Externe analyse overheidsinstelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Externe analyse overheidsinstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:07

Hallo Bokkers!

Ik zit even met een vraagje. Ik loop momenteel stage bij de NVWA en moet hier natuurlijk een verslag over schrijven.
Een van de onderdelen is de externe analyse. Alleen, de NVWA is een overheidsinstelling en heeft eigenlijk niet te maken met concurrentie en marktwerking.
Heeft iemand tips/ideeën hoe ik dit kan benaderen in mijn verslag? Ik kan moeilijk het hele hoofdstuk weglaten.

Winged

Re: Externe analyse overheidsinstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:13

NVWA heeft ook meldplichten/verslagplichten. Daarnaast werken ze veel samen met bijvoorbeeld de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. NVWA heeft natuurlijk ook een imago, het is een veelal controle bedrijf, Wellicht kun je nog iets met het imago?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:19

Winged schreef:
NVWA heeft ook meldplichten/verslagplichten. Daarnaast werken ze veel samen met bijvoorbeeld de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. NVWA heeft natuurlijk ook een imago, het is een veelal controle bedrijf, Wellicht kun je nog iets met het imago?

Daar noem je een paar goede punten, bedankt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:21

externe is niet alleen concurrentie en marktwerking, extern is alles wat buiten je eigen organisatie zit. Ik zou in eerste instantie je externe belanghebbenden bepalen, bv overheid (heel belangrijk!), media, 'de nederlander' en van daaruit bepalen welke aandachtspunten relevant zijn.

Zoek eens naar documentatie rondom de nieuwe ISO9001 norm. Die hecht veel waarde aan stakeholder analysis met hun 'needs and expectations' en de daaruit volgende 'issues' voor een organisatie. (excuses voor het Engels, wij gebruiken de Engelse standard en ik ben niet bekend met de Nederlandse terminologie).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:23

Lielle schreef:
externe is niet alleen concurrentie en marktwerking, extern is alles wat buiten je eigen organisatie zit. Ik zou in eerste instantie je externe belanghebbenden bepalen, bv overheid (heel belangrijk!), media, 'de nederlander' en van daaruit bepalen welke aandachtspunten relevant zijn.

Zoek eens naar documentatie rondom de nieuwe ISO9001 norm. Die hecht veel waarde aan stakeholder analysis met hun 'needs and expectations' en de daaruit volgende 'issues' voor een organisatie. (excuses voor het Engels, wij gebruiken de Engelse standard en ik ben niet bekend met de Nederlandse terminologie).

Engels is geen probleem, ik moet ook alles in het Engels doen :)

Ja veel daarvan heb ik al meegenomen in de algemene externe analyse, maar nu moet ik dus nog voor de stageplek ook een externe analyse maken, en ik denk dat ze daarmee bedoelen intern in het bedrijf maar extern voor de plek waar ik zit ofzo..

Die ISO norm ga ik even googlen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:26

dan kon je dus op de directie en andere locaties / afdelingen uit, maar ook bv ondersteunende diensten (HRM, inkoop, finance?). Wet- en regelgeving al meegenomen?

Al gekeken naar competenties van medewerkers en hoe je die documenteert en waarborgt?

Je begrijpt wsl al dat ik me oa hiermee bezig houd op het werk, als je specifieke vragen hebt kun je ook een PBtje sturen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:28

Lielle schreef:
dan kon je dus op de directie en andere locaties / afdelingen uit, maar ook bv ondersteunende diensten (HRM, inkoop, finance?). Externe wet- en regelgeving al meegenomen?

Externe wet- en regelgeving doel je denk ik op EU? Daar zijn wel een paar belangrijke die ik kan noemen ja.

Ik zit op de afdeling Veterinair & Import, bij slachtplaatsen. Ik heb dus al een sector analyse van de Nederlandse vlees sector meegenomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:29

Kan EU zijn, maar ook de Nederlandse wet- en regelgeving.

Imago lijkt me een enoprm ding, zie het paardenvleesschandaal.

(en mijn bericht heb ik nog aangepast)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:44

Bedankt voor je tips! Ik ga hier even mee aan de slag :D
En bedankt voor je aanbod, ga ik zeker gebruik van maken als ik nog vragen heb :)