Zzpers hoe zit het met jullie pensioen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Zzpers hoe zit het met jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 10:55

Goedemorgen,
Ik vroeg me af hoe zzpers voor hun pensioen sparen? Ik kwam erachter dat bij banksparen het geld ook echt pas vrij komt op pensioengerechtigde leeftijd, maar ik ben bang dat ik tot m'n 75e mag gaan door werken tegen die tijd. Je kan het dan niet eerder opnemen om vervroegd met pensioen te gaan. Met zelf sparen kom je niet zo ver omdat je maar max. 40.000 op een spaarrekening mag hebben, daar kun je met iets meer dan een jaar mee voor uit. Wat zijn de andere opties?

Keet

Re: Zzpers hoe zit het met jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:58

Max 40.000 euro op een spaarrekening? Nooit van gehoord :n
Of doel je dan op de vermogensbelasting die je moet betalen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:59

Niets. Ik heb geen pensioen opbouw. Wel een partner (dat scheelt) en verder spaargeld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 11:00

Keet schreef:

Ja volgens mij moet je er dan belasting over gaan betalen en als dat meer belasting is dan dat je rente krijgt hoe gunstig is het dan? Ik weet nog niet precies hoe het zit hoor :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:01

Keet schreef:

Je mag inderdaad zoveel op een spaarrekening zetten als je wilt. Of het rendabel is, is een andere vraag.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 11:02

rien10 schreef:
Niets. Ik heb geen pensioen opbouw. Wel een partner (dat scheelt) en verder spaargeld.

Het lijkt me altijd verstandig om het voor jezelf te hebben :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:04

Je mag dus gewoon meer dan 40.000 op een rekening hebben. Dat is trouwens voor 2 personen. Pp is het 23.000 geloof ik belastingvrij. Het is niet erg rendabel momenteel.
Kan je beter je huis aflossen :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:04

Ts heb je geen account/ fiscalist die je hierover kan adviseren?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:05

Ik lees mee. Geen zzper maar moet wel zelfstandig pensioen opbouwen ivm werkgever die dat niet aanbied.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 11:07

Nee tot nu toe doen en regelen we alles zelf, dat is ook het voordeligst zolang het ook te doen is qua hoeveelheid administratie.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:25

moonsparkle schreef:
Nee tot nu toe doen en regelen we alles zelf, dat is ook het voordeligst zolang het ook te doen is qua hoeveelheid administratie.

Is te snappen, maar goed financieel en fiscaal advies, kan je ook heel veel geld schelen.

Zie ook in dit topic de reactie van bamisalami: [LZP] Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Je kunt gewoon doorsparen na 40k of het gaan beleggen (huis, obligaties, andersoortige levensverzekeringen). Hoervoor zou ik goed advies inwinnen, denk dat je in een soort van levensverzekering terecht gaat komen, als ik het zo lees. Dan leg je nu elke maand geld in en komt er op een gewenste leeftijd een bedrag weer vrij per maand.

Maar dat uitzoeken moet je liggen en ik heb er les in gehad, maar laat me liever deskundig adviseren!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 11:32

Ja dit jaar willen we het allemaal wat anders aanpakken ivm de wisselende maar meer wordende inkomsten daarom dat ik nu veel kijk naar wat alle opties zijn. Als ik er niet uit kom ga ik wel voor professioneel advies hoor, het moet wel allemaal overzichtelijk en goed geregeld zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:35

moonsparkle schreef:
Keet schreef:

Ja volgens mij moet je er dan belasting over gaan betalen en als dat meer belasting is dan dat je rente krijgt hoe gunstig is het dan? Ik weet nog niet precies hoe het zit hoor :o

Je kan het daarom volgens mij in een pensioenfonds parkeren geloof ik

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:44

De vrijstelling is 25k per persoon vanaf 2017. En het fictieve tendement is omlaag in de laagste schijven.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:47

Mijn man is ZZPer en die spaart apart voor zijn pensioen. Daarbij wordt er sowieso flink gespaart en willen we dat ook ergens in gaan investeren wat hopelijk weer wat opbrengt later. Gewoon sparen is de moeite niet voor de rente maar het bedrag wat vast staat voor pensioen komt wel nog beetje leuke rente overheen.

odD_Fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:48

Voor ZZP'ers zijn er weer speciale pensioenregelingen. denk dat je even moet zoeken op "For"
Weet het niet zeker, maar dacht dat die je die ook kan laten uitkeren bij arbeidsongeschiktheid. Maar daar zijn zeker ook regelingen/verzekeringen voor.
Linkje van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... agsreserve
Los daarvan krijg je gewoon AOW als je pensioengerechtigd bent... (dacht ik)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:32

Lijfrente. Overigens mee begonnen bij mijn eerste baan waarbij ik geen pensioen opbouwde - pensioenopbouw is ook in loondienst niet altijd vanzelfsprekend.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:54

Ik zou toch een keer een gesprek aanvragen met een goede financieel adviseur. Kost wat, maar je hebt er echt wat aan. Wij, allebei zzp'er, sparen tot een x-bedrag en alles wat we meer hebben, lossen we af op ons huis. Tegen de tijd dat we willen stoppen met werken, bepalen we hoe dan verder. Kunnen we er blijven wonen, of verkopen we de boel en kopen we wat goedkopers terug of gaan we huren? Het feit dat sparen momenteel niet erg rendabel is, nemen we voor lief. Bij beleggen loop je risico's die wij niet willen lopen.