Het gevoel dat ik verdrink

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Het gevoel dat ik verdrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 15:15

Hallo bokkers,

ik zal proberen een situatie schets te maken:

In de 4e van de havo werd ik depressief, dit is tot op heden niet opgelost. Na mijn examens, die ik glansrijk haalde, ben ik expres naar het MBO gegaan, om wat rustiger aan te doen en omdat ik dit vele male leuker vind dan het HBO.

Ik zit in mijn laatste jaar, het tweede jaar :') Dus dit jaar wordt er enorm veel druk op ons uitgeoefend en dat is druk waar ik niet mee om kan gaan.

Zo moeten wij een ondernemersplan schrijven. Geen probleem, interessant. Alleen hebben wij een docent die net nieuw is, zelf geen bal begrijpt van het vak, communicatie problemen met de andere docenten heeft, kortom: het is een drama. Wij hebben onze mentor er bij gehaald en we hebben afspraken met hem gemaakt, over het ondernemersplan en de naderende toetsweek. Docent is nu furieus dat we niks hebben ingeleverd: ik in paniek.

Nou, ik was er helemaal geestelijk klaar mee. Ik heb drie toetsen gemist in de toetsweek en mij hier netjes voor afgemeld en mailtjes verstuurd naar de docent die over het inhalen van toetsen gaat. Sta ik maar voor één toets als inhaler -O- Ik moet er 3 en raak nu dus een beetje in paniek. Heb ik het wel echt goed gedaan? Ik heb me ziek gemeld en de docent gemaild, maar toch kan er wat mist zijn gegaan.

Probleem 3: het kennisexamen. Allemaal leuk en aardig, maar wij hebben eigen geschreven les boeken en niet alles staat er in wat we voor het examen moeten kennen. Ik kan wel gaan googlen, maar wie zegt dat, ze dat willen horen. Het kennisexamen is door de overheid verplicht gesteld, maar de boeken zijn dus van school. Ik zie het dus allemaal niet meer.

Probleem 4: begeleiden van eerstejaars. Ik doe een management opleiding, maar kan niet managen en vind het ook niet leuk :') Er was helaas geen andere mogelijkheid. Maar iedereen heeft met twee andere een afdeling toegewezen gekregen en moet die dus managen en begeleiden. Alleen, niemand neemt me serieus, ik ben kleiner dan de leerlingen en ook niet eens zo heel veel ouder :') Ik sta niet zo sterk in mijn schoenen helaas.

Gelukkig is probleem 5 opgelost: het vinden van een stage. Dit is gelukt en ook bij een super leuk bedrijf *\o/*

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik verzuip voor mijn gevoel in al het werk/afspraken. Ik weet dat het nog maar het MBO is en dat het op het HBO er nog heftiger aan toe gaat := Het lucht al enorm op om het eens van me af te schrijven, maar of het duidelijk is?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:22

Maak eens een afspraak met je mentor/begeleider en leg daar je problemen neer :) Over het niet ingeschreven staan als inhaler, mail naar de docenten of naar degene die daar over gaat (administratie). Staat er trouwens ook nog iemand boven je mentor? Een afdelingsleider oid? Het kan de moeite waard zijn om daar ook heen te gaan en je problemen neer te leggen.

Wat betreft je depressie, loop je ook bij een psycholoog? Die kan je ook helpen dit soort dingen te relativeren.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:24

Tja, ik ben nooit gediagnostiseerd met depressie(ook nooit in therapie gegaan)
Maar ik herken heel veel van je verhaal.
Afgelopen jaar heb ik een hoop meegemaakt, en dit jaar is mijn examen jaar.
Zeer zware stage(34 uur per week) en 4 jaar lesstof in 2 jaar proppen.
Wat betreft je school herken ik ook veel.
Naar mijn ervaring is dat hoe het gaat op een school.
Ik zit nu op mijn 2e MBO school en het is n net zo als de vorige.
Ook de verhalen die ik van mijn broer hoor ging het bij hem op de MBO ook zo.
Ook als je iets moet weten ga je van de kastje naar de muur en is er niemand die je eigenlijk kan helpen, maar weet ook niemand waar je moet zijn.
Wat ik wel bijzonder vind is dat je boeken van school geschreven zijn.
Meestal zijn hier landelijk gekozen boeken voor en sluiten de examens daar ook op aan.
Ik wil je heel veel sterkte wensen de aankomende tijd.
Het is doorbijten maar volgens mij ben je een slimme meid.
Even knallen nog!

eclair98

Re: Het gevoel dat ik verdrink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 15:38

Destination: mijn mentor weet ervan, maar het is een man met te veel humor en hij lacht het een beetje weg. Ik ga nóg een gesprek met hem aanvragen en dan ga ik hem duidelijk maken hoe serieus het is voor mij.

Psychologen ga ik weer mee beginnen, ik moet nu naar een andere ofzo. Ik snap het niet zo goed allemaal, mijn moeder regelt het eigenlijk omdat ik het niet doe :=

Fleurtjuhh: belachelijk eigenlijk. In de klas lopen er meer rond met dezelfde problemen als ik heb en daarin zijn wij geen uitzondering als klas dus.

Dat de boeken door school geschreven zijn is soms wel erg fijn, als ik boeken zag van een vriendin, wat een drama zijn die soms :+ Oke, nu zijn die van mij dus ook drama :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:46

Als je mentor er zo lacherig over doet zou ik het hogerop gaan zoeken :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 15:47

Ik ga dan maar eens even kijken wie ik daarvoor moet aanspreken := Er is heel wat geswitcht zo door de maanden heen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:42

Ik zou naar de decaan stappen ipv je mentor. Je school is in principe niet verplicht om jou tegemoet te komen, maar de meesten doen het wel uit coulantie. Hoe het op het MBO vs HBO is zou ik niet weten, maar ik weet wel hoe het alleen op het HBO is met een functiebeperking.

Zelf heb ik ADHD (pas tijdens mijn opleiding gediagnostiseerd) en heb ik tijdens mijn studie een traumatische ervaring gehad waardoor ik tijdelijk uit de running was. Het eerste jaar ben ik aan mijn handje vastgehouden (het trauma is in het eerste jaar ontstaan) en hebben ze me heel veel ruimte en rust gegeven waardoor ik eigenlijk mijn hele eerste jaar opnieuw heb gedaan. Toen hield het ook wel op met de hulp. Ik had geen persoonlijke begeleider meer en gesprekken met de decaan waren lastig aan te vragen/in te plannen door een tekort aan mankracht aan hun kant. Ik heb toen in feite mijn eigen studieplan getrokken en dat is vrij goed gegaan, ware het niet dat niemand mij had verteld hoe veel punten ik daadwerkelijk moest halen in dat jaar. Uiteindelijk kwam ik dus een half vak tekort om door te mogen met de opleiding en moest ik in de zomer verschijnen voor de examencommissie. Daar mocht ik uiteindelijk door, maar wel met wat gemekker.
Op het HBO hoef je niet te verwachten dat mensen je vertellen wat je wel en niet moet doen, en hoe je dingen aan moet pakken. Je kan geluk hebben met een fijne begeleider of een goede decaan, maar ik ben echt tussen de wal en het schip gevallen en dan is het in principe 'mijn eigen schuld' dat ik niet zelf aan de bel heb getrokken.

Als advies wil ik je dus meegeven dat ik goed zou kijken of het HBO mentaal wel haalbaar is op dit moment. De stof kan je nog zo liggen en het kan je zo makkelijk afgaan, er hoeft maar 1 dal te komen en dan wordt het ineens erg moeilijk en op veel HBO's word je dan behoorlijk op jezelf aangewezen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 16:44

Mja, ik wil ook eerst gaan werken na mijn MBO, maar dat zien we later wel, er moet ook werk zijn :P

Ik heb ook Asperger, dat werkt ook niet bepaald mee en kan slecht tegen chaos O:)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:51

Ik zou in deze situatie ook naar mijn studiebegeleider of de decaan stappen om daar mijn problemen neer te leggen en samen te zoeken naar een oplossing. Als jou studiebegeleider (of mentor) je niet serieus lijkt te nemen dan zou ik er dus zelf achteraan gaan om een gesprek bij de decaan te krijgen.

Het komt op mij over alsof jij veel waarde hecht aan duidelijkheid en sturing en dat de school jou nu een beetje los dreigt te laten en dat een benauwend gevoel geeft. Probeer dit daarom met iemand te bespreken die weet hoe hij/zij jou moet begeleiden in zo'n situatie om je dit geleidelijk aan "aan te leren" en ervoor te zorgen dat jij niet steeds in paniek dreigt te schieten als je niet aan het handje wordt genomen.

Wat betreft de toetsen: ga hier zelf achteraan. Op de middelbare school komen docenten vanzelf wel naar je toe als er iets niet lijkt te kloppen, maar op een MBO/HBO/Uni doen ze dat echt niet meer. Je zit er immers voor jezelf en moet er dus zelf voor zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Dit is overigens niet onaardig bedoelt, maar zo hard gaat het er nou eenmaal aan toe na de middelbare school. :)

Als jij straks gaat werken wordt je ook niet lang aan het handje genomen en zullen ze jou zo snel mogelijk los willen laten en gaan ze al snel hetzelfde verwachten van jou als van hun andere werknemers (die er misschien al jaren werken ...). Mijn advies is dus echt om hulp/begeleiding te zoeken zodat jij kunt leren met dit soort dingen/verantwoordelijkheden om te gaan zodat je niet steeds in paniek raakt. Dat komt allemaal vanzelf goed en hoort ook bij het "volwassen worden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:53

eclair98 schreef:
Mja, ik wil ook eerst gaan werken na mijn MBO, maar dat zien we later wel, er moet ook werk zijn :P

Ik heb ook Asperger, dat werkt ook niet bepaald mee en kan slecht tegen chaos O:)

In dat geval kan ik je aanraden om voordat je je inschrijft voor een HBO eerst even een gesprek te voeren met de desbetreffende school over de mogelijkheden. Dan weten ze er in ieder geval van af en dan kunnen zij samen met jou kijken of het studieplan voor je werkt en wat er eventueel aangepast moet worden.
Ik zou er wel rekening mee houden dat zij er in principe vanuit gaan dat jij het normale studieplan met de rest mee volgt, en dat dat dus best wel veel kan zijn, en chaotisch. Het verschilt per studie hoor, maar ik heb bijvoorbeeld het hele blok niet zo veel te doen en dan de laatste 3 weken echt enorme chaos met deadlines en opdrachten. Kan me voorstellen dat dat lastig te verwerken is als je bijvoorbeeld Asperger hebt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 17:23

Dat ze mij los willen laten vind ik prima, maar ze doen half/half. Het ene moment wordt je aan de hand genomen en dan laten ze je opeens los. En dat is lastig voor mij. Doe het wel of doe het niet!

De toetsen zijn geregeld gelukkig, dat is een probleem minder!

Maar dat ondernemersplan ligt nu echt bij school :x Wij horen les te krijgen, maar als je zelfs dat niet krijgt. We hebben het aangegeven, gesprekken hebben we gevoerd, maar we merken echt niks. Onze mentor zegt dat we nu de volgende les maar moeten afwachten, dus we zullen zien.

Stage ed, gaan goed, juist fijn als ze me los laten en niet de hele tijd ''op je vingers kijken.'' Maar het blijft een probleem en daar ben ik me van bewust. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:37

Lastige situaties zijn dit altijd, en allereerst wil ik zeggen: dit is niet jouw schuld. Scholen worden betaald om kwalitatief goed onderwijs te geven, en om je dingen te leren, en ik vind dat ze daar nogal eens in tekort schieten. (En hier zeker ook. Een docent voor de klas zetten die de les niet goed kan indelen is een fout van de school.) Herhaal dus driemaal daags voor jezelf: het ligt lang niet allemaal aan jou. En laat je dat ook niet aanpraten, niet hier in het topic, niet door mentoren, door niemand!

Maar jij bent wel degene die ermee zit (samen met je klasgenoten), en die er wat mee moet dus. Het eerste is denk ik een onderscheid tussen wat nu belangrijk is, en wat later belangrijk is. Het HBO zorgt wel voor zichzelf bijvoorbeeld: daar hoef je nu niets mee. (Het HBO is wel meer stof en lastiger, maar voor zover ik na kan gaan vaak niet slechter georganiseerd dan het MBO. Dus wanhoop niet.)

Dan kun je er een kalender bijpakken, of je maakt er een.
Dus zet op een rijtje: wat is er vandaag belangrijk? Heb je vandaag een deadline? En heb je te eten, en heb je al een beetje frisse lucht ingeademd?
Is dat allemaal min of meer onder controle, dan ga je naar: wat is er deze week belangrijk? Heb je deze week al een toets? Zo ja: dan kun je nu alvast het leerwerk inplannen voor die toets deze week. (Nog niet beginnen met leren, we zijn eerst orde aan het scheppen.)
Zijn er andere deadlines?

Dan eens naar deze maand? Als de toetsen verderop in de maand zijn, kun je alvast een deel leerwerk inplannen, en dan kun je op voor deze week inplannen: duidelijkheid krijgen of je bent ingeschreven voor alle toetsen. Je hebt al een mailtje gestuurd, ik weet niet wanneer, maar dan kun je bijvoorbeeld morgen of overmorgen, als je niets hebt gehoord, naar die docent toe.
Schrijf die mogelijke stappen ook alvast op je kalender - dan hoef je er daarna niet meer teveel over na te denken.
Schrijf ook een aantal rustmomenten en leuke dingen op de kalender :) En natuurlijk het begin van je stage! +:)+

Als het kennisexamen pas aan het eind van het jaar is, zou ik nog even laten zitten tot bijvoorbeeld over 2 weken: eerst de toetsen. Dan zet je bijvoorbeeld over 2 weken dus op de kalender: uitzoeken kennisexamen, en dan maak je over 2 weken een stappenplan wat je daaraan kunt doen. Maar nu nog niet.

Voor jouzelf kan het wellicht helpen om te kijken of je een coach-achtig iemand kunt vinden die je wat kan helpen in de depressie-hoek, en daarbij dan hoe je dat dan kunt toepassen in onder andere je studie. Is dit iets wat je bijvoorbeeld bij de huisarts eens kunt vragen? Ik denk dan aan de POH-GGZ of misschien maatschappelijk werk. Iemand van buiten de school, die zaken met jou op een rijtje kan zetten, dat geeft wellicht al een boel rust.
Je hoeft dit niet vandaag al te weten!

De decaan inschakelen is zeker ook een optie. Ook dat hoeft niet vandaag (en hoeft uberhaupt niet, als je dat niet wilt. Maar het kan, het is een optie.) Maar als je het wilt, maak er wat momenten voor op de kalender, en dan voer je het stap voor stap uit.

Succes!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 17:39

Wauw, bedankt Shadow, hier ga ik mee aan de slag! Ik denk dat ik een extra agenda aanschaf bij de action oid en het daar in op schrijf! Ik ga er mee aan de slag :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:46

Ik stuur je een pb

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:22

Wat vervelend voor jou zeg! Weet zelf niet zo veel over psychische aandoeningen en hoe daar mee om te gaan. Wel kan ik je vertellen dat wat jij omschrijft op het HBO erg veel voorkomt. Onduidelijkheid, zelf uit moeten zoeken wat je moet inleveren, hoe je dat vorm moet geven en waar je alle benodigde stof kan vinden. Ik ben zelf erg punctueel en georganiseerd maar zelfs mij stijgt het vaak boven mijn hoofd. Kan dan ook erg in de stress/put raken. Ik probeer zelf dan heel duidelijk lijstjes te maken en het ook los te laten, deadlines duidelijk houden maar niet te veel te stressen.
Dit in mijn achterhoofd houdende wil ik je dus wel adviseren om echt goed na te denken of het HBO voor jou op dit moment wel geschikt is, misschien later als alles weer wat meer gesetteld is? In je werk zul je dit ook vaak tegen komen dus wie weet kan je er later wel beter mee om gaan :)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:34

Even los van hoe jij je voelt, ik zie op je profiel dat je op het Groenhorst Barneveld zit en heel eerlijk.. Het is qua geregel of begeleiding soms echt een waardeloze school (zo heb ik het iig ervaren). Maar ik ken een aantal mensen die in mijn klas ook moeite of problemen hadden waardoor ze erg achter kwamen te liggen. Maar iedereen heeft het gehaald.
Ik deed zelf paraveterinair, dus weet niet wie jou mentoren of leraren zijn. Ikzelf vond Aike erg fijn als het ging om begeleiding, misschien dat je het bij hem kan proberen?

Over het kennisexamen, voor paraveterinair kregen wij een bestand toegestuurd wat we wel en niet moesten weten voor het kennisexamen. Het lijkt me dat dit voor jullie ook beschikbaar moet zijn?

In elk geval succes!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 18:52

Dat bestand is er maar t staat simpelweg niet in de boeken. De rest stuur ik je even een pb voor!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 17:19

Even een berichtje van mijn kant:

De toetsen heb ik op 1 na gemaakt, ze gingen wel oke, maar voor de andere heb ik een 1 omdat ik twee keer ziek was -O- Buikgriep en migraine -O-

Ik ben ook weer gestart bij de psycholoog, ik weet nog niet wat ik er van moet vinden :o

Op dit moment verpest ik echt alles met de begeleiding van de eerste jaars. Ik kan totaal niet goed met mijn begeleiders, sommige hebben me dingen verteld die niet klopte, waardoor ik op mijn sodemieter krijg van de betreffende docent. Daarom heb ik een begeleidende leerling, waar ik nog wel mee overweg kan, gemaild of ze me wil beoordelen, maar daarbij had ik me vergist in de dagen. Daarom is mijn groepje heel erg boos, wat ik an sich kan snappen. Maar ik krijg geen reactie van de betreffende leerling en haar telefoon ed is kapot -O- Ik raak gewoon in paniek, het glipt me allemaal uit de vingers #)