Kamerverhuur, tips en ideeën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Kamerverhuur, tips en ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 23:26

Hallo iedereen,

Wij gaan een woonhuis aanbieden voor kamerverhuur voor studenten in Enschede.
Er zijn 2 kamers van ongeveer 14m2 op de bovenverdieping. Hierbij is er nog een grote overloop waar ook bijvoorbeeld 2 (kleding)kasten geplaatst kunnen worden.
En op de beneden verdieping zijn 2 kamers van ongeveer elk 25m2.
1 kamer van de bovenverdieping en 1 kamer van de benedenverdieping hebben allebei toegang tot een eigen dakterras.
Het heeft een grote badkamer met ook een inbouwkast voor genoeg opslag van badkamerspullen.
In de hal zijn er 2 ingebouwde kapstokken.
Alle kamers hebben een inbouwkast en een eigen sleutel van de kamer. Op elke kamer komt een brandmelder en een brandblusser.
In de keuken en de cv-ketel ruimte komt een koolmonoxide melder.

Er worden over 3 weken nieuwe kunsstof kozijnen geplaatst met HR++ glas en er wordt een nieuwe cv ketel geplaatst.

Iedere kamer gaat beschikken over een eigen tv aansluiting. Ook is er WiFi verbinding.
Er is een termijnbedrag afgesloten van €180 per maand aan gas en elektriciteit. Water is nog onbekend. Ik wilde de kamers verhuren inclusief VOORSCHOT aan gas, water, licht.

Het centrum zit op 400 meter lopen.
Het station op ca. 1 km, 14 min lopen of 4 min fietsen.
De hogeschool saxion is 1,4 km, 17 min lopen of 6 min fietsen.

Gratis parkeren kan ongeveer 150 meter verderop.

Heeft iemand nog tips ten aanzien van de kamerverhuur, tips ten aanzien van brandveiligheid of iets anders of bij het opstellen van contracten ?

Wat zouden jullie aanraden voor nette kamerprijzen ?

Bijvoorbeeld wat je zelf hebt gehad bij het huren van een kamer..

karlli

Re: Kamerverhuur, tips en ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:39

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:45

Ik vond een eigen wastafel met spiegel op de kamer echt heel fijn. Ik vind het niet fris als iemand kan scheren in de buurt van mijn tandenborstel (of andere dingen %) ). Misschien is dat nog te realiseren? Of badkamerkastjes met aparte deurtjes.
Misschien gordijnrails hangen op elke kamer, scheelt boorgaten. Dan kunnen ze er zelf gordijnen in hangen.
Sowieso tegen boorgaten: hang een plank langs 1 of 2 wanden in elke kamer, waar ze dingen aan mogen ophangen. De plank kan je gewoon meeverven in de muurkleuren. Mogen ze uberhaupt verven of niet?
Hoe zit het met huishoudelijke apparaten? Stofzuiger, wasmachine, droger?

Kijk hoe jullie de aanwerving willen doen. Mogen ze zelf mensen aandragen als er wordt verhuisd? Krijgt intern verhuizen prioriteit boven een nieuweling in huis of niet?

Ik heb altijd via studentenwoningverenigingen gehuurd en betaalde dan +- 350 euro per maand incl. alles. Dit waren kamers van 12-16 m2. Huisgenoten met een 25 m2 kamer betaalden enkele tientjes meer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:50

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:56

Als het een gewoon woonhuis is, heb je het besproken /toestemming van de gemeente om het als kamerverhuur te verhuren. Officieel is dit namelijk meestal niet toegestaan via het bestemmingsplan, een woonhuis is bestemd voor 1 gezin. En als je het gaat verhuren met afgesloten kamers, is het niet meer 1 gezin. Dan gaan er ook andere regels gelden voor brandveiligheid.
Als je geen toestemming heb, is het voor zowel jou als de huurders erg vervelend als de gemeente besluit te gaan handhaven en iedereen moet eruit.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:28

Mag er worden geschilderd en geboord? Ik zou bereid zijn meer te betalen als ik het zelf naar mijn zin mocht maken dan als ik in een witte ziekenhuiskamer terecht kwam.
Ligt er een vloer in? Staat er witgoed?
Een wasmachine en een vaatwasser zijn een grote plus, evenals een gezamenlijke woonkamer. In mijn eerste studentenhuis moest je echt leven in je kamer, de enige gezamenlijke ruimtes waren een mini douche en een mini keukentje. Vreselijk vond ik dat.
Je kunt de huur eventueel met vijf/tien euro per kamer per maand verhogen voor de afschrijving van het witgoed.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:30

Heb je ook toestemming van de hypotheekverstrekker om de woning te verhuren? :)

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 01:56

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 01:58

senna21 schreef:
Heb je je al aangemeld bij de gemeente? Gezien het aantal kamers zullen er wel eisen worden gesteld aan de brandveiligheid. (nooduitgangen, blusmateriaal, etc)
https://www.enschede.nl/vergunningen/om ... vergunning

Vanaf 5 personen moet er een plan gemaakt met de brandweer zag ik. Heb brandblussers en brandmelders aangeschaft voor elke kamer en de keuken. Koolmonoxide voor de keuken en waar de cv staat! Misschien is een blusdeken eventueel nog een idee, dankjewel!

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 02:00

Rebel_Jits schreef:
Ik vond een eigen wastafel met spiegel op de kamer echt heel fijn. Ik vind het niet fris als iemand kan scheren in de buurt van mijn tandenborstel (of andere dingen %) ). Misschien is dat nog te realiseren? Of badkamerkastjes met aparte deurtjes.
Misschien gordijnrails hangen op elke kamer, scheelt boorgaten. Dan kunnen ze er zelf gordijnen in hangen.
Sowieso tegen boorgaten: hang een plank langs 1 of 2 wanden in elke kamer, waar ze dingen aan mogen ophangen. De plank kan je gewoon meeverven in de muurkleuren. Mogen ze uberhaupt verven of niet?
Hoe zit het met huishoudelijke apparaten? Stofzuiger, wasmachine, droger?

Kijk hoe jullie de aanwerving willen doen. Mogen ze zelf mensen aandragen als er wordt verhuisd? Krijgt intern verhuizen prioriteit boven een nieuweling in huis of niet?

Ik heb altijd via studentenwoningverenigingen gehuurd en betaalde dan +- 350 euro per maand incl. alles. Dit waren kamers van 12-16 m2. Huisgenoten met een 25 m2 kamer betaalden enkele tientjes meer.

Mijn idee was om de studenten zelf een een wasmachine te laten huren ivm als er iets mee is dat de reparatiekosten voor de verhuurmaatschappij zijn..

Een stofzuiger, moesten jullie die zelf kopen of was die al door de huisbaas tot beschikking gesteld ?

Dankjewel voor de tips!

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 02:02

Dani schreef:
Heb je ook toestemming van de hypotheekverstrekker om de woning te verhuren? :)

Ja dat is allemaal geregeld!! :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:05

In mijn ervaring hoorde de wasmachine-droger-stofzuiger bij het huis. Wij deden klein onderhoud er aan (filters leegmaken, condensbak legen ed), groot onderhoud of vervanging was voor de huisbaas.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:11

Bij mijn studentenhuis had de huisbaas wel een wasmachine geleverd, maar stofzuiger hadden we zelf geregeld. Die constructie met wasmachine huren is ook niet ongebruikelijk.
Verder zat bij ons GWL altijd inclusief, maar wel een clausule erbij dat indien we over een bepaald bedrag heen gingen, de kosten werden verdeeld over de bewoners. Dat kwam nooit voor, maar zo kun je wel onverwachte extra kosten voorkomen (en letten de bewoners zelf ook op verbruik).
Denk ook even aan contact met de buren.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:13

Ik heb nooit op kamers gezeten. Maar zover ik weet behoort een wasmachine bij de huur. Een droger kon je niet altijd tegen. Stofzuiger is er ook eigenlijk altijd al.

180 voor gas en stroom zou ik wel flink omhoog doen daar ga je echt te kort op komen. Studenten douche vaak wel heel erg lang en laten lampen enzo wel veel aanstaan.

Ik zou ook overleggen met de bewoners of ze eventueel per maand wat extra willen betalen zodat je elke week iemand laat komen om de douche en keuken schoon te maken. Ik zou daar wel bereid zijn om daar wat extra voor te betalen zodat het ook echt schoon blijft. :j

Kwa prijzen zou ik het net weten maar als ik zo rond kijk 325 voor de kleine kamer 350 voor met dakterras en 375 voor de grotere kamer en 400 voor de grote kamer met teras

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:21

In de huizen waar ik woonde zorgde de huisbaas voor wasmachine, droger, koelkast, stofzuiger, strijkplank en strijkijzer. Verder heb ik gewoond in een huis voor buitenlandse studenten, waar de huisbaas dus ook had gezorgd voor borden, bestek, glazen, bekers, pannen, kookgerei prullenbakken etc. Er was een pre-made schoonmaakrooster en als we ons daar niet aan hielden (lees: als het te smerig werd) dan liet zij op onze kosten een schoonmaakster komen. Dat vond ik zelf erg prettig.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:27

Ik heb in Enschede gestudeerd en tussen 2009 en 2013 daar ook op kamers gewoond, ongeveer even ver van het centrum als jouw huis staat (De Klomp). Betaalde toen ik vertrok 230 euro inclusief voor 11m2, gedeelde woonkamer van 15m2, groot dakterras, gedeelde keuken, douche en toilet. De huidige prijs is 250 euro. Wij huurden idd zelf de wasmachine, de constructie die jij ook voorstelt.

Heeft jouw huis een gedeelde ruimte waar bijvoorbeeld samen gegeten kan worden? Ik vond dat altijd wel echt een grote plus. Veel studentenhuizen in Enschede hebben dit, en veel studenten hebben ook een voorkeur voor een huis met gezamenlijke ruimte.