ervaringen gezocht; Operatieassistent of MBO-V of HBO-V

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

caroline_max

ervaringen gezocht; Operatieassistent of MBO-V of HBO-V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 15:26

Momenteel werk ik in het onderwijs, en ik weet sinds een paar maanden 1000 % zeker dat ik dit niet wil blijven doen. Nu ben ik begin 30, dus omscholen is nu nog wel te doen volgens mij. Nu twijfel ik tussen operatieassistent, of toch verpleegkunde ( MBO of HBO). Ik heb 10 jaar geleden al 3 jaar MBO-V gedaan, maar daarna gestopt door een zeer ***** stage ( wel gehaald).

Nu zoek ik ervaringen van mensen die deze stap ook hebben genomen, en met een gezin toch omgeschoold zijn naar 1 van deze beroepen. Het gaat mij vooral om de werkdruk/studie druk, haalbaarheid in combinatie met gezin, en het toekomstperspectief. Na de opleiding wil ik graag 24-32 uur werken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:33

Ik heb exact dit gedaan! Ik ben van juf voor groep 1/2 naar operatie assistent gegaan. De beste keuze van mijn leven, want ik heb echt een gaaf beroep (en geef urologieles op de vu).

De keuze die jij wilt gaan maken werd voor mij simpel na 2 dagen meelopen. Verpleegkunde was mij vanaf 10 uur in de ochtend al duidelijk dat dat het voor mij niet was. Te verzorgend, te langzaam en niet technisch genoeg. Na een uur meelopen op de ok wist ik dat dat mijn wereld was. Directe communicatie, handelen, precisie, techniek en toch verzorgend.

Edit: ik heb geen gezin, maar had toen wel een paard. Deze heb ik moeten verkopen. De tijdsdruk was te hoog en op minimumloon kun je die niet onderhouden. Ik denk wel dat je je partner mee moet hebben.

De opleiding is bij vlagen pittig. Je werkt 36 uur en daarnaast moet je leren en opdrachten maken. De eerste periode is fulltime school en dat vond ik het meest zwaar. Scripties schrijven is ook niet mijn ding.

Maar goed, ik doe 10 jaar laten nog altijd mijn werk met plezier, werk nu in het ziekenhuis waar ik altijd al wilde werken en ben happy!

Qua baankansen zit je goed. Het is een paar jaar slecht geweest, maar nu liggen de banen weer voor het oprapen.

caroline_max

Re: ervaringen gezocht; Operatieassistent of MBO-V of HBO-V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 15:44

Weet jij ook hoe het zit qua loon? Bij de meeste vacatures staat zakgeld , en daarna leerlingsalaris. Daar schrok ik wel van, maar ik hoorde dat dat alleen voor jongeren is?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:51

Je verdient de gehele periode het wettelijk minimumloon. Oftewel, dat is is niet veel. Ik hield 10 jaar geleden op 26 jarige leeftijd 1300 euro netto per maand over. Na diplomering schiet dit leuk omhoog. Je wordt dan ingeschaald in schaal 55 van de cao voor zorg en welzijn. Samen met de toeslagen uit de diensten is dit een salaris wat niet onderdoet voor een lerarensalaris. Sterker nog, bij flink diensten draaien verdien ik meer.

Er zitten overigens verschillen tussen perifere ziekenhuizen en academisch. Academisch wordt op een andere manier ingeschaald en valt onder een andere cao. Ik ben perifeer opgeleid en werk ook perifeer. Academisch is niet mijn omgeving. Te groot en te massaal.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:05

Bedankt! Had jij ook onregelmatige diensten tijdens of na de opleiding? Ik solliciteer bij een academisch ziekenhuis waarschijnlijk

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:21

Ja, halverwege het tweede jaar ben ik diensten gaan draaien. In mijn toenmalige ziekenhuis waren dit bereikbare diensten waarbij ik in de nacht en het weekend binnen een half uur aanwezig moesten zijn. Wanneer we te ver woonden sliepen we in piketkamers in het ziekenhuis.

Daarna werd de structuur veranderd en kregen we ploegendiensten. Daardoor moesten we opeens 4 nachten achter elkaar en wakker blijven. Daardoor verdrievoudigde mijn dienstlast. 1 van de redenen om weg te gaan. Nu werk ik weer bereikbaar.

Daarnaast kan ik je aanraden om niet op 1 paard te wedden en te solliciteren hij meerdere ziekenhuizen. De plekken zijn beperkt.

Qua ziekenhuis moet je van te voren goed bedenken wat bij jou ligt. Werk je beter in een wat kleiner en vast team of werk je liever in een heel groot team? Wil je veel dienst draaien en zou ploegendienst geen bezwaar zijn of juist wel? Ben je assertief om ingrepen op te eisen bij medeleerlingen en collega's of vind je het fijner om wat minder te hoeven knokken?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:25

Ik lees ook even mee! Ben nog een stukje jonger, maar als ik na mijn afstuderen dit jaar geen werk kan vinden wil ik ook graag omscholen naar Operatieassistent (HBO) :)