Je zelf verliezen in de ontrouw van mensen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:13

Maya schreef:
Accepteer het, het vergeet het, en sta erboven. Je kan je energie beter gebruiken... Je moet alleen eerst vaak je kop stoten... Ik ken het, en meer zeg ik er niet over...



same here

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:17

Je mag best met een beetje wantrouwen naar de wereld en de mensen om je heen kijken, sterker nog, je zult wel moeten. Ik ben nu in therapie omdat ik door vele negatieve ervaringen het vertrouwen in de maatschappij verloren ben. Op hele jonge leeftijd leerde ik dat zelfs je eigen ouders er niet altijd voor je zijn, ook mensen die je als vrienden beschouwd kunnen je heel hard laten vallen. Ik heb vooral geleerd dat je in deze tijd ontzettend op jezelf word teruggeworpen. De enige die je 100% kunt vertrouwen ben je zelf.

Wat ik nu moet leren is mijn muur een stukje afbouwen, of zoals mijn therapeute het zegt: Het graniet moet rubber worden. Er zijn ook maar 2 mensen (behalve mijn therapeute) die ik vertrouw. Beiden ken ik al bijna 3 jaar en beiden zijn in mijn leven gekomen op een punt dat alles anders werd, mijn volledige leven werd omgegooid. Zij zijn in die tijd naast me blijven lopen, ookal kenden ze me nog niet zo lang. Nu pas laat ik ze alles zien, dus niet alleen het oppervlakte verdriet, ook dat wat dieper zit. Voor een ander zo ver zal komen moet hij/zij heel wat bewijzen aan mij.

Ja, ik ben dus ook wantrouwend, toch probeer ik me wel open te stellen, ik voel me niet helemaal prettig bij deze manier van leven...

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:54

goede vrienden zijn nou eenmaal moeilijk te vinden en je stoot meestal eerst 100 keer je kop voordat je iemand tegenkomt die alles waard is.
Maar als je niet blijft proberen vind je die echte vrienden nooit, met het risico dus heel vaak je hoofd te stoten.
Als je het niet elke keer probeert zal je nooit weten of iemand het waard is of niet!
Niet "opgeven" want straks loop je een goede vriend mis omdat je hem/haar het vertrouwen niet meer durfde te geven.
Wees op je hoede maar geef toch iedereen weer je vertrouwen.....alleen zo vind je ware vrienden. *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:33

Ik ken geen mensen die ik vrienden noem. Ik heb alleen kennissen. Ik zoek het zelf ook niet meer zo hoor. Ik heb wel veel sociale contacten, die voornamelijk via de paarden lopen. En eigenlijk ben ik zo best tevreden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:41

NoaC schreef:
Maar als je niet blijft proberen vind je die echte vrienden nooit, met het risico dus heel vaak je hoofd te stoten.
Als je het niet elke keer probeert zal je nooit weten of iemand het waard is of niet!


Ik zoek helemaal niemand, ook mijn vrienden niet.

Als ik een nieuw iemand ontmoet is het 'een' vriend, totdat hij het tegendeel bewijst. Ik ga iedere vriendschap met vertrouwen tegemoet, maar ik geef me niet bloot. De meeste vrienden weten niet meer dan dat ik Sylvia heet, in Limburg woon en paardrij... Anywayz, als de'potentiële vriend' te vertrouwen blijkt... Dan is het ook echt mijn vriend.

Je merkt doorgaans al snel genoeg of ze je de moeite waard vinden om moeite voor te doen... Ik iig wel Bloos! Als ze me niet de moeite waard vinden blijven het gewoon kennissen Knipoog

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 13:59

Ik denk dat je zonder echte vrienden erg eenzaam kunt zijn.
Tuurlijk zijn echte vrienden dun gezaaid maar ik heb ze gelukkig wel; alleen maar "kennissen" hebben lijkt me eenzaam.
Iedereen krijgt het voordeel van de twijffel en krijgt mijn vertrouwen; tuurlijk ben ik op mijn hoede en geef ik mezelf niet helemaal bloot, maar je merk vanzelf wie het waard is en wie niet......en tuurlijk gebeurt het vaker dat je teleurgesteld word als dan wanneer je een echte vriend overhoud....maar juist die vriend maakt het waard dat je zovaak je neus hebt gestoten.
Het hele leven bestaat uit risico's en teleurstellingen......

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:06

e_l_m_o"]
[quote="Maya schreef:
Accepteer het, het vergeet het, en sta erboven. Je kan je energie beter gebruiken... Je moet alleen eerst vaak je kop stoten... Ik ken het, en meer zeg ik er niet over...



same here
[/quote]

Ik ken het ook, maar ga er toch op een andere manier mee om. Heb me een keer verschrikkelijk verraden gevoeld. Heb die persoon een jaar lang niet aangekeken, boze mailtjes geschreven (maar niet verstuurd) en na een jaar kan ik die persoon plotseling weer verdragen. Vertrouwen is er natuurlijk niet meer, en vriendschap ook niet.

Volgens mij kun je je leven niet doorkomen door je nooit meer open te stellen. Het is gevaarlijk, want je kunt altijd gekwetst worden, maar het kan ook zoveel moois en leuks opleveren, als je jezelf open durft te stellen.

En onthou altijd: Het is hun verlies, hun pech. Zij zijn de sukkels die jouw vriendschap of hulp niet op waarde weten te schatten. Nou, jammer dan, voor hen!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:22

Volgens mij kun je je leven niet doorkomen door je nooit meer open te stellen. Het is gevaarlijk, want je kunt altijd gekwetst worden, maar het kan ook zoveel moois en leuks opleveren, als je jezelf open durft te stellen.

Dat bedoel ik inderdaad! OK dan!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:22

Citaat:
Volgens mij kun je je leven niet doorkomen door je nooit meer open te stellen. Het is gevaarlijk, want je kunt altijd gekwetst worden, maar het kan ook zoveel moois en leuks opleveren, als je jezelf open durft te stellen.



Dat bedoel ik inderdaad! OK dan!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132105
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:47

Ik vind dat er niets mis is met je gevoelens blootgeven, het ligt er maar aan bij wie je het doet.
Er zijn veel mensen die vrienden en kennissen door elkaar halen, terwijl dat toch echt iets anders is.
En dan heb je ook nog de zakelijke kant van het verhaal, dat is ook weer iets anders.

Imo. zijn vrienden de personen (of persoon) in je leven waarmee je alles kunt delen.
Je vertrouwt elkaar volledig, hebt al het nodige samen meegemaakt, en de persoon in kwestie heeft bewezen een goede vriend te zijn.
Dat is niet iets wat je in een paar dagen samen opbouwt.
Als ik even voor mezelf spreek: mijn echte vrienden (het zijn er maar weinig hoor Knipoog ) ken ik al jaren, de jongste echte vriendschap dateert van een jaar of 10 geleden en de rest houdt al langer stand.

En ik denk dat daar meteen "de adder onder het gras" zit:
Iemand te snel vriend noemen, terwijl het eigenlijk alleen een goede kennis is.
In voorspoed, maar ook in tegenspoed ?

Met zakelijke relaties werkt het imo. nog anders:
Zodra de relatie gebaseerd is op geld of op een dienst, dan is dat imo. geen goede basis voor een vriendschap.
Geld en diensten zijn naar mijn mening juist een reden om goed op je tellen te passen, iemand heeft tenslotte iets van je nodig.
Dat wil niet zeggen dat hier nooit een vriendschap uit voort kan komen, maar dan is die band gebaseerd op andere dingen dan alleen geld of een transactie.
Plus dat het ook weer tijd nodig heeft om die band op te bouwen, dat doe je niet "even".

Om teleurstellingen te voorkomen denk ik dat je er goed aan doet om jezelf wat te beschermen.
Niet door jezelf af te sluiten van mensen, want wie niet geeft krijgt ook niets terug Knipoog
Wel door wat meer "in stappen" te denken.
Niet te wantrouwend zijn, maar ook niet te open.
Zie het als een test: als je "vriend" stap 1 goed doorloopt, mag hij/zij door naar de volgende ronde.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:52

Desiree schreef:
Ik ken geen mensen die ik vrienden noem. Ik heb alleen kennissen. Ik zoek het zelf ook niet meer zo hoor. Ik heb wel veel sociale contacten, die voornamelijk via de paarden lopen. En eigenlijk ben ik zo best tevreden.


Lijkt mij wel.
Er is in totaal wel 1 iemand die ik vriend durf te noemen (bokker nog wel ) De rest die ik ooit wel vriend(in) durfde te noemen waren allemaal onvindbaar in moeilijke tijden.

Zo gaat dat nou eenmaal, er zijn maar zo weinig mensen waar je echt op kunt rekenen. Ik kom ze iig niet tegen en zoek er net als Desiree ook echt niet meer naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:54

Ben ik de enige optimist hier? Ik heb vrienden via bokt, in het gewone leven. Via diverse manieren verkregen. De meesten heb ik al jaren, en zullen altijd vrienden blijven. Of ik nou chaggie ben, of vrolijk.......ze staan altijd voor me klaar. Ik ook voor hun trouwens.

Positief denken, en doe een ander niet aan, wat je je zelf niet wil aandoen ( of zoiets:D)

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:04

Ik heb ook al een aantal malen het deksel op de neus gehad... en ik denk dat de meesten onder ons dat wel kunnen zeggen... Iedereen heeft ervaringen met mensen die eens van je profiteren of je vertrouwen schaden... Het enige wat je kan doen, is zoals er hierboven al ergens vermeld werd, is eruit leren...

Vertrouwen is iets wat iemand moet verdienen, ik vertrouw dus ook niet zomaar iedereen... De mensen die ik vertrouw, ken ik al langer dan vandaag en zijn dat vertrouwen ook waard.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:04

Ook als er echt erge dingen bij je gebeuren Pipo? Staan ze er dan nog?
Ik had het dus niet over chago zijn maar dingen waar de meeste mensen gewoon geen raad mee weten, terwijl je eigenlijk helemaal geen raad van ze verwacht... maar alleen hun aanwezigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:34

flair schreef:
Ook als er echt erge dingen bij je gebeuren Pipo? Staan ze er dan nog?
Ik had het dus niet over chago zijn maar dingen waar de meeste mensen gewoon geen raad mee weten, terwijl je eigenlijk helemaal geen raad van ze verwacht... maar alleen hun aanwezigheid.


Ja juist bij erge dingen zijn ze er. Zo heb ik zelfs een tijd bij vrienden gewoond door iets ernstigs. Die hebben mij gelijk meegenomen naar huis, en mocht niet tegensputteren.

Maar ik sta ook altijd voor hun klaar, ook bij ernstige dingen!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:36

Dan heb jij mazzel.
Ik sta nog steeds altijd voor iedereen klaar, al noem ik ze geen vrienden omdat het andersom niet zo is, van mij hoort nog maar 1 persoon wat als het niet goed gaat.

Weglopen is natuurlijk altijd de makkelijkste uitweg. Jammer dat het vertrouwen in mensen daar zo mee geschaad wordt.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:49

Ìk probeer me niet teveel mee te slepen door dat soort dingen. Doe goed en kijk niet om. Ook is het soms beter om je mond te houden als je vindt dat je onrecht is aangedaan, of als mensen je onjuist behandelen. Discussies hebben heeft meestal ook geen zin. Ik distantieer me meestal van dat soort mensen en negeer ze.

Het is en blkijft trouwens wel een beetje survival of the fittest. En niet geheel onterecht. Het zit in onze genen!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:38

Blijkbaar brengt dit topic heel wat naar boven....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:52

Dan heb je idd mazzel Pipo... De mensen die ik vrienden noemde, ooit, haakten ofwel af zodra ze de persoon achter "mij" ontdekten, mijn verleden, of als het hun te moeilijk werd... Terwijl iedereen weet dat ze me midden in de nacht kunnen bellen als er iets is, en het is ook een aantal malen gebeurd ook Bloos!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:58

Ik ben gezegend met een aantal vrienden die ik midden in de nacht kan bellen. Ik heb zelfs een keer midden in de nacht bij een hele goede vriendin voor de deur gestaan met mijn kinderen. Ze vroeg niets maar ging het beddengoed voor het logeerbed pakken. Ook hier op bokt zijn een aantal mensen met wie ik kan pb-en als er iets is en die er altijd zijn. Zelfs nu ik af en toe wel eens periodes heb waarin ik even niets laat horen omdat ik te druk ben.

Een vriendin zei ooit dat ze graag voor me klaarstond omdat ze zag dat ik zelf ook altijd actief bezig was om een oplossing te zoeken en probeerde mijn goede humeur te bewaren.
Ik denk dat dit inderdaad heel belangrijk is want ik heb zelf de moed opgegeven bij een vriendin die altijd klaagde maar nooit iets aan haar situatie deed.

Niet dat een van jullie dat zou doen maar je deelt de nare en de leuke dingen en wij maken ook grapjes met elkaar als er nare dingen aan de hand zijn.

Ik heb zelf een behoorlijk roerige tijd achter de rug en zit er deels nog middenin maar ik ging ook bij mijn vrienden langs om even te kunnen lachen, lol te hebben en alles een moment te vergeten.

Mensen zijn bij mij eerst kennissen en pas als ik ze heel goed ken worden ze vrienden. Ik geef me ook nooit bloot bij mensen die ik relatief kort ken. Dat bewaar ik voor de echte vrienden.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 21:03

Prima schreef:
Ìk probeer me niet teveel mee te slepen door dat soort dingen. Doe goed en kijk niet om. Ook is het soms beter om je mond te houden als je vindt dat je onrecht is aangedaan, of als mensen je onjuist behandelen. Discussies hebben heeft meestal ook geen zin. Ik distantieer me meestal van dat soort mensen en negeer ze.

Het is en blkijft trouwens wel een beetje survival of the fittest. En niet geheel onterecht. Het zit in onze genen!



Ik vind het heel verstandig van je Prima, maar ik zie dat je een man bent, en die gaan toch anders met dit soort situaties om als vrouwen.

Als mijn compagnon weet dat een bepaalde manege in de buurt flink over ons ouwehoert, en mensen afraad paarden bij ons te kopen, leent hij vervolgens onze trailer waar met grote letters reclame van ons op staat, diverse keren aan hen uit.
Ik kan me moeilijk inhouden, maar hij stuurt klanten door naar hen.

Ach mensen zijn zo vreselijk hypocriet en gemeen........

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 21:05

En bedankt allemaal voor jullie fijne reacties!
Ik heb er echt veel aan.

Ik ben ook een blije Bokker, heb er al veel kennissen door gekregen en 1 echte vriendin: ja jij Biepmiep! Bloos

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:07

[quote="NatashaAch mensen zijn zo vreselijk hypocriet en gemeen........[/quote]

Je bent er zelf ook één hoor Haha!

Op zich is dat wel een mooie stunt natuurlijk. Die manege-eigenaar zet zichzelf toch wel ietwat voor schut als hij met jullie trailer gaat rondrijden en tegelijkertijd jullie afkraakt. In die zin begrijp ik de opzet van jouw compagnon wel Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:20

De kunst is misschien wel er mee om kunnen gaan met je eigen gevoelens.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:35

ach k kan er jammergenoeg ook over mee praten.... en mijn vrioend ook...