan zetten.

Er is slechts één maar: mag dit? Ik woon namelijk op de Canarische Eilanden.
Ik heb al gegoogled, en als ik het allemaal goed begrijp mag het vanuit Spanje wel. Het vervelende is dat er bij staat dat de Canarische Eilanden andere wetten hebben. Welke dat dan zijn staat er natuurlijk niet bij.

Het pakketje zal waarschijnlijk bestaan uit wat kleine dingetjes: een sleutelhanger, een oude ingelijste foto van ons samen, een mooie kaart en dus die stekjes. Geen eten, geen merkdingen, eigenlijk weinig waarde.

Is er een bokker die hier wat vanaf weet? Of iemand die beter kan googelen dan ik?

Vast bedankt! :)

_Natasja_

Re: Stekjes per post verzenden vanaf Canarische Eilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:48

Goede vraag.

Ik zou ook niet weten welke instantie je moet aanschrijven om het te vragen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:57

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:03

In het geval van tuinplanten zal het wel meevallen, maar als het toevallig een beschermde plant is mag er ook niets uitgevoerd worden, dus moet je ook de Spaanse/Canarische regels erbij pakken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 18:06

Link bekeken. Die 5 kilo ga ik sowieso niet halen. Ik heb het over 4-5 stekjes. Maar in het artikel staat dat dit geldt als de reiziger de plant zelf meeneemt. In mijn geval wordt het een postpakketje. :)

Inderdaad zal ik als ik er niet uitkom wel de douane een berichtje doen.

Edit: het zijn inderdaad geen beschermde planten. :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:35

Palmera schreef:
Link bekeken. Die 5 kilo ga ik sowieso niet halen. Ik heb het over 4-5 stekjes. Maar in het artikel staat dat dit geldt als de reiziger de plant zelf meeneemt. In mijn geval wordt het een postpakketje. :)

Inderdaad zal ik als ik er niet uitkom wel de douane een berichtje doen.

Edit: het zijn inderdaad geen beschermde planten. :)

Dat klopt, maar je wordt hier ook naar doorgestuurd vanuit PostNL etc.
Denk dat je toch zo'n certificaat aan moet gaan vragen. Het zijn namelijk dingen die je niet zo maar mag invoeren. Of dat nu per post of per vliegtuig is, is voor de douane niet heel belangrijk.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:39

Ik denk dat ze nog best moeilijk gaan doen ivm. ziekten die je mee kan sturen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:48

Ik denk dat je gedoe gaat krijgen bij de douane. Die trekken je pakje open en gaan kijken wat er in zit en of er geen wietplanten of medicinale planten inzitten. En dan nog weet ik niet of ze hem doorlaten hoor.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 16:58

Een kennis van me vertelde me net dat zij een jaar geleden zonder problemen een kleine aloë vera naar duitsland heeft verstuurd.

Ik ben er echt nog steeds niet uit. Er zijn hier toeristenwinkels waar ze mini-drakenboompjes en andere plantjes verkopen. En de toeristen nemen die, naar ik aanneem, mee naar huis. Ik ga sowieso morgen even bij zo'n winkel langs om te horen hoe of wat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:10

Palmera schreef:
Een kennis van me vertelde me net dat zij een jaar geleden zonder problemen een kleine aloë vera naar duitsland heeft verstuurd.

Ik ben er echt nog steeds niet uit. Er zijn hier toeristenwinkels waar ze mini-drakenboompjes en andere plantjes verkopen. En de toeristen nemen die, naar ik aanneem, mee naar huis. Ik ga sowieso morgen even bij zo'n winkel langs om te horen hoe of wat.

Best kans dat het gewoon lukt. En een beetje creatief omschrijven helpt waarschijnlijk ook: mijn man heeft ooit eens een flesje Beerenburg naar "the States" gestuurd, samen met nog wat spullen (o.a. kookboek). De Beerenburg vermeldde hij als "Dutch Herbs". :')
Pakje kwam ongeschonden aan.

Het is Australië niet, daar zijn ze panisch voor alles wat van andere landen komt.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:13

Ik denk inderdaad dat je het beste bij de douane kunt informeren. Ook zou ik in jouw geval goed kijken als je ze gaat/mag versturen hoe je ze goed gaat houden. De vlucht lijkt mij niet ver, maar houd er wel rekening mee dat het een pakje ( vracht) is. Dus dit kan bij vertrek vertraging op lopen. En als het voor de douane dubieus is, heb je grote kans dat het daar ook nog blijft hangen voor het vrijgegeven word. Dan kan het zo maar 3 dagen duren. Zouden de stekjes dat overleven? je zult ze licht en lek dicht moeten verpakken en daarin moeten proberen om voldoende vocht te doen. Er zijn vrij strenge regels aan dit soort dingen gevonden voor vliegen en verpakken en documentaties. Ik raad je ook ten zeer aan om bij een DHL of FEDex oid te informeren. Zij zijn thuis in dit soort zaken en worden hier ook voor getraind conform the ICAO/IATA regels. Zij kunnen je adviseerden hoe het volgend de regels verpakt kan worden en hoe de documentatie op orde is. Dan kom je ook niet voor verassingen te staan.
Wel een leuk idee trouwens!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:17

Zou het plantje het wel redden in die Nederlandse klimaat? De temperatuur is hier in de winter wel anders dan bij jullie.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:34

Op de site van de douane staat dat er een een of ander certificaat bij moet zitten:

Planten, bloemen, groenten en fruit (Fytosanitaire producten)
Lees voor

Neemt u zogenoemde fytosanitaire producten mee, zoals planten, snijbloemen bloembollen en wortelknollen? Of groenten en fruit? Of bestelt u die buiten de Europese Unie (EU), bijvoorbeeld via internet? Dan hebt u een fytosanitair certificaat nodig.
Fytosanitair certificaat

Het land van waaruit u vertrekt geeft het certificaat af. Informeer daarvoor bij de autoriteiten in het land van vertrek. Als u de EU binnenkomt worden uw producten gekeurd door een fytosanitaire keuringsdienst.

Uitzondering

Voor fytosanitaire producten afkomstig uit Zwitserland hebt u geen fytosanitair certificaat nodig.
Uitzondering voor kleine hoeveelheid

Soms hebt u geen fytosanitair certificaat nodig en mag u uw product gewoon meenemen. Dit is het geval als het product:

geen groot risico vormt voor de verspreiding van schadelijke organismen
door reizigers zelf als bagage worden meegebracht voor persoonlijk gebruik
niet bestemd is voor direct of indirect commercieel gebruik
niet bestemd is voor wetenschappelijke doeleinden

Wordt aan deze voorwaarden voldaan? Dan hebt u geen certificaat nodig voor:

maximaal 5 kilo groenten of fruit
maximaal 5 bossen snijbloemen
maximaal 5 kilo bloembollen, bloemknollen zonder blad en bloem

Denk dat je beter even contact op kunt nemen met de douane :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 23:03

Devil_ina schreef:
Op de site van de douane staat dat er een een of ander certificaat bij moet zitten:

Planten, bloemen, groenten en fruit (Fytosanitaire producten)
Lees voor

Neemt u zogenoemde fytosanitaire producten mee, zoals planten, snijbloemen bloembollen en wortelknollen? Of groenten en fruit? Of bestelt u die buiten de Europese Unie (EU), bijvoorbeeld via internet? Dan hebt u een fytosanitair certificaat nodig.
Fytosanitair certificaat

Het land van waaruit u vertrekt geeft het certificaat af. Informeer daarvoor bij de autoriteiten in het land van vertrek. Als u de EU binnenkomt worden uw producten gekeurd door een fytosanitaire keuringsdienst.

Uitzondering

Voor fytosanitaire producten afkomstig uit Zwitserland hebt u geen fytosanitair certificaat nodig.
Uitzondering voor kleine hoeveelheid

Soms hebt u geen fytosanitair certificaat nodig en mag u uw product gewoon meenemen. Dit is het geval als het product:

geen groot risico vormt voor de verspreiding van schadelijke organismen
door reizigers zelf als bagage worden meegebracht voor persoonlijk gebruik
niet bestemd is voor direct of indirect commercieel gebruik
niet bestemd is voor wetenschappelijke doeleinden

Wordt aan deze voorwaarden voldaan? Dan hebt u geen certificaat nodig voor:

maximaal 5 kilo groenten of fruit
maximaal 5 bossen snijbloemen
maximaal 5 kilo bloembollen, bloemknollen zonder blad en bloem

Denk dat je beter even contact op kunt nemen met de douane :)

Deze heb ik al gezien. :) Ik blijf ruim onder de 5 kg. Het is niet voor een wetenschappelijk/commercieel doel en het is geen schadelijk of beschermd organisme.

Het word met de post verstuurd. Dat is alles. :) Dan zou dat certificaat dus niet eens nodig zijn.

En maak jullie vooral geen zorgen over de stekjes zelf: die zijn zeer bestendig en leven van praktisch niets. Het laatste waar ik bang voor ben is of ze de reis wel overleven. Aan de stekjes ligt het niet! :+

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:24

Nee, het is absoluut niet wenselijk om uitheemse planten op te sturen!!!! Dit kan ziektes meebrengen die wij hier niet hebben. En onze ecosysteem in de war brengen.

Leuke planten zat in NL

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:26

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 19:09

Kitty1985 schreef:
Nee, het is absoluut niet wenselijk om uitheemse planten op te sturen!!!! Dit kan ziektes meebrengen die wij hier niet hebben. En onze ecosysteem in de war brengen.

Leuke planten zat in NL

Ongetwijfeld zijn er zat leuke planten in Nederland te verkrijgen. Ware het niet dat het voor mij echt te duur en te omslachtig is om naar Nederland te reizen alleen maar om een plantje te kopen en te overhandigen aan mijn vriendin. :)

M.b.t je link: dit is natuurlijk iets heel anders. Hier betreft het het dumpen van iets op een plek waar dat niet hoort.
De stekjes die ik wil sturen zouden gewoon in een pot in de woonkamer van mijn vriendin komen te staan. Ik ga er ook vanuit dat zij ze niet in het bos o.i.d dumpt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:23

Palmera schreef:
Kitty1985 schreef:

Leuke planten zat in NL

Ongetwijfeld zijn er zat leuke planten in Nederland te verkrijgen. Ware het niet dat het voor mij echt te duur en te omslachtig is om naar Nederland te reizen alleen maar om een plantje te kopen en te overhandigen aan mijn vriendin. :)

M.b.t je link: dit is natuurlijk iets heel anders. Hier betreft het het dumpen van iets op een plek waar dat niet hoort.
De stekjes die ik wil sturen zouden gewoon in een pot in de woonkamer van mijn vriendin komen te staan. Ik ga er ook vanuit dat zij ze niet in het bos o.i.d dumpt.

Nee, is helemaal niet wat anders. Dit zijn de gevolgen van het in de natuur brengen van planten die hier niet horen. Als zij ze in de gft container gooit komen ze ook in de natuur terecht. of zij geeft weer stekjes weg die ze in de natuur gooien.
gewoon niet doen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:41

Ik zou het niet doen, het gaat hoe dan ook mogelijk vervelende gevolgen van komen. Zat voorbeelden van en net wat anderen hier ook posten.

Wees gewoon tevreden met wat er is en wat er te verkrijgen is dan weet je dat je niets fouts doet. Australie doet er alles aan om zulke dingen te voorkomen en dat is volkomen logisch, want het gaat maar al te vaak fout van zulke domme acties wat de mensen doen van wat ze aan rotzooi het land in brengen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:56

TS, je zou kunnen opzoeken of de planten al in NL verkrijgbaar zijn in tuincentra, als dat zou is dan lijkt me dat er weinig kwaad in die planten zit.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:16

@Fennadv: De planten die hier in de tuincentra zitten zijn of hier gekweekt of onder strenge eisen geïmporteerd. De stekjes van TS dragen de omstandigheden wat betreft micro-organismen met zich mee vanuit de Canarische eilanden. Dot kan om bacteriën gaan maar ook om bijvoorbeeld insecten die daar leven. Er zijn genoeg landen waar het streng verboden is om als particulier planten te versturen. Ook in pakketpost. Dit kan hoge boetes op leveren. Dus er komt wel meer bij kijken dan alleen de overeenkomst met een plantje in de in de Nederlandse tuincentra.
Er zijn niet voor niets strenge regels en controles bij de douane voor dit soort zaken.