Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

Anoniem

Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:56

De laatste weken begon het al steeds meer te spoken buiten. Maar sinds vandaag is het hier oorlog :=
Net schrok ik zo erg, dat ik compleet verschoot en bijna met laptop en al van de bank af stuiterde.

Het is nu weer even rustig, maar net was t weer zo erg, dat ik dacht, moet ik dat melden ofzo? Ik ben nu wel benieuwd naar wat de gemiddelde bokker doet, bel jij de politie, spreek je de mensen zelf aan, of laat je het gaan?

Even in een polletje gezet, niet omdat het moet maar omdat het kan :P

daffodil

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:58

Ik heb twee weken geleden de politie gebeld. Ik woon in buitengebied en werd knettergek van het vuurwerk van 1 huis verderop de dijk. Vier honden op tilt en het hield maar niet op. Echt vreselijk, mijn paard heeft er ook vreselijk veel last van.....ik hou er totaal niet van en word echt link om die mensen die maar gewoon doorgaan.

Hier echt hip om dingen op te blazen bijvoorbeeld, te asociaal voor woorden maar ja ze zijn altijd al gevlogen dus dan heeft bellen geen nut.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:01

Ik spreek ze altijd zelf aan, vorig jaar ook, onze buurjongen stak gewoon vuurwerk af in de zomer, ik heb hem gelijk even een grote mond gegeven, dat zal hij leren, maar meestal kom ik de nacht wel door, met een paar leuke filempies, of als ik ga slapen wanneer het pretpakket nog niet begonnen is, slaap ik er gewoon doorheen, maar ik lig echt de hele nacht wakker als ik probeer te slapen wanneer het al begonnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:01

daffodil schreef:
Ik heb twee weken geleden de politie gebeld. Ik woon in buitengebied en werd knettergek van het vuurwerk van 1 huis verderop de dijk. Vier honden op tilt en het hield maar niet op. Echt vreselijk, mijn paard heeft er ook vreselijk veel last van.....ik hou er totaal niet van en word echt link om die mensen die maar gewoon doorgaan.

Hier echt hip om dingen op te blazen bijvoorbeeld, te asociaal voor woorden maar ja ze zijn altijd al gevlogen dus dan heeft bellen geen nut.

Ik had net wel kunnen bellen denk ik, want ht kwam constant van dezelfde plek.
Ik kan me voorstellen dat het met honden helemaal irritant is. Onze kat doet er gelukkig niet veel op uit. Als dat zo was, had ik veel eerder gebeld denk ik.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:03

Zolang ze het niet afsteken als ik (of iemand anders met zijn) met mijn hond voorbij loop vind ik het prima. :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:04

Afgelopen weekend waren er echt steeds harde knallen en toen hebben we een melding gemaakt. Hier ook honden, vnml eentje die echt helemaal over de zeik raakt.
Zelf aanspreken gaat lastig want ze blijven niet op 1 plaats.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:04

Bij ons in de gemeente heb je een vuurwerk meld app. Is er misschien zoiets van jouw gemeente?
Was vanmiddag bij mijn ouders en daar kwamen al flinke knallen voorbij.. Ik snap daar de lol niet helemaal van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:05

Douce schreef:
Bij ons in de gemeente heb je een vuurwerk meld app. Is er misschien zoiets van jouw gemeente?
Was vanmiddag bij mijn ouders en daar kwamen al flinke knallen voorbij.. Ik snap daar de lol niet helemaal van..

Ah ik ga even kijken of ze dat hier ook hebben :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:14

Hier valt het gelukkig nog erg mee.
Gisteren waren er wel wat jongens van die tolletjes en fonteinen aan het afsteken hiervoor, maar dat geeft weinig overlast. En ze stopten netjes als er mensen langs kwamen.

Als ze hiervoor echt harde klappers af zouden steken, zou ik denk ik de politie wel bellen. Dat klinkt hier ook extra hard omdat er hier tegenover een flat staat.
Maar er is hier veel sociale controle, dus pubers zoeken liever een ander plekje.
(Met dat ik dit schrijf klinkt er aan de achterkant een harde knal :D )

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:23

Ook hier begin ik steeds meer vuurwerk te horen. Ik heb hier zelf niet echt last van, maar mijn hond is minder gecharmeerd van het vuurwerk. Zolang het af en toe een knal betreft, zie ik geen reden om een melding te maken of aangifte te doen. Mocht het langdurig of regelmatig zijn dan zou ik wel overwegen om een melding te maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:39

http://www.vuurwerkoverlast.nl/

Ik begreep dat ze naar aanleiding van de melden ook extra surveilleren in die gebieden. Ik zou het alleen melden als het echt voor vernielingen zorgt of flinke overlast voor dieren bijvoorbeeld.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:44

zonnebloem18 schreef:
http://www.vuurwerkoverlast.nl/

Ik begreep dat ze naar aanleiding van de melden ook extra surveilleren in die gebieden. Ik zou het alleen melden als het echt voor vernielingen zorgt of flinke overlast voor dieren bijvoorbeeld.

Maar dat is toch gewoon een mening?
De een maakt zich over geen enkel vuurwerk zorgen, de ander al over een erwt. (w.b.t. overlast dan)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:45

Bij ons knallen de terror-kindjes hier uit het dorp ook gewoon vanaf half december tot half januari de hele dag rotjes, ook heftigere knallers en de hele stoep is na de tijd rood totdat het wegrot want opruimen doen we niet. Is ook al een keer tegen het raam gekomen hier maar de dieren zijn er niet écht bang voor en wanneer ze doorhebben dat je het meld dan ben je doelwit, en dat moeten we niet hebben ivm open tuin en allemaal spullen er in. Veld achter onze tuin wat wij soms gebruiken is al eens op een paar plekken omgespit en zo. Lekker laten, maar als de dieren bang worden melden we ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:46

Bij ons is er vuurwerkverbod dit jaar, dus als er overlast is direct de politie bellen. Is alleen niet nodig want de politie rijdt ook preventief rond. Vorig jaar was er wat ongein met brandende auto's etc. Dus dit jaar is er verbod.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:48

xniieeenke schreef:
Bij ons knallen de terror-kindjes hier uit het dorp ook gewoon vanaf half december tot half januari de hele dag rotjes, ook heftigere knallers en de hele stoep is na de tijd rood totdat het wegrot want opruimen doen we niet. Is ook al een keer tegen het raam gekomen hier maar de dieren zijn er niet écht bang voor en wanneer ze doorhebben dat je het meld dan ben je doelwit, en dat moeten we niet hebben ivm open tuin en allemaal spullen er in. Veld achter onze tuin wat wij soms gebruiken is al eens op een paar plekken omgespit en zo. Lekker laten, maar als de dieren bang worden melden we ze wel.

Ehm als ze je tuin in komen, dan laat je toch gewoon duidelijk merken dat je daar niet van gediend bent? Wij hebben een bordje verboden toegang, waardoor wij ook toch echt bewijs aan de politie hebben, maar je kan het natuurlijk ook zelf oplossen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:50

Ik heb er hier gelukkig nog nooit last van gehad.
Maar zou dat veranderen zou ik ze eerst zelf aanspreken omdat ze dan denk ik niet in de gaten hebben dat ze overlast geven.
Mocht dat niet helpen toch de politie bellen. Met als nadeel dat we dan wellicht helemaal de pineut zijn.

We wonen flink afgelegen, dus het is meteen wel duidelijk wie de melder zou zijn, ook als we niet eerst zelf aanspreken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:53

bruintje123 schreef:
Ik heb er hier gelukkig nog nooit last van gehad.
Maar zou dat veranderen zou ik ze eerst zelf aanspreken omdat ze dan denk ik niet in de gaten hebben dat ze overlast geven.
Mocht dat niet helpen toch de politie bellen. Met als nadeel dat we dan wellicht helemaal de pineut zijn.

We wonen flink afgelegen, dus het is meteen wel duidelijk wie de melder zou zijn, ook als we niet eerst zelf aanspreken.

Wat maakt het uit dat ze weten wie "de melder" is? Dan weten ze gelijk bij wie ze het niet moeten flikken. Als je ze zelf aanspreekt moet je niet gezellig kletsen maar gewoon uit je dak gaan zodat ze bang worden, blijven ze gelijk uit je buurt!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:54

Ik heb dan het idee dat zo gauw je de kont om keert de paarden juist net een bom in de wei krijgen.
Want dat is "stoer"joh.
Zo'n ventje alleen pist in de broek maar samen zijn ze zo stoer. ;(
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 28-12-16 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:55

Ik ben als de dood voor vuurwerk dus blijf er mooi uit de buurt. Hond en paarden geven er dan weer niets om dus dat is wel fijn. Heb dit jaar tot nu toe nog maar een paar knallen in de verte gehoord (ben verhuisd) dus heb goede hoop dat ik voorlopig de hond nog uit kan laten.
Zolang ik binnen zit gaat het overigens wel. Politie bellen doe ik niet, met dat soort meldingen duurt het zo lang voor ze er zijn in mijn ervaring dat ze altijd te laat zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:59

De politie belde nog terug om verslag te doen en het joch bleef volhouden dat ie niks had en niks had afgestoken maar vervolgens bood zijn moeder de excuses aan voor de overlast.......

Ja je loopt het risico dat het daarna nog erger wordt maar goed ik was het meer dan zat. Ik vind het ook te asociaal voor woorden om iedereen op te zadelen met de overlast van de kick die jij krijgt om iets af te steken, bah! Echt iets voor hele zielige mannetjes, met ultra kleine nou ja je weet wat ik bedoel.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:00

bruintje123 schreef:
Ik heb dan het idee dat zo gauw je de kont om keert de paarden juist net een bom in de wei krijgen.
Want dat is "stoer"joh.

Hoe weten ze dan welk paard van jou is?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:00

bruintje123 schreef:
Want dat is "stoer"joh.

_/-\o_

-

Wij hebben een grote tuin en vinden het buiten dit gedoe alleen maar fijn om het zo natuurlijk te hebben. Overigens als je het dichtmaakt klimmen ze over je schutting maar bewijzen kunnen we niet en camera's vind ik zo'n gedoe, we negeren ze gewoon, ze doen het overal.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:03

Hier eigenlijk helemaal geen last van vuurwerk, woon aan de rand van een dorp. Bij m'n ouders, ook aan de rand van een ander dorp ook 0,0 last. Ja oke, je hoort in de verte het carbid wat wordt afgestoken, maar dat is het..

Dit jaar de pech dat op het land naast ons carbid wordt afgestoken :+ maar kan mij er niet zo heel erg druk over maken.. onze hond geeft er ook niets om.

Snap overigens heel erg goed dat als je huisdieren of paarden/koeien etc hebt die er wel gevoelig voor zijn dat het gewoon poedersuiker is.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:03

Hier in de woonwijk valt het gelukkig erg mee. Mocht het erg zijn durf ik er eigenlijk ook niet zoveel mee. ja melden wel (telefonisch of via internet) maar ze aanspreken? Nee dat doe ik niet. Ben te bang voor vuurwerk door mn brievenbus of iets dergelijks...
Als mensen al in staat zijn om bij dieren rotjes in de kont te steken en af te steken...
Nee, ik ben gewoon blij als het allemaal weer voorbij is.
Hoop altijd op mooi droog weer op oudjaarsavond, dat ze alles afsteken, en klaar is het weer :D
Van mij mag het ook verboden worden. Gelukkig is onze kat er niet echt heel erg van onder de indruk.
Mijn paard staat in pension in een buitengebied, dus die horen alleen wat in de verte.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:04

FabianHorse schreef:
bruintje123 schreef:
Want dat is "stoer"joh.

Hoe weten ze dan welk paard van jou is?

Als ik zou melden dat ik overlast heb als ze hier voor mijn wei aan het knallen zijn lijkt me die link niet erg moeilijk te leggen vermoed ik zo :D