Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:30

kking schreef:
Oei echt lastiger dan ik dacht....vooral voor zo weinig boodschappen doen.
Vorige week ook nog niet gehaald, maar ik ga per maand kijken waar ik dan gemiddeld op uit kom.


Je moet vooral weten wat je altijd koopt, elke week weer. En waar dat product het goedkoopst is. En die prijzen een beetje uit je hoofd leren.
Is het dan een keer in de aanbieding in een andere winkel? En daardoor goedkoper? Dan ga je naar die andere winkel. Is het A-merk net zo goedkoop geworden als het B-C-D merk? Dan neem je voor de afwisseling het A-merk eens mee. Natuurlijk moet je niet 10 supermarkten langs voor 10 dingen, maar probeer het in balans te houden.

Maar het belangrijkst; let op de kiloprijs. Soms lijkt iets goedkoper totdat je de kiloprijs vergelijkt.
En wat ik nog wel eens doe, als ik geld over hou, dat ik dit of apart zet voor een uitje of dat ik een grootverpakking koop. Zodat ik gelijk voor een X aantal weken genoeg in huis heb.

En de lente/zomer komt eraan en ik bestel dan zaden bij Garant voor de volkstuin. Ik zoek dan dingen uit die van maart tot november oost opleveren. Hier kan je echt heel veel geld van besparen.
Een zakje courgette zaadjes bijvoorbeeld. Dat kost 1 euro. Daar kan je 20 planten van opkweken en elke plant geeft gemiddeld 5 vruchten. Ik doe 2 jaar met het zaad, goedkoper kan niet.

Daardoor heb ik zomers geld "over" dat gebruik ik om bij de slager veel goedkoop vlees op te slaan voor de winter.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:39

5 vruchten van een courgetteplant ??
Ik haal er 20+ per plant vanaf
Weet van gekkigheid nooit wat ik met die dingen aan moet :+

Edit:denk dat ik met die 20 nog conservatief zit
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-01-17 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:40

Sonja_vR schreef:
5 vruchten van een courgetteplant ??
Ik haal er 20+ per plant vanaf
Weet van gekkigheid nooit wat ik met die dingen aan moet :+


Hier idem.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:55

Ligt er volgens mij ook aan hoe groot je ze laat worden en hoe goed je mest en water geeft, en welk ras je hebt.. Maar hier inderdaad ook minimaal 10 per plant, soms ook wel 20 idd :j
Pompoenen idem, loont zich ook om te planten, en die zijn ook nog eens enorm lang houdbaar.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:00

Hey, gemiddeld! en daarbij eet ik de bloemen dus ik hou het zelf al binnen de perken.
Daarbij zit ik op kleigrond en daar zit weinig energie in. En soort wissel ik elke 2 jaar af om uitputting van de grond te voorkomen, net dat ik het nooit op dezelfde plek neerzet.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:08

In klei zit juist veel voeding :j maar het slaat snel dicht dus zou je er eigenlijk wat hummusrijke grond/compost/stro doorheen moeten mixen. En uiteraard elk jaar wat mest.
Vruchtwisseling is belangrijk idd, ik heb zelf 6 verschillende delen, voor elke plantensoort eentje, maar het is ook belangrijk om uit te zoeken welke planten je kan afwisselen. Als je je vruchtplanten op de grond van de kolen zet dan zul je geen goede oogst krijgen bv.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:12

Ik zet al jaren mijn sla tussen mijn diverse kolen ;) dat kan ik tussentijds oosten terwijl de kolen groter worden. Ik offer altijd 2 koolplanten op waar de slakken in mogen. De rest wordt beschermt en op 1 of andere manier komen ze niet in mijn sla.

Dit jaar gaat de aardappel eruit, ik eet nauwelijks tot geen aardappels en het is mij het werk niet waard. Dus er komt een flinke lap grond bij.


Maar goed, dat is een beetje offtopic dan moeten we het volkstuin topic weer opzoeken.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:24

Ik ben dan wel benieuwd wat een moestuin kost en hoe veel tijd je kwijt bent.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:29

Annemiek
Willekeurig ras en flink verwaarloost :')
Vorig jaar was niet mijn beste jaar qua zorgverlening aan de tuin

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:46

:)) Ik ben ook altijd erg goed in verwaarlozen van plantjes :+ Courgettes en pompoenen lijken daar inderdaad niet zo veel problemen mee te hebben haha.

Malenka, je kan het zo duur en arbeidsintensief maken als je zelf wil. Ik zie wel eens tuintjes voorbij komen die tot in de puntjes netjes verzorgd zijn, geen plukje onkruid er tussen.. Maar met een uurtje werk per week kom je er ook wel. En de kosten.. als je een mooi stukje grond hebt dan heb je eigenlijk vooral het eerste jaar wat kosten.. zaden kopen, en eventueel een freesmachine huren als je zelf niet wil spitten, en dingen als een tunnelkasje/horrengaas/stokken/potjes om in voor te zaaien.. en dan hoef je elk jaar maar wat mest (of gewoon paardenmest laten composteren) en af en toe wat nieuwe zaden te kopen. Ik denk dat ik per jaar niet meer dan 20 euro uit geef, en daar krijg ik echt kruiwagens vol groente en fruit voor terug :j

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:16

Klinkt goed. :) Ik zal ergens een stuk grond moeten huren. Mijn eigen tuin is maar klein. Er zijn hier wel een paar stukken gemeentegrond waar ze zo goed als niks mee doen. Maar dan ligt het erg toegankelijk en er is geen stromend water.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:27

Volkstuintjes zijn vaak niet enorm duur, dus zeker het overwegen waard :j
Stromend water is zeker handig, maar met een 1000 liter vat kom je vaak ook al een heel eind, als je ergens een dak in de buurt hebt waarmee je regenwater kan opvangen.
Ik zal hier ook even het linkje naar het moestuintopic plaatsen, altijd handig: [VT] De eetbare tuin

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:37

Ik ben niet zo goed bezig deze week :(
Ik dacht even snel lunch te halen, ka ching 6 euro. Nu zat daar een bakje hummus bij wat ik niet in 1x opeet maar toch.
Ga toch eens een klacht indienen bij de AH, want dit is nu ook al de derde keer dat ik iets pak omdat het in de bonus is en dan kom ik er na de kassa achter dat dat blijkbaar een kaartje was wat er niet meer op hoorde te hangen. En dus heb ik geen korting gehad. Ben ook al eens terug gegaan maar je krijg je korting niet, staat namelijk een datum op het bonuskaartje.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:52

Ik heb me gemeld in het topic. Weliswaar niet met mijn privé wens. Maar wel met een groter project waar ik al langere tijd over nadenk.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:11

ik zit nu op 60 euro per week ipv 70.
incl verzorgingsspullen en kattenvoer.
vind het nog erg lastig om het nog lager te krijgen.
ivm dure glutenvrije producten.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:22

Magrathea schreef:
Ik ben niet zo goed bezig deze week :(
Ik dacht even snel lunch te halen, ka ching 6 euro. Nu zat daar een bakje hummus bij wat ik niet in 1x opeet maar toch.
Ga toch eens een klacht indienen bij de AH, want dit is nu ook al de derde keer dat ik iets pak omdat het in de bonus is en dan kom ik er na de kassa achter dat dat blijkbaar een kaartje was wat er niet meer op hoorde te hangen. En dus heb ik geen korting gehad. Ben ook al eens terug gegaan maar je krijg je korting niet, staat namelijk een datum op het bonuskaartje.


Hey dat is raar én niet zoals AH Service hoort te zijn. Ik heb het ook wel eens, en dan krijg ik gewoon mijn bonusprijs (dus geld terug). Want dat kaartje hing er wel, en die letters met datum zijn heel klein en geen mens kan van mij verwachten dat ik op elk kaartje de datum ga controleren. Daar wordt personeel voor betaald hoor.
Dus ja zeker een klacht indienen, via Facebook kan ik je aanraden :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70652
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:26

Het klopt wat Alwiene zegt, hier heb ik ook het bedrag terug gekregen bij de servicebalie wanneer een kaartje nog bij het artikel staat terwijl het niet meer in de bonus is.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:22

Zo vandaag voor 20 euro aan boodschappen en in theorie zouden we daar genoeg aan hebben. Maar ik ga nog wat dingen halen donderdag. Heb voor 25 cent shampoo en coinditioner gescoord. Er gaan 2 winkels verbouwen in het dorp en die geven behoorlijk korting op van alles ;)

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:23

Ik heb €10 te veel gespendeerd. Was vergeten dat ik nog wasmiddel, wcpapier, keukenrol en zakdoekjes nodig had. :+

Heb wel voor ruim anderhalve week of langer beleg gehaald, dus hopelijk kan ik het volgende week compenseren.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:32

Volgende week besparen dan Nans ~~}>

Ik had gisteren ook nog eens wcpapier dus ik was helemaal blij. Nu ben ik benieuwd of het lukt om niet meer naar de supermarkt te gaan deze week :')

DebGizmo

Berichten: 1954
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:23

Yonker schreef:
Ik had gisteren ook nog eens wcpapier dus ik was helemaal blij. Nu ben ik benieuwd of het lukt om niet meer naar de supermarkt te gaan deze week :')


Dat is vaak nog het lastige he?
Hier is het vaak een 'uitje', even met de jongste op en neer naar de winkels voor een half broodje (want dan krijgen de kinderen een koekje en dat vinden ze leuk) of wat filet bij de slager (want worstje voor de kinderen = dolle pret), maar vooral, om even uit huis te zijn. Met 4 kinderen waarvan er 1 in de middag slaapt en er 2 om 7 uur al op bed liggen blijft er weinig tijd over.

Ik heb dusdanig nog veel in huis dat ik verwacht voor ongeveer 15 euro tm dinsdag bij te hoeven halen om de gerechten aan te kunnen vullen. Dan zou de eerste 100 euro al naar de spaarrekening kunnen :D

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:27

ik heb juist een hekel aan naar de supermarkt gaan(kost zoveeel tijd ....) en probeer met deze challenge zo bewust mogelijk alles al in te slaan, maar niet te veel en wel alles op te eten. Vorige keer heb ik voor 2 weken aan boodschappen gehaald :')

ben nu 1 week onderweg en heb volgens mij nog wel de helft van de spullen staan dus gaat goed *\o/*

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:03

Ik vind boodschappen doen echt een feest :') dat is mijn valkuil. Neem vaak van alles mee wat niet nodig is.

Gister kreeg ik het reclameblaadje van de opisopshop maar die vond ik helemaal niet zo voordelig. Een goede actie bij de kruidvat is beter.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:04

Nel, het is wel de bedoeling om het volgende week te besparen ja. Maar goed, dan heb ik al geen wasmiddel ed nodig. :)

Ga zo van m'n oude champignons soep maken, hoef ik ze niet weg te gooien en heb ik weer een aantal maaltijden erbij. :j

Foaly

Berichten: 4898
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:11

Wat ook heel goed werkt is regelmatig je voorraad inspecteren (met name in de vriezer). Zo hoef je in de winkel niet meer te bedenken of je nou nog pasta in huis had of niet, toch maar voor de zekerheid een zak meenemen en er thuis achterkomen dat je nog twee zakken pasta had liggen :+ Ook eindig je niet met drie pakjes van dezelfde kruidenmix van de Xenos (zoals ik) 'omdat het best lekker lijkt en het is zo goedkoop' :+

Ik heb dus zojuist geïnventariseerd, en dit is het resultaat:

Afbeelding

Naast de aardappels in de vriezer heb ik ook nog een pak aardappelpuree staan en twee losse uien in de kast liggen, dus dat wordt voorlopig maar weinig boodschappen doen. Ik ben nl alleen en kan van elk gerecht twee of drie keer eten :Y)