Hippische opleiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Hippische opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:32

Hooi, ik weet niet of het hier goed staat, mijn excuses alvast.
Ik zit nu in het 3de maar ik wil ruim optijd denken over wat ik hierna ga doen. Ik zit in Vmbo-Gt en moet dus hierna nog 1 jaartje. Dus ik ga een MBO opleiding doen en maximaal niveau 4. BOL of BBL maakt mij op dit moment niet uit, maar het liefste heb ik een keuze. Ik wil het liefst iets met paarden doen, maar ik zou niet weten wat. Ik heb op dit moment geen eigen paard, maar als ik 15 word gaan mijn ouders en ik praten over een eigen paard. Dus een opleiding waar ik een eigen paard voor nodig heb is waarschijnlijk geen probleem. Ik woon in Zevenaar (net onder Arnhem), maar het is geen probleem om met de trein te gaan. Ik zat te kijken naar Groenhorst in Barneveld. Er stond bij "voorbeelde van functies die afgestudeerde voeren:" Ik heb daar tussen gekeken en sommige dingen spreken mij wel aan:

~Ruiter
~Trainer
~Medewerker op manege/hengstenstal/etc.
~Paardenhouder.

Maar er stond geen verdere informatie over deze beroepen. Zou iemand mij hier wat meer informatie over willen geven? Hoe kan je bijvoorbeeld geld verdienen als ruiter? Wat doe je precies als medewerker op een stal? En wat doet een trainer precies? Traint die alleen met bijvoorbeeld jonge paarden? En nog veel meer vragen.

Zo kwamen er veel vragen in mij op, misschien kan iemand ze beantwoorden?

Dit is waar ik het vandaan haalde:
http://www.groenhorst.nl/groenhorst-sch ... 0-houderij
Ik snap er zelf niet heel veel van, dus als je tijd hebt, dan zou ik een soort samenvatting er op prijs stellen. :)

Als je zelf ideeën hebt voor studies die ik kan doen, zeg het dan even. :)

Alvast bedankt,
Yvonne
Laatst bijgewerkt door Weidemaatje op 01-01-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hippische opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:36

Ik ben stalmedewerker en heb nooit zo'n opleiding gehad :D Ik raad het je dan ook af, zo'n "paardendiploma" kan je helaas vrij weinig mee.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:38

Moet je dit jaar/volgend jaar ook een stage doen? Dat is namelijk een handige manier om te kijken of het beroep je wat lijkt.
Ik doe mijn stage nu op een manege. Voor deze stage leek het me geweldig om op een manege te werken, nu denk ik daar heel anders over :P

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:39

Anoniem schreef:
Ik ben stalmedewerker en heb nooit zo'n opleiding gehad :D Ik raad het je dan ook af, zo'n "paardendiploma" kan je helaas vrij weinig mee.

Okee, maar als ik dan wat anders ga studeren terwijl ik weet dat ik iets anders wil doen later, lijkt het net alsof ik voor niks studeer. Bovendien vind ik een paardenopleiding ook heel leuk om te doen (denk ik). :)

Wat doe je precies als stalmedewerker?

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:41

Lijntje02 schreef:
Moet je dit jaar/volgend jaar ook een stage doen? Dat is namelijk een handige manier om te kijken of het beroep je wat lijkt.
Ik doe mijn stage nu op een manege. Voor deze stage leek het me geweldig om op een manege te werken, nu denk ik daar heel anders over :P

Volgend jaar. Kan ik met 15 jaar wel op een manege stage lopen dan?

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:43

Weidemaatje schreef:
Lijntje02 schreef:

Volgend jaar. Kan ik met 15 jaar wel op een manege stage lopen dan?

Ja hoor, ik ben 14 en dat mag :j

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:43

Ik ben het helemaal eens met de persoon boven mij. Ik dacht ook het leuk te vinden om op een stal te werken. 2 weken stage gelopen op een pensionstal en dacht daar al vrij snel anders over :P
Een stage kan echt goede inzichten geven over wat het precies inhoud en of je dat echt leuk lijkt. Dus ik zal je aanraden om eerst stage te lopen op een stal voordat je besluit die opleiding te gaan doen.

Edit: Als je benieuwd bent naar mijn stage ervaring op een stal kan je me altijd een pb doen ;)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:49

@lijntje02: Okee bedankt!
@Saskia_paard: Pb gestuurd!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:51

Ik doe een paarden opleiding en het is helaas niet net zo "leuk" als het omschreven word op de sites. Op stage moet je kei en keihard werken en vooral uitmesten en vegen etc. Je leert heel veel over het paard vanbinnen en vanbuiten en alles eromheen, maar vergis je niet. De praktijk is loeizwaar en werk is er slecht te vinden in de sector. Zonder een papiertje kan je ook aan de slag als stalmedewerker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:53

Weidemaatje schreef:
Anoniem schreef:

Okee, maar als ik dan wat anders ga studeren terwijl ik weet dat ik iets anders wil doen later, lijkt het net alsof ik voor niks studeer. Bovendien vind ik een paardenopleiding ook heel leuk om te doen (denk ik). :)

Wat doe je precies als stalmedewerker?

Een pb mag altijd, maar in het kort:
Ik werk parttime op een privestal met z'n 2. We mesten de stallen uit, brengen paarden naar de molen/paddock, doen de basisi verzorging van de oude paarden (poetsen, wassen, knippen enz), longeren indien nodig de sportpaarden en verder vooral schoonmaken en terrein goed houden.
Geen werk wat je je hele leven wilt doen (zwaar) dus persoonlijk vind ik het erg zonde er een studie voor de volgens, want met alleen zo'n diploma kom je bijna nergens aan de bak.
Dan kan je beter dit als bijbaantje zoeken en een andere leuke studie doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:03

Volgens mij levert een Paarden opleiding je alleen iets op als je thuis direkt een bedrijf kan overnemen dus als je ouders al in het bezit zijn van een manege of handelsstad. Anders is het enkel werk doen wat mensen zonder diploma tegen een glaasje prik ook willen doen. Stallen mesten is niet een levenslange carrière en leuker om als hobby te doen. Dan kan je ook een baan zoeken waarvan je jouw hobby kan betalen. Liever dus een goede opleiding volgen en lekker paardrijden als hobby.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:13

Ik zelf ook mijn stages gedaan "tussen de paarden". Deed een dierhouderij, wilde veranderen naar Paardenhouderij, maar werd tegengehouden door de leraren vanwege de slechte banen kans. Niet dat ik wat aan dierhouderij heb gehad, maar goed. :Y)
Heb stage gelopen op een dressuurstal en een manege. Dressuurstal was alleen maar mesten, vegen, voeren en kijken hoe mijn begeleider reed en paarden voorstelde. Vervolgens kon ik de klanten koffie geven.
Op de manege was het nog het leukst aangezien je daar nog wat contact had met de kinderen, maar ook daar ws het alleen maar poetsen, opzadelen, kinderen helpen, vegen en voeren. Of ik er wat geleerd heb? Ja, dat ik het mooi als hobby hou. moet zeggen dat ik ook minder naar mijn verzorgpaard ging omdat ik alleen maar zoiets had van " weer een stal doen, weer voeren en rijden. "

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:14

Eens met bovenstaande. Ik werk naast mijn studie op een pensionstal,erg leuk maar zou dit niet als full time baan willen doen. Wat ik doe als ik werk of in vakanties; opstrooien, vegen, hooi voeren, enkele paarden in en uit de molen/paddock halen. In de vakanties werk ik vaak ook op de mestdagen (2 maal per week) en dat is het eerder opgenoemde en dan nog het uitmesten (grotendeels met de shovel).

Je kan ook veel breder gaan dan de bovenstaande beroepen. Kijk richting voeding van dieren/paarden, of de huisvesting, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat stalboxen maakt. Er zijn zoveel meer aspecten in de paardensector dan wat je zelf noemde. En daar is soms een hele andere opleiding voor nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:21

Bedenk 1 ding heel goed: Als jij ooit huisje, boompje, beestje wilt is hier eigenlijk geen plek voor je om oud te worden inclusief woning. Dan kun je zeggen ik huur of koop zelf wel wat, dat kun je gewoon niet betalen. Er is wel vraag naar personeel, maar dan vooral personeel met veel kennis en ervaring wat je (heel banketstaaf, maar de waarheid) niet leert op een opleiding maar in de praktijk.

Ga alsjeblieft een gewone opleiding doen (ook geen dierverzorging want daar is het ook vechten om banen) waarmee je gewoon je onderhoud kunt betalen. Dan kun je altijd nog betaald stalwerk erbij doen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:26

krimpenaar schreef:
Eens met bovenstaande. Ik werk naast mijn studie op een pensionstal,erg leuk maar zou dit niet als full time baan willen doen. Wat ik doe als ik werk of in vakanties; opstrooien, vegen, hooi voeren, enkele paarden in en uit de molen/paddock halen. In de vakanties werk ik vaak ook op de mestdagen (2 maal per week) en dat is het eerder opgenoemde en dan nog het uitmesten (grotendeels met de shovel).

Je kan ook veel breder gaan dan de bovenstaande beroepen. Kijk richting voeding van dieren/paarden, of de huisvesting, bijvoorbeeld bij een bedrijf dat stalboxen maakt. Er zijn zoveel meer aspecten in de paardensector dan wat je zelf noemde. En daar is soms een hele andere opleiding voor nodig.

Klopt! Ik heb dat bijvoorbeeld gecombineerd. Ben na dierhouderij Accountmanager gaan doen en heb stage gelopen op de marketing afdeling bij BR. Eerlijk is eerlijk, een stuk leuker dan "in de praktijk". Natuurlijk zijn dat gouden kansen als je daar zou kunnen werken, maar kijk inderdaad naar een "normale" baan, en dan in de paarden.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:30

Zijn er ook mensen die de opleiding paard en sport doen? Ben wel wat hun ervaringen zijn. Lees hier meer wat over paardenhouderij.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:38

Bonnelover schreef:
Zijn er ook mensen die de opleiding paard en sport doen? Ben wel wat hun ervaringen zijn. Lees hier meer wat over paardenhouderij.

Ik doe de opleiding paardenhouderij en sport gecombineerd. Als je wat dingetjes wil weten, pb box staat open. :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:41

Hierbij verplaats ik dit topic naar STW aangezien dat de juiste plaats is :)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 22:50

Okee, bedankt iedereen! Maar er staat bij dat je 2 keer springles krijgt per week, en elke dag een praktijkles. Dan is het toch niet alleen poetsen maar ook rijden? Of lees ik het verkeerd?

@mcjv: Ik heb je ook even een pb gestuurd. :)
@lous: Dankjewel!

EDIT: Ik wilde graag de opleiding Vakbekwaam medewerker paardensport en -houderij doen (3 jaar BOL en BBL). Maar ik zit nu wel te twijfelen door wat mensen hier zeggen. Zijn er toevallig mensen die deze/zo'n zelfde opleiding hebben gedaan? Mijn Pb-box staat altijd open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:00

Uiteindelijk komen al die paardenopleidingen op hetzelfde neer: Je kan niks met je diploma.
Dacht dat het voornaamste verschil was dat je bij sport (meer) les kreeg en een eigen paard met behaalt wedstrijdniveau verplicht was.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:29

mcjv schreef:
Bonnelover schreef:

Ik doe de opleiding paardenhouderij en sport gecombineerd. Als je wat dingetjes wil weten, pb box staat open. :D

Hier heb je alleen de opleiding paardenhouderij of paard en sport. Bij de laatste moet je eigen paard hebben op school (of locatie waar dit gedeelte word gegeven)En u b je s'ochtends de praktijk vakken en elke middag op paard de overige lessen.
Heb idee dat paardenhouderij idd (bedoel het niet denegrerend) veredeld stal mesten is. En dit prima zonder opleiding kan.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:06

Je komt er niet met een papiertje.. Je komt er door kei en kei hard te werken..
Met een opleiding paardenhouderij of paard en sport kom je zeker niet sneller aan de bak dan iemand zonder papiertje. Je moet loei hard kunnen werken, door je blaren heen kunnen mesten en vegen. En om te mogen rijden moet je toch een goed kunstje kunnen uit zitten.

Ik heb verschillende paard en dier stages gelopen en een ding wist ik al snel.. Paarden is en blijft mijn hobby!

Al die scholen kleuren en veel te rooskleurig in, maar de realiteit is wel anders.

(20 jaar, afgestuurd, Dierhouderij, vakbekwame dierverzorger, niveau 3 mbo en werkt nu in de oudere dementie zorg, omdat ik er niet tussen kwam in de dier / paard sector)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:30

Gebruik de zoekfuncties maar eens.
Zijn al heel veel topics geopend over paardenopleidingen.
Met altijd dezelfde conclusie, hard werken voor weinig geld als je al een baan kan vinden.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:38

Heel erg bedankt iedereen! Ik denk inderdaad dat ik een andere studie ga doen waar ik een goede baan mee kan krijgen, en paarden als hobby hou. Wel jammer dat het niet zo'n leuke opleiding is als wat op de site staat.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:51

Vergeet niet dat zo'n site, net als een open dag, eigenlijk reclame voor de school is. Aan het einde van de dag heeft de school toch leerlingen nodig om te kunnen blijven bestaan, om subsidies te blijven ontvangen etc. Het is dus zeker ook in hun belang dat ze de opleiding goed en leuk voorstellen. Bij een opleiding als dit is bekend dat er veel afvallers zijn (en ook op basis van aantal afgestudeerden krijgt een school vaak weer geld) dus meer instromers = meer kans dat er uiteindelijk ook een paar mensen extra de opleiding afmaken.

Verder kan ik je als je serieus interesse hebt in werken in de paarden echt heel sterk aanraden om een aantal vakanties en weekenden mee te gaan werken in een paardenbedrijf. Er zijn genoeg stallen (handelsstal, sportstal, maneges) die je daar de kans voor willen geven op basis van stage (dan krijg je er dus niet veel voor, moet je het echt voor de ervaring doen). Op die manier krijg je veel meer zicht op de werkzaamheden.