Leenstelsel en stoppen HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leenstelsel en stoppen HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:28

Hoi Bokkers,

Ik heb wel wat informatie maar hoop dat iemand precies weet hoe het zit..
Wat gebeurt er als je aan het einde van het eerste jaar een negatief BSA krijgt? Je mag dan niet meer dezelfde opleiding gaan doen, maar mag je wel een andere opleiding gaan doen? Meteen in studiejaar 2017/2018. Krijg je daar dan weer gewoon recht op lening en ov voor?

Kom je met de nieuwe opleiding dan in de gevarenzone voor de langstudeerboete oid?

Iselda

Re: Leenstelsel en stoppen HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:33

Naar mijn weten mag je gewoon een andere opleiding doen, met recht op lening en ov. OV krijg je 4 of 5 jaar dacht ik? Langstudeerdersboete is volgens mij na wel wat meer jaren dan 5, ervan uitgaande dat je de andere opleiding wel in 1 keer doorloopt.
Maar pin me er niet op vast, weet er ook niet precies het fijne van...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:34

Voor zover ik weet kun je je dan gewoon inschrijven voor een nieuwe opleiding en heb je nog steeds recht op een lening en ov. De "regel" is volgens mij dat je binnen 10 jaar een diploma moet halen (dit is te vinden op de site van DUO), maar dat moet dus wel haalbaar zijn als je na het eerste jaar stopt en aan een nieuwe opleiding begint. :)

Je kunt hierover overigens altijd contact opnemen met DUO.

Edit: Overigens zou je ook kunnen overwegen om voor 1 februari te stoppen met je opleiding, dat scheelt je weer wat geld. Ook in dat geval kun je "gewoon" weer gaan lenen in september.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 04-01-17 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:34

Dat ligt aan de HBO of WO instelling. Bij sommige kun je een andere studie nog wel bij bijvoorbeeld de HU doen, bij andere moet je naar een andere instelling zoals HVA. Soms kan je ook dezelfde opleiding ergens anders volgen

Je hebt gewoon recht op het leenstelsel als je in September weer van start gaat.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:35

https://duo.nl/particulier/student-hbo- ... sselen.jsp

Dit staat nog over studie wisselen op het duo.
Je mag toch wel gewoon op dezelfde hoge school blijven, alleen niet dezelfde opleiding doen of ben ik in de war? Je mag in ieder geval niet dezelfde studie nog een keer volgen op dezelfde school, dat weet ik wel.

Edit; vanaf die pagina kun je nog wat verder klikken over informatie voor het stoppen van je studie.
Laatst bijgewerkt door Iselda op 04-01-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:35

je hebt 5 jaar recht op een OVkaart en je moet binnen 10 jaar een diploma halen op t HBO of WO wil je geen boete krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:49

Bedankt voor de reacties!!

Er is toch ook een regel dat je maar 2 jaar studievertraging op mag lopen? Want anders krijg je bovenop je collegegeld nog 3000 euro die je moet betalen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:45

Nee langstudeerboete is er niet meer ;) met invoering van leenstelsel

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:54

langstudeer boete is in 2013 al weer afgeschaft (gelukkig) immers volg je meerdere opleidingen dan heb je altijd de maken met een langstudeer boete

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:58

Je hebt in totaal recht op 5 jaar OV, dus als jij je nu inschrijft gaat dat gewoon weer verder. Tijd die je hebt 'opgebruikt' gaat van de 5 jaar af.

Lenen krijg je gewoon weer recht op als je ingeschreven bent :)