Mijn pa heeft altijd vreselijk zijn best voor mij gedaan, is stapelgek op me, supertrots, etc. Ik kan niet zeggen dat ik er een slechte vader aan heb gehad, helemaal niet. Ik kan 'm midden in de nacht bellen als er wat is, en hij kent me goed en praat me altijd weer 'de goede kant op'
Maar...
Voor zichzelf doet 'ie echter een stuk minder hard zijn best. Ik ken hem niet anders dan met extreem overgewicht. Inmiddels diabetespatiënt, een onderbeen kwijt t.g.v. een stom ongelukje en daarna extreme infectie. Hij heeft er in al die jaren níets aan gedaan om ook maar een klein beetje gezond te blijven. Hij vreet (denkt dat ik niet weet wat hij allemaal voor rotzooi wegwerkt), rookt, beweegt niet, zorgt slecht voor zichzelf. Sinds hij niet meer mobiel is moet 'ie eigenlijk naar een aangepaste woning (hij kan niet meer naar boven > badkamer) maar heeft daar zelf weinig drukte mee en liegt vermoedelijk tegen de betrokken contactpersoon (ook tegen ons) dat het allemaal nog wel gaat. Is sowieso een notoire leugenaar en heeft qua persoonlijkheid wat vreemde trekjes. Kan erg intimiderend doen, of juist erg betrokken, zeer uitgesproken mening & grote mond, manipulatief, de aandacht op een hele foute manier naar zichzelf toetrekken en drama maken- maar híj heeft nooit hulp nodig natuurlijk. De sporadische zorgverlener die wel eens een poging heeft gewaagd wordt vakkundig met de grond gelijk gemaakt- HIJ heeft géén issues.
Maar ik kan er donder op zeggen dat als ik van hem een sms-je krijg met 'hoe gaat het?', en ik vraag hetzelfde terug, ik een heel epistel krijg dat hij alleen maar ellende ziet. reageer ik dan, dan krijg ik gelijk terug dat het allemaal wel meevalt en goed komt.
Uit zichzelf belt ie niet. Stuurt alleen berichtjes, vnl op momenten dat hij wil klagen.
Bij anderen kan ie regelmatig op bezoek gaan, hier komt ie nauwelijks.
Ik ook niet vaak daar trouwens- want hij jaagt je binnen het uur weer weg.
Ik schaam me dood (ben zelf nog verpleegkundige in opleiding ook, ik hoor hier geduld mee te hebben en er op een goede manier mee om te kunnen gaan) maar ik irriteer me eraan. Aan de klaagzang die gegarandeerd komt na een berichtje, aan dat ie zo liegt, drama maakt, asociaal kan doen (vloekend en tierend door de Kruidvat omdat zijn XL scootmobiel niet lekker door alle gangen past). En ik begrijp heel goed dat hij in een enorme rotsituatie zit en het heel moeilijk heeft en gefrustreerd is, maar het is niet hopeloos. Als hij er op deze manier mee om gaat komt 'ie nooit een stap verder en wordt hij zeker niet oud.
Door mijn frustratie reageer ik soms ook kribbig op hem. Ik baal ervan dat het nooit eens 'normaal' kan... Zelf ben ik eigenlijk al wat meer afstand gaan nemen; ik kan hem niet beïnvloeden, het is zijn leven, dus mij rest niet veel anders dan proberen het los te laten. Ik heb me zijn situatie heel erg aangetrokken, maar dat trek ik zelf ook niet.
Ik weet dat er door sommigen over me gepraat wordt. Slechte dochter, ben er te weinig voor hem, hij is zo zielig (en speelt zo goed toneel..). Ook dat probeer ik los te laten... Ik kan hem niet helpen.

Zijn er mensen die dit herkennen?